Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Just now, Theo343 said:

Det må jo være de "rasshøla" som forsøker å smitte andre med vilje. Eks. de som sitter bak deg på bussen og hoster deg våt i nakken eller hoster på deg på jobb ol. Da snakker man neppe så veldig mange.

Men disse er jo uansett samvittighetsløse :)

HAha, ikke MAAAAANGE. Men det er en del, det er alltid noen som er personen som "jeg er ikke syk". "Jobbe må jeg uansett". "Pøh, dette viruset er ikke farligere enn influensa engang, bare se hvor får døde vi har" osv... 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Hvis du så debatten så ville du hørt i starten hva slags kompetanse hun har samt at det står hele tiden hva hennes jobb er. Hun var riktignok oppbrakt og stresset men det forstår jeg godt at hun er når hun (som mange av oss) er litt oppgitt over forløpet som har vært i norge, selv om det har blitt mye bedre men litt sent.

Jeg er ikke helt enig i alt hun sa om Kina, men det får så være.

Jeg betviler heller ikke hennes kompetanse.

Hun har ikke noe motiv for å gå ut med dette sånn jeg kan se det, annet enn å prøve redde liv. Dette vil trolig være totalt ødeleggende for hennes videre yrkeskarriere uansett....

Ser oppriktig lei seg ut, nesten gråtkvalt når hun snakker om hvor dårlig dette kan gå og hvor lite som gjøres(men hvor mye man vil legge i nettopp det kan man jo såklart diskutere )

Sålangt så er hun en av de som er minst farget av den økonomiske biten i det her, hun tenker på livene - Politikerne og FHI må såklart ta det økonomiske med i betraktningen.

La oss håpe hun tar i for hardt, jeg mener uansett det er bedre å ta i litt for mye - enn litt for lite i akkurat denne situasjonen.

 

Jeg tror heller ikke at det som har blitt gjort i Kina vil fungere her, men jeg mener man burde innføre generelt portforbud i tillegg til de restriksjonene vi alt har, men at man kan få unntak om man har en god grunn. Feks folk som må på sammfunnskritiske jobber, 1 tur på nærmeste matbutikk i uka etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Heiheihade said:

HAha, ikke MAAAAANGE. Men det er en del, det er alltid noen som er personen som "jeg er ikke syk". "Jobbe må jeg uansett". "Pøh, dette viruset er ikke farligere enn influensa engang, bare se hvor får døde vi har" osv... 

De finnes nok, det er en grunn til at man velger sine kolleger med omhu når man jobber med farlige verktøy osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, daruu said:

Jeg betviler heller ikke hennes kompetanse.

Hun har ikke noe motiv for å gå ut med dette sånn jeg kan se det, annet enn å prøve redde liv. Dette vil trolig være totalt ødeleggende for hennes videre yrkeskarriere uansett....

Ser oppriktig lei seg ut, nesten gråtkvalt når hun snakker om hvor dårlig dette kan gå og hvor lite som gjøres(men hvor mye man vil legge i nettopp det kan man jo såklart diskutere )

Sålangt så er hun en av de som er minst farget av den økonomiske biten i det her, hun tenker på livene - Politikerne og FHI må såklart ta det økonomiske med i betraktningen.

La oss håpe hun tar i for hardt, jeg mener uansett det er bedre å ta i litt for mye - enn litt for lite i akkurat denne situasjonen.

 

Jeg tror heller ikke at det som har blitt gjort i Kina vil fungere her, men jeg mener man burde innføre generelt portforbud i tillegg til de restriksjonene vi alt har, men at man kan få unntak om man har en god grunn. Feks folk som må på sammfunnskritiske jobber, 1 tur på nærmeste matbutikk i uka etc

I og med at det er byråkrater i styre og stell (de samme som har styrt showet fra dag-1) som ofte styrer folks karrieremuligheter så fikk jeg også øyeblikkelig den samme bekymringen på hennes vegne ja. Jeg har jobbet nok i "systemet" til  å se hva som skjer med de. Man så også at hun selv forstod det.

Med mindre hun får bred støtte og honnør av folket, som er de hun gjør dette for. Men uansett er jeg nok redd for at hun er forsent ute til å endre situasjonen betraktelig med mindre man går helt i "kina modus" som jeg tipper veldig få ønsker. Med "mildere" tiltak tidligere kunne det vært unngått.

EDIT:
Hun hadde også utdannelse innen økonomi og tenkte også på det økonomiske. Uten å huske nøyaktig hva den var så tror jeg den er like god som de fleste byråkratene som tar beslutningene ("eksperter" blir ofte nevnt uten navn og utdannelse).

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Vi har jo store områder i Norge som etter alt å dømme fremdeles er smittefrie. Disse trenger ikke settes i karantene. Først og fremst Oslo og Stavanger må isoleres og folk få portforbud. 14 dager. Kan vi ikke gjøre et forsøk? Hvis vi lykkes, må vi fortsette å opprettholde reiserestriksjoner inn og ut av landet, innreisende må settes i karantene. Dette må vi fortsette med frem til utlandet også får kontroll med smitten. Og når de ser vår suksess, kan det skje raskere enn vi tror. Og mens vi venter på utlandet, kan vi i Norge bevege oss fritt og leve som før.

Kostnadene ved å ikke forsøke, er astronomiske, både menneskelig og økonomisk.

Lenke til kommentar
daruu skrev (1 time siden):

Ikke oppløftende det som blir sagt på NRK debatten nå, jeg tror hun legen/forskeren desverre er den som er nærmest det som blir realiteten...

 

Splitter skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sett på. Hva sier hun?

https://tv.nrk.no/direkte/nrk1 spol til 21:21 (17.03) - Er du depressiv eller nervøs så bør du ha noen å snakke med - dette er sterk kost!

Lenke til kommentar
Just now, Miri said:

Vi har jo store områder i Norge som etter alt å dømme fremdeles er smittefrie. Disse trenger ikke settes i karantene. Først og fremst Oslo og Stavanger må isoleres og folk få portforbud. 14 dager. Kan vi ikke gjøre et forsøk? Hvis vi lykkes, må vi fortsette å opprettholde reiserestriksjoner inn og ut av landet, innreisende må settes i karantene. Dette må vi fortsette med frem til utlandet også får kontroll med smitten. Og når de ser vår suksess, kan det skje raskere enn vi tror. Og mens vi venter på utlandet, kan vi i Norge bevege oss fritt og leve som før.

Kostnadene ved å ikke forsøke, er astronomiske, både menneskelig og økonomisk.

Vi har jo nesten på en måte starta allerede med det oppi nord (ikke helt det samme, men steg i riktig retning)

Nordnorske kommuner setter søringer i karantene: – Vi må begrense innenlandssmitten

De aller fleste nordnorske kommuner vedtar nå strenge karanteregler for tilreisende fra Sør-Norge. Kommuneoverlegen i Leirfjord vil ta det enda et skritt videre og foreslår innreiseforbud til Nord-Norge.
https://www.nrk.no/nordland/nordnorske-kommuner-setter-soringer-i-karantene-_-lege-vil-ha-innreiseforbud-til-nord-norge-1.14948373

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Hvor mange testmaskiner har vi nå? Og er de 2 man snakket om fortsatt lokalisert i Oslo slik at alle brukte testkits må fraktes dit for analyse?

To i Oslo, på Ahus og Ullevål, Stavanger kjøpte ny i 2013, men har vel akkurat kjøpt ny igjen, så de burde jo ha to?

PCR brukes vel for kreftprøver også, så det burde finnes flere maskiner, men usikker på om alle PCR-maskiner kan kjøre RT-PCR?

Kapasiteten på de to Oslo var jo 1440 per maskin, per dag, så jeg tipper man har kapasitet til 5000 per dag nå x 7 dager i uken, er 35000 tester i uka, likevel utføres det kun 3500 ?

Men igjen, det ser ut som det er testkits, altså glassrøret med bomullspinnen, som mangler ?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Professor Balthazar said:

 

https://tv.nrk.no/direkte/nrk1 spol til 21:21 (17.03) - Er du depressiv eller nervøs så bør du ha noen å snakke med - dette er sterk kost!

Tror jeg avventer med å se den til i morgen. Er ikke depressiv eller spesielt nervøs, men om den er så sjokkerende som alle sier så blir det for mye tenking når rett før jeg skal legge meg :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (2 minutter siden):

Vi har jo nesten på en måte starta allerede med det oppi nord (ikke helt det samme, men steg i riktig retning)

Sitat:

"I skrivende stund er det kun 35 personer som er bekreftet smittet av koronaviruset i Nord-Norge. Bare to av disse er innlagt på sykehus."

Og det skal liksom være positivt? Da har de jo allerede smitten, og folk har begynt å bli innlagt på sykehus. Og de har sikkert flere smittede som de ikke vet om.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, 0laf said:

To i Oslo, på Ahus og Ullevål, Stavanger kjøpte ny i 2013, men har vel akkurat kjøpt ny igjen, så de burde jo ha to?

PCR brukes vel for kreftprøver også, så det burde finnes flere maskiner, men usikker på om alle PCR-maskiner kan kjøre RT-PCR?

Kapasiteten på de to Oslo var jo 1440 per maskin, per dag, så jeg tipper man har kapasitet til 5000 per dag nå x 7 dager i uken, er 35000 tester i uka, likevel utføres det kun 3500 ?

Men igjen, det ser ut som det er testkits, altså glassrøret med bomullspinnen, som mangler ?

Takk, imponerende hva du har oversikt over :thumbup:

Ja og det var interessant at de på videokonferansen unnlot å svare på akkurat dette med hvor mange testkits man har i bestillig og kom med et "svada" svar.
Jeg savner også en grunnleggende forståelse av hva "eksponentiell smittespredning" betyr, blant de som styrer dette.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Budeia said:

Sitat:

"I skrivende stund er det kun 35 personer som er bekreftet smittet av koronaviruset i Nord-Norge. Bare to av disse er innlagt på sykehus."

Og det skal liksom være positivt? Da har de jo allerede smitten, og folk har begynt å bli innlagt på sykehus. Og de har sikkert flere smittede som de ikke vet om.

35 av 1470 er "liksom" positivt i mine øyne. Som sagt, noe skjer, de gjør noe, de prøver å forhindre at flere syke kommer opp. Negativt? Klarer man å få R0 < 1 der oppe så klager ikke jeg (er i tvil på at dette vil skje tho). 

Lenke til kommentar
Miri skrev (3 minutter siden):

Vi har jo store områder i Norge som etter alt å dømme fremdeles er smittefrie. Disse trenger ikke settes i karantene. Først og fremst Oslo og Stavanger må isoleres og folk få portforbud. 14 dager. Kan vi ikke gjøre et forsøk? Hvis vi lykkes, må vi fortsette å opprettholde reiserestriksjoner inn og ut av landet, innreisende må settes i karantene. Dette må vi fortsette med frem til utlandet også får kontroll med smitten. Og når de ser vår suksess, kan det skje raskere enn vi tror. Og mens vi venter på utlandet, kan vi i Norge bevege oss fritt og leve som før.

Kostnadene ved å ikke forsøke, er astronomiske, både menneskelig og økonomisk.

Tja. Det kan godt hende det er riktig strategi å lette litt på restriksjonene internt her oppe i nord, men jeg frykter at vi må gjennom dette før eller siden uansett og da stiller vi egentlig like svakt som Sør-Norge, bare at epidemien kommer senere hit. Det kan være en smart strategi om respiratorer og personell flyttes geografisk i takt med epidemien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Takk, imponerende hva du har oversikt over :thumbup:

Ja og det var interessant at de på videokonferansen unnlot å svare på akkurat dette med hvor mange testkits man har i bestillig og kom med et "svada" svar.
Jeg savner også en grunnleggende forståelse av hva "eksponentiell smittespredning" betyr, blant de som styrer dette.

Det betyr vel at antall smittede øker eksponentielt? Altså, at det hver x dag øker med x%. Si hver 4 dag øker antall smittede med 200% / dobler seg hver 4 dag.

Vi ligger godt an til det allerede. "Vi" = "Resten av verden":

 

12123144.PNG

Lenke til kommentar

Latterliggjøringen og karakterdrap på Nyborg har allerede begynt blant autoriteter i media. Trollet viser sitt ansikt, trist.

Uansett skal du ha takk for motet du utviste selv om det norske folket kanskje ikke er i stand til å håndtere sannheten.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Siden det som trengs å gjøres er for dyrt, vil ikke det som trengs å gjøres bli gjort, så enkelt er det. Penger og ingen ting annet er på første plass, koste hva det koste vil, annet enn penger. Det viktigste er at det ikke brukes mye penger.

Endret av Kroat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 minutter siden):

Jeg savner også en grunnleggende forståelse av hva "eksponentiell smittespredning" betyr, blant de som styrer dette.

"Eksponentiell smittespredning" er vel egentlig ganske enkelt.

Et slikt virus har reproduksjonstall, som kalles R0, det høres litt fancy ut, men er rett frem, R0 er det antallet hver person som er smittet, igjen smitter, i gjennomsnitt.

Altså dersom jeg var smittet, og R0 = 3, så ville jeg smittet 3 nye. Disse 3 nye ville igjen smittet 3 andre hver, så ble det 9. Disse 9 ville smittet 3 nye hver, så ble det 27 ... dette er eksponentiell vekst, slik man sikkert kjenner det fra skolemattematikken.

Det er åpenbart at dette fort baller på seg, dersom man starter med en 1 person, så får man

1 > 3 > 9 > 27 > 81 > 243 > 729 > 2187 > 6561 > 19683

Det skal ikke så mange "smitteledd" til, før det blir veldig mange smittede, og det er jo ikke bare det siste tallet som er smittet, det er alle sammen, så etter ni ledd har man rundt 30 000 som er smittet, dersom R0=3.

Det er derfor reproduksjonstallet er det viktigste tallet, får man dette ned under 1, så vil hver person som er smittet, smitte færre enn 1 ny person, og antallet smittede går ned i stedet for opp, slik at det er nettopp R0 > 1 som er målet for alle tiltak.


EDIT: tok litt tid å skrive alt det, men det kan vel kanskje beskrives mye enklere som

  

Heiheihade skrev (4 minutter siden):

Det betyr vel at antall smittede øker eksponentielt? Altså, at det hver x dag øker med x%. Si hver 4 dag øker antall smittede med 200% / dobler seg hver 4 dag.

 

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, 0laf said:

"Eksponentiell smittespredning" er vel egentlig ganske enkelt.

Et slikt virus har reproduksjonstall, som kalles R0, det høres litt fancy ut, men er rett frem, R0 er det antallet hver person som er smittet, igjen smitter, i gjennomsnitt.

Altså dersom jeg var smittet, og R0 = 3, så ville jeg smittet 3 nye. Disse 3 nye ville igjen smittet 3 andre hver, så ble det 9. Disse 9 ville smittet 3 nye hver, så ble det 27 ... dette er eksponentiell vekst, slik man sikkert kjenner det fra skolemattematikken.

Det er åpenbart at dette fort baller på seg, dersom man starter med en 1 person, så får man

1 > 3 > 9 > 27 > 81 > 243 > 729 > 2187 > 6561 > 19683

Det skal ikke så mange "smitteledd" til, før det blir veldig mange smittede, og det er jo ikke bare det siste tallet som er smittet, det er alle sammen, så etter ni ledd har man rundt 30 000 som er smittet, dersom R0=3.

Det er derfor reproduksjonstallet er det viktigste tallet, får man dette ned under 1, så vil hver person som er smittet, smitte færre enn 1 ny person, og antallet smittede går ned i stedet for opp, slik at det er nettopp R0 > 1 som er målet for alle tiltak.

Takk for forklaringen fra dere begge. men jeg mente ikke på egne vegne men hos de som har tatt beslutningene siden dag 1 :) Der virker denne forståelsen å mangle.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...