Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Gomby said:

Det er nesten utelukkende de eldre og syke som dør av sykdommen, så hvis man skal se det fra den vinkelen så er det nok mer riktig å si at staten sparer penger på dødsfallene. Det sier jo seg selv at de eldre og dem uten inntekt ikke er spesielt økonomisk gunstig for samfunnet.

1. Senskader gir også store økonomiske kostnader, ikke kun død.

2. Du overdriver med å påstå at det nesten utelukkende er..

3. Jeg tror du enda henger igjen som den usikre sjelen som fantes tidlig under Covid-19 når sykdommen var mye mindre forstått. I dag forstår helsearbeidere at det er en viss risiko uansett alder med Covid-19. Smitteverntiltakene er rett og slett nødvendige for å bremse spredning, for å ta vare på den skjøre økonomien, for å bremse på død, senskader uansett alder.

4. Man tyr altså også til smitteverntiltak for at økonomien heller ikke skal gå lukt til helvete.

  

7 hours ago, Gomby said:

Det er derfor man må gjøre sitt beste for å flate ut kurven, en strategi man dessverre har gått bort i fra (til fordel for en "slå ned"-strategi).

Det er foreløpig ingen risiko for overfylte sykehus. Vi har ingen økning i dødsfall og sykehusene er i dag bedre forberedt enn det de var på starten av virusutbruddet.

Det koster også ca. kr 8 tusen å drive smitteoppsporing på en person. Dersom dette øker til 10 tusen mennesker som behøver smitteoppsporing, så vil kostnaden på dette forebyggende tiltaket koste samfunnet ca. kr 80 millioner kroner.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Gomby said:

Man må heller ikke undervurdere effekten av nocebo.

Nocebo kan nok forekomme hos noen det. Men det blir også et hån p vektlegge dette for mye til de som faktisk sliter med tungpustethet kanskje livet ut, vi vet ikke enda. Leger burde være åpne for det som ikke alltid har en rett fram forklaring.

Quote

Etter tre måneder har hun fortsatt symptomer som trykk på lungene, smerter i rygg, feber, åndenød, hodepine, utmattelse og høy puls. Men ikke synes hun i statistikken, og ikke får hun hjelp.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/langtidssyk-med-korona-symptomer-vi-faller-mellom-alle-stoler-1.1728582

Hva finner fastlegen på dersom angstmedisinen ikke fungerer på dette individet da? Angstdiagnoser kan være vel og bra de, men det er også en veldig enkel sekkepost å bli plassert i. For lett muligens?

 

Dette var også kun snakk om angst?

Quote

Turkish Health Minister Fahrettin Koca ordered the country's air ambulance to bring back home Emrullah Gulusken, 47, after he was diagnosed with Covid-19 but denied treatment there.

77533_20200426TURGulusken_1587903227999.

https://www.trtworld.com/turkey/turkey-repatriates-citizen-who-tested-positive-for-covid-19-in-sweden-35752

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Nei, det med maskebruk er jeg usikker på. Observerer jo så mange som bruker det feil. Senest på butikken i kveld, ei dame som sto og knotet med en fruktpose, dro ned maska fra ansiktet, slikket seg på fingrene for å fukte dem, åpnet posen og dro opp munnbindet igjen. For ikke å snakke om alle disse som vaser rundt med munnbindet under nesa og under haka.

Det er jo virkelig ikke vanskelig å bruke det riktig! Jeg blir helt matt av medborgerne mine.

Det er fordi munnbindbruk ikke har blitt en del av rutinen ennå. Jeg merker det selv, sist jeg var ute og handlet hadde jeg på meg munnbundet feil vei. Mange synes dessuten de er ubehagelige å ha på. Det skal ikke mer enn litt stress eller underskudd på søvn for å gjøre dumme ting.

I Sundhedsstyrelsen i Danmark sier de at fremover skal vi venne oss til å bruke munnbind oftere og i flere situasjoner. I Norge sier de at hvis man bruker munnbind feil, øker sjansen for at du kan bli smittet. Hvilken kommunikasjon fungerer best?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Fnugle said:

Jeg snakker om at flesteparten av befolkningen her hjemme støtter tiltakene. Sannsynligvis fordi de er så lite inngripende, fordi vi til nå er proaktive og ikke venter med tiltak før man har mistet helt kontrollen, og dermed som en konsekvens må trå til med svært inngripende tiltak. 

I Norge var det vel en demonstrasjon i Oslo mot tiltakene, hvor mange var det som møtte? 200-300? Hvor mange promille utgjør dette av Norges befolkning? 

Dessuten, de demonstrasjonene du snakker om i andre land, utgjør dette majoriteten? Neppe, det er nok mindretallet som protesterer.

Google sier at populasjonen i Norge er 5.421.241 mennesker. 300 mennesker utgjør da 0,00553 %

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, Gomby said:

Ja, for Erna og gjengen har lang historikk med å gå i mot råd fra FHI og vitenskapen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-frarader-pabud-om-munnbind/72937095

https://www.nrk.no/norge/dette-er-fhi-og-helsedirektoratet-uenige-om-1.15216713

Å stenge ned landet var ingen vitenskapelig avgjørelse.

Men et sted kom jo ideen fra. Det hysteriske folket.

Jeg trodde regjeringen hadde lyttet en del til WHO (verdens helseorganisasjon), helsedirektoratet og FHI før de fattet beslutning våren 2020.

  

7 hours ago, Morromann said:

Da spør jeg andre her inne: hvor mange av dere gikk i dagene før 12.mars og ventet på at regjeringen skulle stenge ned Norge. IKKE JEG! Og er det noen her inne som kjente eller hørte noen som gikk rundt og ønsket at Erna skulle stenge ned Norge. IKKE JEG! Noen andre som kan ha hørt det ettersom det er det Gomby så hardnakket hevder?

Jeg var faktisk litt førevar, og ønsket ihvertfall at Norge burde våkne opp før de faktisk våknet opp. Jeg ble oppmerksom på nyheten allerede i januar 2020, og hadde tid til overs å kunne følge med på utviklingen samt det som ble delt i denne nå "1300" sider lange diskusjonstråden.

Jeg mener at farene ble underkommunisert. Men, tydeligvis så var norske myndigheter på ballen bedre enn hva man skulle forventet. De holdt nok litt mer kjeft om det for å unngå panikk.

Jeg er stolt over at jeg ikke hamstret mer mat enn hva jeg endte med å handle. Jeg er også stolt over at jeg ikke rørte et eneste munnbind før i oktober måned. Jeg har gått med munnbind kun 1 gang til nå. Og det var på en minibuss, bare for å kunne gi et reellt inntrykk over hvor avslappet jeg faktisk er i forhold til det hele.

Men, det jeg er opptatt av er informasjonsspredning, og det å kunne hjelpe til med det. Derfor så finner jeg brukere som motstritter seg helsemyndighetenes anbefalinger forstyrrende. Så enkelt!

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, Morromann said:

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg her. Er det noen her som kan poste noen bilder fra Norge i helgen 7-10 mars før Norge stengte ned, da vi angivelig gikk rundt alle mann og var så livredde for viruset og bare ventet på at Erna skulle stenge ned for oss?

norway_2020.jpg&w=1440

 

Hafjell 2020 (mars 7. - 8.)

hafjell2020.thumb.JPG.f9baf7af8547c636d7b6792417a950af.JPG

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

495 nye coronasmittede:Det var ved midnatt registrert 19.563 coronasmittede personer her i landet, viser foreløpige tall. Økningen på 495 er den høyeste under pandemien.

De siste to dagene er økningen på 898 meldte tilfeller, ifølge tallene fra det nasjonale meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).

 

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar foreligger til det blir registrert i MSIS. Tallene kan dermed gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke framkommer når prøven er tatt – bare når den er registrert.

 

47 personer får behandling på sykehus for covid-19-sykdom. Det var torsdag registrert 281 døde som følge av sykdommen.

Dårlig utvikling... 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Gomby said:

Det er ikke jeg som mangler empati, det er du som tenker snevert. Det hjelper ikke så mye at bestemor ikke får corona hvis familien til bestemor ikke har råd til mat.

Bestemor har sannsynligvis en pensjon å leve av. Skulle det gå riktig ille så får familien til bestemor arbeidsledighetspenger og sosialstønad til det verste blåser over. Nektes familien til bestemor sosialstønad, så er jeg sikker på at trygdå te na mor er god å støtte seg til i nøden.

Hva var poenget ditt?

Oljefondet har vel aldri gått bedre, så vi går ikke tom for penger heller med det første:

https://www.nbim.no/no/

Oljefondet_30okt2020_kl0038.thumb.JPG.8a9e69d122c22462b9a9cae4c0cd6fb7.JPG

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

495 ja. Ny rekord, og den står for fall i dagene som kommer. Stigende trend i 58 kommuner. For noen dager siden var det under 20.

Minner om at vi i juli var nede i kun tre påvist smittede på et døgn.

I starten av oktober i overkant av 100, og nå altså nesten 500. Det går fort når det først begynner.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror nesten jeg vurderer å ikke poste mer på denne tråden en stund. Tråden domineres mer og mer av både konspirasjonsteorier og vitenskapsfornektelse.

Jeg mener her har vi:

bare en influensa

regjeringen stengte ned Norge fordi folket krevde etter mediehysteri

dette er et ledd i en plan for å gi oss farlige vaksiner

bare eldre med noen få måneder igjen å leve som dør

Og det er verre her enn på lenge. Jeg blir her mindre fremover fordi jeg føler ikke at jeg bidrar så mye med å krangle mot de mest fantasifulle ideer om hva dette er. Av og til blir det lett å miste besinnelsen når man leser noe av det som skrives her så da er det best å la være og ihvertfall ikke "slippe ut verbal damp"; det kan være veldig lite lurt i et diskusjonsforum selv om man blir provosert. Telle til 10 er best.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (25 minutter siden):

Rogaland mai 2020. Dette ble skrevet 6. mars

Rogaland_mai2020.JPG.4371ae10eeb33b171dc734b890ad4863.JPG

 

Tesla vintertreff mars 2020

2020-03-Vintertreff-Storefjell-DJI0206-A

 

13. mars skjedde det saker:

Myndighetene_13mar2020.thumb.JPG.7defea6eed45c866fcdedb21c7f2d0c7.JPG

Se pressekonferansen 13. mars 2020 i opptak (se den i regjeringens lenke nedenfor)

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringens-strakstiltak-for-a-dempe-de-okonomiske-virkningene-av-koronaviruset/id2693442/

Regjeringens-strakstiltak-13mar2020.thumb.JPG.cf10723795366211c1e534c0a94f937f.JPG

Tusen takk. Virker ikke som om folk gikk rundt og var livredde og ringte ned statsministerens sentralbord for å kreve nedstenging av Norge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er registrert 530 000 nye smittetilfeller globalt siste døgn.

EU vil finansiere flytting av COVID-pasienter på tvers av landegrenser, i et forsøk på å hindre at sykehusene i noen land bryter sammen.
Man undres litt hvor de skal flyttes, det er snart like ille i alle land?

https://www.reuters.com/article/uk-health-coronavirus-eu-overwhelmed/eu-to-fund-transfer-of-covid-19-patients-across-borders-to-prevent-hospitals-collapse-idUSKBN27E3JZ

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (8 timer siden):

Case Fatality Ratio = antall døde / antall smittede = 1181582/44925722 = 0.0263 = 2.63%

Hvis 2.63% av alle i Norge skal dø blir det 5433000 * 2.63% = 142 892 døde i Norge. Synes du det er verdt det?

Om den kun er 0.5%  27 105 døde

Regn med mørketall så blir den % noe helt annet.

Uansett er dette egentlig en ganske irrelevant diskusjon da Norge har valgt en strategi og nå er det like greit holde seg til den.

Synes bare de skal slutte med den "hvis man ikke" greia ang 1 meter, alle butikker, alle steder der mange samles munnbind ferdig snakka, 4-6uker periode done deal.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Sku ønske erna & co heller satsa på enklere "slå ned smitten" påbud i kommuner med smitte slik at resten av landet slapp unødvendige tiltak. Det fordrer dog at obligatorisk test og karantene av alle reisande til norge blir ein realitet. Karantene-hotell og isolasjons-hotell må man få på plass helst før desember ved di grenseovergangane man vil forsatt bruke vidare under pandemien. Betre smittesporing og meir random testing i kommuner med auka smittepress ville og hjelpe på.

 

Av tiltak i kommuner utan smitte siste 14 dager hadde det vore nok med avstand(2 meter) og normal handhygiene samt spriting i butikker osv.

 

Kommuner som har låg smitte siste 14 dager bør i tillegg ha påbud om munnbind i kollektivtrafikken, taxi, butikker osv.

 

Blir det større utbrudd i ein kommune bør det i tillegg føre til nedstenging samt reiserestriksjoner inn og ut av kommunen i ein kort periode for å slå ned smitten fort.

 

Målet må være å slå ned smitten fort der den bryter ut slik at landet stort sett kan holde det gåande så nær opp til normalen som mulig litt lenger fram i tid.

 

Hjelper dog ikkje med jalla-tiltak og minimal kontroll med reisande til norge slik smitten nå eskalerer i europa og elles. Nå kan det faktisk gå virkelig ille i norge. Det einaste som mangler nå er at corona-viruset muterer til ein farligare variant for alle aldersgrupper. Med såpass mykje større smitteauke totalt sett vil det matematisk garantert oppstå mutasjoner i fleng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...