Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, William_S said:

Så er sannsynligheten for å treffe på en smitta usannsynlig liten. Folk må få øya opp her

Tull. 300 nysmittede per dag (vi fanger ikke opp alle tilfeller) og økende. Steder der folk samles er betydelig risiko. Enda mer på steder man genererer aerosoler. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (10 minutter siden):

Tull. 300 nysmittede per dag (vi fanger ikke opp alle tilfeller) og økende. Steder der folk samles er betydelig risiko. Enda mer på steder man genererer aerosoler. 

Wow ca 300 pr dag i hele landet. Jeg kjenner faktisk ingen som har hatt Covid 19.  Det vi må se på er antall aktive caser. Fjern alle caser eldre enn 3 uker. Det er dette tallet som er interessant. Folk tror det reker syke mennesker rundt i gatene klare for neste offer. Det er ikke tilfellet  og var faktisk ikke tilfellet i mars heller 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (9 minutter siden):

Enig. Man kan effektivt kansellere alle caser som er eldre enn 3 uker for å finne aktive caser. Da er ikke dette i nærheten av like skremmende som en del skal ha det til 

Enig.

Benbjo skrev (6 minutter siden):

Tull. 300 nysmittede per dag (vi fanger ikke opp alle tilfeller) og økende. Steder der folk samles er betydelig risiko. Enda mer på steder man genererer aerosoler. 

18dager til 400 døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, William_S said:

Man bør faktisk ta dette på alvor selv om man er rykende uenig. Husk at mange har vært ute av arbeidslivet i lang tid under corona og kanskje er i ferd med å bli permittert igjen. Lang tids arbeidsledighet minsker sjansen for å få jobb senere og kan utgjøre et stort folkehelseproblem som usunne vaner, økt rusmisbruk osv. Tror det er for lett å bare avfeie folkene som idioter. 

Dersom man har havnet så ille til at men vurderer å ty til rusmidler, eller allerede er der inni den onde sirkelen som rus kan være, så er det beste man kan gjøre å blottlegge seg litt og be om hjelp. Det er trist om det blir slik for noen, men dette bør jo heller sees på som en krig med en usynlig fiende som man kan kjempe til siste mann i mot. Det hele er en mentalitetsgreie, selv om vi alle vil ha forskjellig opplevelse av denne vanskelige tiden.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

TESTSTASJON MÅTTE STENGE - STOR PÅGANG PÅ LEGEVAKTEN
Legevakten i Bergen har flere dagers ventetid for coronatesting, og telefonkapasiteten er også utfordret etter at en teststasjon måtte stenge onsdag. – Vi tar unna det vi kan, men det er veldig stor pågang. Vi har ventetid på alle telefonene, og det blir noen dagers ventetid for testing, sier legevaktsjef Dagrun Waag Linchausen til Bergensavisen.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/teststasjon-maatte-stenge-stor-paagang-paa-legevakten.td28f21XU

BELGIAS UTENRIKSMINISTER LAGT INN PÅ INTENSIVAVDELING
Sophie Wilmès, Belgias utenriksminister, testet positivt for corona forrige uke og er nå lagt inn på intensivavdeling. Den 45 år gamle ministeren er ved bevissthet og kan kommunisere, sier talskvinnen hennes. En kilde i staben hennes beskriver Wilmes’ tilstand som stabil.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/belgias-utenriksminister-lagt-inn-paa-intensivavdeling.qdtW7BWG-

Vet du om de tester for andre ting enn Covid-19 dersom de får negative testresultater, eller kreves det et ordentlig samtykke på forhånd/etterkant for å kunne kartlegge hva slags annen virus og bakteriesmitte som "herjer landet" i øyeblikket?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, William_S said:

Jeg tror kanskje folk her inne ville fått seg en vekker på hvor mange som er innlagte til enhver tid på norske sykehus for andre ting enn Corona. Det tallet er mye mye mye høyere.  Folk flest vil neppe ha store problemer med å bli smittet av Corona 

Selv om en behøver gangsynet, så behøver man vel ikke å oversimplifisere ting heller. Helt klart så vil mange gå fri fra det verste med Corona. Men, ingen aldre er trygge. Så pandemi-trettheten + en oversimplifisering bidrar jo til at folk kan bli for slakke også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, William_S said:

Enig. Man kan effektivt kansellere alle caser som er eldre enn 3 uker for å finne aktive caser. Da er ikke dette i nærheten av like skremmende som en del skal ha det til 

Men da neglisjerer du senskadebildet. Du måler kun i forhold til dødelighet da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (41 minutter siden):

Wow ca. 300 pr dag i hele landet. Jeg kjenner faktisk ingen som har hatt Covid 19. 

Jeg kjenner flere som har hatt viruset. En fikk lungebetennelse og trener seg opp igjen nå, en frisk og alminnelig mann i 50-årene, han er faktisk den jeg kjenner som har kommet seg best gjennom det. Den andre jeg kjenner var blant de første som fikk viruset, han havnet i respirator og koma i tre uker. Fremdeles sykemeldt. Den tredje som jeg kjenner jobber som politimann, vedkommende er tidlig i 30 årene og har deltatt i europeiske mesterskap i kampsport for et annet land enn Norge. Han har så langt tatt blodfortynnende i tre måneder etter at han ble erklært virusfri. Har alltid vært bildet på perfekt helse, så vi forstår ikke helt hva som har skjedd. 

Jeg tror ikke at viruset er ebola på steroider selv etter dette, men vil råde alle til å være så forsiktige som mulig. Det er vanskelig å forutse hvordan det vil ramme forskjellige individer, og jeg vil spesielt ikke ha det at jeg kan ha smittet noen andre på samvittigheten. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Pc Lynet said:

Nytt stort ubrudd på Gjøvik. Tipper dette er den nye mutasjonen kjent fra bussen og Trondheim som har kort inkubasjonstid på bare ett døgn.

Kan dette hjelpe litt på bedre smitteoppsporing, eller gjør det ting enda mer komplisert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (42 minutter siden):

Jeg tror kanskje folk her inne ville fått seg en vekker på hvor mange som er innlagte til enhver tid på norske sykehus for andre ting enn Corona. Det tallet er mye mye mye høyere.  Folk flest vil neppe ha store problemer med å bli smittet av Corona 

Men dersom det blir ille nok med spredning av corona, og mange innlagte på sykehus som i andre land, så vil jo alle disse folkene, som er ganske mange, i verste fall ikke få den helsehjelpen de trenger. Og det har jo hele tiden vært et veldig viktig poeng. 

Trenger ikke en gang å dra utenfor landegrensene, det er ille nok at vi får spredning av korona i bygdenorge der sykehusene er små og det er knapt med personale. Hammerfest Sykehus har jo måtte gå over i rød beredskap og avlyse all annen aktivitet bortsett fra føden og akuttmottaket pga. utbruddet. Selv om vi er få i Norge og bor spredt, så er vi utrolig sårbare fordi helsevesenet er dimensjonert etter innbyggertall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
G skrev (41 minutter siden):

Selv om en behøver gangsynet, så behøver man vel ikke å oversimplifisere ting heller. Helt klart så vil mange gå fri fra det verste med Corona. Men, ingen aldre er trygge. Så pandemi-trettheten + en oversimplifisering bidrar jo til at folk kan bli for slakke også.

Hva om media dekningen hadde vært lik det som skjer nå bare med influensa som var 2017/18 ?

7000+ innlagt gjennom sesongen og 1400 døde, mange under 30år.

Folk kritiserer som oftest ikke tiltak her inne heller at folk er så jævlig skremt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Wow ca 300 pr dag i hele landet. Jeg kjenner faktisk ingen som har hatt Covid 19.  Det vi må se på er antall aktive caser. Fjern alle caser eldre enn 3 uker. Det er dette tallet som er interessant. Folk tror det reker syke mennesker rundt i gatene klare for neste offer. Det er ikke tilfellet  og var faktisk ikke tilfellet i mars heller 

Jeg kjenner også ytterst få som har fått Covid, faktisk har jeg bare møtt på en som hadde det tidlig i mars. Både han og samboeren ble skikkelig dårlige. Men ikke innlagt heldigvis. 

Ellers har jeg bare hørt om tilfeller i nærområdet av folk jeg ikke kjenner, men f.eks. ett tilfelle fra en bygd som nesten ikke har hatt noen tilfeller, så var det visst en ung dame i 30-åra som ble så dårlig at hun ble lagt inn på sykehuset. Hun er heldigvis utskrevet.

Dette er jo bare anekdoter, men jeg synest det begynner å bli mange der uvanlig mange unge blir veldig dårlig og som sliter i ettertid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (26 minutter siden):

Kan dette hjelpe litt på bedre smitteoppsporing, eller gjør det ting enda mer komplisert?

Dersom inkubasjonstiden kortes ned, la oss si fra rundt 5 til ca. 1-2 dager, så blir man smittsom ila. et døgn, og antagelig syk etpar dager tidligere enn en er vant med. Det legger mer tidspress på smittesporing ift. å fange opp potensielt smittsomme før de gir det videre til andre, siden de har under halve tiden å gjøre det på før personene evt. blir smittsomme. Det gir da større behov for mannskaper, spesielt hvis det er mer enn noen få dusin nye smittede aktiv daglig. Det kan også ha andre praktiske konsekvenser mtp. ppe, forbruk og rutiner etc. 

Endret av xRun
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Jeg tror kanskje folk her inne ville fått seg en vekker på hvor mange som er innlagte til enhver tid på norske sykehus for andre ting enn Corona. Det tallet er mye mye mye høyere.  Folk flest vil neppe ha store problemer med å bli smittet av Corona 

Ja, hvor mye kapasitet er igjen til et rush av koronapasienter? Når folk allerede ligger på gangen for andre ting? 

Enda en grunn til å get our shit together. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har vært på Norra Älvsborgs Länssjukhus i Sverige i dag.
Måtte kjøre en bekjent ned for noen undersøkelser.

Hadde med maske, hansker og full pupp.
Det var ingen andre enn meg som brukte dette, hverken besøkende eller ansatte hadde noe som helst smittevern ... ingen av de.
Flere kikket litt rart, også de ansatte, de var tydeligvis ikke vant til at noen brukte ansiktsmasker.

Det sto et skilt langt bortenfor hovedinngangen om avstand, ingen skilt inne. Ingen håndsprit, ikke ved inngangen, ikke på venterommet, som var fullt av folk, og ingen restriksjoner eller kontroll av hvem som kom og gikk, generelt mye folk.

Alt i alt var det absolutt ingen tegn på at det var en pågående pandemi, alle sykepleierne satt tett i tett i kafeteriaen å spiste lunch, å overalt gikk det folk uten å holde noen avstand, også de ansatte.
Det var faktisk ingen jeg kunne se som var opptatt av avstand i det hele tatt ?

En ambulanse kom med syketransport mens jeg sto utenfor å ventet, ingen tegn til smittevern, ingen masker, ingenting.

Nå var jeg riktignok ikke på akuttmottaket, det kan være det var litt annerledes der, men på resten av sykehuset var det ingen tegn til økt smittevern, alt var som de andre gangene jeg har vært der.
Det var ingen spesifikk skilting for hvor folk med symptomer på luftveisinfeksjon skulle henvende seg, det var heller ingen som spurte om dette noe sted.

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Ikke rart det går galt igjen i Sverige da.

 

Italia på vei tilbake til våren også dessverre.

Slovakia strammer til:

Sitat

Delvis nedstenging i Slovakia

Slovakia innfører strenger restriksjoner fra lørdag for å begrense spredningen av koronaviruset, melder Reuters. Folk vil fortsatt få forlate hjemmet for å gå på jobb, handle det viktigste og gå skogsturer i nærområdet under den delvise nedstengingen

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...