Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

En meta-analyse av tidligere rapporter kom til at dødsraten i Kina var 7%, og at 57% av de døde ikke var over 60 eller hadde kjent alvorlig underliggende sykdom.
 

Sitat

 

...our study suggested that the discharge rate of CIVID-19 patients during this period was 42%, with a fatality rate of 7%. 
The fatality rate of SARS-COV and MERS-COV is reported to be over 10% and 35%, respectively. 
In comparison, COVID-19 has a lower fatality rate. 

Notably, 43% of the dead patients had one or more of the following cases:  advanced age (> 60 years), cancer,  more underlying diseases,  or major infections. 

Guo et al. found that the fatality rate of patients with viral pneumonia increased when they had a basic disease and mixed bacterial infection, which was consistent with the results of our study.

 

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/jmv.25757


Antallet døde er trolig noe høyt, jeg forstår det sånn at man har brukt tidligere studier fra Kina som observerer de sykeste som grunnlag, men vet ikke, det er dog noe urovekkende at så mange av de døde ser ut til å være friske mennesker under seksti ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WHO kommer med en helt korrekt oppmaning til alle lands myndigheter
 

Sitat

- Test alle som er mistenkt smittet. Er de positive, isoler dem, og finn ut hvem de har hatt kontakt med i to dager før de viste symptomer, og test deretter dem



https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=29333

Hvis bare myndighetene kunne høre, i stedet for å trappe ned testingen, Kina og Sør-Korea har ikke fått kontroll hovedsakelig med karantener, men ved bred testing, og å identifisere smittede tidlig ved å spore de opp, det er helt galskap å ikke drive smittesporing lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Også noen nyheter fra Kina vedrørende vaksine:

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3075438/hopes-coronavirus-vaccine-rise-after-chinese-scientists-find

Viser seg at aper klarer å utvikle immunforsvar, altså antibodier som skapes. Disse kan binde seg til patogener. Studien mener også at viruset kan overføres gjennom øyene, noe som medfører at konvensjonell maske som ikke dekker panne-området ikke fungerer mot denne. Man trenger da en heldekkende maske, som noen har påpekt tidligere i denne tråden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Karantenebrudd kan gi kjempebot. Realistisk sett vil etater som helse, nav og politi slite med å opprettholde bare de normale oppgavene. Og så får de mange flere oppgaver i tillegg.

https://www.dagbladet.no/nyheter/karantenebrudd-kan-gi-kjempebot/72255741

Vil få hjelp fra Heimevernet mot hytteeiere:

https://www.nrk.no/osloogviken/hyttefolk-nekter-a-dra_-kommunen-ber-om-hjelp-fra-heimevernet-1.14947130

Mitt tips er at hyttekommunene kommer til å sprenge alle hyttene, så snart hytteeierne er reist. Når de ser på hytteeierne som "den store Satan". En annen sak er at Heimevernet vil måtte sitte i karantene etterpå, hvis de kommer og haler folk ut av hyttene.

Endret av Budeia
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (10 minutter siden):

Nye tall over døde i Spania. Dette inkluderer da 2 personer under 30 år. Det viser seg da at når svært mange blir syke, så dør unge også.

Når svært mange blir syke så er det større sjanse for at noen ytterst få av disse er unge og har hjerte/lungesykdommer eller bare er en ekstrem abnormalitet. 

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Kan jo bare være en glipp. Siden viruset overlever noen timer på forskjellige typer flater. Kan jo ha kommet på matvareinnkjøpet og slurv på kjøkkenet f.eks. Man kan ikke konkludere med at vedkommende har drevet med en dårlig karantene. Skal ikke mye glippen til før det sklir ut.

Han/hun kan jo ha fått andre til å gjøre innkjøpene til og med, og selv da bli smittet, selv om jeg tipper han/hun har gjort innkjøpene sine selv.

Hva er det dere snakker om.. Dårlig karantene? Jeg er ikke i karantene. Men noen jeg snakket med noen ganger i forrige uke (en kollega) har smittede i utvidet familie. Nær familie viser også symptomer, sikkert det samme. 

Nå har kollegaen min symptomer. Hm. 

Men hvis noen legger dette på meg så er det deres problem.. Jeg kan da ikke spørre alle "hvem har du vært i kontakt med de siste fjorten dagene? Og hvem har de vært i kontakt med?" 

Sier bare litt om hvor lett dette kan spre seg. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
2 minutes ago, :utakt said:

Hva er det dere snakker om.. Dårlig karantene? Jeg er ikke i karantene. Men noen jeg snakket med noen ganger i forrige uke (en kollega) har smittede i nær familie. De har sannsynligvis møttes. 

Nå har kollegaen min symptomer. Hm. 

Men hvis noen legger dette på meg så er det deres problem.. Jeg kan da ikke spørre alle "hvem har du vært i kontakt med de siste fjorten dagene? Og hvem har de vært i kontakt med?" 

Sier bare litt om hvor lett dette kan spre seg. 

Da får du ta han som kalte det for en karantene. Beklager at jeg hang meg på en slik misforståelse. Pun til @tezzo

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som om folk på Oslo S har fått med seg Corona. Det var jo helt sykt med folk der i dag, og ikke bare reisende men flere som bare var rundt å drev dank.  Masse folk som hostet rundt og dyttet seg frem. 

Jeg måtte dessverre ta toget i dag, men hadde jeg vist at det var så galt på Oslo S og området rundt hadde jeg glatt droppet turen. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Budeia said:

Karantenebrudd kan gi kjempebot. Realistisk sett vil etater som helse, nav og politi slite med å opprettholde bare de normale oppgavene. Og så får de mange flere oppgaver i tillegg.

https://www.dagbladet.no/nyheter/karantenebrudd-kan-gi-kjempebot/72255741

Blir ikke mer jobbing siden det skal virke avskrekkende. Ingen jobber aktivt med det. Kommer til å bli noen svært få helt åpenbare saker.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
Gjest 7edc3...b7f

Når kan vi vente tall fra Italia basert på tiden etter lockdown? Vi vil vel fremdeles se rapporterte tall fra tiden før de strammet inn sikkerheten betraktelig?

Anonymous poster hash: 7edc3...b7f

Lenke til kommentar

Han oppfordret til å hjelpe de svake eller de som sliter.

Han går inn på det at Kina og Sør-Korea har lykkes i å stoppe utviklingen av COVID-19 (litt etter 4 min. inn i video)

Så nevner han USA og at de kommer til å stige veldig i påviste tilfeller de kommende dagene pga. utvidet testing.

Omtrent 13 min. inn i video så nevner han Italienernes måte å bo i sammen på.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
1 minute ago, Lakrisbåt said:

har googlet, men finner ikke svar. Foreldrene min kom hjem fra Spania på lørdag og er i automatisk karantene(uten symptomer).  Kan jeg besøke dem, er frisk og så vidt jeg vet ikke smittet.

Dersom du blir syk av dem, så havner du jo selv i karantene før eller siden. Du klarer ikke å bare ta noen videochat'er med dem da inntil videre?

Endret av G
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Lakrisbåt said:

ja, joda.   Har hatt hjemmekontor den siste uka, og sikkert et par uker til.  Litt kjip å ikke se dem på over en måned. Men visst det er reglene så forholder jeg meg til det.

Alt koker ned til fornuft, og din samvittighet for å hjelpe fellesskapet. WHO anbefaler at alle trør til å gjør sitt aller beste for å bremse spredning. Så vet en at det vil være litt varierende grad av at folk følger råd. Men om du gjør det, så bidrar du til å dra dette tunge lasset.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, 0laf said:

En meta-analyse av tidligere rapporter kom til at dødsraten i Kina var 7%, og at 57% av de døde ikke var over 60 eller hadde kjent alvorlig underliggende sykdom.
 

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/jmv.25757


Antallet døde er trolig noe høyt, jeg forstår det sånn at man har brukt tidligere studier fra Kina som observerer de sykeste som grunnlag, men vet ikke, det er dog noe urovekkende at så mange av de døde ser ut til å være friske mennesker under seksti ?

Så mer sannsynlig å stryke med hvis man er under 60 enn over ja. Nice. 

Døde under 30 i Spania... Ikke bra. Ikke bra i det hele tatt 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...