Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234

Det viktigste i Høies redegjørelse i dag, er at begrense er byttet ut med stoppe. Flere som la merke til det? Frem til nå har målsettingen vært å begrense smitten, fra i dag kl 18 er målsettingen endret til å stoppe smitten. Dette er innebærer en snuoperasjon i helsemyndighetenes strategi. Vil vi klare det? De fleste mener vel det er for sent. Men vi må prøve.

Mange viktige og gode tiltak blir iverksatt nå, men den store mangelen er at det ikke innføres rødsoner. Det er helt nødvendig med lockdown av områder for å kunne stoppe smitten. Hvis folk kan reise som før, så VIL smitten spre seg. Det er for vagt å oppfordre til å begrense reisevirksomhet hvis målet nå er å stoppe viruset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
helsten2 skrev (19 minutter siden):

Hva er det som gjør Corona-viruset så spesielt?

Nå har vi noen hundre påviste tilfeller i Norge, 4-5 på sykehus og ingen døde.

120.000-180.000 nordmenn får influensa hvert år. 5000-6000 blir så syke at de må på sykehus. 1200-1700 dør.
Vi stopper ikke Norge av den grunn.
På verdensbasis antas det at nærmere 1 milliard mennesker (!) får infuensa-lignende sykdommer hvert år. 300.000-600.000 dør.
Vi stopper ikke verden av den grunn. (4600 er døde pga Corona så langt)

Så hvorfor alt dette oppstyret rundt Corona? En kan jo nesten tro at det er 100% dødelig ....

 

Nå har Covid-19 dødelighet på 2-3% og vanlig influensa dødelighet på 0,1-0,2%. Så jeg ville sagt det er ganske alvorlig hvis millioner av mennesker blir smittet

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 84934...4b8

Ettersom Kina med milliarder av innbyggere har klart å dempe smitten, bør det vel være mulig i Europa også?

Anonymous poster hash: 84934...4b8

Lenke til kommentar
helsten2 skrev (33 minutter siden):

Hva er det som gjør Corona-viruset så spesielt?

Nå har vi noen hundre påviste tilfeller i Norge, 4-5 på sykehus og ingen døde.

120.000-180.000 nordmenn får influensa hvert år. 5000-6000 blir så syke at de må på sykehus. 1200-1700 dør.
Vi stopper ikke Norge av den grunn.
På verdensbasis antas det at nærmere 1 milliard mennesker (!) får infuensa-lignende sykdommer hvert år. 300.000-600.000 dør.
Vi stopper ikke verden av den grunn. (4600 er døde pga Corona så langt)

Så hvorfor alt dette oppstyret rundt Corona? En kan jo nesten tro at det er 100% dødelig ....

 

 

Kajac skrev (25 minutter siden):

Det er veldig mange som lurer på dette. Tror svaret ligger i at det er et helt nytt virus, og at det sprer seg fort. Da får folk panikk og handler deretter. Influensa og andre sykdommer, som også er langt farligere enn corona, er vi "vant til", så de lages det ikke oppstyr rundt.

Antall døde i norge kommer garantert til å være færre enn antall døde av vanlig influensa. Men influensaen er vi vant til, så den er ikke "farlig"

Jeg vil også si at media og manglende fakta har en stor del i skylden for tiltakene som nå settes inn. Jeg har sett sammenligninger i media som sammenligner dette med det verste siden svartedauden(!). Media elsker en god katastrofe, og vi sluker det rått, blir hysteriske og krever at myndighetene innfører unødvendige tiltak for at vi skal føle oss bedre.

Viruset er problematisk

a) Fordi det er nytt

b) Fordi det smitter lett og har andre egenskaper som gjør det veldig krevende å stoppe

c) Fordi det ser ut til ofte å gi langvarig og alvorlig sykdom med en mye høyere dødelighet enn typiske sesonginfluensaer

d) Fordi det norske samfunnet og andre land i verden har hatt veldig dårlig beredskap mot slike hendelser

e) Og fordi myndighetene her og i andre land hele tiden er på etterskudd i forhold til å sette inn effektive tiltak

Siden viruset er nytt, er det lite kunnskap om smitteveier og ingen særlig effektive behandlinger. I tillegg er immuniteten i befolkningen null. Det betyr at veldig mange raskt vil bli smittet med mindre man setter inn ekstreme tiltak, og når veldig mange blir sykde på en gang, vil dette - som andre også skriver - gå utover kapasiteten i helsevesenet til å behandle både denne og andre sykdommer på en god måte

Og når veldig mange vil bli smittet, og dødeligheten er veldig mye høyere enn for vanlige influensavirus, virker det dessverre sannsynlig at veldig mange vil dø.

Nå er vi i den utrolige kjipe situasjonen at vi BÅDE må stenge ned så og si hele samfunnslivet, og LIKEVEL - fordi alt blir gjort på etterskudd - kan vente oss svært mange dødsfall - i lang tid framover.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 minutter siden):

Avisene må jo elske dette. Nye dommedagsoverskrifter hvert minutt nesten.

Jeg ser flere har forsøkt seg med helt andre typer saker. Lederskifte i Venstre, teknologi, kjendisnytt etc men jeg tror det er svært få som klikker på de sakene nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Guest 84934...4b8 said:

Ettersom Kina med milliarder av innbyggere har klart å dempe smitten, bør det vel være mulig i Europa også?

Anonymous poster hash: 84934...4b8

Sveise igjen dørene til folk i Norge? Tipper de hopper ut vinduet istedet. Her er det nok kommet for å bli til en vaksine er god nok. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
herman.o skrev (4 minutter siden):

Nå har Covid-19 dødelighet på 2-3% og vanlig influensa dødelighet på 0,1-0,2%. Så jeg ville sagt det er ganske alvorlig hvis millioner av mennesker blir smittet

Dødelighet basert på registrerte tilfeller ja. Husk at det er store mørketall. De regner at det kan være opp til ti ganger så mange som egentlig er smittet. Det gir en dødelighet på 0,2-0,3 %, altså omtrent som influensa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Everket said:

Haha svigers til en slektning fikk ikke lov å reise ut på ferie. De nektet nemlig selv å avlyse og skulle komme rett hjem fra spania(tror jeg) i bursdagsselskap med flere gravide. Hele familien ba de la være å reise.

Klart man kan kritisere, alt egentlig så lenge det er såkalt normal folkeskikk.

:thumbup:

Lenke til kommentar
15 minutes ago, helsten2 said:

Skal dette kunne sammenliknes så må du jo hoste opp tall for SARS-CoV-2 viruset / COVID-19 sykdommen også da. Men det vet man jo at er umulig, da dette er en helt ny coronavirus-stamme.

Denne tråden handler om COVID-19.

Man har ingen ekstremår å vise til enda for SARS-CoV-2 viruset, slik som du presenterte for influensa.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, herman.o said:

Nå har Covid-19 dødelighet på 2-3% og vanlig influensa dødelighet på 0,1-0,2%. Så jeg ville sagt det er ganske alvorlig hvis millioner av mennesker blir smittet

2-3% med behandling, kanskje ned mot 0,7% med god behandling. Uten kan det stige opp mot 10-12%. Om helsevesenet kollapser totalt når 2-3 millioner er sjuke samtidig er det de 10-12% vi er på vei mot

Endret av M98kF1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Alle skoler og barnehager stenges..

Erna og NHO gir foreløpig ingen støtte til permisjon. Er vel forventet, mulig det kommer et eller annet.

Bankene trenger støtte for ikke å gruse, håper Erna Solberg åpner pengesekken, og at vi kan økonomisk overleve dette.

Ellers er Norge som vi kjenner det skadet, ikke pga dette. Men fordi det er uvisst hvor lenge markedet kan overleve på lang sikt. Og da blir det nesten som å gå tilbake til start.

 

Karantene Lockdown.

Allerede nå ber Raymond Johansen i Oslo folk om å være hjemme.

Myndighetene oppfordrer nå folk om å ikke dra ut av kommunen sin.. 

Lockdown kommer snart tror jeg. Akkurat som jeg trodde skolene stengte.

 

Sverige har ikke gjort noe annet enn å forby konserter 500 og be syke om å holde seg unna gamle folk...

Jeg har barnet hjemme fordi han var litt varm igår... Avventer.

Finnes det inget krisefond Erna og NHO kan se på i denne sammenheng. Vi gir jo 280 milliarder ut av landet? Hva med å hjelpe de i landet? Norske arbeidsplasser og kriser i eget land er ikke så viktig Erna og NHO?

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand---mer-enn-52000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/3423922192.html

Ift. å dra ikke dra ut av kommunen, var ikke det kun for en spesielt hard rammet kommune? (mulig svar lenger ned). Jeg så på TV akkurat når en med god dialekt ble intervjuet om dette og husker ikke hvor det var (fikk telefon da).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Daxen said:

De personer i kritiske samfunnsfunksjoner skal fortsatt kunne komme seg rundt.

Hadde blitt dyrere, men kanskje man burde vurdert å skaffe disse kritiske personene, dersom de er viktige nok en leiebil da framfor å ty til å nytte offentlig transport?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Miri said:

Det viktigste i Høies redegjørelse i dag, er at begrense er byttet ut med stoppe. Flere som la merke til det? Frem til nå har målsettingen vært å begrense smitten, fra i dag kl 18 er målsettingen endret til å stoppe smitten. Dette er innebærer en snuoperasjon i helsemyndighetenes strategi. Vil vi klare det? De fleste mener vel det er for sent. Men vi må prøve.

Mange viktige og gode tiltak blir iverksatt nå, men den store mangelen er at det ikke innføres rødsoner. Det er helt nødvendig med lockdown av områder for å kunne stoppe smitten. Hvis folk kan reise som før, så VIL smitten spre seg. Det er for vagt å oppfordre til å begrense reisevirksomhet hvis målet nå er å stoppe viruset.

Sa han det? Har du litt kildemateriale til oss så vi kan få høre han si dette? :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

"– Alle som kommer til Norge uten symptomer vil vi forsøke å returnere. Hvis de har symptomer vil vi sette dem i karantene, sier han."

 

Hva faen, da må de enten lage et forbud eller la de komme. Om besøket jeg venter på lørdag ikke slipper inn så bør jeg da få erstatning for flybilletten da? Hun har jo visum til å være her.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Benbjo said:

Yngre != unge. 

I følge kilder som jobber ved sykehus i Italia så får ikke lenger de over 65 (og yngre med comorbidities) livreddende behandling. Da sier det seg selv at det er mange yngre i kritisk tilstand eller hva? 

https://mobile.twitter.com/jasonvanschoor/status/1237142891077697538?s=20

Da begynner det å bli krise, da snakker vi om veldig mange tilstander som gjør at folk ikke får hjelp om de får alvorlig lungebetennelse som følge av viruset.

"Høyt blodtrykk siste halvåret sier du? ikke fått noe hjelp for det? Stress på jobben som forårsaket det? Hmm vel sorry men vi trenger denne sengen til noen unge friske som har hatt en noe mer avslappende hverdag".

Hvis så blir tilfelle også i Norge så forstår jeg om folk får panikk og gir en lang marsj i hva regjeringen sier.

Worst case scenario selvsagt men om Norge beveger seg mot dette så må vi kreve at de kommer med en komplett liste over hvilke "comorbidities" som gjør at man ikke vil få livreddende da mange mennesker blir overlatt til seg selv.


Jeg håper virkelig ikke det stemmer, i såfall får alle som har en eller annen "comorbiditie" holde seg hjemme til dette er over.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Kajac said:

Dødelighet basert på registrerte tilfeller ja. Husk at det er store mørketall. De regner at det kan være opp til ti ganger så mange som egentlig er smittet. Det gir en dødelighet på 0,2-0,3 %, altså omtrent som influensa

Man kan se på tallene i Kina og sannsynligvis Sør-Korea. Der er det lite trolig med store mørketall. Med mindre det underrapporteres, men da ville vi sett en plutselig økning av døde etterhvert. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
failern skrev (36 minutter siden):

Det stemmer, selvfølgelig. Hva grunnen til denne geo-blokken er uforståelig, men man får akutte ønsker om å ta frem motorsaga og kappe passet i to.

NRK-passet?

Hvis du se sånt på NRK.no, så kan du se det fra utlandet hvis du logger deg inn. Men det ble streamet fra regjeringen.no også, uten at jeg vet noe om eventuell geo-blokking der.

Lenke til kommentar
Miri skrev (6 minutter siden):

Jeg var innom butikken rett før kl 14, allerede da var det lange køer og en del tomme hyller. Kom meg raskt ut igjen, som flere her har jeg og min familie sikret oss for lenge siden for dette scenarioet, så mangler ikke noe viktig. Ingen overraskelse, men jeg hadde tippet at panikktiltakene til regjeringen skulle komme på mandag. Jeg er veldig glad for at de kom allerede i dag, for hvert minutt teller nå. Nå må vi alle gjøre vårt, og si fra når vi ser andre som ikke bidrar. Dette er en dugnad som vi alle må gjøre forsakelser for å dra i havn. Så får vi ta opp igjen kritikken mot regjering og helsemyndigheter når dette er over. For klart må dette få et etterspill. Hvis regjeringen hadde gjort bare brøkdel av dette i startfasen (karantene for innreisende), så hadde vi unngått å stenge ned deler av Norge nå. Merkostnadene for samfunnet av dette mistaket er formidable.

Hvis du tror at karantene for innreisende hadde hjulpet så er du ganske langt ute å kjører. Vi snakker pandemi og du tror regjerningen kunne gjort noe?

ALLE land er påvirket av dette her.

Endret av Szeth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...