Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Benbjo said:

Foreløpig bare ønsketenkning at det er store mørketall. Dødstallene og tallene på kritisk syke passer godt med tallene fra Kina. Der har WHO avkreftet at det er store mørketall. 

Dersom det hadde vært så store mørketall hadde dette blitt oppdaget. 

Legen som ble intervjuet av FHI sa jo nylig at det bare testes de som var symptomatiske og oppsøkte sykehus, det er definitivt store mørketall. Om du helt ærlig tror 70% blir innlagt så vet jeg ikke.

 

Det er nå velkjent at de fleste land sliter med å ha nok testmateriale. Når Italia da går over i å ha flere tusen smittede så har de sikkert lite igjen.

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, .berZerk said:

Legen som ble intervjuet av FHI sa jo nylig at det bare testes de som var symptomatiske og oppsøkte sykehus, det er definitivt store mørketall. Om du helt ærlig tror 70% blir innlagt så vet jeg ikke.

Så du påstår her at svært mange ikke får noen symptomer? Det er lite trolig. 

Igjen, dersom det var slik ville vi fremdeles sett en enorm økning i Kina. Alltids en eller annen som hadde gått under radaren. 1 smittet blir til 3000 på hva var det jeg leste, 5 uker? La oss si at påstanden på 2/3 ikke merker noe til det stemmer og 1000 av disse blir syke, 70% på sykehus, 10% på intensiven. Dette ville vi sett. 

Var vel en bruker her som mente at i virkeligheten så var det 10-20 ganger så mange smittede enn det vi får oppgitt. Så dvs at 1/10 eller 1/20 får symptomer. Faller på sin egen urimelighet det 

 

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (1 minutt siden):

Da er det aktivitet på barometeret igjen.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
 

Sjeldent jeg har hatt så dårlig dager som i disse. Eller jeg har ikke hatt det overhodet. La oss håpe på mirakler at det ikke blir så ille ☹️

Kan vere lurt for mange sin mentale helse å ikkje følgje med på nyheiter heile dagen. Det er lite ein får gjort uansett anna enn å følgje råd for å unngå smitte og spredning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
djgudleif skrev (4 minutter siden):

Hvis det virkelig stemmer at de begynner å friskmelde de fleste i Kina, så er det et par uker til vi opplever det samme. Spørs om kurven flater ut nå og vi når peaken snart.

Det er umogleg å spå, og heilt avhengig av tiltak som blir satt inn. Det blir óg interessant å sjå om det dabbar av i Kina eller dukkar opp igjen.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, djgudleif said:

Hvis det virkelig stemmer at de begynner å friskmelde de fleste i Kina, så er det et par uker til vi opplever det samme. Spørs om kurven flater ut nå og vi når peaken snart.

Nei, vi er 2 uker bak Italia, 2mnd bak Kina. Ingenting som tilsier at vi skal få kontroll på det slik som Kina heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, freddy85 said:

Neppe, de har et mye bedre helsevesen enn det f.eks italia har. Japan og sør korea er de to landene som fremst i å utvikle medisinsk apparater og medisiner..

I enklelte behandlinger så ligger de 10 år foran oss.

Og stor sannsynlighet at de har tatt i bruk antivirale medisiner som mange slutter på "vir". Noen av de skal ha hatt lovende resultater på å bremse sykdomsforløpet. 

I tillegg har de utført langt mer aggressiv testing av folk, og plukker opp mange flere milde smittede enn alle andre land. 

Det skal også sies at det er en stor religiøs sekt som har stått for mye (mesteparten?) av smitten. Om de har behandlet egne hvor det kan være underrapportering av døde, er det vanskelig å si noe om. 

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (8 minutter siden):

Hvis det virkelig stemmer at de begynner å friskmelde de fleste i Kina, så er det et par uker til vi opplever det samme. Spørs om kurven flater ut nå og vi når peaken snart.

Toppen i Kina ble kunstig framtvunget av ekstreme tiltak. Den skyldes ikke at flokkimuniteten er så stor at spredningen begrenser seg selv. Med andre ord vil toppen i Norge avhenge av tiltakene våre. Så langt ser det stygt ut.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For to dager siden uttalte Høie(=FHI) at helsevesenet måtte forberede seg på 22 000 Corona-syke i løpet av året. På radioen i dag hørte jeg at de hadde endret det til 2 200 000 syke i løpet av året. 100 ganger mer enn for to dager siden. Det sier litt om hvor useriøst det første tallet var.

Edit: DETTE VAR FEIL! Det ble først sagt 22 000 innleggelser, derav 5500 akutte, men kun maks 600 samtidig. Det skal være plass til 1200-1400 samtidige akuttpasienter dersom planlagte operasjoner avlyses. Kilde. Jeg retter meg selv for å unngå å spre feilinformasjon.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

For to dager siden uttalte Høie(=FHI) at helsevesenet måtte forberede seg på 22 000 Corona-syke i løpet av året. På radioen i dag hørte jeg at de hadde endret det til 2 200 000 syke i løpet av året. 100 ganger mer enn for to dager siden. Det sier litt om hvor useriøst det første tallet var.

Om jeg husker rett så var det 22 000 innleggelser? (muligens intensiv)

Lenke til kommentar
56 minutes ago, .berZerk said:

Legen som ble intervjuet av FHI sa jo nylig at det bare testes de som var symptomatiske og oppsøkte sykehus, det er definitivt store mørketall. Om du helt ærlig tror 70% blir innlagt så vet jeg ikke.

Oppsøkte sykehus? Har vi ikke fått streng beskjed om å hverken oppsøke legekontorer, legevakt eller sykehus men ringe?

Så nå får man test bare om man bryter protokoll og går syk til sykehuset?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Simen1 skrev (2 minutter siden):

For to dager siden uttalte Høie(=FHI) at helsevesenet måtte forberede seg på 22 000 Corona-syke i løpet av året. På radioen i dag hørte jeg at de hadde endret det til 2 200 000 syke i løpet av året. 100 ganger mer enn for to dager siden. Det sier litt om hvor useriøst det første tallet var.

Nei. FHI sier 2.2 millioner smittede, og ikke syke. Av desse regner de med at 1/3 blir syke. Det tilsvarer 733 000 personer.

To av tre vil derimot slippe fra smitten mer eller mindre uten symptomer.

https://www.nrk.no/norge/fhi-scenario_-2_2-millioner-kan-bli-smittet-1.14938091

Lenke til kommentar
Nedward skrev (9 timer siden):

Det gir mening at transport er en årsak til forsinkelse.

Ut i fra det som ble fortalt til oss andre var at det skulle bli gitt svar "før dem forlot for dagen". Høres ut som at det jobber 8-16 med analyse, og ferdig med det. Men dette er vidreformiddlet igjennom et par ledd, så det er ikke sikkert at det er ordrett slik det ble sagt fra helsevesnet da.

Liten oppdatering etter å ha fått noe mer informasjon.
Prøver blir visst sendt herfra og til Tromsø (bor i nordre Nordland) en gang om dagen, slik at de kan analyseres der. 
Svaret skulle kommet i går da prøve ble tatt og sendt på mandag. Men det er stor pågang. Dermed har det tatt mer tid. Hvorvidt det jobbes 8-16 eller skift aner jeg ikke. Men faktum er at det hoper seg opp og det medfører venting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Toppen i Kina ble kunstig framtvunget av ekstreme tiltak. Den skyldes ikke at flokkimuniteten er så stor at spredningen begrenser seg selv. Med andre ord vil toppen i Norge avhenge av tiltakene våre. Så langt ser det stygt ut.

Kan legge til at det er litt tvil om Kina har lykkes SÅ bra som de sier.

Det har gjort en enorm innsats som definitivt har hatt stor effekt, men jeg har sett ting som tyder på at ikke alt er slik det fremstår...

Greit å ha i bakhodet, selv om man kan håpe på det beste. Uansett er det du skriver det vesentlige; det er ingen grunn til at noe skal skje her, annet enn at det blir enormt mye verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...