Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

8 hours ago, DaniNichi said:

Var det ikke flere måneder eller aldri friske igjen tidligere ? Influensa pleier også slå ut folk i ukesvis.

Finnes sikkert unntak på enkelte, men influensa har jeg inntrykk av at slipper stort sett taket innen 2 uker på friske folk. Kanskje det verste ubehaget også ikke varer de fulle 2 ukene. Så kan det kanskje finnes bakteriell etterdønning, alt etter hvor uheldig du er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Subara said:

Ja, heldigvis hadde jeg på meg munnbind og det er påbudt i kommunen. Og jeg var langt unna.

Men nysehygiene har tydeligvis ikke folk lært seg. Det hjelper ikke med hjemmekontor når folk oppfører seg sånn i butikken.

Veldig synd da at det munnbindet begrenser smittesannsynligheten du kan motta med kun ca. 30 %. At man behøver et kollektivt munnbindbruk for å senke smitten. Alle parter bør bruke det nå.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Yessmann said:

Hvilket vitenskapelig belegg er det at munnbind beskytter bæreren?

Det har vært nevnt før i tråden. At det er gjort en del undersøkelser på dette. Er det så vanskelig å interessere seg selv litt for temaet. Framfor at alle skal peke nøyaktig hvor det stod om det? Du har jo ikke gjort så mye for å hjelpe samfunnet akkurat. Virker mer som om du ønsker å motarbeide alle smittebegrensningstiltak som finnes? Men det får du nesten svare for selv? Inntrykket jeg har av deg er langt i fra av det positive.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Noen som vet om det finnes en sak som man kan ha innenfor munnbindet som motvirker denne "suge munnbindet inn hver gang man puster inn" effekten? Tenker da på disse standard turkise papirmunnbindene.

Har en bekjent som sliter med tørre lepper om vinteren og lipomade og papirmunnbind var ikke beste kombo.

Han kan jo forsøke ansiktshudkrem. Den er ofte svært tynn, lite fettede følelse, og vil kanskje klistre mindre mot papiret? Noen av de krukkene koster gjerne mellom kr 500 til tusenlappen her på berget da.

Vilkårlig nettbutikk. Eksempel på et litt drøyt dyrt produkt. Men gode saker:

 

Endret av G
Lenke til kommentar
6 hours ago, 0laf said:


Hah, jeg aner ikke hvor man får kjøpt de i Norge nå, men for eksempel 3M Aura 9332+ har filter, og er veldig lette å puste med.

Akkurat den modellen er FFP3, så de er litt vanskeligere å ta av og på, ettersom de tetter veldig godt rundt ansiktet og har en flapp oppe og nede som må brettes opp.

Dette er dog "gullstandarden" i den typen beskyttelsesmasker .... sett bort i fra at de har filter, som generelt ikke er anbefalt i en pandemi, ettersom det gir dårligere beskyttelse for andre enn bæreren, men de gir altså utmerket beskyttelses for den som bærer masken, ettersom FFP3 er samme standard som brukes på smitteavdelinger på sykehus og lignende.

Jeg ville tippe man fant dette på nett, eller hos byggevarebutikker, steder som selger verktøy og lignende til proff-markedet, ettersom dette er masker som ofte også brukes av mange i arbeid som støver osv.

Mulig også noen apotek har disse, jeg ser også at Jula har hatt de, men er tomme nå.
Det ser ut som LEDOnline og MaxMaling har disse på lager, dog til ganske drøye priser.

Det finnes en rekke andre produsenter som også har masker med filter, også i andre klasser som nok er litt billigere, som FFP2.
Jeg har åpenbart ikke testet alle disse, de eneste jeg har erfaring med er 3M sine, men antar at alt med filter er mye lettere å puste med, særlig sammenlignet med vanlige blå kirurgiske munnbind ?

Man kan sikkert stikke innom en hver sveiseutstyrsleverandør og bestille seg friskluftsutstyr? Sannsynligvis noe som kan minne om det der ryggbårne som man så på den intensivavdelingen. Har lite greie på det, for har aldri jobbet med sveising. Men jeg vet at folk som jobber med sveising fort kan komme ut for oksygentap i innestengte rom og tanker.

Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:


Joda, jeg forstår det, men studien var altså på folk som allerede var alvorlig syke av COVID-19, det er veldig lite jeg kan gjøre med det nå i ettertid, i og med at jeg ikke har noe med den studien i Brasil å gjøre?

Legene der vurderte tydeligvis at dette var noe som var verdt å sjekke ut, på den måten de gjorde.
Jeg hadde dessverre ikke noe jeg skulle sagt i den saken, jeg poster kun resultatet av studien her, ettersom det er interessant i forhold til COVID-19, som tråden omhandler.

Jeg snakker vel ikke akkurat ned vitaminer, det er i hvert fall ikke intensjonen.
Man bør selvfølgelig ha et normalt nivå av vitaminer i kroppen. Har man ikke det, så bør man ta tilskudd for å få det.

For de som ikke har vitaminmangel, så er det vel fremdeles ganske lite som tyder på at ekstra inntak av vitaminer har noen særlig effekt, på noe som helst?

Det er enda mindre som tyder på at vitaminer har noen som helst innvirkning på COVID-19, men jeg forsøker nå å følge med på de studiene som kommer om vitaminer, særlig vitamin-D, for å se om det er noe hold i påstandene om at det fungerer.

Så langt ser det dårlig ut, men ingenting hadde vært bedre.
Jeg tar gjerne helt ufarlige vitaminer som fås over disk, dersom det betyr at jeg slipper billigere unna dersom jeg skulle bli smittet.

Alt jeg har lest, tilsier at man ikke kan "styrke" immunforsvaret i noen nevneverdig grad, med unntak for de som faktisk har et svekket immunforsvar.

https://www.bbc.com/future/article/20200408-covid-19-can-boosting-your-immune-system-protect-you

Får vel lytte litt til D-vitamin guruen Dr. John Campbell da ;)

https://www.youtube.com/c/Campbellteaching/videos

Lenke til kommentar
Quote

STRÖMSTAD (NRK.NO): I Strömstad skyter arbeidsledigheten i været – og verre skal det bli. Mye verre. – Nå er det alvor, sier ordfører Kent Hansson.

Quote

– Arbeidsledigheten er på 12 prosent akkurat nå, men vi får signaler om at den kommer til å øke til 20 prosent snart, sier Hansson.

Quote

– Strömstad betaler prisen

Da pandemien brøt ut, stengte Norge samfunnet, men svenskene valgte en annen strategi. De satset på flokkimmunitet. I april hevdet Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell at mye tydet på at Stockholm ville oppnå flokkimmunitet mot korona allerede i mai.

Svenskene beholdt derfor samfunnet åpent, og mens dødstallene steg, kunne våre naboer i øst gå på bar, treningssenter og kino.

– Jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap til å bedømme om Sverige har valgt riktig strategi. Men det jeg vet er at Strömstad som kommune, rammes av den strategien som er valgt. Vi betaler prisen, sier Strömstad ordfører.

Quote

– Det er rett og slett trist. Vi hadde 8 millioner besøkende i fjor, men nå er det ikke en eneste nordmann å se. De som handler her, er de som jobber her, samt noen få som bor i nærheten, sier sentersjef Ståle Løvheim.

Siden Norge stengte 12. mars, har senteret hatt en nedgang i omsetning på over 95 prosent.

Quote

Denne situasjonen var ikke med i noen «worst case»-beregninger.

SENTERSJEF STÅLE LØVHEIM

– Det er en katastrofe. Vi har gjort noen «worst case»-beregninger, men denne situasjonen var aldri med. Dette forutså vi ikke. Vi har hele tiden tenkt at nå løser det seg snart, men nå er det bare en vaksine vi tror på, sier Løvheim.

Quote

Ingen ferskvarer

MaxiMat, som er den største butikken på senteret, og som er kjent for et stort utvalg av ferskvarer, har praktisk talt ikke kunder.

Omsetningssvikten er på 98 prosent siden mars.

– I 2019 var vi tett på en milliard kroner i omsetning. Nå omsetter vi for 20 millioner kroner, sier butikksjef Ole Lind.

Quote

Hva tenker du om de norske karantenereglene?

– Det virket veldig strengt til å begynne med, men det er kanskje det som kreves. Det har vært flere smitteutbrudd i Norge, men dere har klart å holde det på at langt lavere nivå enn i Sverige.

– Kanskje vi også skulle ha tatt hardere ifra begynnelsen, sier Gustavsson.

https://www.nrk.no/urix/xl/_-vi-betaler-prisen-for-sveriges-koronastrategi-1.15259586

Da kan ihvertfall ikke norsk varehandel for mat klage, dersom de får f.eks. 750 millioner kroner igjen av den tapte svenske milliarden.

 

Sveiserens nye klær:

Quote

Alvorlig

– Dette er en kraftig kritikk og da er det veldig alvorlig. Det sier Sveriges statsminister Stefan Löfven i en kommentar til rapporten.

– Det er tydelig i lovgivningen hva innbyggerne kan forvente seg når det gjelder helse og omsorg, sier Löfven.

Han sier at regionene må sørge for at alle får den omsorgen de har krav på.

– Det har ikke fungert.

Han sier dette om sveriges eldre:

– De skal ha verdens beste eldreomsorg.

https://www.nrk.no/urix/koronasituasjonen-i-sverige_-94-nye-dode-siden-fredag-1.15258904

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 timer siden):




For de som ikke har vitaminmangel, så er det vel fremdeles ganske lite som tyder på at ekstra inntak av vitaminer har noen særlig effekt, på noe som helst?

 

Da vil det kun være for øke div som NAD osv for antiaging, men for generell helse så nei da er det som oftest bortkastet penger.

Lenke til kommentar
8 hours ago, DaniNichi said:

Da vil det kun være for øke div som NAD osv for antiaging, men for generell helse så nei da er det som oftest bortkastet penger.

Kjenner jeg blir litt småkvalm hver gang jeg hører ordet "antiaging". Som om det var en uting å bli moden i skolten for å si det slik.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Black friday i Sverige: - Ble sjokkert:

- Jeg ble helt sjokkert, sier en politibetjent som patruljerte i Stockholm sentrum på black friday til
Svenska Dagbladet, sitert av Expressen.

Norrmalmspolitiet la ut et bilde av folkemengden i Drottninggatan, og politibetjenten forteller at hun ikke trodde det var mulig at folk ville begi seg ut i slik trengsel under en pandemi.

- I dag patruljerer vi i sentrum. Det er mer folk enn vi hadde håpet, skrev politiet på Instagram.

Smittevernlege Maria Rotzén Östlund synes trengselen er ubegripelig, siden hun og hennes kolleger har gang på gang forsøkt å få frem pandemiens alvor.

Også innbyggerne i Skåne har blitt oppfordret til å holde seg borte fra kjøpesentre, men det stoppet tilsynelatende ikke svenskene på black friday.

Ifølge Sydsvenskan oppstod det trengsel på flere kjøpesentre i Malmö på fredag, og kjøpesenteret Emporia ble tvunget til å stenge midlertidig på grunn av trengselen.

I går kunne også Aftonbladet melde at mange valgte å dra ut på shopping, til tross for pandemien og strenge råd fra Folkhälsomyndigheten og regjeringen.

Sykepleieren Charlotte ble sjokkert da hun gikk forbi et kjøpesenter i Göteborg. Hun hevder det var mange mennesker og ingen sjanse for å holde passende avstand.

- Hjelp, tenkte jeg. Det var veldig trist å se at det var så mye folk, sa hun til avisa.

Shopping > Life

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Stockholm nest verste hovedstad i Europa

Stockholm er en av de hardest rammede hovedstedene i Europa når det kommer til coronadødsfall. Bare hovedstaden i Spania, Madrid, slår den svenske hovedstaden, ifølge Aftonbladets oversikt.

Ved hjelp av tre ulike sammenstillinger av dødelighet i hovedsteder har Aftonbladet laget en liste over syv europeiske hovedsteder. De syv er Berlin, London, Madrid, Oslo, Paris, Roma og Stockholm.

Ifølge avisens tall har 11 349 mennesker dødd hittil med covid-19 i Madrid, som er 170 dødsfall per 100 000 innbygger. På andreplass er Stockholm med 113 dødsfall per 100.000 innbyggere, eller totalt 2.688 dødsfall. Siste på listen er Oslo, med kun 63 døde, noe som tilsvarer 9 døde per 100.000 innbyggere.

Stockholm har dermed tolv ganger flere dødsfall enn Oslo, beregnet per innbygger, skriver avisen.

Helt utrolig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kinesere har fått bedre helsehjelp på grunn av en app de ikke kan leve uten

Sitat

Hurtig informasjonsdeling

– I starten av utbruddet vet jeg folk spurte hverandre om oppdateringer. De delte informasjon om munnbind og hvordan viruset oppførte seg.  

Fordi WeChat brukes av kinesere i hele verden, ble appen også brukt for å dele informasjon om covid-19 på tvers av landegrenser.

Sitat

At kinesiske leger kobler seg på kollegaer i USA eller Japan for å få oppdatert kompetanse, er et konkret eksempel på hvordan samhandlingen mellom Kina og resten av verden foregår. 

 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Helt utrolig.


Samtidig uttaler Expressens egne "ekspert", Agnes Wold, erkeidiot og professor i bakteriologi, at dette ikke er noe å uroe seg over, alt går bra, läget är stabilt ... tvätta händerna
 

Sitat

Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi, vill inte förfasa sig över trängseln om den är utomhus.

– Det är ju i fikarummet, på festen och vid den trevliga familjemiddagen vi har den stora smittspridningen.

https://www.expressen.se/nyheter/agnes-wold-inte-orolig-for-trangsel-pa-reorna-och-i-jul/

Det er nesten helt utrolig at en professor ikke forstår at mye folk i gatene, betyr mye folk i butikkene, som kan føre til mye smittespredning, men hun er jo svensk stakkar !

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
13 hours ago, Kryptodebunker said:

 

 

Forstår at han ønsker å forenkle ting.

Når ble mRNA-vaksiner noe ordinære leger forstår seg grundig på?

Såvidt jeg har fått med meg så har de knapt vært i allmenn bruk før?

Han tok også en voldsom snarvei, eller snarere så presenterte han bare en konklusjon egentlig hvor han sa at RNA-et forsvinner med en gang cellen har gjort proteinproduksjonsjobben.

Den lille m-en i mRNA står for messenger mitokondrie. Greit at noen synes at det er gøy å være lege. Og det er greit at disse noen ønsker å være youtube're. Men, han hopper jo bukk over alle førevar tanker.

Faktisk som lege så bryter han med skikk, hvor man ikke presenterer konklusjoner før man har nøye vitenskapelige bevis. Jeg synes at han på en måte feiler, at han som lege her går for langt. Selv om ønske er å allminneliggjøre og ufarliggjøre tingene for folk fra hans side.

Nei, denne legen stoler jeg ikke 100 % på. Han gikk i en felle ved starten av Covid-19/pandemien også. Som han etterpå måtte ta inn over seg og innrømme. Husker ikke helt hva lenger, men husker at han stod på Nrk på en sending og sa A, og at han i en sending mange dager senere sa at han nok tok feil ift. A, men at nå var det B som var svaret (som jo er vel og bra at det går an å innrømme feil).

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

standard_RNA_i_proteinsyntese.png

0laf skrev (1 time siden):


Samtidig uttaler Expressens egne "ekspert", Agnes Wold, erkeidiot og professor i bakteriologi, at dette ikke er noe å uroe seg over, alt går bra, läget är stabilt ... tvätta händerna
 

https://www.expressen.se/nyheter/agnes-wold-inte-orolig-for-trangsel-pa-reorna-och-i-jul/

Det er nesten helt utrolig at en professor ikke forstår at mye folk i gatene, betyr mye folk i butikkene, som kan føre til mye smittespredning, men hun er jo svensk stakkar !

Ja det er som om hele landet har en slags psykose der ingen forstår grunnlegende vitenskap.

Simkin skrev (1 time siden):

Svenskene må vel snart være verdens dummeste folkeslag? Verdens mest naive innvandringspolitikk, og nå en helt absurd håndtering av en pandemi.

Jeg kan ikke helt forstå hvordan Sverige skulle klart å handle om Russland innvaderte Gotland.

Subara skrev (28 minutter siden):

19 personer er smitta ved verft på Sunnmøre – Smittetallet vil trolig øke

Mannskapet kom til Norge med charterfly som følge av at det skulle foretas et mannskapsbytte ved båtene. Smitten ble først oppdaget på rutinemessig testing i det de ankom Ålesund Lufthavn Vigra.

Røssevoll mener testingen ved innreise har vært viktig for å hindre en potensiell stor smittespredning i Sula.

– Sånn som jeg har fått det opplyst har alle i mannskapet på båtene hatt papir på at de var friske 72 timer før de kom til Norge, så det viser jo at testing på grensene er veldig viktig uavhengig av hva papirene tilsier, forteller Røssevoll.

image.gif

Mange av disse testene er hurtigtester og dette papiret kan lett kjøpes for penger. Man kan også være så tidlig i smittefasen at man ikke slår ut på PCR test. De burde være obligatorisk testing for alle som ankommer Norge.

Sitat

Wizz Airs fly fra Krakow i Polen landet fredag ettermiddag på Sandefjord Lufthavn Torp. Her var det 40 passasjerer om bord. Av dem var det ti personer som ikke hadde papirene i orden og ble sendt til karantenehotellet for videre sjekk og avklaring.

Det er få som tester seg

I bagasjehallen på Sandefjord Lufthavn Torp er det satt opp en teststasjon der flypassasjerer kan teste seg frivillig og gratis.

– Det er ikke så mange som tester seg, ettersom de nye reglene tilsier at alle passasjerer skal ha en godkjent test som må være tatt i løpet de siste 72 timene. De som oftest tester seg er norske studenter som kommer hjem til jul, forteller Anvik.

 

På fredag var teststasjonen bemannet av sykepleier Stein Are Johansen og student Mats Haavik. De har begge jobbet med testing på Torp siden august. Det er bare ved ankomst av utenlandsfly teststasjonen er bemannet.

– Blant de 40 passasjerene som ankom i dag har vi testet 12 personer. Det burde vært alle, men de nye reglene gjør at mange ikke gidder å teste seg, sier Johansen.

https://www.sb.no/en-fjerdedel-av-passasjerene-ble-sendt-til-karantenehotell-for-sjekk/s/5-73-1241043

G skrev (13 minutter siden):

Forstår at han ønsker å forenkle ting.

Når ble mRNA-vaksiner noe ordinære leger forstår seg grundig på?

Såvidt jeg har fått med meg så har de knapt vært i allmenn bruk før?

Han tok også en voldsom snarvei, eller snarere så presenterte han bare en konklusjon egentlig hvor han sa at RNA-et forsvinner med en gang cellen har gjort proteinproduksjonsjobben.

Den lille m-en i mRNA står for mitokondrie. Greit at noen synes at det er gøy å være lege. Og det er greit at disse noen ønsker å være youtube're. Men, han hopper jo bukk over alle førevartanker.

Faktisk som lege så bryter han med skikk, hvor man ikke presenterer konklusjoner før man har nøye vitenskapelige bevis. Jeg synes at han på en måte feiler, at han som lege her går for langt. Selv om ønske er å allminneliggjøre og ufarliggjøre tingene for folk fra hans side.

 

Bokstaven m i mRNA står for messenger eller budbringer på norsk.

Det er ikke rocket science alle leger kan DNA rimelig godt vil jeg påstå.

Sitat

I genene – som består av DNA – ligger oppskrifter til å lage alle proteinene som cellene trenger. For å lage proteinene må instruksjonene først oversettes til mRNA. Dette kalles transkripsjon og er første trinn i produksjonen av proteiner. Bokstaven m i mRNA står for det engelsk ordet messenger som betyr budbringer på norsk – mRNA er en budbringer som bringer informasjonen som ligger i genene, altså i DNA-et, videre slik at proteinene kan lages. Den sentrale oppgaven for mRNA er å transportere informasjon om proteiners sammensetning fra DNA til ribosomene, hvor proteinene lages.

https://sml.snl.no/RNA

 

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...