Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Faen så deilig med sånne ledere! Bare tar en avgjørelse og gjennomfører. Her på berget må det vurderes og være i samråd med FHI og WHO or whatever.  Er egentlig ikke politisk selvmord heller, selvom det slår feil folket er nok veldig enig i at det er lurt, hjelper det så er det tidenes grep, hjelper det ikke så har man allikevel prøvd. Ved feiling, så er det ølkonomisk kollaps okkesom

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det må enda mer drastiske tiltak til for å stoppe dette, typ stenge all kollektivtrafikk, stenge kjøpesenter, sperre folk inne i hjemmene sine osv...bare se hvordan det gikk i Wuhan, selv om det ble gjort mye så har det fortsatt tatt tid før de har fått kontroll på dette.

Måtte selv gå i karantene i går så vet ikke hvordan det er ute i dag, men på min siste tur på butikken i går så fikk jeg ikke akkurat inntrykk av at det hadde gått skikkelig opp for folk. Ser jevnlig personer som hoster fritt, folk som kladder overalt, ungdommer som henger i større grupper uten mål og mening osv....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (21 minutter siden):

Nå er det over 1250 døde i Italia. Lurer på hvordan tallene er nå. Nesten 10% døde. Alle kan ikke være 70+.

Jeg er i gruppen som i følge artikkelen har 0.2% sjanse for å dø, så jeg er ikke veldig bekymret for å dø egentlig. Sjansen er dog stor for å bli svært syk. Så syk at man må på sykehus. Blir man syk mot toppen av epidemien så får man ikke hjelp og er sjanseløs. 

Er også bekymret for hvem som skal ta vare på ungene når vi voksne i huset er så syke at vi ikke kan ta vare på de. Ikke kan besteforeldre ta de, da er de ferdige. Må i så fall være noen som er ferdige med sykdommen, hvis det viser seg at man blir immun. 

Hvordan kan sjansen være stor for å bli svært syk å havne på sykehus, når 80% får milde eller ingen symptomer? Hvis du i tillegg tilhører gruppen 0.2% for å dø, så er sjansen stor for at du må på sykehus?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Pr skrivende stund så har 91% milde symptomer.

 

Jeg kommer til å rapportere disse innleggende dine, som inneholder feil. gang på gang.

Endret av Simkin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (29 minutter siden):

Skifolk tok med korona fra Italia og Østerrike til Norge, skifolk tar med korona til norske bygder. 

Det sies at nordmenn er født med ski på bena, nå kan de gravlegges med dem også

Å, ironien at jeg leser denne kommentaren din og rett etterpå får tilsendt ei lenke som omhandler akkurat det der..

 

https://www.hallingdolen.no/nyheiter/to-hyttenesningar-er-koronasmitta/

-"Kommunen melder at begge personane har blitt smitta på ferie i risikosone i utlandet, og at dei no oppheld seg på hytter i Nesbyen."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (5 minutter siden):

Hvis barna er over 5 så. Mange unger i Norge under 5. 

Svært få tilfeller av barn under 10 år.

Et barn i kina ble født med Corona. Hadde i tillegg hjertefeil og en ting til. Ingen symptomer, og viruset var borte etter 17 dager.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Just now, Simkin said:

Hvordan kan sjansen være stor for å bli svært syk å havne på sykehus, når 80% får milde eller ingen symptomer? Hvis du i tillegg tilhører gruppen 0.2% for å dø, så er sjansen stor for at du må på sykehus?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Pr skrivende stund så har 91% milde symptomer.

Milde symptomer er veldig missvisende. Flere/mange/noen med "milde" symptomer er veldig syke, lungebetennelse - dobbeltsidig lungebetennelse. Hvor mange det gjelder klarer jeg ikke helt å få grep på - varierer utifra hvor informasjonen kommer fra. 

Siden du nevner Italia så kan jo jeg nevnte at over 50% smittede var innlagt 9 mars. Andelen antagelig høyere i dag. Da sier det seg selv at sjansen for å havne på sykehus er stor - uansett aldersgruppe egentlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simkin said:

Svært få tilfeller av barn under 10 år.

Et barn i kina ble født med Corona. Hadde i tillegg hjertefeil og en ting til. Ingen symptomer, og viruset var borte etter 17 dager.

Det jeg mente var at barn under 5 år ikke klarer seg selv hvis de voksne i husstanden skulle bli syke samtidig-ish. 

Men ja, jeg er ikke særlig bekymret for barna når de blir syke :) 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (5 minutter siden):

Milde symptomer er veldig missvisende. Flere/mange/noen med "milde" symptomer er veldig syke, lungebetennelse - dobbeltsidig lungebetennelse. Hvor mange det gjelder klarer jeg ikke helt å få grep på - varierer utifra hvor informasjonen kommer fra. 

Siden du nevner Italia så kan jo jeg nevnte at over 50% smittede var innlagt 9 mars. Andelen antagelig høyere i dag. Da sier det seg selv at sjansen for å havne på sykehus er stor - uansett aldersgruppe egentlig. 

Link til at over halvparten av alle med Corona i Italia ligger på sykehus?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Simkin skrev (22 minutter siden):

Hvordan kan sjansen være stor for å bli svært syk å havne på sykehus, når 80% får milde eller ingen symptomer?

 

"Milde symptomer" referer til de som ikke må legges inn på sykehus for intensiv overvåking og pustemaskin, det betyr ikke at du er tipp-topp og hoster litt.

https://www.thecut.com/2020/03/what-are-the-symptoms-of-mild-coronavirus.html

"...cases classified as “mild” by doctors in China include those that develop into pneumonia, and “severe” means needing machine-assisted breathing. Cases deemed “critical,” he says, involve respiratory failure or multi-organ failure"

-

Statistikk fra Kina viser at 20% får alvorlige symptomer, og krever assistert pusting, tallet er trolig høyere for den europeiske varianten av viruset.

Dødeligheten er anslått til 3.4% i gjennomsnitt, langt høyere for eldre med andre underliggende sykdommer, lavere for unge friske mennesker, men man kan åpenbart stryke flagget av dette, uansett alder.
 

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det må enda mer drastiske tiltak til for å stoppe dette, typ stenge all kollektivtrafikk, stenge kjøpesenter, sperre folk inne i hjemmene sine osv...bare se hvordan det gikk i Wuhan, selv om det ble gjort mye så har det fortsatt tatt tid før de har fått kontroll på dette.

Måtte selv gå i karantene i går så vet ikke hvordan det er ute i dag, men på min siste tur på butikken i går så fikk jeg ikke akkurat inntrykk av at det hadde gått skikkelig opp for folk. Ser jevnlig personer som hoster fritt, folk som kladder overalt, ungdommer som henger i større grupper uten mål og mening osv....

Får inntrykk av at tiltakene følger en politisk logikk, mer enn en smittevernsmessig.

Alltid på etterskudd.

Tenk om vi hadde sperret grensene med en gang vi så de første faresignalene i Italia, og holdt bekreftet smittede helt isolert. 

Viruset hadde kanskje kommet inn i landet etterhvert, uansett, men vi hadde kunnet bekjempe det fra et mye mer komfortabelt utgangspunkt.

 

De innførte portforbud i Italia i går. Bare samfunnskritisk virksomhet får fortsette. Hadde vært fint om vi slapp å ende opp der, men vi får se. Når det gjelder antatt smittede / innbygger er vi som kjent en god nummer to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
SuperKrokodille skrev (1 minutt siden):

Får inntrykk av at tiltakene følger en politisk logikk, mer enn en smittevernsmessig.

Alltid på etterskudd.

Tenk om vi hadde sperret grensene med en gang vi så de første faresignalene i Italia, og holdt bekreftet smittede helt isolert. 

Viruset hadde kanskje kommet inn i landet etterhvert, uansett, men vi hadde kunnet bekjempe det fra et mye mer komfortabelt utgangspunkt.

 

 

Etterpåklokskap er lett.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som lar meg irritere at alle medier rapporterer "antall smittede i norge"?

Her er det så store mørketall. Tallet de rapporterer er antall som har testet positivt. FHI sier rett ut at de nå må prioritere risikogrupper når de tester. I tillegg kan unge ha viruset med få symptomer, og de kommer først 4 dager etter smitte. 

Antall smittede er nok dekader større enn det mediene rapporterer. Folk får feil bilde av smitten slik de formulerer seg nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...