Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

De får jo disse maskinene, må da gå ann å teste en hel haug random personer, bare for å få en eller annen referanseverdi? Antall smittede er jo en ekstremt viktig indikator for hvordan folk beter seg. Og dersom det ikke testes, men bare rapporters om innlagte, så vil jo tallene bli veldig rare. 

I verste fall bør det komme noen estimater. Det er jo ganske relevant info for folk.... om det er 1 smittet eller 1000 i kommunen din gjør jo noe med hvor varsom man blir, og er smittebegrensende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nettels skrev (24 minutter siden):

Kommer vel til å bikke 2000 i løpet av neste uke...

kilik skrev (19 minutter siden):

Vil si vi er heldige hvis det bare er 2000 neste uke.

Enig med kilik. Jeg tipper "bare" 5000 neste fredag, takket være tiltakene som nå er satt i gang 3 dager før jeg spådde. NB. 5000 hvis de fortsatte å faktisk teste alle som føler seg syk og har mistanke. Nå kan det hende vi kommer ned i 2000 positive tester grunnet begrenset testing.

kim_InnleggNO skrev (26 minutter siden):

Hadde vært langt over 1000 med vanlig testing.

Godt poeng. Jeg tror det er på tide å slutte å se på antall positive tester og heller begynne å se på antall dødsfall. Nå i starten blir det litt tilfeldig, men når vi passerer 10 skal vi se en ganske stabil eksponentiell vekst 1-2 uker før det begynner å avta pga tiltakene som ble satt i verk torsdag.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Enig med kilik. Jeg tipper "bare" 5000 neste fredag, takket være tiltakene som nå er satt i gang 3 dager før jeg spådde. NB. 5000 hvis de fortsatte å faktisk teste alle som føler seg syk og har mistanke.

 

5000 faktisk. Er jo noen leger som mener at så mye som 25% av befolkningen kommer til å bli smittet. Med dine antakelser høres det ut som det tallet kommer til å bikke allerede neste måned. Hva tenker du?

Lenke til kommentar
Nettels skrev (1 minutt siden):

5000 faktisk. Er jo noen leger som mener at så mye som 25% av befolkningen kommer til å bli smittet. Med dine antakelser høres det ut som det tallet kommer til å bikke allerede neste måned. Hva tenker du?

Høie snakket om opp mot 2,2 millioner smittede i Norge i år. Ok, la oss si han har rett - og at jeg har rett i 5000 (reelt) fredag 21.3. Da må det øke ganske jevnt og trutt utover året, noe som jo er mye bedre med tanke på helsevesenets kapasitet.

Hva som skjer på lang sikt kan vi jo bare spekulere i. Et scenario er at covid-19 vil fortsette å sirkulere omtrent som årlig influensa. Et annet er at "alle" blir smittet før eller siden og enten dør eller utvikler immunitet, slik at det dør ut, omtrent som spanskesyken.

Lenke til kommentar

  

Nettels skrev (1 time siden):

Når tror man omfattende testing kommer til å skje igjen, sånn konkret?

Foreløpige uttalelser tyder på at det ikke kommer til å skje, men vi får se?

Hadde man kategorisk testet alle som oppsøkte helsevesenet med symptomer, hadde man hatt noen interessante tall å forholde seg til.

Hvis man da hadde reelle tall på at 1000 per i dag hadde testet positivt, og de fleste av disse hadde alvorlige nok symptomer at de oppsøkte lege, så kunne man regnet en del på en hel del ting.

WHO-rapporten fra Kina sier at nærmest alle har symptomer, 87.9% hadde feber, 67.7% hadde tørrhoste osv.
Tilfeller uten symptomer var sjeldne blant de testede i Kina, noe som er naturlig da disse trolig ikke tester seg, men også fordi et virus det ikke finnes immunitet mot trolig forårsaker sykdom i de aller fleste tilfeller.

Det som angis som "milde" tilfeller, er de som ikke trenger respirator, så de fleste av disse vil likevel være så dårlige at de enten blir innlagt eller oppsøker lege.

Dersom man antar at 80% føler seg såpass dårlig, med noe feber og hoste, at de oppsøker lege, og ble testet, så ville trolig det totale antallet smittede vært rundt 1200-1250, altså rundt 20% som ikke var testet, men som var smittet.

Så er det slik at det går en ukes tid (6 dager i gjennomsnitt, pluss en dag før man oppsøker lege) før symptomene kommer, så de tallene ville vært en uke gamle, i og med at de som har symptomer nå, ble smittet for en uke siden, eller lengre.

Vi vet så at R0 er omtrent 3 (trolig noe høyere), så da kan vi regne ut hvor mange det egentlig er i dag, dersom ingen tiltak for å begrense spredningen var i effekt, og ingen blir friske i den perioden osv.

Jeg aner ikke hvordan man skal regne tidsaspektet, og en hel rekke andre ting, Li et al har en del info om utregning, men det blir for omfattende til at jeg gidder å bruke tid på det, men si hver person smitter sine neste tre i løpet av 2 dager, så blir det litt over tre trinn (7 dager / 2)

Trinn .... 1 .............2 .............3
1200 + 3600 + 10800 + 32400 = 48 000

Dersom ingen tiltak var iverksatt, og R0 faktisk var 3, med en forsinkelse på 7 dager før symptomer oppstår, så er det altså når 1000 mennesker er registrert smittet ... egentlig 48 000 mennesker som er smittet, som ikke har alvorlige symptomer, eller ikke er ferdig med inkubasjonstiden enda.

Disse tallene og utregningene er selvfølgelig ikke korrekte, det er kun gjetting og litt enkel regning ut i fra noen tall funnet på nettet, men det er nok ikke sikkert det er så veldig langt unna.

Det skremmende med all eksponentiell vekst, er jo at det bare øker på noe voldsomt, slik at bekjempelse må skje ved å redusere R0, altså hvor mange hver smittet person igjen smitter, og det kan man bare gjøre ved å isolere, enten så mange som mulig i hele samfunnet, eller ved å teste bredt for å identifisere smittede slik at de kan isoleres.

Korrekt tall på antall smittede vil jo også med høy sikkerhet si hvorvidt tiltak fungerer, hvor godt de fungerer, om man bør innføre nye tiltak osv. uten disse tallene er man helt blind, helt til man begynner å telle døde i stedet, for så å regne ut hvor mange som er smittet totalt, ut i fra hvor mange som er døde, men det blir nok enda mer unøyaktig.
 

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om vi holder følge med Europa ellers skulle det bli omtrent 18% daglig økning om vi antar at vi har nådd punktet der vi har begynt å få oversikt. Jeg tror ikke vi er helt der ennå, så jeg tror vi lander på nærmere 25% daglig en stund fremover, avhengig av testkriterier. Forhåpentligvis vil de løsne litt nå som vi har 600 smittede uten noen klar smittevei.

Jeg tipper også 5000 om en uke, men det avhenger selvfølgelig 100% av hvor flinke de er med testing. Uansett er det ikke lyse fremtidsutsikter, og allerede neste uke vil vi nok se en massiv økning i antallet som må ha hjelp fra sykehus. De tiltakene vi har gjort til nå bør kunne fungere til en viss grad. Det kom ikke et sekund for tidlig...

Den beste investeringen vi kan gjøre nå er smittevern, testing og isolasjon av smittede. På kort sikt vil det koste, men hadde de gjort dette en måned tidligere og kuttet trafikk til/fra smitteområder ville vi vært i en helt annen situasjon nå.

Før månedsskiftet vil vi trolig ha kapasitetsproblemer ved sykehusene....

?

Lenke til kommentar
1 hour ago, kilik said:

Vil si vi er heldige hvis det bare er 2000 neste uke.

Jeg tipper vi er langt over dette tallet allerede. Uten å ha noe data på det så vil jeg tippe at Norges befolkning er generelt friskere enn mange land i Europa, med mindre røykere og mindre overvekt. Å være sporty er populært og for mange er nok viruset bare en rennende nese eller helt symptomfritt eller under inkubasjonstid til sykdomsutbrudd. Spesielt jo yngre man er, jo mindre tegn viser viruset.  

Så jeg tipper mørketallene er dobbelt så store som de rapporterte, og vi kan godt være rundt 3000 allerede. 

Endret av Fnix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, 0laf said:

WHO-rapporten fra Kina sier at nærmest alle har symptomer, 87.9% hadde feber, 67.7% hadde tørrhoste osv.

Vil bare legge til at under 50% av de som oppsøkte sykehus hadde feber da de ble testet og bekreftet.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2002032

nejmoa2002032_t1.jpeg

 

Her er hele symptomlisten for et utvalg av 1099 pasienter fra alle deler av landet. De fleste får feber i løpet av forløpet, men denne sykdommen gjør at immunforsvaret (som gir feber) ikke reagerer som det skal, så mange er alvorlig syke før de får feber. 

R0-utregningen din er også litt shady, men jeg er ikke ekspert selv der så det får bli. Selv de som har regnet med en R0 på 5-6 har ikke så rask spredning som det du har her...

For det første tar det 12-24 timer før man blir smittsom, og så er man langt mindre smittsom i inkubasjonstiden (frem til like før utbrudd) og så er det noen andre faktorer. I praksis har vi omtrent en tredobling i uken.

Lenke til kommentar
kilik skrev (42 minutter siden):

133 døde i Spania. 47 nye siste døgn. Kan fort komme på Italia-nivå om en uke eller to.

Og det er mange norske eldre som bor i Spania, noen av dem bor der fordi de har tilstander som ikke tåler kald vinter så godt. De som er der nå, bør nesten bare forsøke å være i karantene der, og ikke utsette seg for smitte på ulike flyplasser og fly.  

Lenke til kommentar
pappkake skrev (7 minutter siden):

R0-utregningen din er også litt shady, men jeg er ikke ekspert selv der så det får bli. Selv de som har regnet med en R0 på 5-6 har ikke så rask spredning som det du har her...


Joa, jeg så det, det er en del faktorer jeg ikke har tatt med i det hele tatt, tidsaspektet på 2 dager er trolig alt for kort, men det er likevel slik eksponentiell vekst fungerer, en person smitter 3, som hver smitter 3 til, som hver smitter 3 til osv. det er helt utrolig hvordan det øker på, men hvor raskt det øker har selvfølgelig noe med hvor lang tid man bruker på å smitte sine neste 3, og det er en del vanskeligere å regne på.

pappkake skrev (7 minutter siden):

For det første tar det 12-24 timer før man blir smittsom, og så er man langt mindre smittsom i inkubasjonstiden (frem til like før utbrudd) og så er det noen andre faktorer. I praksis har vi omtrent en tredobling i uken.


Forskning jeg har lenket til tidligere viser at man er mest smittsom i dagene før symptomene kommer, og i den første fasen etter man har fått symptomer, deretter reduseres smittefaren betydelig.

Dette er i motsetning til SARS, hvor man vanligvis er mest smittsom en stund etter man har fått symptomer, gjerne 10+ dager, og er en av årsakene til at COVID-19 sprer seg så raskt.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 minutter siden):

Og det er mange norske eldre som bor i Spania, noen av dem bor der fordi de har tilstander som ikke tåler kald vinter så godt.

Nå vet jeg ikke hvordan klimaet er der det sprer seg i Spania? For hvis det er i varme strøk det sprer seg like fullt, er vel det et signal på at varmere klima ikke stopper det. Leste på CNN at ekspertisen ikke vet dette sikkert, og håper på at viruset kan begynne å forvitre når det blir varmere tider.
Steder i Afrika og visse  varme områder ser ut til å bli mye mindre berørt når man ser på kartet, men det ser ikke helt konsekvent ut heller.

Lenke til kommentar
Yiddo10 skrev (5 minutter siden):

Svenskene koser seg med åpne barer. Huff, redd dette ikke blir pent for nabolandet:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/svenskerne-gaar-stadig-i-byen-vi-forstaar-ikke-den-danske-panik


Ikke noe problem, i følge Anders Tegnell er det ikke noen smitte i det svenske samfunnet, det er bare å leve som normalt.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-inget-stort-morkertal-av-smittade-i-sverige/

– Nej, för vi har inte någon spridning i samhället än.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):


Ikke noe problem, i følge Anders Tegnell er det ikke noen smitte i det svenske samfunnet, det er bare å leve som normalt.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-inget-stort-morkertal-av-smittade-i-sverige/

– Nej, för vi har inte någon spridning i samhället än.

Det er helt sykt å melde. Komme til å treffe dem som lyn fra klar himmel. Trist at det skjer på grunn av eksperter som sikkert mange tenker at dem har tiltro til.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (11 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvordan klimaet er der det sprer seg i Spania?

Det har begynt å spre seg i Nord-Spania, og det neste ser ut til å bli Sør-Spania. Men kanskje en kan håpe på at det er for varmt i Sør-Italia og Sør-Spania, der det ofte er 20 grader nå for tida. "Saved by the bell?" Eller kanskje det er dumt å håpe på noe sånt.

Lenke til kommentar

Tallene for USA begynner å stige. Samtidig har de fire forskjellige utbrudd: Washington delstat, New York (New Rochelle by), Massachusets og California (primært en by der også, Santa Clara var det?).

Vi kan derfor forvente 4 Hubei eller Lombardia som må behandles. Amerikanerne har ressurser, men det blir tøft for dem.

Dette skyldes nok at Donald Trump ikke engasjerte seg i covid-19 saken til å begynne med. Et medlem av regjeringen hans Wilbur Ross sa vel noe som: Nå kan bedrifter flytte produksjonen sin til USA heller, da de først fikk høre om utbruddet i Kina.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...