Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Yessmann said:

For å utdype: all hindring av sykdom og død koster penger. Bedre sykehusbehandling av ALLE sykdommer, bedre og trygger veier, rassikring, gode bygninger og generelt infrastruktur beskytter mot naturkatastrofer, en god økonomi medfører at industrien har råd til omfattende HMS-arbeid, etc etc. Alt dette koster penger. Sender vi økonomien skikkelig utforbakke med alle corona-tiltakene, får vi på sikt færre ressurser som vil medføre mer død og sykdom. 

Absolutt, men alt tyder jo nå på at økonomien går enda verre på sikt om man ikke setter inn tiltak, så om økonomi er første prioritet så bør man låse ned hele verden fort som fy.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt Europakart 28. oktober. Legg merke til fargekontrasten mellom Skandinavia og sør-Europa og at Tysklands grenser ser ut til å ha vært en ganske effektiv barriære. Håper norske politikere snart skjønner at grensa kan brukes som en svært viktig barriære i smittevernet.

202678557_europa28okt.thumb.png.2f28755a12e521ec0b7a782c109cc302.png

Forrige: NB. Legg merke til endring i fargeskalaen.

Spoiler

w41_42_COVID19_EU_EEA_UK_Subnational_14d_Attack_Rate.thumb.png.72b1f683eee41cdfe9635a5d905feb2e.png

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Nytt verdenskart 28. oktober:

1178110560_verden28okt.thumb.png.f40a5d2acfead003430837bb67949e4c.png

Forrige: NB. Legg merke til endring i fargeskalaen.

  Vis skjult innhold

COVID-19-geographical-distribution-world-cumulative-number-14-day-2020-10-22.thumb.png.3dc021e199ab78464220eb425f7c2548.png

 

Positivt å se at Afrika gjør det overaskende bra. 

Sitat

Fem mulige årsaker til lavere smittetall i Afrika

Koronaviruset ser ut til å spre seg saktere i afrikanske land enn i andre deler av verden. Det afrikanske kontinentet har nå færrest bekreftede tilfeller, men et stort spørsmål gjenstår.

https://www.nrk.no/urix/smittetallene-i-afrika-er-lavere-enn-forventet-1.15015584

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

200 DAGER UTEN INNENLANDSMITTE

Det er nå 200 dager siden sist noen i Taiwan ble smittet av noen andre i samfunnet, melder AP.

Det er registrert smitte blant personer som har kommet til Taiwan fra utlandet, men det er altså 200 dager siden et smittetilfelle kunne spores til det Taiwanske samfunnet.

Ifølge VGs coronaoversikt er det så langt registrert 550 smittede og syv døde blant de 23 millioner innbyggerne på øya.

Taiwan meldte først i verden om det nye koronaviruset. Synd Norge og compani aktivt er med å utestenge Taiwan fra WHO. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Kvelden er ennå ung og det er allerede meldt inn over 406 100 nye smittede i dag. Jeg tror i dag kan bli første dag med over en halv million nye smittetilfeller på verdensbasis.

Allerede 5555 dødsfall lover heller ikke bra. Dette ser stygt ut og normalt registreres de høyeste tallene på torsdager og fredager..

Jeg fikk dessverre rett. Nå står det 504 413 smittede og 7106 dødsfall på verdensbasis onsdag 28.10. Smittetallet er ny rekord. Dødstallet nærmer seg rekordene fra i vår (høyeste hittil var 8514 den 17 april). Hvis vi antar 2% CFR på de som ble bekreftet smittet onsdag så vil 10 088 av de dø. Det sier litt om hva vi har vi vente i ukene fremover.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Drammen kommune kan melde om 28 nye smittetilfeller det siste døgnet. Det er det høyeste tallet Drammen kommune noen gang har hatt.

Rådmannen kaller utviklingen dramatisk:

Quote

– Vi har sett en dramatisk utvikling i smittetallene de siste dagene. Etter en lang periode i sommer uten påvist smitte, var vi forberedt på at det ville bli registrert nye smittetilfeller utover høsten. Det har vi også sett, men tallene har vært forholdsvis lave med noen få tilfeller pr. dag.

Enger sier det skjedde en endring i smittetallene sist helg:

– Men fra sist helg har vi sett et trendskifte med åtte nye rapporterte tilfeller både lørdag, søndag og mandag og elleve tilfeller tirsdag og onsdag. Og så har vi altså fått rapportert 28 tilfeller det siste døgnet, og denne utviklingen bekymrer oss, sier rådmann Elisabeth Enger.

Nye (forhåpentligvis klare) anbefalinger og tiltak kommer i pressekonferanse kl. 16.00. Samtidig kan VG melde om at 19 sykehusansatte er i karantene ved byens sykehus (en av de kirurgisk avdelingene).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (10 timer siden):

Slike situasjoner, f.eks. med gamle syke covid-19 pasienter, løser man som kjent med såkalt "palliativ behandling" eller "lindrende behandling" for pasienter uten håp om bedring.

I realiteten en overdose morfin som de dør av, for at de skal slippe den kvelningsopplevelsen/døden du beskriver.

Så man har "byttet ut hagla" med litt mer pyntelig og stille metode.

Egentlig er det aktiv dødshjelp, og kanskje fortsatt litt kontroversielt(?) selv om hensikten liksom er god.

frohmage skrev (10 timer siden):

men at å dø av covid er så mye vondere enn andre dødsårsaker har jeg fortsatt ikke enda sett dokumentert.

Det hadde vært interessant og hørt med en lege. Såkalt pallativ behandling/lindrende med behandling har jeg sett i praksis og jeg ble ikke imponert, heller skuffet. Tror dette er langt fra aktiv dødshjelp. Enten det, eller at man faktisk ikke kan planlegge sin egen død eller andres. Smerte er heller ikke bare fysisk.

Kryptodebunker skrev (10 timer siden):

Sovne inn stille i søvne uten smerte.

Etter lang tids sykdom er det noen som skriver egenerklæring og drar til Sveits. Covid-19 tilhører vel typisk ikke den kategorien.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Javisst koster coronatiltak penger. Dillemma til Yessmann:

  • 1 milliard/uke til coronatiltak og økonomiske skader nå
  • 10 milliarder/uke til coronabehandling, fysisk skadeomfang og økonomiske skader senere

Hva velger du?

Regner med dette er tenkte tall. Selvsagt velger man her øverste alternativ.

Men jeg er bare ikke overbevist om at sykdommen er så mye verre enn kuren.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Jeg fikk dessverre rett. Nå står det 504 413 smittede og 7106 dødsfall på verdensbasis onsdag 28.10. Smittetallet er ny rekord. Dødstallet nærmer seg rekordene fra i vår (høyeste hittil var 8514 den 17 april). Hvis vi antar 2% CFR på de som ble bekreftet smittet onsdag så vil 10 088 av de dø. Det sier litt om hva vi har vi vente i ukene fremover.

Men ingen overdødelighet i noe land som rapporterer dette (lite unntak for Spania riktignok).

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (12 minutter siden):

Regner med dette er tenkte tall. Selvsagt velger man her øverste alternativ.

Men jeg er bare ikke overbevist om at sykdommen er så mye verre enn kuren.

Ja, det er tenkte tall. Poenget er at kuren koster, men bakrusen ved å ikke ta kuren blir mye dyrere. Kanskje det er vanskelig å se sammenhengen ettersom kostnadene kommer på ulik tid?

Litt som når barn tisser i buksa for å holde varmen, så er det en kortsiktig gevinst og en langsiktig bakrus.

Eller som å forsøke å tette et hull i en demning mens det er lite, eller vente til det blir større før man gjør noe.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Subara skrev (9 minutter siden):

Det hadde vært interessant og hørt med en lege. Såkalt pallativ behandling/lindrende med behandling har jeg sett i praksis og jeg ble ikke imponert, heller skuffet. Tror dette er langt fra aktiv dødshjelp. Enten det, eller at man faktisk ikke kan planlegge sin egen død eller andres. Smerte er heller ikke bare fysisk.

Etter lang tids sykdom er det noen som skriver egenerklæring og drar til Sveits. Covid-19 tilhører vel typisk ikke den kategorien.

Sitat

Line mistet faren (73) til corona: − Han kjempet og kjempet

Line Nilsens far var kreftsyk og coronasmittet. Søndag døde han på Akershus universitetssykehus.

Fire ganger den siste uken har familien blitt bedt om å komme til Akershus universitetssykehus (Ahus). Beskjeden har vært: Nå går det mot slutten.

Søndag formiddag var det slutt. Da sovnet faren inn i sykehussengen.

Han ble 73 år gammel.

 

– Han kjempet og kjempet imot. Det var forferdelig å se på hvordan kroppen hans kjempet for å få puste. Jeg unner ikke noe menneske å måtte kjempe den kampen pappa gjorde. Jeg håper ingen får oppleve det samme, sier Line Nilsen til VG.

Faren var kreftsyk og holdt seg mye innendørs. 6. mars måtte han en tur til legen. Trolig ble han smittet den dagen, ifølge Nilsen.

Noen dager senere ble han lagt inn på Ahus med coronasmitte.

Klarte ikke å snakke

De første dagene fikk ikke familien besøke ham på grunn av smittefaren. Etter hvert som han ble dårligere og dårligere, fikk familien komme på besøk på sykehuset.

– Moren min, broren min og jeg var med ham de to siste dagene før han døde. Da hadde vi på oss fullt verneutstyr, med masker som dekket ansiktet, forteller Nilsen.

Det var de siste møtene med faren før han døde. De ble vitner til hvordan coronaviruset herjet med kroppen hans.

– Han stirret på oss, mens han kjempet for å puste. Han forsøkte å si noen ord, men han klarte det ikke. Han hadde mer enn nok med å puste, sier Nilsen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mAl4d/line-mistet-faren-73-til-corona-han-kjempet-og-kjempet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Yessmann said:

Vi kunne avskaffet samtlige trafikkulykker ved å innføre 30 km/t på alle veier. Går du inn for det? Hvis ikke, har du "liten innsikt i menneskeverd" 

Det er dessverre noen liv som går tapt i trafikken hvert år. Norge er ganske grundige på å forsøke å få det ned. De har allerede senket fartsgrenser til 60 km/t, 40 km/t mange steder (og andre fartsgrenser der disse andre grensene måtte egne seg bedre). Det har til og med vært debatt om at de skal innføre flere midtrabatter som gjør det umulig med forbikjøring, men det kan da ramme ambulanseutrykninger.

Det har vært store kampanjer fra trygg trafikk så lenge jeg har levd, uten at det nødvendigvis tar bort verstingene i trafikken. Det er andre problemer enn kun fart, og det er økende antall utfordringer for politi å skulle få testet trafikkanter for forskjellige nye typer rusmidler.

Man kunne økt veibudsjettene, og det ville bidratt litt, men kun "så mye..". Selvsagt ønsker jeg at de øker veibudsjettene noe.

Du tar opp en annen problemstilling enn Covid-19. Premissene for likheter som du forsøker å skissere opp er ikke like i det hele tatt. Eneste komponenten som er lik er friheten som "skal bevares", og det er det du forsøker å score poeng på. Men det er ikke mulig å sammenlikne dødstall i trafikken med Covid-19 på den måten.

Det er mulig at tallene også for død er relativt like her og nå.

- Vi har ikke hatt Covid-19 løpende i ett helt år enda

- Vi har bremset utviklingen med tiltakene, så Covid-19 tar minst 10 ganger flere liv enn trafikkulykker. Men, det har vi ikke et sylskarpt tall for enda, bare svært gode indisier. Tall fra Sverige f.eks.

- Vi har dramatiske endringer i en verden som i øyeblikket blir helt tatt på senga av Covid-19 spredningen. Men, denne risikoen er du villig til å overse helt fordi du fornekter hvor farlig viruset er.

Endret av G
kun småretting av evt. skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Status i Larvik

Torsdag 29. oktober

  • Det er registrert fire nye smittetilfeller i Larvik torsdag morgen. Alle er nærkontakt til tidligere smittede. 
    • Blant de nye smittetilfellene er det et barn ved en skole i Larvik. Elevene i samme klasse er nærkontakter og er derfor sendt hjem fra skolen og skal være i karantene i ti dager. Nærkontaktene blir kontaktet av testteamet for avtale om testing. 
  • Totalt har vi nå 15 smittede som er i isolasjon.
  • Det er snakk om fire ulike cluster (grupper/klaser)
  • 250 personer sitter i karantene.
  • Sporingsarbeid rundt to av clusterne pågår fortsatt. 

https://www.larvik.kommune.no/korona/siste-nytt-om-koronavirus-i-larvik/

Drar seg til i sør i Vestfold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (16 minutter siden):

Ikke hyggelig lesning, nei. Det burde kanskje vært obligatorisk med et par slike artikler om dagen for dem som ikke tar pandemien på alvor. Særlig før helgen. Mens den forsiktige typen bør kanskje skjerme seg for ikke å få korona-angst. Å være informert gir i hvert fall mer oversikt og man får muligheten til å etterleve restriksjonene på best mulig måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Subara skrev (Akkurat nå):

Ikke hyggelig lesning, nei. Det burde kanskje vært obligatorisk med et par slike artikler om dagen for dem som ikke tar pandemien på alvor. Særlig før helgen. Mens den forsiktige typen bør kanskje skjerme seg for ikke å få korona-angst. Å være informert gir i hvert fall mer oversikt og man får muligheten til å etterleve restriksjonene på best mulig måte.

Jeg tror ikke noe fakta og hjerteskjærende artikler vil hjelpe på de som ikke tar det på alvor. Jeg har prøvd. Har man bestemt seg for hvordan det er så biter ingenting på. Det er som å diskutere med de mest innbitte konspirasjonsteoretikere. Man kan gi dem et osean av linker, historier, selvopplevde hendelser....det biter ikke på. "Jeg kjenner ingen som har hatt corona ergo er det ikke farlig eller noe å bry seg om". Det er holdningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...