Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

56 minutes ago, Theo343 said:

"Der hvor det ikke er mulig å opprettholde en tilfredstillende isolasjonsgrad i eget hjem er Kommunen pålagt å innlosjere enten resten av familien eller den smittede i annet egnet lokale, herunder hotell el."

Problem løst.

Kommer fastlege, kommunelege hjem i full smittevernsutstyr for å undersøke boforholdene, eller er det basert på selvinnrapportering og tillit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
43 minutes ago, Budeia said:

Virker som det var/er en del motstand mot denne lockdownen i England, også politisk. 

I stedet for å spørre om knask eller knep, får jeg se denne høykulturelle greia:

 

Ingen trick and treatsters kom til meg i kveld. Kunne ha vært fristende å hengt opp et ark hvor det stod: "Kom å få covid, om du tør" :roll:

Alternativt delt ut gulerot og kålrotbiter.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Ingen trick and treatsters kom til meg i kveld. Kunne ha vært fristende å hengt opp et ark hvor det stod: "Kom å få covid, om du tør" :roll:

Ingen her heller. Ville vel risikert å møte i konfliktrådet for å "angripe" noen med et sånt skilt. 

Det er vanlig under influensa at noen blir innlagt på sykehus. 

Lenke til kommentar
Just now, Budeia said:

Ingen her heller. Ville vel risikert å møte i konfliktrådet for å "angripe" noen med et sånt skilt. 

Det er vanlig under influensa at noen blir innlagt på sykehus. 

Åh, jeg trodde halloween var meningen å forsøke å skremme noen. Barna har uansett muligheten til å la være å ringe på, det er et fritt land.

Lenke til kommentar
Sitat

Oslo: 31 smittet og 300 i karantene etter bryllupsfester

Fire bydeler er berørt av et større coronautbrudd i Oslo. Smitten settes i sammenheng med to bryllupsfester som ble arrangert i hovedstaden i forrige uke.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6zz5AL/oslo-31-smittet-og-300-i-karantene-etter-bryllupsfester

Utrolig

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Jeg tror de aller fleste er uenige med deg, folk som har fått bekreftet at de er smittet av en smittsom og potensiell dødelig sykdom, som går i butikken på tross av det de har fått beskjed om, på tross av norsk lov, på tross av smittevernet, på tross av all fornuft, fortjener minimum et forelegg på 20-30 000.

At folk går rundt med viruset uten å vite om det, er noe helt annet, her har mannen vel vitende om at han kunne smitte andre, som kunne bli alvorlig syke eller dø, gitt faen.

Det sjokkerer meg hvor lite reflektert og likegyldig til menneskers grunnleggende frihet noen kan være.

Skulle likt å gi deg en bot på 30.000 kr for hver gang du har gått i butikken med influensa, noe som dreper flere hundre om ikke tusener hvert år.

Morromann skrev (1 time siden):

Jeg er glad det ikke er du som setter retningslinjer for smittevern i Norge. Da hadde vi vært veldig ille ute.

HAr du covid skal du være i ISOLASJON og IKKE i butikken. Punktum!

Dette handler da vitterlig ikke om retningslinjer for smittevern, men om mennesker grunnleggende rettigheter og et demokrati i forfall.

 

Benbjo skrev (1 time siden):

Ikke så betydningsløst for de som skulle bli smittet og bli alvorlig syke eller dø. 30.000 var lite 

Dersom du reflekterte saken bedre, ville du innsett at konsekvensene av statens inngrep ikke bare er udemokratiske, men også bakoverstrevende med potensial for  at flere hundretusener mister levebrødet sitt.

Endret av Sound money
Lenke til kommentar
Sound money skrev (21 minutter siden):

Det sjokkerer meg hvor lite reflektert og likegyldig til menneskers grunnleggende frihet noen kan være.


Det er ikke en grunnleggende frihet å kunne ferdes fritt når man er smittet av en sykdom som potensielt kan skade eller drepe andre mennesker.

Så å si alle nasjoner i verden har lignende smittevernlover, at du mener folk må få gjøre som de vil på tross av disse lovene, tyder på at du ønsker anarki og lovløst samfunn, hvor folk kan drite i andres liv og helse uten at det får konsekvenser, det har ingenting med "frihet" å gjøre.

Dette er ikke influensa, det er noe helt annet, å de som er bekreftet smittet skal i isolasjon, i henhold til norsk lov.
Følger man ikke landets lover, så må man også forvente å få straff, selv om enkelte mener deres forgodtbefinnende bør gå foran allmennpreventive lover, som å forsøke å stanse smitten av dødelige sykdommer.

  

Sound money skrev (21 minutter siden):

Dersom du reflekterte saken bedre, ville du innsett at konsekvensene av statens inngrep ikke bare er udemokratiske ...


Demokrati ... fra gresk, betyr folkestyre, hvor folket styrer. I de fleste tilfeller betyr det at flertallet styrer.
Jeg kan garantere deg at uansett hvor mye vi reflekterer, så er du med dine meninger i ekstremt mindretall, de aller fleste er enige i tiltak hvor folk som er syke isoleres, selv de som ikke er enige i mange av de andre tiltakene.

Det er altså deg som er udemokratisk, som har en avvikende holdning til smittevernreglene, hvor du mener at din frihet til å gå i butikken går foran landets lover som er vedtatt for å beskytte befolkningen mot en sykdom som er farlig for mange.

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):

Det er ikke en grunnleggende frihet å kunne ferdes fritt når man er smittet av en sykdom som potensielt kan skade eller drepe andre mennesker.

Jo, det er det.

Og ikke er man ansvarlig for andre mennesker liv fordi man går i butikken med influensa.

https://www.nationen.no/motkultur/debatt/vi-over-75-klapper-ikke-for-hoie/

 

Jeg har ikke bedt om hans omsorg, og jeg vil ikke bli beskyldt for å være årsaken til at folk blir arbeidsløse, bedrifter går til grunne, barn går til grunne, ekteskap ryker osv.

Jeg dør mye heller av korona enn å dø av underernæring på et norsk sykehjem, omgitt av utenlandske pleiere som ikke kan norsk, og er for få i tallet til å skifte bleier, mate og gi omsorg.

Jeg lå på rehabhjem i høst og vet hva jeg snakker om, stusslig er bare forbokstaven.

Lenke til kommentar

Det har vært uvanlig lite knask eller knep her også i kveld, men noen ble det. Har ristet ut emballert godteri fra en nyåpnet pose til ca 15 unger. Største gruppa var på 5 stk. Det blåste friskt her i kveld så jeg vil si det var svært godt ventilert selv om ungene hadde vanskeligheter med å huske 1m-regelen. Spøkelset mitt vaiet skremmende bra i vinden. Jeg tror ungene hadde en spennende og innbringende kveld med lav smitterisiko. :thumbup:

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sound money skrev (41 minutter siden):

Det sjokkerer meg hvor lite reflektert og likegyldig til menneskers grunnleggende frihet noen kan være.

Skulle likt å gi deg en bot på 30.000 kr for hver gang du har gått i butikken med influensa, noe som dreper flere hundre om ikke tusener hvert år.

Dette handler da vitterlig ikke om retningslinjer for smittevern, men om mennesker grunnleggende rettigheter og et demokrati i forfall.

 

Dersom du reflekterte saken bedre, ville du innsett at konsekvensene av statens inngrep ikke bare er udemokratiske, men også bakoverstrevende med potensial for  at flere hundretusener mister levebrødet sitt.

Kjenner at jeg, som kjente to som har død av dette og hørt gråten til de etteralte begynner å bli temmelig lei av fornektese og konspirasjonsmølet som stadig vekk tar mer og mer plass i tråden her.

Civid-19 er en farlig sykdom og tar liv så da kan dere spare meg det patetiske mølet og  yneklige patetiske krokodilletpårer for "bowhooo friheten vår og demokratiet vårt". Smittevern er også en menneskerett. 

Demokratiet er ikke i fordall for andre enn høyereekstreme konspirasjonteoretikere som mener at demokrati er synonymt med sosialdarwinisme og rovdyrliberalisme hvor svake bare kan dø og gå til grunne for at en selv kan kose seg på fylla når man vil og lignende.

Vi hadde før pandemien en lov om smittevern som kan straffeforfølge folk som med vitende og vilje setter andre liv i fare og folk har blitt dømt for det, som for eksempel når det gjelder HIV-smittede som påførte andre smitten uten å fortelle at de var smittet. Og siden covid-19 er en dødelig sykdom som har tatt livet av over 1 million verden over og ville ha tatt livet av langt flere uten de reglene som du er imot er det bare rett og rimelig at noen straffes for brudd uten at voi skal overøses med prtenmesiøst og pløsete svada med bowhoooo demokrati, bowohoooo jeg gråter snørr menneskers grunnleggende frihet. Det er forbudt å drepe folk i Norge, og det å arrestere mordere er nok etter definisjonen inngrip i menneskers "grunnleggende frihet". For å være helt ærlig driter jeg langt i "grunnleggende friheter" for drittsekker og avskum som med vitende og vilje setter andres liv i fare.

Denne fyren i Tromsø er en drittsekk og et avskum med vitende og vilje har satt andre menneskers liv og helse i faen. Noen marty er ikke dennne drittsekken på noen som helst måte. Han ga fullstendig faen og 30 000 kroner for å potensielt sette andre menneskers liv i fare er for mildt i mine øyne. Jeg støtter selv 1 million i bot OG to års ubetinget fengsel. Jeg har vært i karantene selv og hadde 0% problemer med at jeg måtte avstå fra butikkbesøk i to små uker av et helt liv. Det er mildt sagt mye å ta igjen av i et langt liv dersom det er det viktigste.

La meg legge til: din frihet stanser der min begynner. I et sivilisert moderne samfunn eksisterer det også regler for å verne og beskytte de svakeste av oss og som kan gripe inn i folks ønske om å gjøre nøyaktig som de vil hele tiden. Et demokrati er ikke det samme som et anarko-liberalistisk rovdyrsamfunn hvor man har lov å gjøre hva f*en man vil på bekostning av andre hele tiden.

Til slutt: svaden du prøver å pushe på oss om at covid-19 er en "vanlig influensa" kan du spare deg for. Det har blitt debunket hundrevis av ganger her og det er en egen tråd for dette om du vil spamme ned denne tråden med det anti-vitenskapelige våset ditt:

Gå DIT om du vil diskutere den svada-teorien som er debunket av 99,9% av legevitenskapen verden over. Der kan du boltre deg med svaden. Og ikke regn med at jeg blir der. Synd den ikke har hatt postinger siden 8. okotober. "Bare en influensa"-gjengen har så sterk trang til å poste her istedenfor i tråden som er opprettet for em.

Endret av Morromann
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sound money skrev (4 minutter siden):

Jo, det er det.

Og ikke er man ansvarlig for andre mennesker liv fordi man går i butikken med influensa.

https://www.nationen.no/motkultur/debatt/vi-over-75-klapper-ikke-for-hoie/

 

Jeg har ikke bedt om hans omsorg, og jeg vil ikke bli beskyldt for å være årsaken til at folk blir arbeidsløse, bedrifter går til grunne, barn går til grunne, ekteskap ryker osv.

Jeg dør mye heller av korona enn å dø av underernæring på et norsk sykehjem, omgitt av utenlandske pleiere som ikke kan norsk, og er for få i tallet til å skifte bleier, mate og gi omsorg.

Jeg lå på rehabhjem i høst og vet hva jeg snakker om, stusslig er bare forbokstaven.

"Utenlandske pleiere som ikke kan norsk". Avslørende. Det er jo en kjent sak at ytre høyre er de som dominerer koronafornekterne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sound money skrev (29 minutter siden):

Det sjokkerer meg hvor lite reflektert og likegyldig til menneskers grunnleggende frihet noen kan være.

Frihet er å kunne gå på butikken uten å risikere at en smittet person som med viten og vilje bryter loven og risikerer å sette deg i karantene, eller smitte deg og sette deg i isolasjon, gjøre deg og familien din syk, eller i verste fall ta livet av deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Frihet er å kunne gå på butikken uten å risikere at en smittet person som med viten og vilje bryter loven og risikerer å sette deg i karantene, eller smitte deg og sette deg i isolasjon, gjøre deg og familien din syk, eller i verste fall ta livet av deg.

For libertaranere er den sterkestes rett(sosialdarwinisme)som gjelder. Regler for å beskytte og ta vare på de svake blant oss unnskylder de alltid med diktaur og "ran av pengene våre". Jeg har sett hvordan liberarianske bloggere omtaler det å kreve skatt av folk  bruke de på velferdstiltak er "voldshandlinger rettet mot frie borgere". Libertarianeres frihet til å slippe å betale skatt kommer foran de ressurssvakes rett til å slippe å ende opp som tiggere i rennesteinen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Munnbind: En sjelden handletur ble gjennomført diltende etter min bedre halvdel i Oslos mest sentrale strøk i dag, og til min store overraskelse er bruken av munnbind plutselig langt mer utbredt enn jeg trodde etter innstrammingene på torsdag, og også faktisk mer i bruk enn påbudene og anbefalingene tilsier. På serveringssteder er det påbudt og alle som ikke er Karens bruker det naturligvis, men i butikker er det kun anbefalt dersom avstand på en meter ikke kan overholdes.

Derfor var det overraskende at veldig mange som var i de butikkene jeg var innom hadde på seg munnbind, inkludert alle ansatte. Selv på gata ute i friluft er det nå veldig mange med munnbind på i Oslo, men det er kanskje mest fordi det er slitsomt å ta det av og så på igjen mellom steder. Det virker som Oslo-folk er generelt veldig positive til munnbind, og at de fleste i byen nå eier det, og vil bruke dem. 

Bra greier synes jeg og gledelig at så mange tar anbefalingene på alvor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Frihet er å kunne gå på butikken uten å risikere at en smittet person som med viten og vilje bryter loven og risikerer å sette deg i karantene, eller smitte deg og sette deg i isolasjon, gjøre deg og familien din syk, eller i verste fall ta livet av deg.

Tommelen opp!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Simen1 said:

Det har vært uvanlig lite knask eller knep her også i kveld, men noen ble det. Har ristet ut emballert godteri fra en nyåpnet pose til ca 15 unger. Største gruppa var på 5 stk. Det blåste friskt her i kveld så jeg vil si det var svært godt ventilert selv om ungene hadde vanskeligheter med å huske 1m-regelen. Spøkelset mitt vaiet skremmende bra i vinden. Jeg tror ungene hadde en spennende og innbringende kveld med lav smitterisiko. :thumbup:

Det er hyggelig gjort av deg, skal ikke benekte det. Det at du tok "one for the team". Selvsagt hjalp nok frisk vind noe. Åpenbart så ville det vel vært bedre om forelde seg i mellom avtalte slik som de gjør med julenissebesøkene på julaften at man kan gå til en 2-4 hus med felles lekevenner i følge med foreldre. Man behøver vel ikke gå til absolutt alle dørene i byggefeltet. Er ungene så godtesjuke så kan foreldre fint ha råd til å supplere litt oppå det de fikk fra "fremmede venner".

Det er ikke alle som føler at det å få snørrunger på døren, er særlig trygt. Det synes jeg man også skal respektere. 5 venner-regelen kunne vel ikke ha kommet på en bedre tid i grunn.

Det er heller ikke alle som setter like stor pris på halloween som er en fremmedkulturell greie. Julebukk er man vant med i Norge, men man behøver ikke ha for mange slike runder på året.

Endret av G
Lenke til kommentar
Morromann skrev (24 minutter siden):

For libertaranere er den sterkestes rett(sosialdarwinisme)som gjelder. Regler for å beskytte og ta vare på de svake blant oss unnskylder de alltid med diktaur og "ran av pengene våre". Jeg har sett hvordan liberarianske bloggere omtaler det å kreve skatt av folk  bruke de på velferdstiltak er "voldshandlinger rettet mot frie borgere". Libertarianeres frihet til å slippe å betale skatt kommer foran de ressurssvakes rett til å slippe å ende opp som tiggere i rennesteinen.

Du må virkelig tro du er spesiell som vet andre menneskers beste. Når jeg er syk eller bekymret for min egen helse, forventer jeg absolutt ikke at noen andre enn meg selv skal ta vare på meg.

 

Snikpellik skrev (27 minutter siden):

Frihet er å kunne gå på butikken uten å risikere at en smittet person som med viten og vilje bryter loven og risikerer å sette deg i karantene, eller smitte deg og sette deg i isolasjon, gjøre deg og familien din syk, eller i verste fall ta livet av deg.

Nå er det vel godt kjent at dette viruset ikke er annet enn et smått dødligere virus enn vanlige influensa, så bekymret for at dette skal ta livet av meg er jeg ikke. I hvert fall ikke mer bekymret enn du er for at burgeren du spiste på Mc'ern skal gjøre deg feitere.

Morromann skrev (32 minutter siden):

Vi hadde før pandemien en lov om smittevern som kan straffeforfølge folk som med vitende og vilje setter andre liv i fare og folk har blitt dømt for det, som for eksempel når det gjelder HIV-smittede som påførte andre smitten uten å fortelle at de var smittet

Du strekker deg langt når du begynner å sammenligne HIV med influensa. Det er ikke slik at 75.000 mennesker i USA får en uhelbredelig sykdom for hver dag som går nå...

 

Morromann skrev (32 minutter siden):

Til slutt: svaden du prøver å pushe på oss om at covid-19 er en "vanlig influensa" kan du spare deg for. Det har blitt debunket hundrevis av ganger her og det er en egen tråd for dette om du vil spamme ned denne tråden med det anti-vitenskapelige våset ditt:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Aldp75/fhi-coronasmitte-tre-ganger-saa-doedelig-som-influensa

Aouch...

Endret av Sound money
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...