Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, FranZe said:

Følger du litt med rundt deg så skjønner du at det er en knapp tid før skolen stenges. Barn er perfekte bærere av dette, og blant barn smitter ting utrolig fort. Har du barn overhodet? Har barnet hatt influensa? Da har du også det for å si det slik. Men det skumle her er ikke at du ikke vet at du har blitt smittet men at barna har smittet hverandre, før det har vært tegn til dette overhodet. 

Nei, det er ikke liten sjanse for å bli smittet. Men at det ikke går hardest utover barna er en annen sak, men betyr det at de trenger å smitte alle andre for det? Barn er det farligste våpenet her, hvis en ser med åpne øyne. 

Hvor usannsynlig er det å bli smittet? Tror kanskje en heller burde ha øynene åpne for at muligheten til dette var ganske lett?

 

Tror du skal forholde deg til når myndighetene sier skoler skal stenge istedenfor å bryte loven ved å holde barn hjemme unødvendig. De har ingen økonomiske incentiver til å holde den åpen. 

Hva enn du mener om sannsynlighet er irrelevant, matematisk sett er det totalt usannsynlig. Men situasjonen vil, basert på andre land, endre seg neste uke eller enda lenger tid om tiltakene som er satt i verk nå fungerer. F.eks i Sør-Korea var det i dag 9x færre positive prøver enn 29. feb, så med flaks og god "dugnad" er det er bittelite håp for at man slipper å stenge alle skolene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke det vil gi noen nevneverdig effekt. Dersom 1/1000 er uvitende smittebærer om bord i kollektivtransport så spres det jo to ganger allerede første dag - og det kan ta 5-6 dager før symptomer melder seg. Med eksponensiell vekst så kan den 1/1000 nærme seg 1000/1000 på de 5-6 dagene. Med andre ord hjelper det ikke å bare be folk flytte litt på arbeidsdagen. Kollektivtransporten må stenge. Se til Milano: En folketom sentralstasjon. Folk i Italia kaller det en stor feil at de ikke satte inn større tiltak tidligere og ber norske myndigheter lære av deres feil. Høie er jo nesten like puslete som sin forgjenger. STERKE tiltak må komme NÅ!

Dette dreier seg om en av de to ordene som er bannlyst/tabu av "myndighetene" som slutter på mi, økonomi. Det andre er pandemi. 

De lar sykehusene ta støyten, all ære til de som jobber der, tviler ikke på at de er flinke og gjør jobben sin og vel så det, ønsker de ekstra lykke til nå da det kommer til å bli utrolig kjør og ett rent helvete. Samtidig lar de alt tusle å gå som "normalt". De "står det over" som det kalles så lenge som mulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (24 minutter siden):

De har gjort noe, men bare smuler i forhold til det som trengs. De er redde for at harde tiltak skal bli upopulært! For å si det sånn - de blir i hvert fall ikke gjenvalgt dersom Norge takler Corona dårlig. Jeg tror ikke regjeringa våkner skikkelig før minst 2-3 av de mister noen i nær familie. Det kan ta en uke før det skjer.

Sammenlign med Stoltenberg-regjeringens resolutte håndtering av finanskrisen i 2008. Nå sitter storesøster Stoltenberg som leder av FHI, og er helt bakpå. Erna og Høie baserer seg bare på det de får beskjed om fra fagfolkene. Det trengs kanskje en Trump for å tenke selv. Ernas regjering kommer til å få et forferdelig ettermæle, hvis ikke naturen kommer til unnsetning og viruset dør ut av seg selv til sommeren.

PingEnt skrev (16 minutter siden):

Ja, men her må jeg si jeg ikke liker Høies strategi (og jeg har forsvart FHI i mye). De kommer med veldig (juridisk) svak anbefaling om å droppe store arrangementer, men legger ikke noe pondus bak det. Det vil si at arrangører og kommuner sitter igjen med all skylda når de avlyser. Høie kunne godt tatt støyten for avlysningene. 

Helt enig med deg her. Du skal se de vil ta æren for tiltakene i kommunene så snart de skjønner at folket slutter opp om tiltakene. Høie og Erna virker å være helt i utakt med befolkningen, de skjønner ikke at å ikke iverksette effektive tiltak som favner bredt, vil gjøre dem upopulære.

Har du endret mening om forslaget om karantene for innreisende som første tiltak tidlig i fasen? Hvis du kan endre mening, så er det håp om at også Høie kan overbevises. :)

Lenke til kommentar
Budeia skrev (17 minutter siden):

Hvis det er så mye skjult smitte overalt, ser jeg egentlig ikke hensikten med å innføre strengere tiltak. Italia kan ha en hensikt med å skåne nabolandene, men Norge har ikke så mange naboland å tenke på. 

Naboland??? Nordmenn flyr utrolig mye rundt, ikke for å kritisere dette, men det er hovedsaklig grunnen til den store smitten....

Og myndighetene har vært veldig svake til å kontrollere reisende... -Uetisk å kontrollere ikke bevist effekt etc

Hjemmekarantener frivillig først virker som var løsningen på alt.

Det er også altfor få tester og for dårlige/umulige testkriterier.

Ikke bare i Norge i resten av verden også...

Vi behøver bare innse at verden er syk, og den trenger god tid på å bli frisk igjen...

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, kim_InnleggNO said:

Tror du skal forholde deg til når myndighetene sier skoler skal stenge istedenfor å bryte loven ved å holde barn hjemme unødvendig. De har ingen økonomiske incentiver til å holde den åpen. 

Hva enn du mener om sannsynlighet er irrelevant, matematisk sett er det totalt usannsynlig. Men situasjonen vil, basert på andre land, endre seg neste uke eller enda lenger tid om tiltakene som er satt i verk nå fungerer. F.eks i Sør-Korea var det i dag 9x færre positive prøver enn 29. feb, så med flaks og god "dugnad" er det er bittelite håp for at man slipper å stenge alle skolene. 

Ja, det å lytte på myndighetene har jo fungert tipp-topp hittil.

Ingen land har klart å gå SÅ kraftig på snørra på så kort tid. Disse folka er jo helt fullstendig evneveike.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, pappkake said:

Ja, det å lytte på myndighetene har jo fungert tipp-topp hittil.

Ingen land har klart å gå SÅ kraftig på snørra på så kort tid. Disse folka er jo helt fullstendig evneveike.

Det er og mulig at flere land har greid det samme, om ikke værre. Forskjellen kan være at vi tester mer enn andre land, eller ikke. Ingen vits å trekke fullstendige konklusjoner enda, selv om de åpenbart har vært litt for sein med visse tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
pappkake skrev (8 minutter siden):

Ja, det å lytte på myndighetene har jo fungert tipp-topp hittil.

Ingen land har klart å gå SÅ kraftig på snørra på så kort tid. Disse folka er jo helt fullstendig evneveike.

Italia har ikke plutselig stoppet alt heller, ikke Syd korea heller, de handlet ikke før krisen var et faktum.

Jeg synes kontroll av reisende før krisen og epidemi var faktum i Norge var forferdelig.

Men typisk for hele Skandinavia.. Andre land har nok mer kjennskap til epidemier.

Dog Norge fikk god erfaring til Svineinfluensaen, og det burde Høyre regjeringen lært av. Lurer på om forsiktigheten har med økonomisk vilje og konsekvenser.. feks redsel for flykrakket, som kom uansett....

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/9/2020 at 9:56 AM, G said:

 

Jeg hatt lyst å spørre om en slik "chimeric", arvestoffendrende vaksine da forblir for evig i kroppen, eller om immunforsvaret da dreper disse proteinskapende cellene også?

Hva om et helt organ (kanskje litt søkt, men..) blir infisert av dette. Mister man da eksempelvis lever til apoptose (programmert celledød) da? (Rett og slett fordi det ikke er noe leverceller å replikere lengre?)

Jeg ønsker heller ikke at 100 % av kroppens celler fortsetter å produsere disse proteinbitene i en evig runddans, da jeg mener at cellene har andre nyttige ting å drive på med som produksjon av signalstoffer og mye annen virksomhet.

*BUMP*

Har ikke fått svar i fra noen. Ingen som har greie på noe om dette?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Akkurat nå bruker jeg den gule pæren som "tenn et lys for de døde".

Dette er tragisk

Edit: må presisere at det var at det var så mange som strøk med jeg mente da jeg så at det lett kunne feiltolkes

 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
7 minutes ago, pappkake said:

Jeg kan ikke svare på strak arm. Kan du finne originalkilden?

Hehe..

Det var jeg som skrev dette i fra egen refleksjon:

Quote

Jeg hatt lyst å spørre om en slik "chimeric", arvestoffendrende vaksine da forblir for evig i kroppen, eller om immunforsvaret da dreper disse proteinskapende cellene også?

Hva om et helt organ (kanskje litt søkt, men..) blir infisert av dette. Mister man da eksempelvis lever til apoptose (programmert celledød) da? (Rett og slett fordi det ikke er noe leverceller å replikere lengre?)

Jeg ønsker heller ikke at 100 % av kroppens celler fortsetter å produsere disse proteinbitene i en evig runddans, da jeg mener at cellene har andre nyttige ting å drive på med som produksjon av signalstoffer og mye annen virksomhet.

Eneste jeg vet er at vaksinen som Israel bygger på er en slik chimeric type vaksine. Er derfor jeg spør, fordi jeg tror den kommer på markedet først. Og da kunne det jo være greit å vite hvordan de cellene som er "infisert" med RNA snips eller hva det går ut på, som siden pumper ut virusproteinbiter.. altså hvordan det går videre med immunforsvarets opprydding i svinestien i blodet og selvsagt selve oppryddingen av de "infiserte" cellene.

 

Obs! Jeg har ikke de dypeste biologiske fagene i bunn. Men, jeg forsøker å forstå kroppen. Tipper at jeg egentlig kan veldig mye om kroppen. Men det kan være hull og ting jeg kan null om også.

Endret av G
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (21 minutter siden):

Tror du skal forholde deg til når myndighetene sier skoler skal stenge istedenfor å bryte loven ved å holde barn hjemme unødvendig. De har ingen økonomiske incentiver til å holde den åpen. 

 

Da bryter jeg heller loven. Så får de halshugge meg i stedet for de som bryter karantenen her i landet.

Hvis du ikke tror at det dreier seg om økonomi. Hvor mye tror du det koster hvis foreldrene må være hjemme med 1-2 klassingene her i landet? Jo, det har med økonomi å gjøre.

Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Og da kunne det jo være greit å vite hvordan de cellene som er "infisert" med RNA snips eller hva det går ut på,

eeh.. ideen er kanskje at de har lagd et DNA som er det samme som virusets DNA, men som faktisk ikke er viruset. Og som derfor ikke infiserer, men immuniserer?

Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Hehe..

Det var jeg som skrev dette i fra egen refleksjon:

Eneste jeg vet er at vaksinen som Israel bygger på er en slik chimeric type vaksine. Er derfor jeg spør, fordi jeg tror den kommer på markedet først. Og da kunne det jo være greit å vite hvordan de cellene som er "infisert" med RNA snips eller hva det går ut på, som siden pumper ut virusproteinbiter.. altså hvordan det går videre med immunforsvarets opprydding i svinestien i blodet og selvsagt selve oppryddingen av de "infiserte" cellene.

 

Obs! Jeg har ikke de dypeste biologiske fagene i bunn. Men, jeg forsøker å forstå kroppen. Tipper at jeg egentlig kan veldig mye om kroppen.

Ikke ha forhåpninger til Israel, de kommer kanskje til å dele med USA.

Norge har labert forhold til Israel pga politikk. Norges egen vaksine er nok mer reelt alternativ.

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Forretningsidé. Handle inn det du kan av mensbind og strikker, så syssle litt på kveldstid og du har lagt gullegget? ?

Jeg bor ikke så langt fra legevakta, og vurderer å plukke brukte munnbind fra avfallsrommet de har der. Mange av dem ser jo nesten nye ut, og virker alt for fine for å kastes.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Ikke ha forhåpninger til Israel, de kommer kanskje til å dele med USA.

Norge har labert forhold til Israel pga politikk. Norges egen vaksine er nok mer reelt alternativ.

Utsikten for enorme inntekter av en vaksine vil nok totalt overskygge eventuelle politisk uenigheter. Selv PLO og Hamas får kjøpt vaksine, garantert.

Men som vi vet, vaksine er ikke aktuelt før tidligst om 18 måneder, det sa sjefen for NIH i USA, dr. Fauci, senest for et par dager siden. Da kan epidemien være over allerede. Vaksine kan ikke redde verden i denne fasen.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
1 minute ago, Miri said:

Utsikten for enorme inntekter av en vaksine vil nok totalt overskygge eventuelle politisk uenigheter. Selv PLO og Hamas får kjøpt vaksine, garantert.

Det virkelig spennende blir om Iran vil kjøpe vaksinen av Israel. Det blir virkelig interessant å vente å se på. Nesten så jeg håper at Israel vinner vaksinekappløpet for å kunne se hva som kan skje. Blir det en brobygger hvor Israel blir en bedre venn, eller nekter Iran å kjøpe vaksinen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...