Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

Fy faen de kan da ikke bare sende ut folk som det her uten hjemmel i lovverket? Besøket mitt lander kl 14 i morgen.

Uansett hvor besøket ditt kommer fra så håper jeg vedkommende må gjennom en grundig sjekk, sånn det burde være. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Når noen i samme husstand kommer hjem fra ferie og skal ha 14 dagers karantene, skal da alle andre i samme husstand også ha karantene?

Fant dette på VG:

Hva hvis en i samme familie/husstand som meg blir satt i karantene?

Nå skal det likevel sies at myndighetene uansett anbefaler alle som kan ha hjemmekontor å ha det - og ber folk unngå å reise (også rundt i Norge) hvis det ikke er strengt nødvendig.

13. mars gikk FHI først ut med at hvis du har vært utenfor Norden på reise, må også de du bor med være i hjemmekarantene i 14 dager. Like etterpå gikk de ut og presiserte at det ikke gjelder ennå.

Så da er regelen fortsatt: Men man skal fortsatt kunne leve som normalt hvis samboeren blir satt i karantene.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset-sporsmal-og-svar/#hvis-en-i-familie-husstand-settes-i-karantene

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som sitter igjen med inntrykket av at fagfolk som bagatelliserte og nesten latterligjorde de som visste hva de snakket om i starten nå plutselig har endret mening som om de nesten har spaltet personlighet?

Vet disse "fagfolkene" egentlig hva de driver med?

(ikke ment som personlig kritikk til person i video, kun hvordan jeg oppfatter oppførselen til de som har vært talspersoner mot publikum)

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (51 minutter siden):

har de ikke engang fått på plass screening av nordmenn som kommer hjem?? sjokkert

Sagt det før og sier det igjen, til og med afrikanske flyplasser hadde dette på plass både på ankomst og avgang for nærmere 2 måneder siden. Norge er en katastrofe....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Scarvo skrev (2 minutter siden):

Det er lett å finne oversikt over antall smittede i Norge. Verre derimot er det å finne friskmeldte koronapasienter. Omtrent hvor lenge må man forvente å gå med jævelskapen før man er frisk igjen?

Det finnes ikke en offisiell oversikt over hvor mange av de som har testet positivt som har blitt friskmeldt i Norge. 

Kilde: VGs oversikt https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Theo343 said:

Er det bare jeg som sitter igjen med inntrykket av at fagfolk som bagatelliserte og nesten latterligjorde de som visste hva de snakket om i starten nå plutselig har endret mening som om de nesten har spaltet personlighet?

Vet disse "fagfolkene" egentlig hva de driver med?

(ikke ment som personlig kritikk til person i video, kun hvordan jeg oppfatter oppførselen til de som har vært talspersoner mot publikum)

 

Jeg tolker det ikke slik, det går an å skifte mening. Som er en god ting i mange tilfeller, det er verre når du er begravd i skyttergraven din og forsvarer din posisjon samme hva.

Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (1 minutt siden):

Sagt det før og sier det igjen, til og med afrikanske flyplasser hadde dette på plass både på ankomst og avgang for nærmere 2 måneder siden. Norge er en katastrofe....

Vi har nok vent oss for mye til at vi er safe fra det meste her oppi steinrøysa.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var på en rimelig stor kiwi sent på kvelden (21:30), og de hadde fått fylt på med det aller meste (noe mangel på prior egg, kjøttdeig, karbonadedeig og dopapir).  Ellers hadde de fylt på med både såpe, diverse pålegg som var utsolgt igår,  first price toalettpapir og mye annet som folk hamstret. Det var dog lagt inn maks 3 på en del produkter. Jeg fikk overraskende nok også kjøpt brød.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
akira7 skrev (Akkurat nå):

Nye tiltak fra regjeringen

Nye restriksjoner for reisende OSL

For å få det rett i tråden:

  • Utenlandske reisende fra land utenfor Norden som kommer til Oslo lufthavn, må snu og reise hjem. Dersom den friske reisende ikke kan sendes hjem samme dag, blir de losjert inn på hotell til neste dag.

 

  • Utenlandske reisende som har sykdomssymptomer blir testet ved LHL-sykehuset og satt i isolasjon i 14 dager.

 

  • Norske reisende skal reise hjem og være i 14 dagers hjemmekarantene umiddelbart.

 

  • Ullensaker kommune yter helsehjelp til reisende ved Oslo lufthavn, og kommunen har ansvaret for å håndtere de nye reiserestriksjonene. Oslo lufthavn har ekstrem stor trafikk og mange reisende.

 

  • Ullensaker kommune vil derfor gjennom Forsvaret anmode om bistand for å kunne gjennomføre oppdraget på best mulig måte.

 

  • En representant for Forsvaret kan for eksempel ta imot reisende og stå ved hver gate med relevant informasjon til de reisende, sier ordfører Eyvind Schumacher i Ullensaker kommune.

 

  • Det er veldig viktig at dette kommer på plass. Oslo lufthavn er et internasjonalt knutepunkt og reisende er avhengig av riktig og god informasjon fra helsemyndighetene, sier lufthavndirektør Stine Ramstad Westby.
     
  • Anmodningen omfatter flere tiltak og vi må være forberedt på en utvidelse av oppdraget på litt sikt. Dette haster, sier ordfører Schumacher.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (18 minutter siden):

Fy faen de kan da ikke bare sende ut folk som det her uten hjemmel i lovverket? Besøket mitt lander kl 14 i morgen.

 

Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Jeg ville bedt besøket om ikke å reise nå. 

Oppdatert for deg:

• Utenlandske reisende fra land utenfor Norden som kommer til Oslo lufthavn, må snu og reise hjem. Dersom den friske reisende ikke kan sendes hjem samme dag, blir de losjert inn på hotell til neste dag.

Dersom besøket ditt ikke er norsk, avlys asap.

EDIT:

Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

For sent, er allerede på vei. Og har ikke penger til å kjøpe ny Returbillett akkurat nå

Å faen, kjipt... som sagt, er besøket ditt utenlandsk så blir personen enten satt på LHL-hotellet ved Gardermoen i karantene i to uker og kan slippe inn i Norge etter det, eller blir sendt hjem med første tilgjengelige fly. Om det dekkes av noen eller ikke vet jeg ikke.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Det finnes ikke en offisiell oversikt over hvor mange av de som har testet positivt som har blitt friskmeldt i Norge. 

Kilde: VGs oversikt https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/

Fordi det har gått fort kort tid. 

Minner om at pasient 0 i Sverige ble lagt inn i slutten av januar og var ikke friskmeldt i begynnelsen av denne uken. 

I følge kinesisk forskning kan det ta over 30 dager før viruset er ute av kroppen (tror de hadde funnet ut at man var smittsom i 35 dager, men husker ikke nøyaktig tallet. Var over 30) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...