Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

11 minutes ago, William_S said:

Jeg vet at BEzos var møkkrik også før pandemien - men han tjener nok ganske greit på denne pandemien. 

Jeg skjønner ikke helt poenget du fører. Er det bare snakk om misunnelse. Noen må jo tilrettelegge for å få varer distribuert. Man kan sikkert peke på ymse bedrifter fra krigens dager som også hadde gode tider, med pålitelig kundemasse når et og annet var vanskelig å få kjøpt. Så alt-i-alt så behøver man også tilretteleggere, selv om disse da blir rikere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (1 time siden):

Forskningsartikkel om syk mann som smittet 13 med koronaviruset, er trukket

https://www.aftenposten.no/norge/i/wPQKM1/forskningsartikkel-om-syk-mann-som-smittet-13-med-koronaviruset-er-t

Han var på busstur i 4 timer, den siste timen satt han i en minibuss. Lenger enn man vanligvis bruker kollektivtransport til jobb. Det var tettpakket pga nyttårsfeiringen i Kina. Han følte seg forkjølet. Det står ikke noe om han nøs/hostet i et lommetørkle eller om det var rett ut i luften. Det var før viruset ble kjent. Han hadde ikke på seg munnbind.

Lurer på om det blir mer hjemmekontor nå for de som kan, eller om folk legger om til piggdekk på syklene?

 

Gode nyheter til kollektivtrafikanter i fra mars/Beijing:
 

Sitat

 

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3074351/coronavirus-can-travel-twice-far-official-safe-distance-and-stay

The researchers also found that none of those passengers in the two buses who wore face masks were infected.

They said it vindicated the decision to ask people to wear a face mask in public.

 

Da slipper vi å gå med svømmebriller.

Lenke til kommentar
Subara skrev (19 minutter siden):

eller om folk legger om til piggdekk på syklene?

Det flommer inn søknader om støtte til piggdekk på sykler. Nå utvider Oslo kommune ordningen

Sitat

På et døgn valgte over 2.700 Oslo-borgere å søke om støtte til å skifte hjul på syklene sine, så de kan vintersykle. Oslo er i en sykkel-boom, mener direktør for Klimaetaten, Heidi Sørensen. 

Tilskuddsordningen der Oslo-folk kan søke om pengestøtte til piggdekk for sykler ble lansert mandag, og etter ett døgn hadde Klimaetaten mottatt 2700 søknader. Nå har de sett seg nødt til å utvide ordningen så inntil 5.000 kan søke refusjon av piggdekkutgifter.

At man får dekket inntil 50 prosent av utgifter til piggdekk og verkstedkostnader, er åpenbart populært, og fredag kunne etaten melde om at tallet var steget til 4114 søknader.

https://www.dagsavisen.no/oslo/det-flommer-inn-soknader-om-stotte-til-piggdekk-pa-sykler-na-utvider-oslo-kommune-ordningen-1.1791367

  • Liker 3
Lenke til kommentar
xRun skrev (7 minutter siden):

Tenkte det var greit å svinge innom frisøren og snaue av litt i dag. Snart på tide uansett, men avhengig av innstramming og utvikling er det ikke sikkert det hadde vært åpent om to uker. Så spørs det om de tar like hardt i fremover nå som de gjorde i mars.

Har mer tro på andre krav som munnbind på frisøren enn å stenge de ned. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Theo343 said:

Noen som har tatt influensavaksine ennå? Ser den ut til å virke på årets influensa?

Er den tilgjengelig enda da? Var det ikke begrenset tilgang, og at de med skjør kropp behøvde å få dette først? 1. desember mener jeg å ha hørt at normale kropper får tilgang?

Quote

Vaksinene til målgruppene vil bli sendt ut fra FHI i oktober og november. Disse vaksinene skal kun gå til målgruppene - altså risikogrupper, helsepersonell med pasientkontakt, svinerøktere og personer som bor sammen med immunsupprimerte (se liste under). For å sikre at flest mulig i målgruppene får tilbud om vaksine har Helsedirektoratet vedtatt at også influensavaksiner i det private markedet så som hos apotekene, skal forbeholdes målgruppene frem til 1. desember.

 

Kan se ut som om de med skjøre kropper, svinerøktere og personer som bor sammen med immunsupprimerte får den for kr 50. Andre må sikkert betale normal pris.

Quote

I år vil risikogruppene for alvorlig influensa bare betale en egenandel på 50 kroner for å bli vaksinert hos fastlegen.

https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/billigere-influensavaksinering/

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

30 NYE SMITTETILFELLER I BERGEN

Lørdag er det registrert 30 nye smittetilfeller i Bergen kommune.

 

Aldersspennet er fra 13 til 62 år. 23 av disse er i aldersgruppen 20-29 år. To av smittetilfellene er importsmitte, melder kommunen.

 

– Smittetallene er i dag høye, og vi ber om at alle innbyggere følger smittevernreglene nøye, sier byråd for eldre, helse og frivillighet, Beate Husa.

 

Fredag ble det registrert 57 nye smittetilfeller i kommunen.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Er den tilgjengelig enda da? Var det ikke begrenset tilgang, og at de med skjør kropp behøvde å få dette først? 1. desember mener jeg å ha hørt at normale kropper får tilgang?

Det trodde jeg også, men så satte de i gang med massevaksinasjonen i Kristiansund (godt tiltak!) for å øve seg så nå har jeg begynt å lure. Det kan selvsagt tenkes at alle som ble vaksinert der er i prioritetsgruppen?

Jeg tror jeg skal ta en prat med fastlegen.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Noen som har tatt influensavaksine ennå? Ser den ut til å virke på årets influensa?

Oss vanlige dødelige får ikke lov til å ta influensa vaksinen før etter 1 November hvis det er noen doser til overs. Det er ikke noe grunn til at influensa vaksinen ikke skal virke mot årets influensa. Mest sannsynlig blir det veldig lite influensa denne sesongen pga. smittevern tiltakene.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Har mer tro på andre krav som munnbind på frisøren enn å stenge de ned. 

Hvordan ser folk på koronahårsveis i våre dager? Tenker folk generellt, for en uflidd herremann, eller blir det sett på som et bidrag til å holde smittetallene nede?

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Evil-Duck said:

jeg tok den for 1,5 uker siden, hvorvidt den er effektiv mot årets influensa vites ikke før sesongen treffer i desember/januar :)

Ah, trodde sesongen startet i Oktober. Men aldri studert det nøye.

 

Quote

The exact timing and duration of flu seasons can vary, but influenza activity often begins to increase in October. Most of the time flu activity peaks between December and February, although activity can last as late as May.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
G skrev (11 minutter siden):

Hvordan ser folk på koronahårsveis i våre dager? Tenker folk generellt, for en uflidd herremann, eller blir det sett på som et bidrag til å holde smittetallene nede?

Sist jeg var innom klipperne var det helt random ~10 dager før de stengte her i mars. Nå tok jeg turen i dag så er jeg klar, senere på høsten kan det bli litt vemmelig mtp. smittetrykk. På vei ned i bilen etterpå la jeg merke til flere på senteret som var kanskje ekstra kortklippet.

Lenke til kommentar
Sitat

Bydelsoverlege i Oslo: − Den festen du skal på i kveld, kan ta livet av bestemoren din

Smitten i bydelen Grünerløkka i Oslo øker og sprer seg til eldre aldersgrupper. Bydelsoverlegen ber de unge stålsette seg – og droppe festen i helgen.

Det siste døgnet har Oslo fått 85 nye smittetilfeller. I bydelen Grünerløkka er dagens tall 11. Grünerløkka er en ung bydel, der rundt 90 prosent av smittetilfellene er unge voksne.

Smitten beveger seg til de eldre

– Det er lenge siden vi har hatt 11 på en dag. Vi er bare halvveis på antall testinger i dag, det kan bli det dobbelte, sier han og legger til:

– Det er dette vi har fryktet, at vi skal få mye mer smitte; slik som andre storbyer i Europa har fått.

Han er spesielt bekymret for at smitten nå begynner å bevege seg over fra unge voksne og videre til de eldre.

Slik forklarer han det: Mange unge voksne tester positivt til tross for milde eller ingen symptomer. I mellomtiden kan de ha møtt rundt 50–100 mennesker, blant annet personer som er eldre enn dem selv.

– Symptomene blir mer alvorlig med alderen. Flere kan faktisk dø av dette.

Noen bryter karantenen

Bydelsoverlegen sier det er flere utfordringer ved unge voksne. En av dem er at de har få symptomer og går rundt uten å vite at de er smittet. Det andre er at noen nærkontakter i karantene ikke tenker at de er smittet eller at det ikke er så farlig – og at de derfor bryter karantenen:

– Vi vet om nærkontaktene som er satt i karantene, men som har vært ute og spist og på fotballkamp fordi de er friske. Terskelen for å holde seg i karantene er nok høyere hvis du har milde eller ingen symptomer, sier han, og presiserer enda en gang:

– Du kan ikke gå på fotballkamp eller treffe kompiser hvis du er i karantene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x33Ajl/bydelsoverlege-i-oslo-den-festen-du-skal-paa-i-kveld-kan-ta-livet-av-bestemoren-din

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...