Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, BMW 5-serie 535D said:

20k er da langt fra 150k, men også det er veldig overdrevent

Det antas jo at COVID-19 har en R0 = 2,3 til R0 = 3,0 et sted. Men dette er selvsagt en ukjent verdi enn så lenge. En må nok observere en stund til før en kan være trygg på hva R0 egentlig er for COVID-19.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, BMW 5-serie 535D said:

900 Vs 150 000 er en jævla stor forskjell.. 

Ja det er det. Men COVID-19 er ikke influensa da. Milde estimatet til farmako-epidemologen (eller hva tittelen var) som hun hadde lært ved å følge med på utlandet var en ca. 20 tusen døde av COVID-19, som estimat for Norge. 150k var litt mer i ekstremsituasjon, kanskje om en gir totalt faen, eller kanskje det også blir høyere enn det.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BMW 5-serie 535D skrev (4 minutter siden):

Om det fortsetter med dagens regjering så kan nok muligens slike tall komme, men ikke med annen regjering uten Erna ... 

De aller fleste politikere på Stortinget er faktisk ansvarlige, man kan klart være uenige med sakene deres, men ikke at de ikke har/føler ansvar...

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, BMW 5-serie 535D said:

Hvorfor ikke stenge alt da? Da er det over på 20 dager. Men det forstår vel ikke Erna.... 

Det sitter nok for langt inne muligens. Men, så sitter jo Erna og Co. og lytter på råd i fra disse to som var på Skype og flere rådgivere da.

1. Man kan ikke få tilbake at ting var ugjorte, ift. den trege responsen rundt importen av skiturister nå.

2. Hun farmako-epidemologen tenker seg at en vil få tilbake kontrollen med strenge tiltak, også må en holde Norge nokså stengt en stund framover etter det. Men så kan man nok etterhvert slippe litt opp på daglig aktivitet innad i landet. Og få kontroll med det sånn noenlunde.

3. Man kan fortsette å håpe på et mirakel om at folket er veldig samarbeidsvillige nå, med de oppfordringer som har kommet om hjemmekarantene. Kanskje det har en viss effekt.

Men når en ser til Italia, så skremmer jo utviklingen der litt. Vi har andre land enn Italia nå som står i fare for å møte samme skjebne i Europa som man nok kan få en del erfaringer i fra. For å se om det er detaljer man bør kopiere praktisering på.

Kina kan en nok ikke sammenlikne med andre asiatiske land, da de var fryktelig trege med å komme i gang med bekjempelsen, men der har de jo fått den kontrollen som alle drømmer om å kunne oppnå. Forskjellige land vil nok lykkes forskjellig i forhold til ymse tilfeldige og kjente faktorer i bekjempelsesarbeidet.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (10 minutter siden):

Det sitter nok for langt inne muligens. Men, så sitter jo Erna og Co. og lytter på råd i fra disse to som var på Skype og flere rådgivere da.

1. Man kan ikke få tilbake at ting var ugjorte, ift. den trege responsen rundt importen av skiturister nå.

2. Hun farmako-epidemologen tenker seg at en vil få tilbake kontrollen med strenge tiltak, også må en holde Norge nokså stengt en stund framover etter det. Men så kan man nok etterhvert slippe litt opp på daglig aktivitet innad i landet. Og få kontroll med det sånn noenlunde.

3. Man kan fortsette å håpe på et mirakel om at folket er veldig samarbeidsvillige nå, med de oppfordringer som har kommet om hjemmekarantene. Kanskje det har en viss effekt.

Men når en ser til Italia, så skremmer jo utviklingen der litt. Vi har andre land enn Italia nå som står i fare for å møte samme skjebne i Europa som man nok kan få en del erfaringer i fra. For å se om det er detaljer man bør kopiere praktisering på.

Kina kan en nok ikke sammenlikne med andre asiatiske land, da de var fryktelig trege med å komme i gang med bekjempelsen, men der har de jo fått den kontrollen som alle drømmer om å kunne oppnå. Forskjellige land vil nok lykkes forskjellig i forhold til ymse tilfeldige og kjente faktorer i bekjempelsesarbeidet.

Steng alt som i Kina, da er dette over på 3 uker slik hu sa ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, G said:

Kina kan en nok ikke sammenlikne med andre asiatiske land, da de var fryktelig trege med å komme i gang med bekjempelsen, men der har de jo fått den kontrollen som alle drømmer om å kunne oppnå. Forskjellige land vil nok lykkes forskjellig i forhold til ymse tilfeldige og kjente faktorer i bekjempelsesarbeidet.

Kina gjorde det Kina gjør, nemlig å undertrykke sannheten. Kinaviruset fikk nærmest herje fritt i 2 måneder før det ble satt inn tiltak, og all informasjon om viruset ble undertrykt og sensurert. Kina skal absolutt ikke ha skryt for at de har håndtert det bra, de skal ha kritikk for at de lot det gå så langt. En av historiens største begivenheter uten sidestykke i nyere tid har startet med alle feilene Kina gjorde i starten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Fnix said:

Kina gjorde det Kina gjør, nemlig å undertrykke sannheten. Kinaviruset fikk nærmest herje fritt i 2 måneder før det ble satt inn tiltak, og all informasjon om viruset ble undertrykt og sensurert. Kina skal absolutt ikke ha skryt for at de har håndtert det bra, de skal ha kritikk for at de lot det gå så langt. En av historiens største begivenheter uten sidestykke i nyere tid har startet med alle feilene Kina gjorde i starten.

Men, nå fikk jo Norge muligheten til å satser mer på epidemiologi og bygge ut helsevesenkapasitet. Men, jeg tror mer på at andre europeiske land vil komme ut med et veldig bra helsesystem enn det Norge vil velge, selv etter denne epidemien er over. Men, dette kan jeg selvsagt ikke vite. Virker som om at Norge vil ha minst mulig kapasitet i helsevesenet for å spare penger langsiktig, også framover. Skal noe mer skje, så må store deler av Stortinget, Kongen og andre kjente folk bukke under først, elns (tror jeg da)..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, G said:

Men, nå fikk jo Norge muligheten til å satser mer på epidemiologi og bygge ut helsevesenkapasitet. Men, jeg tror mer på at andre europeiske land vil komme ut med et veldig bra helsesystem enn det Norge vil velge, selv etter denne epidemien er over. Men, dette kan jeg selvsagt ikke vite. Virker som om at Norge vil ha minst mulig kapasitet i helsevesenet for å spare penger langsiktig, også framover. Skal noe mer skje, så må store deler av Stortinget, Kongen og andre kjente folk bukke under først, elns (tror jeg da)..

Om regjeringen ikke skiftes ut, så er jeg helt enig med deg.
Erna prøvde seg med en krisepakke på skarve 6,5 milliarder, mens Tyskland vedtok en krisepakke på 5000 milliarder kroner samme dag. Når kapitalister styrer så er ikke menneskeliv mye verd, og spesielt ikke hvis de er eldre og ikke bidrar til verdiøkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Fnix said:

Om regjeringen ikke skiftes ut, så er jeg helt enig med deg.
Erna prøvde seg med en krisepakke på skarve 6,5 milliarder, mens Tyskland vedtok en krisepakke på 5000 milliarder kroner samme dag. Når kapitalister styrer så er ikke menneskeliv mye verd, og spesielt ikke hvis de er eldre og ikke bidrar til verdiøkning.

Det moderne samfunnet som Norges gjør nok som du sier de eldres verdisetting veldig lavt ift. den kunnskapen som eldre folk f.eks. viderefører i en urbefolkningsgruppe. Vi kommer til å tape utrolig mye erfaringer som eldre folk sitter med på slike epidemier som denne.

Lenke til kommentar

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3075567/people-blood-type-may-be-more-vulnerable-coronavirus-china-study

  • Research in Wuhan and Shenzhen indicates patients with the blood group had higher rate of infection and tended to get more severe symptoms
  • Those with type O ‘had a significantly lower risk for the infectious disease’ compared to others

Ganske spennende info. Den er jo ikke helt bekreftet enda, men likevel veldig spennende. Gir folk en sjanse til å passe litt ekstra på.
Regner med vestlig media får med seg dette om 2 dager også blåses det opp stort her i tråden. ?

Lenke til kommentar
Quote

Ny studie: 86 prosent av kinesiske coronavirus-tilfeller ble ikke oppdaget

Kan være ti ganger så mange tilfeller i USA og EU

Viser at testing er nøkkelen

23. januar stengte kinesiske myndigheter byen Wuhan, episenteret for virusepidemien, og innbyggerne ble isolert i hjemmene sine. Hele landet ble ilagt strenge reiserestriksjoner.

Samtidig begynte Kina å teste mye bredere for viruset i befolkningen. Da endret bildet seg drastisk, ifølge studien.

 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/03/17/195658301/ny-studie-86-prosent-av-kinesiske-coronavirus-tilfeller-ble-ikke-oppdaget

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om det var noen klok sending av Fredrik Solvang og debatten i kveld. Jeg er normalt sett en relativt nøktern person, men må si at jeg kjente et snev av panikk grunnet Gunhild Alvik Nyborgs spådommer. Men har hentet meg litt inn igjen - det sitter imidlertid en usikkerhet igjen. For på den ene siden har man Nyborg (m fl) som mener dette går totalt galt. På den andre siden har man autoriteter som Mamelund som mener tiltakene koster mer enn det smaker. Så har man WHO som vel er mer i Nyborgs leir - i lag med en del land vi normalt sett ikke sammenligner oss med, Sverige og England med en (fremdeles) litt mer avslappet holdning. Og inni der er Norge en plass. Jeg har tidligere argumentert for at jeg savner analyser av kostnadene for tiltakene, at det KAN bli en dyr middelvei både når det gjelder helse og økonomi, men at det er et helt annet regnestykke om man heller går for å stoppe epidemien. Jeg vet fremdeles ikke hva som er riktig, men slike debatter som i dag gjør meg ikke klokere.

Hvorfor. Store deler av en debatten-sending vies en relativt ensom røst. Hun er ikke epidemiolog (legemiddelepidemiologi er et helt annet fagfelt enn det man normalt kaller epidemiologi), men argumenterer med stor overbevisning. Nærmest oppgitt og forbannet. Jeg hører flere klare logiske brister, mener jeg, og blir både forvirret og begynner å tvile når hverken Solvang (som egentlig fasiliterte et par av de logiske bristene) eller motdebattantene tar henne på det. Og da blir man enda mer usikker. Feks var det noe veldig rart over hvordan det ble 150 000 døde i Norge - det ble vist til en dødsrate på 6-7% blant de som var REGISTRERTE i Italia. Denne raten ble plutselig bare brukt på de 2,2 millioner forventede smittede (ikke REGISTRERTE) i Norge. Og vips så var minst 150 000 døde. Det henger jo ikke på greip i det hele tatt. Videre nekten hun fullstendig å ta inn over seg at 1000 av de smittede kom utenlands fra og ble raskt satt i karantene, for eksempel. Uten at ."de tok det videre og gjorde en oppklaring på noe vis.

Det jeg er helt enig i henne i er at det MÅ kastes så mye penger som trengs for å øke kapasiteten i helsevesenet. Det blir uansett småpenger sammenlignet med totalregningen til næringslivet. Respiratorer må de bare kjøpe inn an mass - Kina begynner å våkne til liv igjen, så det bør være mulig. Evt se på hva som kan produseres i Norge på et eller annet vis. Tiden går. Og jeg håper de har mobile sykehus eller har begynt å se på lokaler som kan bli midlertidige sykehus. Evt bygge noe, nå med en gang. 

Jeg tror det bare er best å ikke følge så mye med på dette videre. Man får jo ikke gjort annet enn å bli skremt og forvirret.

 

 

Endret av Lid/Ran
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det var skremmende, helt klart, men samtidig, så vet vi altfor lite om dette viruset. I kina er dødsraten lav, men kan man stole på tall derfra? Sør Korea er litt mer til å stole på, men de har gjort meget ekstreme grep. I Europeiske land hvor menneskerettighetene står høyt, er tallene mye dystrere spør du meg.  Frykt må til i Norge, mange folk gir faen, og ser ikke alvoret, og tror at dette bare er en mild forkjølelse. det viser det seg ikke å være, og selvom det er stort sett eldre og med dårlig helse som stryker med foreløpig, så er det større og større antall med endel yngre folk som blir skikkelig dårlige. Strenge tiltak, må til for å bremse antallet innlagt på samme tid. 

For en uke siden var det  600 smittede her, nå er 67 personer innlagt. Hvis vi sier det tar 1-2 uker før man blir så dårlig at man blir innlagt så er andelen som blir innlagt meget høy. Hvis ikke man tar drastiske grep, så er det ikke lenge før sykehusplassene er fyllt opp og da havner vi i samme uføre som Italia. 

 

At 1000 av de smittede i Norge kommer fra østerrike og italia, er det riktig? Ifølge oversikten VG har er det 6-700 av de smittede som kan spores dit, resten er smittet her i landet. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Frykt må til i Norge, mange folk gir faen, og ser ikke alvoret, og tror at dette bare er en mild forkjølelse. det viser det seg ikke å være, og selvom det er stort sett eldre og med dårlig helse som stryker med foreløpig, så er det større og større antall med endel yngre folk som blir skikkelig dårlige.

Det kan jo være at mange av oss slett ikke er så redde for å dø. For meg ser det ut til at vi nesten alle vil få viruset uansett, og det får nesten bare gå som det går. Jeg kjenner ingen som orker å gå og grue seg av den grunn, slik som noen gjør her inne og på andre fora.

Om man holder seg sånn noenlunde til rådene man får fra myndighetne, så kan man kose seg mesteparten av dagen i steden for å leve i konstant frykt, og fortelle folk man møter at "ALLE MÅ FÅ PANIKK NÅ".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...