Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Tåkefyrste said:

For sent, er allerede på vei. Og har ikke penger til å kjøpe ny Returbillett akkurat nå

Du spurte vel første om dette for noen dager siden og jeg har sett deg skrive her flere ganger. Merkelig avgjørelse.

 

Skal vi klare å nå 1000 registrerte tilfeller på fredagen den trettene? 6 to go!

Endret av Everket
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Everket said:

Du spurte vel første om dette for noen dager siden og jeg har sett deg skrive her flere ganger. Merkelig avgjørelse.

Ja for det så greit ut frem til nå. Lovverket er foreløpig klart også at de ikke har hjemmel til å sende noen hjem. Så frem til det blir ny instruks fra regjeringen kommer jeg til å krangle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Vi gjør dette i håp om i stoppe viruset, sa Høie på pressekonferansen. Selv Erna løftet blikket og stirret på ham - sa han virkelig det? Vi skal hindre spredningen, sa han videre. Det var ingen feil, men bevisst ordvalg. Mange ble nå håpefulle over denne nye strategien. Men i trusselvurderingen fra FHI (link til PDF) publisert samme dag, i går, nevnes ikke dette i det hele tatt. Der er tonen fremdeles at vi skal begrense toppen av smittekurven, viruset skal få infisere befolkningen over tid. FHI har kapitulert fra start, mens Høie har gått til krig.

Det jeg tror Høie mener, er at vi skal krige de neste 14 dagene for å få kontroll over situasjonen. Den langsiktige planen er fortsatt kapitulasjon, i tråd med det FHI har sagt hele tiden.

Hvem har bestemt at vi skal kapitulere? Det er tittelen på en kronikk av forsker, lege, sosialøkonom, Gunhild Alvik Nyborg, i Dagbladet nå i kveld. Den viktigste beslutningen Norge har tatt i fredstid, er ikke debattert i offentligheten i det hele tatt. Befolkningen er helt uvitende om alternativene og kostnadene. Et par utdrag:

Norske myndigheter ligger på en linje der man har bestemt seg for at det er umulig å stanse denne epidemien; man skal forsøke å begrense den og spre tilfellene utover slik at ikke helsevesenets kapasitet overskrides. Det er et valg som vil få enorme konsekvenser for hele samfunnet. Da er det vesentlig at vi vet at det er basert på riktige vurderinger.

Forskeren skriver videre at beslutningen er basert på feil premisser. Hun avslutter med å etterlyse et sterkt lederskap:

Dette er ingen kamp, det er krig. Jeg vil ikke kapitulere. Jeg vil kjempe! Vi er mange som står parat og som gjerne vil bidra. Hele verden vet at Kina klarte å stoppe viruset. De siste ukene i Norge har vært preget av tafatthet og håpløshet. Vi må på banen. Hvor er demokratiet? Hvor er forsvaret? Hvor er lederne våre?

Hvor er Churchill?
 

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (6 minutter siden):

Ja for det så greit ut frem til nå. Lovverket er foreløpig klart også at de ikke har hjemmel til å sende noen hjem. Så frem til det blir ny instruks fra regjeringen kommer jeg til å krangle.

Så greit ut frem til nå? Vil tørre å påstå at det er noen dager siden regjeringen burde stengt innreise til dette landet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja jeg ser for meg en offentlig debatt om hva vi skal gjøre ville gjort oss handlingsdyktige. Gud hjelpe meg.

 

Svenskene er forøvrig sterkt uenige med danmark om å stenge grensene. Det vil si han famøse statsepidemiologen.

– Bare tanken på at man skal kunne holde et helt land utenfor.

 

Haha det er jo så lite overraskende.

Endret av Everket
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel bare å stenge ned, blir jo en slags ketchupeffekt der fler og fler land gjør det. Må jo være den desidert mest effektive måten å få bukt med dette på? Men vet ikke hvor lett det er å få majoriteten av europa med på det.... men en felles dugnad her, med utveksling av helsepersonel etter behov hadde vært kult

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Everket said:

Jeg tolker det ikke slik, det går an å skifte mening. Som er en god ting i mange tilfeller, det er verre når du er begravd i skyttergraven din og forsvarer din posisjon samme hva.

Fullstendig enig i det. Det er alltid en styrke å kunne endre mening :) Jeg har bare blitt litt matt av bagatelliseringen i starten - går seg til.

Men da drar endelig alle samme vei og det er bra.
(tror jeg? kanskje mer har skjedd siste par timene jeg har gått glipp av)
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Everket skrev (4 minutter siden):

Ja jeg ser for meg en offentlig debatt om hva vi skal gjøre ville gjort oss handlingsdyktige. Gud hjelpe meg.

Da har du misforstått. Debatten som etterlyses, er om hva vi som folk er villige til å forsake. Nå har noen i det skjulte bare besluttet at vi skal kapitulere. Hva om folket selv ønsker å krige, og ta kostnadene med det?

Lenke til kommentar
Miri skrev (1 minutt siden):

Da har du misforstått. Debatten som etterlyses, er om hva vi som folk er villige til å forsake. Nå har noen i det skjulte bare besluttet at vi skal kapitulere. Hva om folket selv ønsker å krige, og ta kostnadene med det?

Da kriger vi. Da gjør vi det som er nødvendig. Dessverre ser det ut til at det foreløpig er altfor få mennesker som forstår alvoret. Antageligvis mennesker som sørger for at langt flere liv enn nødvendig vil gå tapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Tåkefyrste said:

For sent, er allerede på vei. Og har ikke penger til å kjøpe ny Returbillett akkurat nå

Prøver ikke å være ufin her men hvorfor har dere ikke avlyst denne reisen for en stund siden allerede? Jeg avlyste min planlagte vinterferie i skoleferien og siste uken har jo virket helt hasardiøst å ha noe reise på gang.

Veldig kjedelig at det ble sånn men holde på reise nå?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Everket skrev (11 minutter siden):

Svenskene er forøvrig sterkt uenige med danmark om å stenge grensene. Det vil si han famøse statsepidemiologen.


Meh, svenskene holder bønnemøte, slipper inn 500 av gangen for å holde seg innenfor regelverk, business as usual, mens statsepidemiologen fremdeles ikke har kontakt med virkeligheten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q8vnE/bonekonferens-trotsar-coronaviruset-maste-lyda-gud

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Men det er mulig å stanse dette viruset. Det er bevist. Kina har klart det. Analyser tilsier at det kostet kineserne dyrt å vente med tiltak; 66 prosent færre ville ha vært smittet om tiltakene hadde startet ei uke før, 95 prosent færre dersom tiltakene hadde vært igangsatt tre uker tidligere. Avanserte modeller over det opprinnelige utbruddet antyder at Kina hadde 114 325 tilfeller ved slutten av februar, og at tallet ville vært 67 ganger høyere uten intervensjoner som tidlig påvisning, isolering og reiserestriksjoner.

Huff...

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...