Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (32 minutter siden):

Men juridisk må det være noe helt nytt.. ikke engang i krigstid har dette skjedd. 

Dette skal være en ekstra skummel underholdning i disse dager:

 

Igjen: dette ser ut til å være tilknyttet situasjoner som denne pandemien, hvor smittevernloven tas i bruk. Nå er ikke jeg jurist, så andre kan sikkert svare mer presist på den biten. Det er en relativt unik situasjon da, forsåvidt.

Så den filmen i går kveld, faktisk. Mens jeg koste meg med yogurt og litt snacks. ?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Professor Balthazar said:

Altså, på vegne av oss "fulle sjømenn" så vil jeg ha meg frabedt om å bli satt i samme bås som disse Tesla-jyplingene som knapt nok aldri har satt sine ben i en fiskebåt og ikke aner hva tøft arbeid på sjøen innebærer. Du kan jo prøve å hente fisken din selv, da tenker jeg pipen får en annen låt.

Jeg er godt vant med kroppsarbeid så takk for omtanken. Ellers synd at du tolket dette bokstavelig, det er jo bare en gammel frase som henger igjen i språket ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Golf'ern skrev (12 minutter siden):

Hvofor går innenriks flygninger som normalt? stengt alt.

Syns nesten det er verre at utenriks fortsatt får lande i Norge, myndighetene sitter igjen med å måtte bruke masse ressurser på folk fra andre nasjoner som ikke har noe de skulle ha gjort i Norge nå. Alt burde vert stengt. Burde heller vert satt opp egne fly til større flyplasser som Amsterdam, London, København osv kun for nordmenn som skal hjem, så slipper vi å bruke tid og penger på folk som burde holde seg hjemme hvor enn de er fra. 

Endret av DårligNavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (5 timer siden):

Sverige viser naivitet som vanlig, dette vil slå tilbake på dem. Og dessverre oss siden vi er nabolandet deres.

Vi må forutse hva som skjer framover nå. Grensen til Sverige er åpen ved reiser med bil, til fots, på ski etc. Mange svensker er forferdet over mangel på tiltak i eget hjemland, vurderer Norge som tryggere, og vil komme hit til tross for 14 dager karantenepåbud. Stadig flere svensker vil finne veien over grensa hit og en viss andel av de vil være syke og en viss andel av de igjen vil trenge innleggelse og akutt hjelp som går ut over vår kapasitet.

Jeg mener vi bør stenge grensa for alle ikke-Norske statsborgere og advare om at grensa stenges også for norske statsborgere om X dager. Da får alle en siste sjans til å komme seg til hjemlandet. Etter det bør forsvaret fysisk patruljere og forsvare hele grensa på 2562 km og eventuelt forsvare landet med makt. Det burde holde med vannkanoner og tåregass i første omgang. Sjø og luftrom må også forsvares. I første omgang mot cruise-anløp og fly med turister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Guest f6807...44e said:

Hei alle sammen. Er i en litt kinkig situasjon.

Min bror kom hjem fra et land utenfor Norden her om dagen og er nå i hjemmekarantene i huset til mine foreldre. Broren min har ingen symptomer.

Mine foreldre er i risikogruppen for COVID-19 og reiste på råd fra meg til hytta før min bror kom hjem. Hytten ligger ikke i et hyttefelt, men i en annen kommune med kort reisetid hjem. Jfr. retningslinjene fra regjeringen i dag er det ulovlig å oppholde seg på en hytte i en annen kommune. Det innebærer at mine foreldre må reise hjem. Jeg synes denne situasjonen er ekkel og ønsker ikke at mine foreldre skal reise hjem og bo sammen med broren min som er i karantene. Mine foreldre synes også situasjonen er ekkel og ønsker ikke å være blant de som flykter til hytta, men enn så lenge er de fortsatt på hytta. Hva tenker dere vi bør gjøre her?

Anonymous poster hash: f6807...44e

Nordmenn er vant til å følge enhver regel som er satt opp uansett konsekvenser. I mange andre land er man vant til at myndighetene setter opp absurde regler og man vil late som man følger dem.

Sjansen for at de faktisk går hytte til hytte for å sjekke om noen bor der ser jeg på som ekstremt lav. Og skulle de komme så er ikke det verdens ende. Det som er verre er reaksjonene fra familie og venner, så hold det skjult.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Miri skrev (48 minutter siden):

Ja, og den som har skrevet dette, må være tett i pappen. Og den som tror på det, ... Nå må folk tenke seg om, da: Tror du virkelig Trump og USA vil redde seg selv og la resten av verden i stikken?

De vil redde seg selv, for deretter å selge vaksninen til alle andre for latterlig mye

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Vi må forutse hva som skjer framover nå. Grensen til Sverige er åpen ved reiser med bil, til fots, på ski etc. Mange svensker er forferdet over mangel på tiltak i eget hjemland, vurderer Norge som tryggere, og vil komme hit til tross for 14 dager karantenepåbud. Stadig flere svensker vil finne veien over grensa hit og en viss andel av de vil være syke og en viss andel av de igjen vil trenge innleggelse og akutt hjelp som går ut over vår kapasitet.

Jeg mener vi bør stenge grensa for alle ikke-Norske statsborgere og advare om at grensa stenges også for norske statsborgere om X dager. Da får alle en siste sjans til å komme seg til hjemlandet. Etter det bør forsvaret fysisk patruljere og forsvare hele grensa på 2562 km og eventuelt forsvare landet med makt. Det burde holde med vannkanoner og tåregass i første omgang. Sjø og luftrom må også forsvares. I første omgang mot cruise-anløp og fly med turister.

Herre min hatt. Isolasjon gjør folk tydeligvis gal. 

Lenke til kommentar
Gjest e156e...390
Gjest f6807...44e skrev (28 minutter siden):

Hei alle sammen. Er i en litt kinkig situasjon.

Min bror kom hjem fra et land utenfor Norden her om dagen og er nå i hjemmekarantene i huset til mine foreldre. Broren min har ingen symptomer.

Mine foreldre er i risikogruppen for COVID-19 og reiste på råd fra meg til hytta før min bror kom hjem. Hytten ligger ikke i et hyttefelt, men i en annen kommune med kort reisetid hjem. Jfr. retningslinjene fra regjeringen i dag er det ulovlig å oppholde seg på en hytte i en annen kommune. Det innebærer at mine foreldre må reise hjem. Jeg synes denne situasjonen er ekkel og ønsker ikke at mine foreldre skal reise hjem og bo sammen med broren min som er i karantene. Mine foreldre synes også situasjonen er ekkel og ønsker ikke å være blant de som flykter til hytta, men enn så lenge er de fortsatt på hytta. Hva tenker dere vi bør gjøre her?

Anonymous poster hash: f6807...44e

En lei situasjon, dei er nok tryggere på hytta. Er nok mest av praktiske hensyn dette fokuset på hyttefolk for det tar mykje lenger tid å kjøre pasienter til sjukehus fra hytteområda enn frå heimen i byen. Normalt sett burde foreldra dine få fritak men no er det enkelt og konsekvent som gjeld. Hyttefolket blir spora med telefonen, så om dei vil lure systemet kan dei ta en tur heimover, skru av telefonen, og dra tilbake til hytta? (dersom dei klarer seg uten telefon i dagens situasjon) 

Anonymous poster hash: e156e...390

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Vi må forutse hva som skjer framover nå. Grensen til Sverige er åpen ved reiser med bil, til fots, på ski etc. Mange svensker er forferdet over mangel på tiltak i eget hjemland, vurderer Norge som tryggere, og vil komme hit til tross for 14 dager karantenepåbud. Stadig flere svensker vil finne veien over grensa hit og en viss andel av de vil være syke og en viss andel av de igjen vil trenge innleggelse og akutt hjelp som går ut over vår kapasitet.

Jeg mener vi bør stenge grensa for alle ikke-Norske statsborgere og advare om at grensa stenges også for norske statsborgere om X dager. Da får alle en siste sjans til å komme seg til hjemlandet. Etter det bør forsvaret fysisk patruljere og forsvare hele grensa på 2562 km og eventuelt forsvare landet med makt. Det burde holde med vannkanoner og tåregass i første omgang. Sjø og luftrom må også forsvares. I første omgang mot cruise-anløp og fly med turister.

 

Du kan bare ta det helt med ro. Etter Italia (og Spania) så er smitteraten i Norge allerede kjempestor. Om en uke så er det ingen som ønsker å komme til Norge.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest f6807...44e skrev (43 minutter siden):

Hei alle sammen. Er i en litt kinkig situasjon.

Min bror kom hjem fra et land utenfor Norden her om dagen og er nå i hjemmekarantene i huset til mine foreldre. Broren min har ingen symptomer.

Mine foreldre er i risikogruppen for COVID-19 og reiste på råd fra meg til hytta før min bror kom hjem. Hytten ligger ikke i et hyttefelt, men i en annen kommune med kort reisetid hjem. Jfr. retningslinjene fra regjeringen i dag er det ulovlig å oppholde seg på en hytte i en annen kommune. Det innebærer at mine foreldre må reise hjem. Jeg synes denne situasjonen er ekkel og ønsker ikke at mine foreldre skal reise hjem og bo sammen med broren min som er i karantene. Mine foreldre synes også situasjonen er ekkel og ønsker ikke å være blant de som flykter til hytta, men enn så lenge er de fortsatt på hytta. Hva tenker dere vi bør gjøre her?

Anonymous poster hash: f6807...44e

Neida, la dem bli i hytten. Trenger ikke å poste instagram av de koser seg med vin akkurat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tjavel skrev (2 timer siden):

Når det gjelder svært smittsomme og dødelige sykdommer så finnes det egentlig ikke noe slik som over-reaksjon. Spesielt om en ser på hvor mye de i Asia la ned på å få stanset det tidlig. De er ikke idioter der borte.

Om 1 uke kan en tro vi ser enten at tiltakene virker og folk blir såpass fornøyd av dette at de ønsker å fullføre jobben med å få det bort, ellers så blir det værre med mange innlagte og folk er innstilt på at vi må ta enda sterkere virkemidler i bruk.

Det tar tid for et land som er vant til å ha det trygt og bra å skifte tankemodus, men det skiftet tror jeg allerede har skjedd.

Enig. Se til Kina!

Pga at de ikke tester så mange lengre kan vi ikke se om tiltak virker allerede om 1 uke. Det vi ser på statistikkene er at færre testes. Resultatene ser vi først om 3-4 uker når antall dødsfall ikke stiger like raskt lengre. Jeg blir bare mer og mer sikker på at vi får Lombardia-tilstander i deler av Norge før det avtar. Ola dunk må se døden i hvitøyet før vi får kontroll. Slik som folk har oppført seg de siste dagene og nærmest tatt påskeferien på forskudd med sild-i-tønne harryhandling og fest på hytta, viser tydelig at vi ikke har kommet til døden i hvitøyet-øyeblikket ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Guest e156e...390 said:

En lei situasjon, dei er nok tryggere på hytta. Er nok mest av praktiske hensyn dette fokuset på hyttefolk for det tar mykje lenger tid å kjøre pasienter til sjukehus fra hytteområda enn frå heimen i byen. Normalt sett burde foreldra dine få fritak men no er det enkelt og konsekvent som gjeld. Hyttefolket blir spora med telefonen, så om dei vil lure systemet kan dei ta en tur heimover, skru av telefonen, og dra tilbake til hytta? (dersom dei klarer seg uten telefon i dagens situasjon) 

Anonymous poster hash: e156e...390

De har brukt telefoner til å sjekke hvor mange som er på hytta. Har ikke hørt at de har brukt det til å finne enkeltindivider.

Vi har et personvern i Norge. Tviler på at noen kommunearbeidere har rettigheter til å sjekke telefonhistorikken til folk i Norge. I verste fall kan de sjekke hvem som er koblet til akkuratt nå, så da holder det å slå av mobilen.

Men hovedformålet er å skremme, tror ikke noen kommer til å bli sendt hjem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Enig. Se til Kina!

Pga at de ikke tester så mange lengre kan vi ikke se om tiltak virker allerede om 1 uke. Det vi ser på statistikkene er at færre testes. Resultatene ser vi først om 3-4 uker når antall dødsfall ikke stiger like raskt lengre. Jeg blir bare mer og mer sikker på at vi får Lombardia-tilstander i deler av Norge før det avtar. Ola dunk må se døden i hvitøyet før vi får kontroll. Slik som folk har oppført seg de siste dagene og nærmest tatt påskeferien på forskudd med sild-i-tønne harryhandling og fest på hytta, viser tydelig at vi ikke har kommet til døden i hvitøyet-øyeblikket ennå.

njaa... jeg tror vi faktisk snur oss om litt fortere. Er jo allerede snakk om hytteskam osv. Mediepresset er faktisk viktigste bidragsyter nå, til at folk skjønner alvoret. Burde gått ut med anslag på hvor mange som sannsynligvis er smittet, og gjerne dratt på litt også. 

Man blir jo beroliget av at det bare er 3 smitta i kommunen sin osv, Frykt er en bra ting, hvis man bruker den riktig, og også noe de fleste mennesker forstår seg på. 

Istedenfor "store mørketall" så er feks "sannsynlgivis 105.000 med smitte" kanskje mer prevantivt?

 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, 0laf said:

Vel, jeg poster like gjerne en video også, spolet frem til hva en av verdens fremste eksperter mener om håndvask og masker ... det er sikkert ikke alle som vil høre hans mening om det ... mens andre synes det er interessant ?
 

 

Dr. John Campbell sier jo litt av det samme i denne video. De 3 første minuttene. Har spolt fram noen sekunder:

Spoiler

 

 

Lenke til kommentar
16 hours ago, M98kF1 said:

De tror vel de kan vedta immunitet mot viruset for VIP’er? 

Det er vel nettopp slike VIP'er som har treffer mange mennesker og har utstrakt reisemønstre ja. :)

Er vel ikke uten grunn at statsministeren i Canada og kona hans er i karantene nå..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...