Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Interessant hvordan dette viruset oppstod omtrent øyeblikkelig i Kina og Italia på samme tid (Asia og Europa - *boom*). Men hvorfor ikke i Afrika når man ser på hvor mange afrikanere som reiser til Kina til enhver tid for å handle billige varer for å selge i hjemlandet?

https://www.dw.com/en/africa-needs-unified-regulations-against-cheap-chinese-imports/a-43981996

Det er ikke bare snakk om import via kontainere men også en del som reiser dit fysisk og tar med seg ting hjem for å selge kombinert med å opprette nye forretningsforbindelser etc.

 

Quote

“Ninety percent of these items are coming from China. We rely more and more on China,” says Omar Hussein, general secretary of the Eastleigh Business District Association. Hussein has been traveling to China to source clothes for his menswear shop for most of the last decade.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Szeth skrev (3 timer siden):

Nei. Befolkningen overreagerer. Hamstring, "hvor er testen min!", jeg kommer til å dø.
Myndighetene reagerer fint de.

At Sverige kommer til å ha betydelig mer smitte tror jeg neppe.

Vi får se på dødstallene fremover og kritisk syke. Total cases og new cases sier oss ingenting.

Det ble gjort en slags epidemiologisk simulering av effektene på smittenivået i Kina av at tiltak hadde blitt satt inn før eller senere:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.03.20029843v3

Konklusjon: 66% færre ville ha blitt smittet om tiltakene ble satt inn én uke tidligere. Om tiltakene ble satt inn tre uker senere, ville 18 ganger så mange ha blitt smittet.

 

Når det er sagt, er nivået på de norske tiltakene ennå langt unna det som ser ut til å ha vært effektivt i Kina.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Regjeringen kan vedta en forskrift mot å oppholde seg på hytte i en annen kommune enn den en er registrert i. Foreløpig er det en trussel, men kan de virkelig gjøre det helt forbudt å oppholde seg på sin egen hytte? Til sammenligning, kan de gjøre det forbudt å oppholde seg på hotell eller i leid bolig, i en annen kommune? 

https://www.nrk.no/norge/ny-forskrift_-kan-forby-hytteturer-ut-av-egen-kommune-1.14945098

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Budeia skrev (15 minutter siden):

Regjeringen kan vedta en forskrift mot å oppholde seg på hytte i en annen kommune enn den en er registrert i. Foreløpig er det en trussel, men kan de virkelig gjøre det helt forbudt å oppholde seg på sin egen hytte? Til sammenligning, kan de gjøre det forbudt å oppholde seg på hotell eller i leid bolig, i en annen kommune? 

https://www.nrk.no/norge/ny-forskrift_-kan-forby-hytteturer-ut-av-egen-kommune-1.14945098

Stortinget kan nok, om ikke annet. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Budeia said:

Regjeringen kan vedta en forskrift mot å oppholde seg på hytte i en annen kommune enn den en er registrert i. Foreløpig er det en trussel, men kan de virkelig gjøre det helt forbudt å oppholde seg på sin egen hytte? Til sammenligning, kan de gjøre det forbudt å oppholde seg på hotell eller i leid bolig, i en annen kommune? 

https://www.nrk.no/norge/ny-forskrift_-kan-forby-hytteturer-ut-av-egen-kommune-1.14945098

Alt fokus på hytter har gått litt ut av kontroll. Det er viktigere ting å fokusere på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, et enormt fokus på hytteeiere som "den store Satan", som noen nevnte tidligere. Samtidig vil ikke de som blir syke sitte i ro på hyttene, de ber om hjelp. Noen ba Røde Kors om hjelp, men Røde Kors hadde ikke lyst til å hjelpe dem og få sine egne satt i karantene. Så de ble vist videre til de lokale hyttekommunene, som jo allerede "hater" hytteeierne... Ikkje greitt å vera foggel i dag. 

Litt mindre trøkk i tråden nå, kanskje flere og flere har blitt syke..

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
PanserJohan skrev (1 time siden):

For de som blir permittert: de fleste banker gir nå avdragsfrihet over en lav sko. 12 mnd av gangen. 

Fortsetter rentene å løpe? 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (43 minutter siden):

Nå står det vel enerett i artikkelen det ble linket til i vg

Hvis du leser hele artikkelen så ønsker de i hvert fall å få det til å fremstå som enerett, men de er tydeligvis ikke helt enig med seg selv og helgarderer, for det står også førsterett. 

Fra innledningen i denne artikkelen https://www.vg.no/nyheter/i/jdAnE0/tysk-avis-trump-proever-aa-sikre-usa-eksklusiv-tilgang-paa-vaksine

Sitat

 

Tysk avis: Trump prøver å sikre USA eksklusiv tilgang på vaksine

Donald Trump skal prøve å lokke vaksineforskere til USA så landet kan få førsterett på corona-vaksinen.

 

Endret av bas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (23 minutter siden):

Regjeringen kan vedta en forskrift mot å oppholde seg på hytte i en annen kommune enn den en er registrert i. Foreløpig er det en trussel, men kan de virkelig gjøre det helt forbudt å oppholde seg på sin egen hytte? Til sammenligning, kan de gjøre det forbudt å oppholde seg på hotell eller i leid bolig, i en annen kommune? 

https://www.nrk.no/norge/ny-forskrift_-kan-forby-hytteturer-ut-av-egen-kommune-1.14945098

De mener vel at dette må ses i sammenheng med den pågående pandemien, og tilsvarende situasjoner i fremtiden hvor man lener seg på smittevernloven etc. Det ser ut til å være meningen at folk skal begrense reiseaktivitet og holde seg på sin registrerte hjemmeaddresse, og ikke dra til fritidsboliger andre kommuner hvor de kan bli en ekstrabelastning.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Budeia said:

Ja, et enormt fokus på hytteeiere som "den store Satan", som noen nevnte tidligere. Samtidig vil ikke de som blir syke sitte i ro på hyttene, de ber om hjelp. Noen ba Røde Kors om hjelp, men Røde Kors hadde ikke lyst til å hjelpe dem og få sine egne satt i karantene. Så de ble vist videre til de lokale hyttekommunene, som jo allerede "hater" hytteeierne... Ikkje greitt å vera foggel i dag. 

Litt mindre trøkk i tråden nå, kanskje flere og flere har blitt syke..

Folk trenger tid til å få all hermetikken, tørrfor og dasspapir ut i bilen og kjøre til hytta. Spesielt hvis det ikke er brøyta så kan det ta litt tid før de får frem laptopen igjen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (8 minutter siden):

Det ser ut til å være meningen at folk skal begrense reiseaktivitet og holde seg på sin registrerte hjemmeaddresse, og ikke dra til fritidsboliger andre kommuner hvor de kan bli en ekstrabelastning.

Men juridisk må det være noe helt nytt.. ikke engang i krigstid har dette skjedd. 

Dette skal være en ekstra skummel underholdning i disse dager:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Nå står det vel enerett i artikkelen det ble linket til i vg

Ja, og den som har skrevet dette, må være tett i pappen. Og den som tror på det, ... Nå må folk tenke seg om, da: Tror du virkelig Trump og USA vil redde seg selv og la resten av verden i stikken?

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gjest f6807...44e

Hei alle sammen. Er i en litt kinkig situasjon.

Min bror kom hjem fra et land utenfor Norden her om dagen og er nå i hjemmekarantene i huset til mine foreldre. Broren min har ingen symptomer.

Mine foreldre er i risikogruppen for COVID-19 og reiste på råd fra meg til hytta før min bror kom hjem. Hytten ligger ikke i et hyttefelt, men i en annen kommune med kort reisetid hjem. Jfr. retningslinjene fra regjeringen i dag er det ulovlig å oppholde seg på en hytte i en annen kommune. Det innebærer at mine foreldre må reise hjem. Jeg synes denne situasjonen er ekkel og ønsker ikke at mine foreldre skal reise hjem og bo sammen med broren min som er i karantene. Mine foreldre synes også situasjonen er ekkel og ønsker ikke å være blant de som flykter til hytta, men enn så lenge er de fortsatt på hytta. Hva tenker dere vi bør gjøre her?

Anonymous poster hash: f6807...44e

Lenke til kommentar

Ikke så rart man blir negativ til hyttefolk når det kommer slike uttalelser. 
Einar Hålien er ingen hvem som helst heller.

Kommuneoverlegene i Valdres ønstet at folk ikke skulle dra på hytta slik situasjonen er nå.

I leserinnlegget skriver Hålien blant annet dette.

Quote

Til dere kommuneoverleger som har tid til å stå med hendene i bukselomma på Fagernes, på en ekstrem dag i helse-Norges historie: Kan det tenkes andre grunner til at noen har dratt på hytta enn ulydighet og unnasluntring?

https://www.avisa-valdres.no/debatt/det-er-av-fulle-folk-og-kommuneoverlegene-man-skal-hore-sannheten/o/5-54-445264?access=granted

 

Veldig nedlatende! Slik harselering med mennesker som potensielt setter sin egen helse i andre rekke for andre folk synes i hvert fall ikke jeg noe om.

Edit: Dette var riktignok skrevet på fredag, men allerede da var det tydelig for de aller fleste hvor alvorlig dette er

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Sånn blir det når gud og hvermann skal drive sitt eget firma. Nye firma popper opp absolutt hele tiden. Kanskje på tide at det kan renskes opp litt? Når man ser at det kan gå konkurs i løpet av 2-4 uker sier det vel litt om hvor levedyktig det var i utgangspunktet? Mange har levd langt over evne og lånt til pipa. Store boliger, 2-3 nye biler, 5 utenlandsreiser i året, 1 hytte på fjellet og 1 ved sjøen. Det fins ingen som helst måtehold her til lands lenger, folk bruker penger som fulle sjømenn. Dette kan bli svært brutalt på kort tid. Nedgangen vi har sett er bare starten, her skal vi dypt. Som en sa: "Bunnen har falt ut av bunnen"

 

Altså, på vegne av oss "fulle sjømenn" så vil jeg ha meg frabedt om å bli satt i samme bås som disse Tesla-jyplingene som knapt nok aldri har satt sine ben i en fiskebåt og ikke aner hva tøft arbeid på sjøen innebærer. Du kan jo prøve å hente fisken din selv, da tenker jeg pipen får en annen låt.

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...