Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Szeth said:

Ja jeg prøver jo.

Hvis du føler deg syk. Jeg tester deg og du testes positivt = karantene
HVis du føler deg syk. Jeg tester deg og du testes negativt = karantene
Hvis du føler deg syk og jeg velger å ikke teste deg = karantene..

KAPISH?

Hva med de som har vært i kontakt med personen som føler seg syk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (2 minutter siden):

Du skrev 
"Helt vanvittig mange av oss i Norge og i verden kommer til å bli syke, er syke vært syke og kommer aldri til å bli testet."

Jeg tolket det som at en stor andel av befolkningen vil bli syke og det er ingenting vi kan gjøre for å hindre det.

Joda vi stenger jo skoler og barnehager, folk jobber hjemmefra.

Det du ikke tar inn over deg er at det å bli smittet i seg selv ikke er farlig.
Det som er farlig er at hvis vi ALLE blir smittet på SAMME tid så blir det farlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Szeth said:

Joda vi stenger jo skoler og barnehager, folk jobber hjemmefra.

Det du ikke tar inn over deg er at det å bli smittet i seg selv ikke er farlig.
Det som er farlig er at hvis vi ALLE blir smittet på SAMME tid så blir det farlig.

Så skolene, barnehagene og mandre andre ting skal være stengt i et år?

Da går økonomien til helvete.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VilKlappeHunder skrev (1 time siden):

Lurer på hvordan vaksineutviklingen går. Ser for meg at kineserne fort kan begynne å teste på mennesker, siden menneskeliv ikke har like høy verdi der borte. For eksempel fanger kan bli testet på. Hvis en vaksine da hadde blitt utviklet på den måten og var velfungerende, ville det vært uetisk å benytte seg av denne? Ville den blitt tatt i bruk i Norge i stor skala? 

Norske Cepi starter vell testing på mennesker i disse dager

Lenke til kommentar
Szeth skrev (1 minutt siden):

Ja jeg prøver jo.

Hvis du føler deg syk. Jeg tester deg og du testes positivt = karantene
HVis du føler deg syk. Jeg tester deg og du testes negativt = karantene
Hvis du føler deg syk og jeg velger å ikke teste deg = karantene..


KAPISH?

 

Igjen, målet med testingen er ikke i hovedsak for å fortelle folk om de kommer til å dø, eller avgjøre om de skal legges inn på sykehus eller settes i karantene, det er for å holde kontrollen på spredningen.

Skolene stenges, karantener innføres osv. for å begrense smitten.

Slaget er ikke tapt, 800 av 5 millioner er bekreftet smittet per i dag, men skal vi vite noe som helst om hvordan det utvikler seg videre, må man åpenbart teste, ellers aner man ingenting.

Problemet her er også åpenbart at dersom jeg føler meg syk, ikke testes, setter meg selv i karantene, så vil jeg trolig ikke kontakte andre jeg har vært i kontakt med ettersom jeg ikke vet om jeg er smittet eller ikke.

Kanskje familie ikke føler noe stort behov for å isolere seg, ettersom man ikke vet noe sikkert.

I disse tilfellene har man personer som sprer smitte før de er symptomatiske, som kanskje ville være isolert dersom jeg visste at jeg var smittet, slik at jeg ga riktig beskjed videre.

Hva om jeg føler meg litt syk, så blir bedre, så etter 14 dager går jeg på jobb, kanskje som lege på et større sykehus, så viser det seg at jeg var smittet, men ikke er sykdomsfri, ikke alle får alvorlige symptomer, å noen kan være smittebærere lengre enn 14 dager, men de aner jo ikke lengre om de en gang er syke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 hours ago, xRun said:

USA:
Antall smittede passert 1500.
Ifølge Dr. Fauci (CDC) feiler landet på testing. Det ventes høyere smittetall når testingen etterhvert rampes opp.

Top US health official says coronavirus testing system is ‘failing,’ cases now confirmed in 44 states
https://www.cnbc.com/2020/03/12/top-us-health-official-says-coronavirus-testing-system-is-failing.html
The system is not really geared to what we need right now, what you are asking for. That is a failing,” Dr. Anthony Fauci, director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases, told the House Oversight and Reform Committee on Thursday at a hearing on the nation’s preparedness for the outbreak.
“The idea of anybody getting it easily the way people in other countries are doing it, we’re not set up for that. Do I think we should be? Yes. But we’re not,” Fauci testified.
"

 

Bevaringssonen i New Rochelle ved NYC bemannes av heimevernet, oppe og går i dag.

National Guard enforces New Rochelle coronavirus ‘containment area’
https://nypost.com/2020/03/12/national-guard-enforces-new-rochelle-coronavirus-containment-area/
"The National Guard rolled into New Rochelle early Thursday, establishing a mile-radius coronavirus “containment area” within the hard-hit community.
The drastic measure will see large gathering spaces, like schools and houses of worship, shuttered for two weeks.
"

 

Flere sportsligaer suspenderer for sesongen, andre utsetter eller kjører for tomme tribuner.

Coronavirus: NBA, NHL, MLS suspend seasons, MLB delays start of 2020 campaign
https://www.bbc.com/sport/basketball/51847482
"All major sport in the United States has been suspended amid the coronavirus outbreak."

Tør en vedde på at det er store sosiale forskjeller på hvor i USA de får slik matservice?

Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):

 

Igjen, målet med testingen er ikke i hovedsak for å fortelle folk om de kommer til å dø, eller avgjøre om de skal legges inn på sykehus eller settes i karantene, det er for å holde kontrollen på spredningen.

Skolene stenges, karantener innføres osv. for å begrense smitten.

Slaget er ikke tapt, 800 av 5 millioner er bekreftet smittet per i dag, men skal vi vite noe som helst om hvordan det utvikler seg videre, må man åpenbart teste, ellers aner man ingenting.

Problemet her er også åpenbart at dersom jeg føler meg syk, ikke testes, setter meg selv i karantene, så vil jeg trolig ikke kontakte andre jeg har vært i kontakt med ettersom jeg ikke vet om jeg er smittet eller ikke.

Kanskje familie ikke føler noe stort behov for å isolere seg, ettersom man ikke vet noe sikkert.

I disse tilfellene har man personer som sprer smitte før de er symptomatiske, som kanskje ville være isolert dersom jeg visste at jeg var smittet, slik at jeg ga riktig beskjed videre.

Hva om jeg føler meg litt syk, så blir bedre, så etter 14 dager går jeg på jobb, kanskje som lege på et større sykehus, så viser det seg at jeg var smittet, men ikke er sykdomsfri, ikke alle får alvorlige symptomer, å noen kan være smittebærere lengre enn 14 dager, men de aner jo ikke lengre om de en gang er syke.


Hvis du blir smittet i dag, så må du vente flere dager før viruset øker i antall og blir positiv på en test uansett...
Da har du allerede smittet andre folk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Szeth said:

Den har allerede gått til helvete.

Uansett hva utfallet blir. At vi tester er nytteløst.

At ting er ille nå betyr ikke at det ikke kan bli verre. Forestill deg 20% arbeidsledghet, kraftige kutt i velferden, 15 kroner for en euro, tusenvis av konkurser, etc. 

Hvis planen er at alle skal bli syke uansett, så kan man like så godt la alle bli syke over de neste 2 månedene. Litt flere vil dø, men da kan man ihvertfall gå tilbake til normalt når sommeren kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Szeth skrev (1 minutt siden):

Den har allerede gått til helvete.

Uansett hva utfallet blir. At vi tester er nytteløst.

Tester kan brukes til å kartlegge smitte.

Tester kan brukes som grunnlag for å opprette røde soner

Og tester kan brukes i fremtiden til forskning på smittespredning

Tester kan også brukes som grunnlag for politikete å ta i bruk tvang for å hindre smittespredning.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

At ting er ille nå betyr ikke at det ikke kan bli verre. Forestill deg 20% arbeidsledghet, kraftige kutt i velferden, 15 kroner for en euro, tusenvis av konkurser, etc. 

Hvis planen er at alle skal bli syke uansett, så kan man like så godt la alle bli syke over de neste 2 månedene. Litt flere vil dø, men da kan man ihvertfall gå tilbake til normalt når sommeren kommer.

Men jeg argumenterer ikke for selve sykdommen og økonomi og tiltak. Jeg argumenterer for at å teste seg ikke hjelper.

Lenke til kommentar
morgan_kane skrev (Akkurat nå):

Tester kan brukes til å kartlegge smitte.

Tester kan brukes som grunnlag for å opprette røde soner

Og tester kan brukes i fremtiden til forskning på smittespredning

Tester kan også brukes som grunnlag for politikete å ta i bruk tvang for å hindre smittespredning.

Endelig noen med noe fornuftig motargument.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Hva om jeg føler meg litt syk, så blir bedre, så etter 14 dager går jeg på jobb, kanskje som lege på et større sykehus, så viser det seg at jeg var smittet, men ikke er sykdomsfri, ikke alle får alvorlige symptomer, å noen kan være smittebærere lengre enn 14 dager, men de aner jo ikke lengre om de en gang er syke.

Alt helsepersonell som har symptomer eller føler seg syk blir testet og satt i karantene. De blir da fulgt opp og testet til det er helt sikkert de er friske og virusfri.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Szeth said:

Men jeg argumenterer ikke for selve sykdommen og økonomi og tiltak. Jeg argumenterer for at å teste seg ikke hjelper.

Ditt argument for at testing ikke hjelper, er fordi du ikke ser det som nødvendig å sette de som har vært i kontakt med en smittet i karantene.

Det er fordi målet ditt er tydligvis å ikke stoppe spredning som Kina, Taiwan og Sør Korea har gjort, men å gjøre alle syke over et år. For å få det til vil du beholde de ekstreme tiltakene i et år. Det vil fullstendig ødelegge den norske økonomien, og føre til at masse bedrifter går konkurs.

Jeg synes ikke planen din virker spesielt attraktiv, og vil derfor heller følge fotsporene til Sør Korea.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...