Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

William_S skrev (1 time siden):

Ute på byen er det få som har blitt smitta ja. Mye av smitten i festlige sammenhenger har vært i private hjem. 

Få og få... Det er vel rundt 1000 i karantene i Trondheim etter at folk m.a. vart smitta på to utestader. Også i Bergen har folk blitt smitta på utestader, og eg vil tru at dette også har skjedd andre stader. (At mange også har blitt smitta på heimefestar eller i andre samanhengar er ei anna sak).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (1 time siden):

Me too. Men advarte tidligere i tråden om at tiltakene kunne føre til mer salg av farlig hjemmebrent. Med påfølgende dødsfall. Ser ut som dette er på vei:

https://www.tv2.no/nyheter/11729733/

Trøndelag.. så da var jeg ikke bare en rappeløsj eller plapperkveinnj [plaprekvern](studerer ei liste over trønderske dialektord). 

Dette har jo ingenting annet med hjemmebrent å gjøre enn at det kanskje skjedde pga mangel på hjemmebrent.

Hjemmebrent er en lang og god norsk tradisjon som dessverre ser ut til å være utrydningstruet. Et praktisk og økonomisk håndtverk folk flest burde kunne, på lik linje med å male et rom, bygge en terrasseplatting eller skifte dekk på bilen. Klart, noe håndtverk blir dårligere enn annet, men der er det kun en regel som gjelder: øvelse gjør mester!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Det har jo vært de nasjonale retningslinjene i månedsvis, så jeg ser ingen endring der, eller målretting for den del.

Eigentleg er dette eit eksempel på utydeleg kommunikasjon. Fyrst var det tometeren som gjaldt, så blei det ein meter. Men er du saman med nokon i eit kvarter blir du rekna som nærkontakt dersom du har vore nærmare enn to meter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

Den same Erna som ville at det skulle arrangerast julebord, som ikkje ville skjerpe inn karantenekrava for gjestearbeidarar, som fjerna avgrensingane på opningstidene for utestadane og som opna for breiddeidretten på eit tidspunkt med 10 gonger så mykje smitte som i sommar, som gjorde det lettare med familiegjenforening med utlendingar osv. er no "plutseleg" bekymra for smitteutviklinga og varslar nye "nasjonale" tiltak med fokus på smitteområda.

Hallo? Smitten har jo auka jamnt og trutt like sidan i sommar.

Er det rart at folk blir lei av tiltaka når politikarane lettar på tiltaka og vil ha folk til å dra på fest den eine dagen for så å vere bekymra og varsle innskjerpingar den neste dagen for så å lette på tiltaka att den tredje dagen medan smitteutviklinga heile tida går i feil retning?

Det virker som politikerne har NM i liberalistisk smittevern pga snillisme ovenfor hotell og restaurant-næringene, mens AS Norge er i ferd med å miste kontrollen, med de enorme konsekvenser det måtte bety for alle næringer.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Næringsforeningen i Trondheim tok kontakt med utelivsbransjen forrige uke og varselt om endret praksis. Det som har vært anbefalinger blir nå regler. Frem til nå har utestedene vært ansvarlig for at gjestene skal kunne holde en meter avstand, nå er de også pålagt å passe på at det skjer. Før var det f.eks. helt greit om en gjest flyttet på stolen sin, slik at de kom nærmere enn en meter, etter at de satt seg ned, nå er det ikke lenger greit. 

De har også endret hvordan man regner en meter. Før var det nok med en meter fra nesetipp til nesetipp, nå er fra skulder til skulder. 

 

Syns det er bra med presisering, det har vært ganske skapt mange steder frem til nå. Håper det blir bedre. 

Endret av Battaman
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Det skal svært mye til for at politiet skal gripe inn i religiøse rom. Dette er det naturlig nok gode grunner til, retten til å utøve religion er grunnlovsfestet.  Man kan ikke si det samme om nachspiel eller fester. Selv under krigen var kirker osv  noe man forsøkte å spare. Vi bør ikke havne i en sånn situasjon hvor politi og utøvere av religion står mot hverandre. 

Det skal svært mye til for at politiet skal gripe inn på discoteker og nachspiel også. Som regel må det være fare for liv og helse, lovbrudd eller personer som ikke klarer å ta forsvarlig vare på seg selv før de griper inn. Sånn jeg ser det er religiøse forsamlinger som bryter 1m-regelen et klart brudd på alle disse tre tingene som politiet normalt rykker ut på.

Helt enig i at religiøse ikke bør sette seg selv i en situasjon som er så på kollisjonskurs med lover, regler og smittevernanbefalinger, at politiet må bryte inn.

Alternativet er jo å nominere de til "darwin award". Problemet med det er at de kommer til å belaste helsevesenet og koste samfunnet enormt med penger. I verste fall vil lovløse tilstander i religiøse forsamlinger føre til at andre blir smittet og dør, helsevesenet blir så belastet at det går ut over andre pasienter osv. Derfor sier jeg at liv og helse må gå foran unødvendige fritidssysler som religion, om så med hjelp fra politiet.

Pc Lynet skrev (2 timer siden):

Stenger man lokalet, vil bare de mest ivirge møtes i private hus. Slik som med hjemmefester.

Da kommer vi jo et stykke på vei med smittevernet ettersom private hus som regel har langt mindre kapasitet enn store forsamlingslokaler. Ser ingen grunn til at religiøse ikke skal kunne gå over til videomøter slik man gjorde i næringslivet og skoleverket nærmest over natta 12. mars. Jeg ser absolutt ingen grunn til at religiøse skal ha moralsk eller juridisk rett til "discotek-tilstander".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er at når de hevder at mye smitten i dag spres på private fester/vorspiel hvorfor kan de ikke bare stenge polet og ølsalget i butikkene i noen måneder. Dette er jo enkle tiltak som kun rammer produsenter av alkohol,  sammenlignet med alvorlige og inngripende tiltak som å stenge skoler , kollektiv transport og hjemmekontor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
andr3as skrev (2 minutter siden):

Det jeg ikke forstår er at når de hevder at mye smitten i dag spres på private fester/vorspiel hvorfor kan de ikke bare stenge polet og ølsalget i butikkene i noen måneder. Dette er jo enkle tiltak som kun rammer produsenter av alkohol,  sammenlignet med alvorlige og inngripende tiltak som å stenge skoler , kollektiv transport og hjemmekontor.

Sikkert fordi det tiltaket er ganske historisk belastet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
andr3as skrev (10 minutter siden):

Det jeg ikke forstår er at når de hevder at mye smitten i dag spres på private fester/vorspiel hvorfor kan de ikke bare stenge polet og ølsalget i butikkene i noen måneder. Dette er jo enkle tiltak som kun rammer produsenter av alkohol,  sammenlignet med alvorlige og inngripende tiltak som å stenge skoler , kollektiv transport og hjemmekontor.

Tenk litt etter over hvorfor dette er en særdeles dårlig ide. Svartebørsmarkedet hva gjelder alkohol vil ha gode tider og det vil antagelig også bli solgt alkohol som er direkte dødelig (metanolsprit).  Jeg har vært i land (Iran) hvor alkohol er strengt forbudt. Det er likevel ikke sånn at alkohol ikke drikkes i Iran. Når selv avholdsmannen Kjell Ingolf Ropstad rykket ut og sa det var uaktuelt å stenge Polet så bør alle innse at det er en dårlig ide. 

Endret av William_S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er spent på hvordan det planlegges i forhold det å få en slutt på hele denne suppa.

Jeg antar at minst én av de mest lovende vaksinekandidatene etter hvert vil bli godkjent, men det er uklart både hvor god beskyttelse en vaksine vil gi, og hvor lenge immuniteten vil vare. Ikke minst er det vel begrenset produksjonskapasitet.

Det ideelle scenariet er at en vaksine vil gi god og langvarige beskyttelse. Da vil vi etter hvert bli ferdig med koronaen for godt, annet enn kanskje blant antivaksere.

Med vaksiner som gir mindre effektiv eller mindre langvarig beskyttelse, blir situasjonen mer kompleks. Da vil immuniteten i befolkningen hele tiden være nedadgående, og vi vil være avhengig av regelmessige påfyll av vaksine for å unngå nye og alvorlige utbrudd. Spørsmålet da blir hvor mange som vil være villige til å vaksinere seg årlig, i en situasjon der smittenivåene tross alt vil være ganske begrensede, der årlig vaksinasjon av flere milliarder vil gi en del komplikasjoner, og der det er forbausende mange som later til forholdsvis ukritisk å ta til seg og videreformidle alle mulige slags merkelige konspirasjonsteorier om koronavaksine (https://www.stopworldcontrol.com/full/ ... ).

Mitt håp, og særlig om det er utsikter til at immuniteten bare blir kortvarig, er at vi når vaksinen kommer går til "krig" mot koronaviruset og prøver å utrydde hele dritten. Jeg tror at dette kan forenes med full gjenåpning av samfunnet, men det vil kreve en grad av smittevernmessig oppfølging rundt om for raskt å fange opp mulige lokale utbrudd. En høyere grad av testing av folk med luftveissymptomer enn før pandemien satte inn, regelmessig testing av prøver fra kloakken, hva vet jeg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, William_S said:

Tenk litt etter over hvorfor dette er en særdeles dårlig ide. Svartebørsmarkedet hva gjelder alkohol vil ha gode tider og det vil antagelig også bli solgt alkohol som er direkte dødelig (metanolsprit).  Jeg har vært i land (Iran) hvor alkohol er strengt forbudt. Det er likevel ikke sånn at alkohol ikke drikkes i Iran. Når selv avholdsmannen Kjell Ingolf Ropstad rykket ut og sa det var uaktuelt å stenge Polet så bør alle innse at det er en dårlig ide. 

 

Disse tilfellene som drikker metanol osv de drikker jo dette uansett om det er i Norge eller Iran. De handler vell ikke på polet uansett. Senest i dag var det vell en sak i media om 2 stykker i Namsos som drakk spylervæske. Ser ingen grunn til at normale folk ikke skal kunne klare seg uten alkohol for bare noen måneder når vi er i en såpass alvorlig situasjon som en pandemi.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...