Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

54 minutes ago, pappkake said:

Det er fordi viruset lurer immunforsvaret.

Det finnes noen ekstremt få tilfeller som faktisk ikke blir syke, og der vet man ikke hva som skjer. I 99% av tilfellene hvor folk er "superspredere" er det fordi immunforsvaret ikke aktiveres. Man kan fortsatt diagnostisere dem med CT.

Er det lungene man da ser på med CT?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
G skrev (1 minutt siden):

Det virkelig spennende blir om Iran vil kjøpe vaksinen av Israel.

Å heller la egen befolkning lide og dø, enn å fornedre seg til å kjøpe vaksine fra fienden, vil være det ultimate tegn på et psykopatisk regime. At vi ikke hadde blitt overrasket over et slikt valg av islamske Iran, forteller allerede noe om den ideologien.

Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Det virkelig spennende blir om Iran vil kjøpe vaksinen av Israel. Det blir virkelig interessant å vente å se på. Nesten så jeg håper at Israel vinner vaksinekappløpet for å kunne se hva som kan skje. Blir det en brobygger hvor Israel blir en bedre venn, eller nekter Iran å kjøpe vaksinen?

Synes det nesten er like spennende hvis Norge hadde klart å få frem en vaksine. Bruker de den på eget folk eller selger den dyrt til utlandet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (20 minutter siden):

Koster laaangt mer om barna smitter hverandre, så de tar ingen risiko der. De har faktisk litt mellom ørene de som styrer dette.. 

Ok. Men hvordan finner de ut av smitten når barn tar dette så mildt? Det er det som er problemet. Ville ikke påstått at de som styrer dette har så mye mellom ørene slik det hele startet. Hva i alle dager er poenget med å slippe inn lass med fly fra det verste smittestedet uten noe nærmere sjekk? 

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, G said:

Hehe..

Det var jeg som skrev dette i fra egen refleksjon:

Eneste jeg vet er at vaksinen som Israel bygger på er en slik chimeric type vaksine. Er derfor jeg spør, fordi jeg tror den kommer på markedet først. Og da kunne det jo være greit å vite hvordan de cellene som er "infisert" med RNA snips eller hva det går ut på, som siden pumper ut virusproteinbiter.. altså hvordan det går videre med immunforsvarets opprydding i svinestien i blodet og selvsagt selve oppryddingen av de "infiserte" cellene.

 

Obs! Jeg har ikke de dypeste biologiske fagene i bunn. Men, jeg forsøker å forstå kroppen. Tipper at jeg egentlig kan veldig mye om kroppen. Men det kan være hull og ting jeg kan null om også.

Beklager, jeg må nesten se hva denne vaksinen gjør og spørre en fagperson.

Jeg vet ikke hvor du har dette inntrykket fra :) Ut fra det du beskriver så høres det ut som en vaksine som fungerer som et slags virus, men i stedet for å produsere et virus som kan videre infisere celler/vev så produserer det ikke-fungerende virus som er likt nok til at det gjenkjennes av immunforsvaret, som etter hvert rydder opp. Det blir ikke stor forskjell i forhold til en vanlig virusinfeksjon der immunforsvaret etter hvert rydder opp. Dette er en mulig måte å lage en slik vaksine på, men immunforsvaret vil til slutt rydde opp. Som jeg har skrevet mange ganger vil det neppe holde med en "vanlig" vaksine her, men det er ganske mange mulige måter å angripe problemet på.

Det du beskriver blir veldig likt en "falsk" virusinfeksjon, tror jeg, men "jeg" kan ikke gi noe godt svar uten å vite akkurat hva som skjer og hvordan den skal virke, og selv da er dette "cutting edge".

Dette blir litt avsporing, og jeg tror ingen kan svare deg på dette her...

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Gouldfan said:

Ikke ha forhåpninger til Israel, de kommer kanskje til å dele med USA.

Norge har labert forhold til Israel pga politikk. Norges egen vaksine er nok mer reelt alternativ.

Med nok penger vil nok Israel lett selge... de kan dette med penger :)

Uansett er det 20+ vaksiner som forsøkes nå, så forhåpentligvis er det noen andre som klarer å lage en. Israel blir hypet opp av en eller annen grunn...

 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, pappkake said:

Beklager, jeg må nesten se hva denne vaksinen gjør og spørre en fagperson.

Jeg vet ikke hvor du har dette inntrykket fra :) Ut fra det du beskriver så høres det ut som en vaksine som fungerer som et slags virus, men i stedet for å produsere et virus som kan videre infisere celler/vev så produserer det ikke-fungerende virus som er likt nok til at det gjenkjennes av immunforsvaret, som etter hvert rydder opp. Det blir ikke stor forskjell i forhold til en vanlig virusinfeksjon der immunforsvaret etter hvert rydder opp. Dette er en mulig måte å lage en slik vaksine på, men immunforsvaret vil til slutt rydde opp. Som jeg har skrevet mange ganger vil det neppe holde med en "vanlig" vaksine her, men det er ganske mange mulige måter å angripe problemet på.

Det du beskriver blir veldig likt en "falsk" virusinfeksjon, tror jeg, men "jeg" kan ikke gi noe godt svar uten å vite akkurat hva som skjer og hvordan den skal virke, og selv da er dette "cutting edge".

Dette blir litt avsporing, og jeg tror ingen kan svare deg på dette her...

Tror vi er på sporet av virkemåten nå ja..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, G said:

Ser ut til at australierne ikke er helt fjerne heller på den type chimeric vaksine:

Uten å dra det så mye videre, så var dette mer eller mindre det jeg beskrev over...

"Chimeric" er bare et fancy ord for "klipp og lim", så de fjerner de delene som gjør det farlig og så infiserer de deg med et ufarlig juksevirus. Forhåpentligvis ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
kim_InnleggNO skrev (18 minutter siden):

Koster laaangt mer om barna smitter hverandre, så de tar ingen risiko der. De har faktisk litt mellom ørene de som styrer dette.. 

Holdningen som råder er at man håper det skal bli bedre av seg selv, istedenfor å ta utgiftene som følger med å gjennomføre effektive tiltak nå. Derfor har vi en vente-og-se-holdning på alle plan. Men den som har øyne og ører, vet hva som kommer. Utgiftene som følge av å utsette tiltak, blir mange ganger høyere. Konklusjonen må dessverre bli den motsatt av din; de har nok ikke så mye mellom ørene, de som styrer dette. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
pappkake skrev (20 minutter siden):

Ut fra det du beskriver så høres det ut som en vaksine som fungerer som et slags virus, men i stedet for å produsere et virus som kan videre infisere celler/vev så produserer det ikke-fungerende virus som er likt nok til at det gjenkjennes av immunforsvaret, som etter hvert rydder opp. Det blir ikke stor forskjell i forhold til en vanlig virusinfeksjon der immunforsvaret etter hvert rydder opp. Dette er en mulig måte å lage en slik vaksine på,

Det er nettopp slik vaksiner fungerer. Det lages et inaktivt virus (eller etterligner aktive fragmenter fra viruset) som trigger immunforsvaret på samme eller lignende måte som viruset man vil ha immunitet mot. Dette gir vanligvis ikke like god immunitet som å bli smittet av det ekte viruset. Det er derfor vaksinene vi fikk som barn, stort sett ikke lenger er virksomme hos voksne, som da trenger en "påfyllingsvaksine" med jevne mellomrom for videre immunitet. Vaksinemotstandere bruker dette som argument for at det er bedre å bli smittet naturlig. Det er det jo også, men det kommer med en uønsket nedside (noen kan få varige skader eller dø).

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Miri said:

Det er nettopp slik vaksiner fungerer. Det lages et inaktivt virus (eller etterligner aktive fragmenter fra viruset) som trigger immunforsvaret på samme eller lignende måte som viruset man vil ha immunitet mot. Dette gir vanligvis ikke like god immunitet som å bli smittet av det ekte viruset.

Det er ikke helt det samme...men det blir et sidespor. Viruset er aktivt, men fremkaller ikke sykdom. Tradisjonelle vaksiner inneholder fragmenter som ikke kan replisere seg selv.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29326426

Quote

mRNA vaccines represent a promising alternative to conventional vaccine approaches because of their high potency, capacity for rapid development and potential for low-cost manufacture and safe administration. However, their application has until recently been restricted by the instability and inefficient in vivo delivery of mRNA. Recent technological advances have now largely overcome these issues, and multiple mRNA vaccine platforms against infectious diseases and several types of cancer have demonstrated encouraging results in both animal models and humans. This Review provides a detailed overview of mRNA vaccines and considers future directions and challenges in advancing this promising vaccine platform to widespread therapeutic use.

En slik vaksine vil være som en "fullverdig infeksjon" men uten sykdom og gir en bedre immunitet.

Her er "gammel" vaksineteknologi:

Quote

Whole virus vaccines use the entire virus particle, fully destroyed using heat, chemicals, or radiation.[3] Split virus vaccines are produced by using a detergent to disrupt the virus.[2] Subunit vaccines are produced by purifying out the antigens that best stimulate the immune system to mount a response to the virus, while removing other components necessary for the virus to replicate or survive or that can cause adverse reactions.[2][3]

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, pappkake said:

Uten å dra det så mye videre, så var dette mer eller mindre det jeg beskrev over...

"Chimeric" er bare et fancy ord for "klipp og lim", så de fjerner de delene som gjør det farlig og så infiserer de deg med et ufarlig juksevirus. Forhåpentligvis ;)

La inn en video. Han begynner å nevne faren ved å ha noe som bare vokser og vokser som en "type kreftaktig" litt uti video når han prater om nyvekst av hjertevev i teori el. eksperiment. Det var denne ukontrollerte veksten jeg lurte litt på om immunforsvaret til slutt vil ta knekken på ved å drepe disse virusprotein-sekrerende kroppscellene. Eller om man må leve livet ut med at kroppen må gå i høygir på å rydde opp i alle proteinene. Og er det noen form for cellevevsvæske-overbelastning flytende i blodet etterhvert av det?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
kim_InnleggNO skrev (7 minutter siden):

men samtidig så er det helt bak mål å stenge ned landet mens alle er friske.. Da går folk lei så plutselig smeller bomben og ingen lytter på rådene.

Litt morsomt, for samme argument ble fremført mot å innføre effektive tiltak helt i startfasen av utbruddet. Det er nettopp denne holdningen som gjør at man er på etterskudd hele tiden. Før smitten kom til landet, kunne man ha innført reiserestriksjoner til land som hadde utbrudd. Men nei da, man skulle vente og se, for tiltak kunne ikke begrunnes før det var påvist at reisevirksomhet var blitt en smittevei. Nå er toget gått for dette enkle og trolig veldig effektive virkemiddelet. Smitten er etablert her, da er neste steg å stenge ned deler av samfunnet der smitterisikoen er høy. Gjør vi ikke det, står vi igjen med isolasjon av geografiske områder, og senere lockdown av hele samfunnet. Enten det, eller så må vi akseptere konsekvensene av viruset. Jeg tror kinesiske myndigheter har vurdert det slik at de økonomiske konsekvensene av viruset i fritt omløp, er enda større enn full lockdown i en periode.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Miri said:

Det er nettopp slik vaksiner fungerer. Det lages et inaktivt virus (eller etterligner aktive fragmenter fra viruset) som trigger immunforsvaret på samme eller lignende måte som viruset man vil ha immunitet mot. Dette gir vanligvis ikke like god immunitet som å bli smittet av det ekte viruset. Det er derfor vaksinene vi fikk som barn, stort sett ikke lenger er virksomme hos voksne, som da trenger en "påfyllingsvaksine" med jevne mellomrom for videre immunitet. Vaksinemotstandere bruker dette som argument for at det er bedre å bli smittet naturlig. Det er det jo også, men det kommer med en uønsket nedside (noen kan få varige skader eller dø).

 

Siden du endret til å forklare med teskje hvordan en vaksine fungerer, så kan jeg også utdype og si at det er nettopp dette som er grunnen til at de bruker denne helt nye teknologien (dvs; de har kjent til dette lenge, men de har ikke hatt mulighet til å lage dem effektivt).

En mRNA-vaksine er ikke en slik som du tenker på som ikke gir like god immunitet, og det er hele poenget her. Det er ikke en injeksjon med et inaktivt virus, men et aktivt og fungerende virus som replikerer seg som vanlig, men mangler den farlige/dødelige komponenten.

Ser du forskjellen her?

Hele poenget er at man kan lage vaksiner som i praksis kan sidestilles med å bli smittet naturlig...

(Det var ikke meningen å avspore med vaksine-prat)

Endret av pappkake
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...