Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

WHO sa at selv barn kan bli syke av dette, og at de derfor behøver beskyttelse fra smitte de også.

@Benbjo Merker meg at "closed cases deaths" på worldometeret over noen få dager først har sneiet innom 7 % og nå i dag er den faktisk helt oppi 8 % (stigning fra den lenge 6 % satsen som har vært)

Danmark-Norge-Sverige 16. mars kl 18 omtrentlig:

Danmark har 10 alvorlige tilfeller, men kun 4 døde

Norge har 27 alvorlige tilfeller, men kun 3 døde

Sverige har 2 alvorlige tilfeller, men så høyt som 7 døde. Sverige er verstingen av oss som har nokså likt morsmål med hverandre.

Finland har 1 alvorlig tilfelle og 0 døde

Storbritannia har 20 alvorlige tilfeller og 36 døde

Island har 1 alvorlig tilfelle, men 0 døde

Russland har 0 alvorlige tilfeller og 0 døde.

Polen har 3 alvorlige tilfeller og 3 døde.

Dette er våre nære naboland.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (2 minutter siden):

WHO sa at selv barn kan bli syke av dette, og at de derfor behøver beskyttelse fra smitte de også.

@Benbjo Merker meg at "closed cases deaths" på worldometeret over noen få dager først har sneiet innom 7 % og nå i dag er den faktisk helt oppi 8 %

Hvorfor og hvordan er closed cases deaths for registrerte tilfeller viktig eller brukelig til noe som helst?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, G said:

WHO sa at selv barn kan bli syke av dette, og at de derfor behøver beskyttelse fra smitte de også.

@Benbjo Merker meg at "closed cases deaths" på worldometeret over noen få dager først har sneiet innom 7 % og nå i dag er den faktisk helt oppi 8 %

Vanskelig å se for seg at dette ender opp på under 15%

Lenke til kommentar
5 hours ago, failern said:

51 stykker innlagt og det begynner å stramme seg til...? :laugh:

Dere er jo en søt gjeng. 

"Dere er jo en søt gjeng"?

Rapportert, bare som en prinsippsak.. Du kan finne en annen tråd å trolle i. Jeg skjønner at det blir lange dager for deg nå som du bare sitter hjemme, men dette er (eller var) en seriøs tråd helt til "den nye vinen" dukket opp. Hva i all verden skal det søppelet ditt bidra med egentlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lakrisbåt skrev (18 minutter siden):

har googlet, men finner ikke svar. Foreldrene min kom hjem fra Spania på lørdag og er i automatisk karantene(uten symptomer).  Kan jeg besøke dem, er frisk og så vidt jeg vet ikke smittet.

Ikke for å være frekk, men folk bør nesten tenke litt selv. Er det verdt det bare fordi "man kan"? Myndighetene har ikke stengt ned landet enda, men alle som ikke har noe veldig viktig å gjøre ute burde holde seg hjemme. 
Har allerede sagt til venner og familie at de ikke kommer til å se meg på flere uker til tross for at karantenen min er over og jeg ikke har noen symptomer. Jeg ser rett og slett ikke poenget i å besøke folk på gøy nå, så får jeg heller råtne inne for meg selv fremover. 

Lenke til kommentar

Italia melder om 2470 nye smittede siste døgn, det totale antall smittede er nå 23 073.

414 er friskmeldt, mens 349 er døde siste døgn, som gjør at totalt antall som har vært smittet er 27 980, totalt er 2158 av de døde.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Benbjo said:

Så mer sannsynlig å stryke med hvis man er under 60 enn over ja. Nice. 

Døde under 30 i Spania... Ikke bra. Ikke bra i det hele tatt 

Er det rart folk er forvirret? Denne informasjonen spriker fullstendig fra hva som har blitt gitt tidligere, med 0.2% dødelighet for folk under 40. Offisielle tall viser at dødsraten i Kina er på 3.97%, nogenlunde det samme globalt. Jeg ser at dødsraten har gått opp fra 3.4% som den lå på for noen uker siden. Og jeg hører såkalte eksperter påstår det ene og det andre, som at dødsraten er under 1% og andre som sier den er over 4% på grunn av mørketall. Spekulativt er det uansett. 

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Allostasis said:

Er det rart folk er forvirret. Denne informasjonen spriker fullstendig fra hva som har blitt gitt tidligere, med 0.2% dødelighet for folk under 40. Offisielle tall viser at dødsraten i Kina er på 3.97%, nogenlunde det samme globalt. Jeg ser at dødsraten har gått opp fra 3.4% som den lå på for noen uker siden. Og jeg hører såkalte eksperter påstår det ene og det andre, som at dødsraten er under 1% og andre som sier den er over 4%. Spekulativt er det uansett. 

I Italia er den vel oppe på 8 omtrent? Flere syke - mer press på helsevesenet - flere dør. 

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (2 minutter siden):

 ...  jeg hører såkalte eksperter påstår det ene og det andre, som at dødsraten er under 1% og andre som sier den er over 4%. Spekulativt er det uansett. 


Det varierer veldig, ser man på tallene som nettopp kom fra Italia, så er dødsraten for de som er bekreftet smittet 7.7% nå.

Sør-Korea, som har stålkontroll over statistikk, og har testet alle med den minste mistanke om virus, og hatt plass til alle som trenger behandling, hadde for noen dager siden en dødsrate på 0.84%, men vet ikke om den har økt nå?

Mange land er også tidlig i utbruddet, det tar generelt litt tid før folk blir skikkelig syke, og så dør, samtidig er det mange som sikkert er smittet som ikke er testet i mange land, blant annet Norge, så dødsraten for de som er reellt smittet, ikke bare de som er bekreftet smittet, er trolig lavere, men fasiten er det vel ingen som sitter på akkurat nå, jeg fant kun forskning fra noen få dager siden som har analysert en hel del tilfeller i Kina, og kom til de tallene.

Lenke til kommentar
Spoiler

 

Quote

WHO sier alle mistenkte smittetilfeller må testes

Alle mistenkte tilfeller av covid-19 må testes, oppfordrer WHO-sjef Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Norge er et av en rekke land som ikke tester alle som kan ha blitt smittet av viruset. Det skyldes både mangel på testsett og en bevisst strategi fra norske myndigheter.

Men sjefen for Verdens helseorganisasjon oppfordret på mandagens pressekonferanse om at alle som mistenkes å ha blitt smittet av viruset, bør testes.

Samtidig bekreftet han opplysninger fra tidligere på mandag om at både antall smittede og døde nå er flere utenfor fastlands-Kina enn i Kina.

(©NTB)

Quote

Oslo kommune søker helsepersonell

Kommunen søker helsepersonell gjennom dette skjemaet. Kvalifisert helsepersonell og studenter og elever innen helsefagene kan registrere seg.

– Kapasiteten er presset i helsevesenet vårt, og vi er veldig glad for alle som ønsker å bidra. Nå vil jeg oppfordre alle Oslos innbyggere med helsefaglig kompetanse, som ikke allerede er i aktiv tjeneste, om å melde seg til innsats, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i en pressemelding.

(©NTB)

Quote

Kreftbehandlinger kan bli utsattt

Planlagte behandlinger blir utsatt som følge av den ekstraordinære situasjonen som norsk helsevesen er i. Flere kreftpasienter kan få beskjed om at de må vente ytterligere på behandling, skriver NTB.

– Fram til nå opplever vi at kreftpasienter i liten grad rammes, men det er grunn til å tro at sykehusene må prioritere enda hardere, og at det kan gå utover kreftpasienter og andre sårbare gruppers behandlingsløp, sier påtroppende generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen.

Ross påpeker at de er trygge på at det blir foretatt gode vurderinger i helsevesenet, og at kreftbehandling for de aller fleste ikke er akuttbehandling.

Men kreftpasienter er definert som en risikogruppe. Det betyr at de har økt risiko for å bli smittet, samt økt risiko for et mer alvorlig sykdomsforløp hvis de skulle bli smittet. Kreftforeningen oppfordrer derfor alle nordmenn til å gjøre det de kan for å begrense smitte.

(NTB)

Quote

Norsk spritprodusent har startet håndsprit-produksjon

Den norske spritprodusenten Arcus har allerede levert sine første kanner med desinfeksjonsmiddel. De satser på å produsere 15.000-20.000 liter.

– Det var pågang fordi det er vanskelig å få tak i desinfeksjonsmiddel. Vi har både sprit og produksjonsmulighet, svarer konserndirektør Erik Bern på NTBs spørsmål om hvorfor Arcus startet produksjonen.

Det var Dagbladet som først omtalte saken.

Arcus produserer nå både håndsprit og desinfeksjonsmiddel for overflatevask.

– Vi produserer til næring og ikke til privatpersoner. Vi leverer i 25-literskanner, sier Bern.

Arcus er Norges største produsent av spritprodukter. Selv om også de har ansatte i hjemmekarantene, forteller Bern at de vil opprettholde den vanlige produksjonen.

(NTB)

 

 

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

 

Storbritannia

Quote

Nurses at the Royal Victoria hospital in Newcastle-upon-Tyne have been forced to lock away masks and hand sanitisers after visitors stole the essential items from the wards.

Hand gels were previously housed at the bottom of each bed, with the masks left outside flu isolation cubicles, but they are now stored in coded offices outside of the ward – leading them to be used less since they are not left in close proximity to care-givers.

Staff nurse Jennie Mitchell told the Guardian:

People have just been helping themselves and stealing them. Here in the north-east our shops are bare, especially for hand gel and sanitisers. So people have gone, ‘Oh look, there’s free hand gel’, since it sits in the bottom of the bed in an open cage.

We noticed pretty quickly they were disappearing and locked them away. We’re using them less now because they’re out of the way.

There’s a potential for it to pose a risk. The likelihood of someone just doing patient care and not using hand gel could happen. I think there is a higher risk.

I just worry about the people who are doing this. Its very selfish behaviour. We’re a respiratory ward. We have elderly patients who need looking after.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/16/coronavirus-live-updates-us-cdc-events-europe-lockdown-uk-deaths-australia-france-italy-spain-update-latest-news

 

Quote

Many doctors and nurses don’t understand why the UK isn’t doing more to control the spread, writes Prof Devi Sridhar chair of global public health at the University of Edinburgh. We need decisive action now, she says.

Britain must change course – and resume Covid-19 testing to protect frontline NHS staff | Devi Sridhar

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/16/coronavirus-live-updates-us-cdc-events-europe-lockdown-uk-deaths-australia-france-italy-spain-update-latest-news

Endret av G
Lenke til kommentar

USA:
Første vaksine-prøve mot coronavirus ble gitt til en kvinne i Seattle i dag.
Hvis alt går bra under disse kliniske prøvene, så kan en vaksine tidligst være tilgjengelig for befolkningen om 12-18 måneder.
 

Testing begins on potential coronavirus vaccine co-developed by Massachusetts company
https://www.gazettenet.com/Coronavirus-vaccine-test-opens-as-US-volunteer-gets-1st-shot-33359773
coronaVaccine-hg-031720-ph01

A pharmacist gives Jennifer Haller, left, the first shot in the first-stage safety study clinical trial of a potential vaccine for COVID-19, the disease caused by the new coronavirus, Monday, March 16, 2020, at the Kaiser Permanente Washington Health Research Institute in Seattle. AP Photo/Ted S. Warren

"SEATTLE — U.S. researchers gave the first shot to the first person in a test of an experimental coronavirus vaccine Monday — leading off a worldwide hunt for protection even as the pandemic surges.
With a careful jab in a healthy volunteer’s arm, scientists at the Kaiser Permanente Washington Research Institute in Seattle begin an anxiously awaited first-stage study of a potential COVID-19 vaccine developed in record time after the new virus exploded from China and fanned across the globe.
"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 minutter siden):


Det varierer veldig, ser man på tallene som nettopp kom fra Italia, så er dødsraten for de som er bekreftet smittet 7.7% nå.

Sør-Korea, som har stålkontroll over statistikk, og har testet alle med den minste mistanke om virus, og hatt plass til alle som trenger behandling, hadde for noen dager siden en dødsrate på 0.84%, men vet ikke om den har økt nå?

Mange land er også tidlig i utbruddet, det tar generelt litt tid før folk blir skikkelig syke, og så dør, samtidig er det mange som sikkert er smittet som ikke er testet i mange land, blant annet Norge, så dødsraten for de som er reellt smittet, ikke bare de som er bekreftet smittet, er trolig lavere, men fasiten er det vel ingen som sitter på akkurat nå, jeg fant kun forskning fra noen få dager siden som har analysert en hel del tilfeller i Kina, og kom til de tallene.

Sør Korea har testet 1 av hver 200 innbygger, det er en halv prosent er det ikke det? Imponerende! Ser ut som de har fått "kontroll" på situasjonen, ihvertfall så gjør de en bedre jobb enn de fleste andre

Lenke til kommentar
4 minutes ago, xRun said:

USA:
Første vaksine-prøve mot coronavirus ble gitt til en kvinne i Seattle i dag.
Hvis alt går bra under disse kliniske prøvene, så kan en vaksine tidligst være tilgjengelig for befolkningen om 12-18 måneder.
 

Testing begins on potential coronavirus vaccine co-developed by Massachusetts company
https://www.gazettenet.com/Coronavirus-vaccine-test-opens-as-US-volunteer-gets-1st-shot-33359773
coronaVaccine-hg-031720-ph01

A pharmacist gives Jennifer Haller, left, the first shot in the first-stage safety study clinical trial of a potential vaccine for COVID-19, the disease caused by the new coronavirus, Monday, March 16, 2020, at the Kaiser Permanente Washington Health Research Institute in Seattle. AP Photo/Ted S. Warren

"SEATTLE — U.S. researchers gave the first shot to the first person in a test of an experimental coronavirus vaccine Monday — leading off a worldwide hunt for protection even as the pandemic surges.
With a careful jab in a healthy volunteer’s arm, scientists at the Kaiser Permanente Washington Research Institute in Seattle begin an anxiously awaited first-stage study of a potential COVID-19 vaccine developed in record time after the new virus exploded from China and fanned across the globe.
"

Blir ikke dette en risikofull utprøving da, om ikke damen må leve på isolat for å ikke pådra seg immunitet i fra storsamfunnet rundt seg?

Lenke til kommentar
1 minute ago, xRun said:

Du får spørre... forskerne som gjør dette? :)

Tenker bare høyt jeg altså ?

 

Italia tall

Quote

Death toll in Italy exceeds 2,000

The death toll in Italy from Covid-19 has increased to 2,158, with the announcement of another 349 victims.

 

#BREAKING Italy reports 349 new virus deaths, taking total to over 2,000

View image on Twitter
 
 
 
 
 

Italy's Daily Numbers: +2470 infected to 23073 infected, +414 recovered to a total of 2749 recovered, +349 deaths for a total of 2158 deaths. +3233 cases overall to a TOTAL IN ITALY OF 27980 cases of Coronavirus. #italycoronavirus #iorestocasa #tuttoandrabene

View image on Twitter
 
 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Jennifer Haller fortjener godt betalt for den jobben der. Å være prøvekanin for vaksineindustrien er risky business! 

Bare så det er sagt, jeg er for vaksiner. Jeg er vaksinert, ungen min er vaksinert, det er ikke spørsmål engang. 

Men å stille seg til rådighet som testpilot.. Du risikerer å ødelegge helsa for livet.

Respekt. ??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (38 minutter siden):

Er det rart folk er forvirret? Denne informasjonen spriker fullstendig fra hva som har blitt gitt tidligere, med 0.2% dødelighet for folk under 40. Offisielle tall viser at dødsraten i Kina er på 3.97%, nogenlunde det samme globalt. Jeg ser at dødsraten har gått opp fra 3.4% som den lå på for noen uker siden. Og jeg hører såkalte eksperter påstår det ene og det andre, som at dødsraten er under 1% og andre som sier den er over 4% på grunn av mørketall. Spekulativt er det uansett. 

http://magictour.free.fr/study17.pdf

Denne tar for seg 44.647 tilfeller i kina. (Total fatality rate 2.3%)

Jeg klarer ikke å se at folk under 60 har større risiko for å dø enn de over.

Man ser jo klart at så fort man passerer 50år, så er det mange flere dødsfall. 10-29 år er det veldig få, noe mer på 30-49 år, så stiger det betydelig. (75% av de som døde hadde 3 eller flere underliggende sykdommer)

Det er mye bias ute på nettet, tar alt med klype salt, men fagfolk som jobber med dette kan være greit å lene seg litt på, det er garantert mye søppel ute på nettet nå for å skremme livskiten ut av folk.

Nå er det slik at virus enten er veldig dødelig, eller veldig smittsomt, og vi er nå på sistnevnte.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...