Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
G skrev (1 minutt siden):

Februar 2020, hva som opptok folk den gang. Se og Hør-type media kjenner ingen grenser:

Og-i-mellomtiden_Februar2020.JPG.88c7870d007d7a18ff4183c8c0837163.JPG

Ja, jeg husker absolutt ikke overhodet at det var noe "mediehysteri" om coronaviruset i februar. Det var noe som skjedde i Kina og ikke opptok folk. Prøver å tenke meg om men nei. Det var hverken noe "hysteri" i media eller ute hos folk. 12.mars 2020 er som 9.april 1940. En dag som for de fleste slo ned som lyn fra klar himmel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (12 minutter siden):

Med såpass mykje større smitteauke totalt sett vil det matematisk garantert oppstå mutasjoner i fleng.

Noe som virkelig skremmer meg er hvor mange flere som begynner å tro på konspirasjonsteoriene om viruset. Den tendensen vi har sett i forumet de siste to ukene eller så tyder på at argumentasjonen til konspirasjonsteoretikere og vitenskapsfornektere har begynt å feste seg hos folk og jeg frykter at dette er med på å bidra til smitteøkningen fordi - de som ikke tror på dette følger selvfølgelig ikke smittevernsreglene. Og dermed øker smitten. Dessuten har man også over dammen en president som fyrer opp konspirasjonsteoretikerne og fornekterne med oppførsel og retorikk, både i USA og Europa.

Regjeringen bør iverksette en kampanje mot konspirasjonsteoriene. De er livsfarlige og setter hele arbeidet med å spore opp og isolere smitte i fare.

En del reagerte på Høies oppførsel i Debatten og jeg kan forstå reaksjonene. Men jeg fortstår også Høies frustrajson med tanke på hvordan de har slitt med dette i månedsvis. Det tærer på og de er nok klar over hvordan fornektelsen sprer seg i samfunnet. Noen gærninger har allerede sendt trusler til ansatte i Helsedirektoratet, sannsynligvis fra folk i fornektermiljøet. Og i Tyskland har man også konkrete eksempler på drapstrusler mot smittevernsfolk.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Coronavirus: Moderna readies for vaccine candidate launch
By REUTERS   OCTOBER 29, 2020 14:38

Moderna Inc is on track to report early data from a late-stage trial of its COVID-19 vaccine candidate next month, the company said on Thursday, offering the clearest timeline yet on when the world will know whether the vaccine is effective.

https://www.jpost.com/breaking-news/coronavirus-moderna-readies-for-vaccine-candidate-launch-647366

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (8 timer siden):

Jeg skal svare deg siden dette er tydeligvis veldig viktig for deg:

Det er da selvinnlysende at politikerne er sterkt drevet av opinionen, siden det er jo akkurat det politikerrollen går ut på. Politikerne er stort sett bare opptatt av en ting: omdømmet til seg og sitt parti. Det kan da alle som har sett en partilederdebatt observere.

Med andre ord: kun gjetting og konspirasjonsideer fra din side. Ikke fakta, ikke vitenskap. Konsporasjonsteorier.

Politikerne beslutter ting etter press fra folket? Den var ny. Hvorfor har ikke det skjedd før?

Men det ville vært fint om du kunne gi meg dokumentasjon på at store deler av folket etterspurte en nedstenging av Norge. Det har jeg nemlig aldri hverken sett, hørt eller lest noe sted. Tvert imot tror jeg folk den 5.mars ville blitt sjokkert om noen hadde foreslått å stenge ned samfunnet.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Nearly all of Spain’s regions set to close their borders ahead of long weekend

Only Extremadura, Galicia and the Canary Islands are not considering the measure for now, with Madrid opting to limit the perimetral confinements to the shortest time frame possible

A traffic stop in Irrueta, Bizkaia. A traffic stop in Irrueta, Bizkaia.MIGUEL TOÑA / EFE

 
 
 

https://english.elpais.com/spanish_news/2020-10-29/nearly-all-of-spains-regions-set-to-close-their-borders-ahead-of-long-weekend.html

Konklusjonen i Spania:

Quote

Perimetral lockdowns don’t prevent cases from growing in a confined area if contacts are not reduced

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Takk til dere som orker å stå i mot "idiocrazy" mentaliteten. Personlig har jeg bare måttet legge en del på ignore etter å ha lest de samme kunnskapsløse påstandene med nytt nick siden januar-mars.

Er det enkeltpersoner som har flere brukernavn på samme tid? Er det tillatt?

Disclaimer: det er ikke noe jeg tror. Det er noe jeg spør om vedkommende tror.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Er det enkeltpersoner som har flere brukernavn på samme tid? Er det tillatt?

Det kan jo tenkes. Men det er opp til diskusjon.no administratorene å regulere ift. Har sett gjenbruk av Avatar hos enkelte, men det alene er jo ikke ensbetydende med at det er samme person. De kan jo IP spore brukerne for å lete etter likheter.

Forumet har en svært streng policy på å fjerne dobbeltbrukere dersom disse oppdages.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (50 minutter siden):

Det kan jo tenkes. Men det er opp til diskusjon.no administratorene å regulere ift. Har sett gjenbruk av Avatar hos enkelte, men det alene er jo ikke ensbetydende med at det er samme person. De kan jo IP spore brukerne for å lete etter likheter.

Forumet har en svært streng policy på å fjerne dobbeltbrukere dersom disse oppdages.

Jeg spurte basert på en påstand jeg så i et innlegg lenger oppe. Det er kanskje vanlig hos de som liker å spre "alternative ideer".

Men jeg vet ikke og presiserer at dette ikke er noe jeg inntar et standpunkt om hverken den ene eller andre veien. Jeg er absolutt klar på at jeg ikke deltar i noen spekulasjoner.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Jeg var faktisk litt førevar, og ønsket ihvertfall at Norge burde våkne opp før de faktisk våknet opp.

Jeg husker de ukene der ganske nøyaktig, og i slutten av februar var det såpass at enkelte lurte på om de kunne bli smittet på toget. Var personlig ikke redd for noe, tenkte det var åpenbart at dette ville bli noen intense medieuker på linje med svineinfluensaen i 2009.

Nedstengingen i mars skjedde fordi det nok var en plan fra internasjonale politikere sin side. Det var jo ikke noe som bare gjaldt Norge.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Morromann said:

Jeg spurte basert på en påstand jeg så i et innlegg lenger oppe. Det er kanskje vanlig hos de som liker å spre "alternative ideer".

Ja, merket meg det samme innlegget som deg.

Redigerte selv dette innlegg. Budskap meddelt.

La denne delen av innlegget stå, vennligst:

Den mest effektive greia "klanen" kan gjøre mot denne tråden er å gå i sammen og poste mer "svada" for å trøtte oss ut. Eneste motgreiene vi kan gjøre er å la være å besvare, om enn det aldri så mye klør i fingrene. Dette gir automatisk en mulighet for at de få innlegg som ellers forblir ubesvarte drukner i tråden.

Jeg skal stå på og ikke forlate tråden. Men, ja det er litt slitsomt å være her. Enig i det.

Endret av G
Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 minutt siden):

Jeg husker de ukene der ganske nøyaktig, og i slutten av februar var det såpass at enkelte lurte på om de kunne bli smittet på toget. Var personlig ikke redd for noe, tenkte det var åpenbart at dette ville bli noen intense medieuker på linje med svineinfluensaen i 2009.

Nedstengingen i mars skjedde fordi det nok var en plan fra internasjonale politikere sin side. Det var jo ikke noe som bare gjaldt Norge.

Jeg tenkte også på svineinfluensaen. Du finner meg tidlig i denne tråden; husker ikke alt jeg skrev for det føles jo nå som om det var flere år siden; men jeg mente DEN GANGEN at det var et hysteri fordi jeg mente at det hadde blitt ropt ulv alt for mange ganger med tidligere virusepidemier som endte opp med minimalt med døde og verden og livet gikk sin gang. Lockdown i Kina gjorde heller ikke noe særlig inntrykk på meg og jeg antok at det bare var et påskudd fra det diktaturet som Kina tross alt er til å stramme grepet om befolkningen; jeg følgte for å være ærlig veldig lite med på det hele den gangen("den gangen"; jeg snakker som om det var flere år siden men det følges jo slik). Husker at en del var redde under svineinfluensaen i 2009, men jeg var ikke det. Jeg tror vel ikke at det gikk opp for meg at dette var REAL SHIT før rundt den 12.mars og at denne gangen var det alvor og ikke bare ulv, ulv som tidligere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Budeia said:

Jeg husker de ukene der ganske nøyaktig, og i slutten av februar var det såpass at enkelte lurte på om de kunne bli smittet på toget. Var personlig ikke redd for noe, tenkte det var åpenbart at dette ville bli noen intense medieuker på linje med svineinfluensaen i 2009.

Nedstengingen i mars skjedde fordi det nok var en plan fra internasjonale politikere sin side. Det var jo ikke noe som bare gjaldt Norge.

Ja det var en usikker periode. Hvor vi ikke visste så mye om hvor aggressivt det var. De mørke skyene fra Kina hang jo over som en dystopisk "svartedauen" er på vei greie. Åpenbart en vanskelig tid å vite hvor ting stod hen.

Lenke til kommentar
G skrev (43 minutter siden):

 

La denne delen av innlegget stå, vennligst:

Den mest effektive greia "klanen" kan gjøre mot denne tråden er å gå i sammen og poste mer "svada" for å trøtte oss ut. Eneste motgreiene vi kan gjøre er å la være å besvare, om enn det aldri så mye klør i fingrene. Dette gir automatisk en mulighet for at de få innlegg som ellers forblir ubesvarte drukner i tråden.

Jeg skal stå på og ikke forlate tråden. Men, ja det er litt slitsomt å være her. Enig i det.

Ja, man skal være forsiktig og ikke spekulere. Men jeg lurer: tror du at enkelte av fornekterne er "samordnede" i fornektelsene; at vi snakker om en slags "trollfabrikk"?

Disclamimer: ikke min mening eller hva jeg tror. Bare noe jeg spør om om det er hva vedkommende som jeg svarer tror.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Ja det var en usikker periode. Hvor vi ikke visste så mye om hvor aggressivt det var. De mørke skyene fra Kina hang jo over som en dystopisk "svartedauen" er på vei greie. Åpenbart en vanskelig tid å vite hvor ting stod hen.

Ja, men som sagt så hadde jeg da tanker om at Kina misbrukte viruset til andre formål(det er ikke konspiratorisk å mistenke en brutal politistat for slike ting). Men da mørket la seg over nord-Italia begynte det å gå opp for meg at dette var mer enn det jeg først forestilte meg. Men jeg håpet på og trodde at vi ikke kom til å se noe særlig av dette i Norge og at det uansett være over før sommeren.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Ja, man skal være forsiktig og ikke spekulere. Men jeg lurer: tror du at enkelte av fornekterne er "samordnede" i fornektelsene; at vi snakker om en slags "trollfabrikk"?

Jeg mistenker litt av det, men jeg tror ikke at alle brukerne som er skeptisk til myndighetenes forsiktighetsregimé er i fra samme "klan". Det er mine følelser rundt akkurat det. Nå må vi sikkert tilbake til å bare leve med at folk kan være uenige. Tenker at om vi skriver mer om det så blir det garantert slettet absolutt alt som er ytret om akkurat denne greia.

Folk har lov å være uenige.

Det er jo veldig lett å nytte dårlige argumenter om man er politiker også. Det er jo støtt og stadig noe som burde ha vært besvart og kritisert i fra en politikermunn som pressen ikke kommer til å følge opp, dekke.

F.eks. at Jens Stoltenberg stod på stortingets talerstol i sin tid og snakket god dag mann økseskaft rundt prostatakreft medisin (eller var det bukspyttkjertelkreft, er fader meg ikke helt skråsikker lengre). Litt rart at fyren har nådd inn i Nato, men det er et eget kapittel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, jeg vil ikke spekulere i slike ting. Jeg trekker ingen konklusjoner. Jeg lar tvilen komme folk til gode.

Vi bør også være forsiktige med å ikke plassere konspirasjonsteoretikerne/fornekterne i samme bås som de som skjønner at covid er ekste og farlig men som er uenige i hvorvidt veldig inntrengende midler er nødvendige; altså enige om målene men ikke virkemidlene. Man kan jo si at Tegnells politikk er på trynet, men han er enig med de samme målene som norske FHI. Og ikke uenige med dem vedrørende fakta om viruset.

Endret av Morromann
  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Ja, men som sagt så hadde jeg da tanker om at Kina misbrukte viruset til andre formål(det er ikke konspiratorisk å mistenke en brutal politistat for slike ting). Men da mørket la seg over nord-Italia begynte det å gå opp for meg at dette var mer enn det jeg først forestilte meg. Men jeg håpet på og trodde at vi ikke kom til å se noe særlig av dette i Norge og at det uansett være over før sommeren.

Vi er jo ikke ferdige med spørsmålet om Kina har hatt et uhell i et laboratorium for biologiske våpen.

Men, det endrer ingenting nå. Nå står vi midt oppi en krise som skal løses.

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...