Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Subara skrev (1 time siden):

Kan det være fordi de forandrer på reglene i takt med utbredelsen og kunnskapen? De vil ikke ha gamle råd liggende ute på youtube.

Vel, annonser forsvinner jo og taes ned når de er utgått. Men uansett bør jo slike budskap kommuniseres på arenaer som de ignorante følger med på, og regjeringens pressekonferanse er ikke en slik arena. Den hverken ser eller hører de og de kommer heller ikke til å høre den. Men om de avbryter midt i Paradise Hotel eller hva det nå er de ser på derimot...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (16 minutter siden):

Tap av luktesans skyldes endringer i hjernen: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.18.20214221v1

....shit....det er verre enn jeg trodde dette viruset. Det sier seg selv; det er en grunn til at man har såpass sterke tiltak som man har. Jeg vil definitivt ikke ha dette viruset selv om jeg ikke dør av det.

Om Trump virkelig hadde corona så kan det kanskje forklare hvorfor han nå virker mer sinnsyk enn noensinne på de rallyene han holder. Så hans siste opptreden i Arizona; det virker som det har klikket fullstendig oppi topplokket nå. så da kan det med endring i hjernen være en forklaring.

Og fortsatt snakker noen om at dette er en....*stønn*..."vanlig influensa". En "vanlig influensa" som gir varige skader på hjete, lunger, nye og lever og som fører til endringer i hjernen. Utrolig at noen tviholder på slike forestillinger ennå.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/20/2020 at 5:41 PM, Snikpellik said:

Dette blir veldig off-topic, men du sikter her til saken da Lan Marie Berg (MDG) en periode hadde «privatsjåfør», som egentlig bare betød at de fulgte sikkerhetsprosedyrer som allerede var tillagt stillingen hun begynte i, med bil og sjåfør tilgjengelig, samt at de dagene hun hadde mange offisielle oppdrag på kort tid ble det brukt bil for å rekke over. Altså enda en ikke-sak :) 

Enda en? Hvilke ikke-saker er det å velge mellom?
Og selvsagt en spøk som jeg trodde var opplagt.

On 10/20/2020 at 6:23 PM, Maabren said:

For tidlig å seie at smitten går ned i oslo. Smittetalla i norge blir sånn ca oppdatert minst ei veke bakover i tid, noko som gjere at trenden er vanskelig å seie noko om pr dags dato. Sjølv for oslo kan det nå synast som om forrige veke(42) er på det jamne med ca 300 smitta pr uke. I så fall har smitten holdt seg ganske jamn i 5 veker med ein topp i veke 41 på ca 350 smitta og kan difor fort få ein ny auke viss fleire gjere som støre og tek lett på smittevernet eller eventuellt tenker som så at det bare er å gje faen når di lenger opp i systemet ikkje bryr seg. Lite som skal til for at vektskåla tipper feil veg. Skal heller ikkje mange tullinger til som dreg med seg smitte fra raude utland og gjev faen i karantenetid. Oppåpning av tiltak elles i landet kan og føre til meir smtte i oslo. Spørs egentlig om tiltaka er nok til å bremse smitteutviklinga, spesiellt viss det stemmer at ny mutasjon er meir smittsom.

Støttes.

On 10/20/2020 at 7:37 PM, Snikpellik said:

Sånn uavhengig av hva han sier her: Scott Atlas er radiolog uten kompetanse på epidemiologi eller smittsomme sykdommer, og har ikke kvalifikasjoner for å uttale seg om alt i forbindelse med pandemien, så jeg ville generelt stilt meg forsiktig til uttalelsene hans. Han har jo blant annet vært veldig vokal mot maskebruk og sosial distansering, stikk i strid med helsemyndighetene og ekspertenes råd.

Han er vel mest en nikkedukke politisk plassert inn i Coronavirus Task Force av presidenten, og CDC har sagt at «alt Atlas sier er feil». 

Nå har heller ikke alle helsemyndigheter vært så veldig støttende til maskebruk de siste 7 måneder.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Planlegger gigantfabrikk for koronavaksiner på Borgeskogen

STOKKE

Det sier Arild Theimann i LO-forbundet Industri Energi til Sandefjords Blad. Som spesialrådgiver deltar han i en arbeidsgruppe som har beskrevet hvordan Norge raskt kan etablere Senter for norsk vaksineproduksjon og innovasjon (SEVI). I denne gruppa sitter også Åge Nærdal, administrerende direktør i det nyetablerte selskapet Ecam Norge AS, et datterselskap av britiske Ecam Biomed ltd.

Målet til dette selskapet er å bygge en fabrikk på 6.000 kvadratmeter for produksjon av covid-19 vaksine, testutstyr og medisiner. Selskapet har sikret seg avtaler om levering av produksjonsutstyr og lisenser for produksjon av disse produktene.

Jeg tror det ikke før jeg ser det. 

https://www.tb.no/planlegger-gigantfabrikk-for-koronavaksiner-pa-borgeskogen/s/5-76-1420671?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, 0laf said:


"Verdens helseorganisasjon (WHO) er bekymret for utviklingen i Europa, hvor flere land den siste tida har måttet gjeninnføre svært inngripende smitteverntiltak i forsøket på å få bukt med oppblomstringen av smitte.

WHO har lenge advart om at høsten og vinteren vil gi økt dødelighet, og mener vi kan se en fire-fem-dobling av antallet døde, sammenliknet med dødstoppen i april, dersom det ikke tas effektive grep for å stoppe utviklingen.

- Det kommer til å bli verre. I oktober og november kommer vi til å ha flere dødsfall, sa WHOs Europa-sjef Hans Kluge i september.

Men til tross for økning i antall smittetilfeller den siste tida, også her hjemme i Norge, later en markant økning i dødsfall til å utebli de fleste steder.

- Foreløpig er snittalderen på de smittede i Europa i oktober måned vesentlig lavere enn den var i mars og april. Dette tyder på at det fortsatt er unge mennesker som dominerer i smittestatistikken. Men vi ser tydelige tegn til at de nå begynner å smitte eldre mennesker, og det er først da man vil se det på innleggelsestallene, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad til Dagbladet.

Nakstad understreker at det ofte tar tid før smitten spres fra yngre aldersgrupper til eldre, og at det igjen tar tid før eldre smittede personer blir så syke at de har behov for å legges inn på sykehus.

- Igjen tar det ytterligere tid før man blir så syk at man havner på en intensivavdeling eller dør. To til tre uker i mange tilfeller. Så det er fortsatt sannsynlig at tallene på innleggelser og døde vil stige kraftig i Europa hvis smitten fortsetter å stige framover"

https://www.dagbladet.no/nyheter/sannsynlig-at-dodstallene-vil-stige-kraftig/72967516

Akkurat det jeg selv ønsket å fremheve ovenfor de som nå tenker at vi kan senke skulderne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 hours ago, Morromann said:

Jeg lurer på: er de som bagatelliserer dødsfallene rundt covid faktisk KLAR over hvordan det er å dø med dette viruset og hvordan de dør? Kanskje de burde tvinges med på intensivavdelingen og bevitne det med egne øyne. Jeg blir rett og slett satt ut og kjenner kvalme når jeg leser noen av innleggene her inne; de er heldigivis i mindretall og jeg prøver å forestille meg at de egentlig ikke innser selv. Kanskje de ikke har eldre familiemedlemmer. Og om de har det, ville de like arrogant avvist og fnyst om de fikk bevtine med egne øyne hvordan de dør? Har de noen gang opplevd følelsen av å kveles. Jeg har gjort det og jeg håper at jeg når jeg en dag må reise gjør det av hjertestans, ikke kvelning. Jeg kan ikke tro at noen om de bevtinet et covid-dødsfall ville gått ut og sagt at det er viktigere at nattklubber holdes åpne og det ikke spiller noen rolle hvordan noen dør. Ikke om man har empati. Og kanskje man ville dempet seg litt med prat om "fascisme"?

Jeg synes man bør spørre seg selv om det er SLIK man selv ønsker å dø når den tiden kommer. Og uten at familien får være til stede.

Ja, jeg blir opprørt, kanskje fordi jeg selv kjente noen som døde og har snakket med familiemedlemmer rett etterpå.

Dette kan ikke sies ofte nok selv om det viser seg at man snakker for en del døve ører. Jeg tipper fortsatt (som i sommer) at vi vil ha et annet syn på Corona når julen er her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (26 minutter siden):

Nå har heller ikke alle helsemyndigheter vært så veldig støttende til maskebruk de siste 7 måneder.

Jo, det har de. CDC har anbefalt maskebruk på det sterkeste og at alle stater innfører det i offentligheten siden 3. april.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/index.html

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Jo, det har de. CDC har anbefalt maskebruk på det sterkeste og at alle stater innfører det i offentligheten siden mars.

Nei det har de ikke (alle helsemyndigheter). Det tok rimelig lang før vi fikk den anbefalingen eks. her i Norge.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Konteksten for diskusjonen var Scott Atlas og hvordan han går mot CDC og egne helsemyndigheters og eksperters råd. I USA. Det har ikke noe med Norge å gjøre, eller andre land. 

Kontekst for diskusjonen og det du fremhevet var også at man skulle ta utsagn til noen  som ikke støtter maskebruk med en klype salt. Derav nevnte jeg dette og ift. pandemien er -alle- helsemyndigheter relevant.
 

Quote

Han har jo blant annet vært veldig vokal mot maskebruk og sosial distansering, stikk i strid med helsemyndighetene og ekspertenes råd.

Han har ikke vært alene i den sammenheng, selv om det heldigvis ikke gjelder alle punkter. Jeg støtter ikke Scott Atlas på noen som helst måte, poenget var at maskebruk har vært veldig kontroversielt flere steder i lang tid under pandemien.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Kontekst for diskusjonen og det du fremhevet var også at man skulle ta utsagn til noen  som ikke støtter maskebruk med en klype salt. Derav nevnte jeg dette og ift. pandemien er -alle- helsemyndigheter relevant.

Det er jeg ikke enig i, grunnen til at det i det hele tatt er kontroversielt at Scott Atlas er mot maskebruk er at han selv ikke har kompetanse til å mene noe om dette og bør forholde seg til hva sine egne helsemyndigheter og eksperter mener - som er det motsatte. Det blir omtrent som om en av de norske politikerne skulle gått direkte mot FHI på faglige, vitenskapelige spørsmål. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (46 minutter siden):

Tipper placebo

 


Uffda, det er jo litt kjipt når folk dør midt i en slik studie, kan ofte bli litt oppstyr og lengre pauser.

Oxford opplyser nå at dette dødsfallet allerede er gransket av en uavhengig kommisjon, og at det ikke er funnet noen sikkerhetsrisiko ved vaksinen, og testingen vil fortsette som normalt.

Enkelte medier rapporterer at denne deltakeren trolig har fått placebo, ettersom granskingen ble avsluttet så raskt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...