Jump to content
Øystein

Covid19: Nyheter og diskusjon rundt Coronaviruset

Recommended Posts

Oddvardm skrev (Akkurat nå):

Enig med deg at det vil være det beste at vi får den beste modellen og tall fra Norge. Ingen tvil om det. Men imellomtiden kan det være en god rettesnor om tall fra gode kilder (som er kommet lenger i sykdomms forløpet enn oss) kan gi en god tilnærming. Og en annen ting; ord og utrykk som 'idiotisk, tullete' og andre vendinger kan umulig hjelpe oss nå.

Jeg kan si med rimelig høy sikkerhet at dødeligheten ligger mellom 0.5% og 14%. Hvor man er i det intervallet vil være helt avhengig av f.eks demografi og helsetilbud. Ved utrolig bra helsetilbud og lav gjennomsnittsalder på smittede så er vi sikkert under 1%. Men uten noe helsetilbud og en gjennomsnittlig høy alder så vil det trolig være nærmere 10%
Det er umulig å si.

Hadde Sør-Korea vært helt uten noe som helst helsetibud så tror jeg den hadde ligget på 7% der

Oddvardm skrev (4 minutter siden):

Simen. Vanlig influensa har dødlighet på 0.1%. Er det slik at dødligheten er estimert til 1%?

Det er så mange ulike estimater at det er nesten umulig å velge hvilke man skal tro mest på. Dødeligheten avhenger også av mange forutsetninger, f.eks om vi får en kort og høy kurve eller langvarig og lav kurve.

• Like 1

Dudeliduu skrev (1 minutt siden):

Jeg kan si med rimelig høy sikkerhet at dødeligheten ligger mellom 0.5% og 14%. Hvor man er i det intervallet vil være helt avhengig av f.eks demografi og helsetilbud. Ved utrolig bra helsetilbud og lav gjennomsnittsalder på smittede så er vi sikkert under 1%. Men uten noe helsetilbud og en gjennomsnittlig høy alder så vil det trolig være nærmere 10%
Det er umulig å si.

Hadde Sør-Korea vært helt uten noe som helst helsetibud så tror jeg den hadde ligget på 7% der

Ok. Hvis du ser så har Simen lagt inn en link til en NRK artikkel. Den gir svar godt nok.

Skatteflyktning skrev (1 minutt siden):

Trolig inn, men neppe ut

Norwegian sender eget fly for å hente deg, på UD sin regning, null problem.

Ble det noen "gode nyheter" tråd, kanselleringen av Eurovision hadde passet bra der ?

• Like 4

0laf skrev (9 minutter siden):

Ble det noen "gode nyheter" tråd, kanselleringen av Eurovision hadde passet bra der ?

At b´de russeferiging og MGP avlyses er lyspunkter i elendigheten.

Flere danske butikker har innført nytt køsystem

ETS8K2DXYAADx5l?format=jpg&name=small

Edited by 0laf
  • Like 2

Vil legge til: jeg synes ikke skadefrohet har noe i diskusjonen ´gjøre. Jeg tror ikke de som har mistet sine nærmeste og kjæreste setter prise på at noen i et diskusjonsforum bringer nyehten med skadefrohet om "de som har tatt feil" og legger til smilefjes. Om noen jeg hadde vært glad i hadde falt som offer for viruset hadde jeg IKKE satt pris på om noen jeg ikke kjenner skriver slike innlegg i et diskusjonsforum. Det er naturlig å ta feil, alle gjør det, og diskusjon om en nasjonal katastrofe skal ikke handle om folk som bagatelliserte eller tok feil for noen måneder siden. Selv de som er døde kan og har sikkert også vært de som ikke trodde at det ville bli en pandemi. De fleste som deltar i diskusjoner på nettet har det bare som en bisyssel i tillegg til virkelige ting som foregår der ute og er ikke opptatt av å delta i en konkurranse i om "hvem som har rett". Det eneste som kan sies klarest i denne situasjoner er at VI VET IKKE hva som vil skje.

• Like 1

Morromann skrev (Akkurat nå):

Vil legge til: jeg synes ikke skadefrohet har noe i diskusjonen ´gjøre. Jeg tror ikke de som har mistet sine nærmeste og kjæreste setter prise på at noen i et diskusjonsforum bringer nyehten med skadefrohet om "de som har tatt feil" og legger til smilefjes. Om noen jeg hadde vært glad i hadde falt som offer for viruset hadde jeg IKKE satt pris på om noen jeg ikke kjenner skriver slike innlegg i et diskusjonsforum. Det er naturlig å ta feil, alle gjør det, og diskusjon om en nasjonal katastrofe skal ikke handle om folk som bagatelliserte eller tok feil for noen måneder siden. Selv de som er døde kan og har sikkert også vært de som ikke trodde at det ville bli en pandemi. De fleste som deltar i diskusjoner på nettet har det bare som en bisyssel i tillegg til virkelige ting som foregår der ute og er ikke opptatt av å delta i en konkurranse i om "hvem som har rett". Det eneste som kan sies klarest i denne situasjoner er at VI VET IKKE hva som vil skje.

100%

Skatteflyktning skrev (1 minutt siden):

Har ikke de allerede ett forbud mot å dekke ansiktet?

Mener det har vært saker i Tsjekkia før, var vel en sykepleier som ikke vant frem i retten når hun krevde å beholde niqab'en på eller noe sånt.

Nå kan hun trolig ta på niqab'en igjen ?