Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Miri skrev (4 timer siden):

Men det har jo vært strategien til norske myndigheter også, og så langt det fremgår av siste trusselvurdering fra FHI 12. mars, er det fortsatt strategien. Høie endret språkbruk fra den dagen av, fra å begrense til å stoppe viruset, det gjenstår å se om FHI gjør det samme i neste rapport. Inntil videre går jeg ut fra at den langsiktige planen er at viruset skal få spre se i befolkningen over tid, og slik danne flokkimmunitet.

Du misforstår totalt.. I førsten hadde man kontroll og brukte mindre tiltak, dette endret de når smitten var løs.

Sverige og England gjør vel null, synes det tyder mest om en stat som gir F  i de gamle og syke.

 

Vi har mange reisende i Norge, og har derfor mange smittede. De som ikke har gjort sin plikt og meldt seg, eller noen feks fra Europa har smittet nordmenn antageligvis.

All ære til Kina som klarte kjapt å bremse opp. Med Norge er et fritt Demokrati der folk har rettigheter, vi kan ikke gjøre som Kina, gå rundt å ta temperaturen, slepe feberfolk sammen med andre smittede fremmede inn i et skur og sveise igjen døra.

Vi har bra standard og sikkerhet både i sykehus og fengsel og smitte isolat av så mange folk er DYRT. Vi har tilogmed trøbbel med hyttefolk og må ty til sivilforsvar og heimevernet.

Det kommer nok til å skjerpe seg... I Nord-Korea hadde de vel blitt nakkeskutt, i Kina en arbeidsleir?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Heiheihade said:

@Heiheihade Spolet den fram til det jeg kommenterer på

 

Det er en litt fordummende forklaring bakt inn der. Som om at viruset "ønsker å". Det er feil. Virus er ikke regnet for å være levende. Det er kun en pakke informasjon som setter kroppens celler ut av stand til å fungere normalt, og bli til virusklekkerier.

Det er antall verter (mennesker) og mutasjoner som regulerer utviklingen på viruset slik jeg tolker det, samt den immunforsvarsresponsen eller mangelen på immunrespons som betyr noe. Viruset ønsker ikke noe det.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, G said:

Ca. 900 dødsfall årlig gjennomsnittlig i følge FHI. Informasjonen du spør om finner du hos FHI.

Fant en rapport for 2017/2018. Slik jeg forstod det var det den vinteren 5147 personer innlagt på sykehus med influensa.

Og per nå er ca 50 stk innlagt med Corona? Selv med mange ganger høyere dødlighet, fremstår dette som veldig lite dramatisk spør du meg...

Med tiltakene som er satt i verk er det vel en mulighet for at 2019/2020-sesongen blir en av tidenes mildeste "influensasesonger" målt i antall alvorlig syke og dødsfall?

Endret av John-B
Lenke til kommentar
6 minutes ago, G said:

Det er en litt fordummende forklaring bakt inn der. Som om at viruset "ønsker å". Det er feil. Virus er ikke regnet for å være levende. Det er kun en pakke informasjon som setter kroppens celler ut av stand til å fungere normalt, og bli til virusklekkerier.

Det er antall verter (mennesker) og mutasjoner som regulerer utviklingen på viruset slik jeg tolker det, samt den immunforsvarsresponsen eller mangelen på immunrespons som betyr noe. Viruset ønsker ikke noe det.

Helt ærlig så kan jeg ikke nok om biologi, virologi osv (med nok mener jeg at jeg ikke kan noe som helst egentlig). Så kan godt være, jeg har bare lest forskning osv nå i det siste som alle andre. Men det er vel egentlig for tidlig å si noe som helst "om noe" ang covid-19 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, John-B said:

Fant en rapport for 2017/2018. Slik jeg forstod det var det den vinteren 5147 personer innlagt på sykehus med influensa.

Og per nå er ca 50 stk innlagt med Corona? Selv med mange ganger høyere dødlighet, fremstår dette som veldig lite dramatisk spør du meg...

Du underdriver muligens tiltakene som har vært gjort. Ja, vi importerte veldig mange tilfeller i fra Østerrike har det vist seg i ettertid, dernest Italia. Men, disse ble også bedt om å gå i karantene ved et tidspunkt.

Samt det er en uke eller to forsinkelse i fra du blir smittet til man virkelig blir syk av det.

Lenke til kommentar
Just now, xRun said:

Retrospektiv sammenligning mellom noe man har oversikt over fra tidligere, og noe man er i starten på nå, er det ikke stort håp om å få til noe med. Fasiten kommer når det er over.

Åjoda, for da kan man si "I told you so" når epidemien er over.

/sarkasme

Nei, blir bare spekulasjoner. Forskjellen blir vel om noen her faktisk har utdannelse innenfor virologi eller biologi. Men jeg skal ikke nekte på at det er "morsomt" å spekulere selv altså, derfor jeg gjør det :p 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Tåkefyrste said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Vb32e1/norske-helsepersonell-til-afghanistan-de-maa-stanses

Tror dette er første gang jeg er enig i noe Moxnes sier/mener. Helt vanvidd å sende helsepersonell til utlandet akkurat nå.

Det er sjelden jeg virkelig liker de på venstresiden. Men dersom denne lederen skulle finne på å være i et annet parti så.. Moxnes virker fornuftig i mang en ting han. Til og med Støre som jeg egentlig ikke kan fordra, synes jeg hadde mye vettugt å by på i Stortinget i denne COVID-19 sammenheng.

Lenke til kommentar

Fant nettopp ut at jeg har hatt kontakt med en som har hatt kontakt med en som har hatt kontakt med en smittet. 

Ok, sannsynligheten er liten. Men jeg er bittelitt forkjøla... :(

Tror jeg må logge av internett snart, det her er ikke sunt for hverken kropp eller psyke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
:utakt skrev (2 minutter siden):

Fant nettopp ut at jeg har hatt kontakt med en som har hatt kontakt med en som har hatt kontakt med en smittet. 

Ok, sannsynligheten er liten. Men jeg er bittelitt forkjøla... :(

Tror jeg må logge av internett snart, det her er ikke sunt for hverken kropp eller psyke. 

Jeg begynte å snufse bare av å lese dette. Skam deg!!

Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (2 minutter siden):

Åjoda, for da kan man si "I told you so" når epidemien er over.

/sarkasme

Nei, blir bare spekulasjoner. Forskjellen blir vel om noen her faktisk har utdannelse innenfor virologi eller biologi. Men jeg skal ikke nekte på at det er "morsomt" å spekulere selv altså, derfor jeg gjør det :p 

Njau... var mest ment som en kommentar til bagatellisering av hva som foregår nå med "kun xx antall innlagte" når de hadde "hele xxxx antall innlagte" ila. en tidligere influensasesong. Vi er fortsatt i starten på dette, og sammenligning med en hel sesong av influensa vil være misvisende.

En kan likevel sammenligne med visse utvalg av data. F.eks. kan en ta de første 50 som ble innlagt med influensa i 2018-2019 sesongen, hvor lang tid tok det, og hvor lang tid det tok før 50 ble innlagt under dette utbruddet her. Da får man et bilde av tidsforløpet, om ikke annet.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Fant nettopp ut at jeg har hatt kontakt med en som har hatt kontakt med en som har hatt kontakt med en smittet. 

Ok, sannsynligheten er liten. Men jeg er bittelitt forkjøla... :(

Tror jeg må logge av internett snart, det her er ikke sunt for hverken kropp eller psyke. 

Ja da har du gjort det store.. da tror jeg du ikke helt har skjønt hva som menes med å holde karantene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, frohmage said:

Der pengene virkelig ligger nå ja! Blir jo mye mye vanskelige å smugle til Norge nå som grensene er såpass bevoktet. Å i tillegg er ikke narkotikamarkedet prissensitivt så brukere betaler, koste hva det koste vil.

Lufter tanker altså, har ingen planer om å smugle verken narkotika eller noe som helst :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...