Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, M98kF1 said:

Hvor lenge tror du det vil være mulig å få noe hjelp om du ringer 113, uavhengig av hvor du er i landet? Vi risikerer at alle er alene uansett, da er det kanskje bedre/mindre ille å være alene på hytta. 
det tar nesten 2 uker før vi vet om gårsdagens tiltak virker, og innen den tid vil nye syke/smittede øke etter den R0 vi hadde frem til torsdag 

En viss fare for at sykehusene da begynner å fylle seg opp om innleggelsesraten fortsetter. Da snakker vi rundt 300 innlagt og 100 på intensiven 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Theo343 said:

Jepp, ergo bli ferdig med sesonginfluensa før du starter på covid-19 og sørg for at blodtrykk og blodsukk etc. er på stell.

Valgte å få vaksinen etter at risikogruppene hadde fått influensavaksinen høsten 2019, så der er jeg ihvertfall på stell. Men, man kan selvsagt få influensa som treffer med annen variant av influensaviruset på tross av vaksine, spesiellt litt utpå våren, når viruset kan tenkes å ha mutert litt. Eller dersom vaksineutviklerne bommer litt på hva som er fornuftig å dyrke vaksinene på.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, M98kF1 said:

Hvor lenge tror du det vil være mulig å få noe hjelp om du ringer 113, uavhengig av hvor du er i landet? Vi risikerer at alle er alene uansett, da er det kanskje bedre/mindre ille å være alene på hytta. 
det tar nesten 2 uker før vi vet om gårsdagens tiltak virker, og innen den tid vil nye syke/smittede øke etter den R0 vi hadde frem til torsdag 

Dessuten til hyttefolket. Dersom de henter deg med luftambulanse så skjærer de i rutinene sine hull på halsen din inn til pusterøret, som et ledd i å beskytte seg selv i mot hosting og harking (dråpesmitte). Så reis på hytta du, dersom du ønsker dette ekstrahullet i halsen ekstra tidlig.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, G said:

Valgte å få vaksinen etter at risikogruppene hadde fått influensavaksinen høsten 2019, så der er jeg ihvertfall på stell. Men, man kan selvsagt få influensa som treffer med annen variant av influensaviruset på tross av vaksine, spesiellt litt utpå våren, når viruset kan tenkes å ha mutert litt. Eller dersom vaksineutviklerne bommer litt på hva som er fornuftig å dyrke vaksinene på.

Prøvde å få influensavaksinen i 2019 via arbeidsplassen, men der hadde stoppet programmet pga. "vi tenker at våre ansatte har en helseprofil som gjør at slike vaksiner ikke er nødvendig". Da burde jeg jo selvsagt bare gjøre det selv men da måtte man bestilt time, reise fra jobben (som man ikke har tid til) osv. osv. 

Men i år kommer jeg til å kjøre hele løpet og ikke minst skal jeg inokkuleres med vaksine for lungebetennelse osv. Vurderer også allergivaksinering men det er et lengre løp har jeg sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Sheldon C said:

Er det blitt informert om hvordan sykdomsforløpet er for de som blir alvorlig syke?  Blir man akutt syk/slått ut eller skjer det gradvis?

Fra en som har fulgt dette lenge, men uten å ha lest annet enn forskning og anekdoter:

Det kommer gradvis. Første trinn er mild sykdom. Denne kan være fra ekstremt mild (nesten ikke merkbark) til "influensa", men her vil flertallet ikke engang få feber. Selv om man ikke merker noe, så utvikler sykdommen seg i lungene her, og samtidig ødelegger den immunforsvaret i en viss til stor grad hos de fleste ved å drepe leukocytter. Dette tar typisk 7-10 dager, men det er store forskjeller.

I sluttfasen her vil nesten samtlige ha abnormale funn på CT av lunger.

Neste trinn (som også varierer på grunn av immunforsvar) er responsen fra immunforsvaret. Her får noen høy feber etc. fordi immunforsvaret plutselig reagerer kraftig. Noen blir veldig syke her, men det kan nok være en fordel å faktisk bli syk her og ikke være en av dem der immunforsvaret ikke reagerer i det hele tatt. Denne perioden har forskjellig varighet. Noen blir friske av dette, andre blir "skikkelig" syke i en uke eller mer, og noen blir alvorlig syke. Det er i denne perioden at folk skiller vei, og noen faller inn i den verste sykdommen der lungene fylles av væske og oksygenopptaket blir så lavt at de vil kveles uten oksygentilførsel.

Siste steg er ikke for alle, men her er det sykehus. I beste fall klarer man seg med oksygentilførsel, i verste fall blir det respirator, som kan ta en god stund for ellers friske mennesker. Eldre vil ofte dø etter en uke her på grunn av multiorgansvikt og lignende. Unge kan bli liggende lenge i respirator, men har en mye bedre sjanse til bedring på sikt. Komplikasjoner som sepsis og lignende er også mindre vanlig blant unge og friske som klarer å holde viruset i sjakk, men ikke klarer å bekjempe infeksjonen.

Dette er grovt forklart og det er mange forskjellige hendelsesløp.

De videoene vi ser av folk som kollapser er høyst trolig folk som har vært mildt syke en stund, der viruset gradvis har ødelagt lungene. Til slutt får de hypoksi og besvimer. Noen får betennelse i hjernen og CNS også.

Jeg er ikke lege, men dette er grovt sett riktig. Det er ingen som blir "akutt syk", men det kan nok kanskje virke slik siden man ikke får immunrespons i det hele tatt (eller veldig lite) de første 7-10 dagene. Det er immunresponsen som gir "sykdomsfølelse".

Edit:

Ser at @G har delt omtrent det samme fra FHI. De har faktisk, utrolig nok, klart å treffe ganske bra, men tiden fra infeksjon til "uke 2" (fase 2) er 7-10 dager og det er mange som ikke får et utfall i løpet av uke 3. Det er nok et fåtall som har et så kort forløp fra infeksjon til død som de sier der.

Unge som får dette kan fint bli værende i "alvorlig" i en måned om de får riktig behandlig, mens for eldre og svake går det gjerne raskt når lungene ikke fungerer i det hele tatt....

Endret av pappkake
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ellers nå kl. 11 i dag

 

Quote

Ifølge nettsidene til Oslo lufthavn fredag morgen, er om lag 10 prosent av ankomstene innstilt i dag. 13 av 14 fly fra London skal etter planen ankomme som normalt. En reisende som ankom fra Milano torsdag kveld, skal ikke ha blitt møtt av noen kontroll overhodet. Det kan ha vært tilfeldig, men vi får høyst sannsynlig en rekke personer til landet i dag som er smittebærere. Mange av dem aner det ikke selv.

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Italiensk by går foran med godt eksempel

14a255fadd7e7ca5d2b28358034ec756?t%5B%5D
FOTO: Claudio Furlan/LaPresse via AP

I byen Codogno, der viruset først ble oppdaget i Italia, har myndighetene lyktes med å begrense spredningen. Å få folk til å holde seg hjemme var nøkkelen.

I tre uker har det vært stille i byen. Ingen barn har lekt i gatene eller på byens piazza, og kun de som virkelig må, har vært ute. Men det er også en annen lyd som ikke lenger høres så ofte. Lyden av ambulansenes sirener.

Lærdommen er ganske enkel. Ved å holde seg hjemme kan man få bremset utbruddet. Codogno er den byen i Lombardia-regionen med flest smittetilfeller. Men antall nye tilfeller har gått ned. Betraktelig ned.

Onsdag denne uken ble det registrert fem nye smittetilfeller. I begynnelsen av utbruddet ble det påvist i snitt 35 nye tilfeller daglig, opplyser byens ordfører Francesco Passerini.

(NTB-AP)

 

Quote
a35ce8376af212c93448d20c8780f8a7?t%5B%5D
FOTO: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

Forsvaret tilbyr feltsykehus og transport og anlegg for karantene

Siden storøvelsen Cold Response i Troms og Finnmark er avlyst, kommer Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) på banen.

Forsvaret kan bistå med transport og anlegg på egne baser med tanke på karantene. Det opplyser sjefen for FOH, generalløytnant Rune Jacobsen.

Til nå har Forsvarets sanitet støttet Drammen sykehus med teltmateriell som brukes som et såkalt triage – et sted der helsepersonell prioriterer pasienter og videre behandling ut fra pasientenes medisinske tilstand, opplyser han.

Les mer her.

Bedre å ligge på de der sengene enn å dø hjemme i egen seng ihvertfall :)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9fbf3...cb4

Jeg blir så oppgitt. I går var det kø på Svinesund. I dag er det valfart til hytta. 

Hva er det som er så jævla vanskelig med å bare sitte stille og holde seg hjemme?! Her prøver myndigheter endelig å få litt kontroll på spredningen, og så skal Ola og Kari føkke det opp med å reise på kryss og tvers overalt. 

Vi fortjener faen meg all den jævelskapen som kommer. Møkkafolk. 

Anonymous poster hash: 9fbf3...cb4

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest 9fbf3...cb4 said:

Jeg blir så oppgitt. I går var det kø på Svinesund. I dag er det valfart til hytta. 

Hva er det som er så jævla vanskelig med å bare sitte stille og holde seg hjemme?! Her prøver myndigheter endelig å få litt kontroll på spredningen, og så skal Ola og Kari føkke det opp med å reise på kryss og tvers overalt. 

Vi fortjener faen meg all den jævelskapen som kommer. Møkkafolk. 

Anonymous poster hash: 9fbf3...cb4

godt sagt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 9fbf3...cb4 skrev (7 minutter siden):

Jeg blir så oppgitt. I går var det kø på Svinesund. I dag er det valfart til hytta. 

Hva er det som er så jævla vanskelig med å bare sitte stille og holde seg hjemme?! Her prøver myndigheter endelig å få litt kontroll på spredningen, og så skal Ola og Kari føkke det opp med å reise på kryss og tvers overalt. 

Vi fortjener faen meg all den jævelskapen som kommer. Møkkafolk. 

Anonymous poster hash: 9fbf3...cb4

Påsken kom tidelig i år..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 9fbf3...cb4 skrev (6 minutter siden):

Jeg blir så oppgitt. I går var det kø på Svinesund. I dag er det valfart til hytta. 

Hva er det som er så jævla vanskelig med å bare sitte stille og holde seg hjemme?! Her prøver myndigheter endelig å få litt kontroll på spredningen, og så skal Ola og Kari føkke det opp med å reise på kryss og tvers overalt. 

Vi fortjener faen meg all den jævelskapen som kommer. Møkkafolk. 

Anonymous poster hash: 9fbf3...cb4

Selv om jeg er helt enig med deg, og blir sint og oppgitt av hvordan folk oppfører seg, så er det viktig å huske på at dette ikke er flertallet av det norske folk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...