Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 hours ago, ism_InnleggNO said:

Det kan også ta et par dager før en test vil gi positivt resultat så om man skal være sikrere så må man kombinere noen dagers isolasjon før test, men jeg kan ikke det vil bli realitet med det første. En negativ test vil aldri være 100% sikker.

Ja det har jo vist seg flere ganger at man tester negativ på den første men positiv på den som er tatt 2 dager senere. Derfor har flere kollegaer som har blitt kontaktet av smittesporing blitt pålagt 2 tester og at begge må være negative før de får gå på jobb igjen.

Dermed litt rart at man på teststasjoner ellers bare kjører med 1 test på folk som har luftveissymptomer ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Pc Lynet said:

Veldig interessant. Vi skulle nok hatt sterker tiltak allerde i begynnelsen september ett par uker. Jeg lurer på hvor mye ekstra spredning Raymond forårsaket ved å hale ut innføring av tiltak i Oslo.

Ja, har nå 3 bekjente som venter på svartest da de først mandag ettermiddag fikk innvilget hjemmekontor fra arbeidsgivere i Oslo. Alle tre har vært forkjølet gjennom helgen og brukte egenmelding på mandag og venter på testsvar.

Hva var avgjørende for at 10 stk. bekjente som jobber i Oslo nå endelig fikk innvilget hjemmekontor? Jo det faktum at arbeidsgivere nå må dokumentere dette.

Før det var det ikke så nøye og noen ledere/sjefer gjorde som de selv ville og forsvarte det med gammeldags lederstil. Flere av dem beskrev sjefer som ble ganske forbannet på dette punktet og så seg nødt til å be folk ta hjemmekontor. Et par av de opplevde nå også sjefer som forsøkte å avfeie at de hele tiden har bedt ansatte komme på jobb ved å først nå si "dette har jo vært en frivillig ordning tilrettelagt for de som ønsker å komme på kontoret". Det gjorde et par av disse "utsatte" mildt sagt forbannet da noen  har folk i risikogruppe hjemme og hele tiden har blitt bedt om å komme på kontoret på tross av dette. Det viser jo bare at det kun er en selv som passer på eget ve og vel når de samme sjefene som har bedt deg komme på jobb nå avfeier sine tidligere pålegg.

Håper virkelig ikke at dette ble "to little to late" ovenfor de som tydeligvis har kyniske arbeidsgivere i Oslo.

EDIT:
Jeg holder også tett kontakt med en av disse som har blitt dårlig. Han har blitt en del dårligere i løpet av ettermiddagen/kvelden og hvis det blir verre i natt eller morgen tidlig ringer han 113. Han har sendt sambo som er i risikogruppe på hytta (samme kommune) som "hjemmekontor" der med mobilrouter inntil testsvar foreligger.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Theo343 said:

Hva var avgjørende for at 10 stk. bekjente som jobber i Oslo nå endelig fikk innvilget hjemmekontor? Jo det faktum at arbeidsgivere nå må dokumentere dette.

Selv om jeg har vært litt kritisk til (dem nye) tiltakene på nasjonal basis, så stiller jeg meg bak den der. Når ting har vært som dem har vært i Oslo - om man tror på hysteriet eller ikke - så er det synd det måtte gå så langt for enkelte arbeidsgivere. Spesielt dersom mange fint kan gjøre jobben sin hjemmefra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (25 minutter siden):

http://pandemonitor.org/

De neste 10 dagene vil så mange dø av covid i følge en modell:

  • USA 9012
  • Frankrike 2709


Spørs om de spådommene holder ?

Frankrike hadde 523 nye dødsfall bare siste døgn, Macron har uttalt i et lukket møte nå i kveld at sykehusene vil være overkjørt innen 11. november dersom de ikke klarer å stanse økningen.

USA hadde 773 dødsfall siste døgn, så det er nok ganske nære, dersom tallene ikke øker all verden neste 10 dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SV-leder Audun Lysbakken mener grensen er nådd for hva regjeringen bør kunne bestemme alene og mener Stortinget må få komme på banen ...

- Det vi ser er jo at beslutninger som griper langt inn i innbyggernes frihet blir tatt på svært kort tid, og heller ikke alltid i tråd med faglige anbefalinger. Jeg tenker at nå er grensen nådd for hva regjeringen kan bestemme helt alene. Nå er det veldig mye makt på få hender, sier han (til VG).

Også i mai var Lysbakken ute og satte spørsmålstegn ved regjeringens fullmakt til å innføre tiltak og regler uten at de ble vedtatt av Stortinget.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oAAnkj/reagerer-paa-regjeringens-inngripende-tiltak-grensen-er-naadd

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Wheeljack said:

Selv om jeg har vært litt kritisk til (dem nye) tiltakene på nasjonal basis, så stiller jeg meg bak den der. Når ting har vært som dem har vært i Oslo - om man tror på hysteriet eller ikke - så er det synd det måtte gå så langt for enkelte arbeidsgivere. Spesielt dersom mange fint kan gjøre jobben sin hjemmefra.

Ja, nå har det endelig ordnet seg så krysser fingre for at ingen av dem er/blir alvorlig syke.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, 0laf said:

SV-leder Audun Lysbakken mener grensen er nådd for hva regjeringen bør kunne bestemme alene og mener Stortinget må få komme på banen ...

- Det vi ser er jo at beslutninger som griper langt inn i innbyggernes frihet blir tatt på svært kort tid, og heller ikke alltid i tråd med faglige anbefalinger. Jeg tenker at nå er grensen nådd for hva regjeringen kan bestemme helt alene. Nå er det veldig mye makt på få hender, sier han (til VG).

Også i mai var Lysbakken ute og satte spørsmålstegn ved regjeringens fullmakt til å innføre tiltak og regler uten at de ble vedtatt av Stortinget.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oAAnkj/reagerer-paa-regjeringens-inngripende-tiltak-grensen-er-naadd

Som følge av dagens triste demonstrasjon foran stortinget?

Lenke til kommentar
6 hours ago, 0laf said:

 

Det virker som om de har trukket fra 42 dødsfall i dag, som stammer fra Østergøtland, som tydeligvis har funnet en mer kreativ måte å regne dødsfall på ?

Dersom dette stemmer, er det reelle tallet døde i dag egentlig 27, før de trakk fra 42 å endte på -15 ?

ElApMgBX0AcgaDN?format=jpg&name=large

Ser bare at det står -19 jeg :mrgreen:

Lenke til kommentar
4 hours ago, 0laf said:


Men det er jammen ikke sikkert !

Snakket nylig med bekjente i USA, de hadde stemt Trump, når jeg spurte om de var gale, var svaret at republikanerne generelt har politikk flere amerikanere støtter akkurat nå, samt at Trump hadde fått gjort mer enn de fleste andre politikere, selv om de også synes han var en gjøk.

Kanskje ikke så rart? Er vel et land som har drap daglig, samt dødsstraff for fengselsfugler som har fått passet sitt påskrevet. Noen som da dør av luftveissymptomer er da kanskje ikke like sjokkerende for dem?

Endret av G
Lenke til kommentar

Enda ett eksempel på klinsjen mellom FHI og Helsedirektoratet. 

Sitat

I kveldens «Debatten» tok helseminister Bent Høie til kraftig motmæle da programleder Fredrik Solvang sa at han hadde snakket med Folkehelseinstituttet (FHI) om munnbind-bruk. FHI mener, ifølge Solvang, at det er et «svakt vitenskapelig grunnlag» for å anbefale munnbind.

– FHI har anbefalt alle munnbindreglene som gjelder i Oslo. Punktum. Du må ikke skape usikkerhet om dette. Dette er alvorlige spørsmål, sa Høie.

Dette med usikkerheten gjentok helseministeren flere ganger overfor programleder Solvang.

Forstår godt Høie blir irritert. Det er farlig å slå tvil om tiltakene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Nytt coronadødsfall på Sørlandet:

Det er registrert et nytt coro­nadøds­fall på Sørlandet, melder blant andre Fædrelandsvennen. Det er det første siden juli i landsdelen.

Pasienten var innlagt ved Sørlandet sykehus, og dødsfallet er det trettende coronarelaterte dødsfallet der siden pandemiens utbrudd.

 

- Jeg kan bekrefte at det har vært et coronarelatert dødsfall. Utover det kan jeg ikke si noe mer, sier kommunikasjonsdirektør Signy Svendsen til avisa.

 

Totalt har 281 coronasmittede personer i Norge dødd.

 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Quote

 

WHO med sjokktall:

De daglige dødsfallene forårsaket av covid-19 i Europa har økt med nesten 40 prosent sammenlignet med forrige uke, sier WHO til BBC.

WHOs talskvinne Margaret Harris sier Frankrike, Spania, Storbritannia, Nederland og Russland står for størstedelen av økningen.

– Bekymringen er at intensivavdelingene på sykehusene nå begynner å fylles opp med svært syke mennesker, advarer hun, ifølge kanalen.

Russland har meldt om 320 dødsfall på et døgn, noe som bringer det offisielle dødstallet i landet til 26.589.

(NTB)

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Ja det har jo vist seg flere ganger at man tester negativ på den første men positiv på den som er tatt 2 dager senere. Derfor har flere kollegaer som har blitt kontaktet av smittesporing blitt pålagt 2 tester og at begge må være negative før de får gå på jobb igjen.

Dermed litt rart at man på teststasjoner ellers bare kjører med 1 test på folk som har luftveissymptomer ol.

De kjører et opplegg med ansvaret hos den enkelte. Altså at dersom du har symptomer når du testes, så er du å anse å være ilagt karantene inntil symptomene forsvinner. Men, ja de krever ingen andre test fra disse som tester negativt som du er inne på.

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Enda ett eksempel på klinsjen mellom FHI og Helsedirektoratet. 

Forstår godt Høie blir irritert. Det er farlig å slå tvil om tiltakene. 

For noe tullball. I et demokratisk samfunn må det være lov å stille spørsmål rundt tiltakene. Munnbind er ikke akkurat et tiltak som har positiv korrelasjon. Jeg kommer aktivt til å gi faen i tiltakene. Man kommer ikke til å se meg med munnbind på i kjøpesentre osv. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

For noe tullball. I et demokratisk samfunn må det være lov å stille spørsmål rundt tiltakene. Munnbind er ikke akkurat et tiltak som har positiv korrelasjon. Jeg kommer aktivt til å gi faen i tiltakene. Man kommer ikke til å se meg med munnbind på i kjøpesentre osv. 

Nei for munnbind har ikke vært brukt i 100 år med stor suksess? Morsomt at du er akkurat lik som mennesker for 100 år siden. 

Sitat

The Mask Slackers of 1918

As the influenza pandemic swept across the United States in 1918 and 1919, masks took a role in political and cultural wars.

The masks were called muzzles, germ shields and dirt traps. They gave people a “pig-like snout.” Some people snipped holes in their masks to smoke cigars. Others fastened them to dogs in mockery. Bandits used them to rob banks.

More than a century ago, as the 1918 influenza pandemic raged in the United States, masks of gauze and cheesecloth became the facial front lines in the battle against the virus. But as they have now, the masks also stoked political division. Then, as now, medical authorities urged the wearing of masks to help slow the spread of disease. And then, as now, some people resisted.

In 1918 and 1919, as bars, saloons, restaurants, theaters and schools were closed, masks became a scapegoat, a symbol of government overreach, inspiring protests, petitions and defiant bare-face gatherings. All the while, thousands of Americans were dying in a deadly pandemic.

https://www.nytimes.com/2020/08/03/us/mask-protests-1918.html

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Jeg har lest den og den gir ingen mening. Forstår du ikke at hvis mange som deg nekter å følge tiltak vil vi få større spredning og derfor strengere tiltak. Frankrike kommer til å måtte innføre full lockdown igjen med portforbud. Det slipper vi her i Norge om det ikke er en for stor andel covidioter som deg. 

Den er såre enkel - beskytt risikogruppene så kan vi som er utenfor risikogruppa leve mer eller mindre som normalt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...