Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Maabren skrev (2 minutter siden):

Å, er det ikkje di som reiser inn og ut av norge som  drege med seg smitten og har størst sjans til å opprettholde smittetrykket. Får man stoppa den smitten vil smitten innad i landet kunne reduserast ganske fort med rimelig god kontroll.

Det kan godt være, det er åpenbart noe importsmitte, men de utbruddene vi ser nå har vel ikke så mye med importsmitte å gjøre, det er vel i stor grad religiøse sammenkomster, folk på cruise og ungdom på fest ?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, 0laf said:

Det kan godt være, det er åpenbart noe importsmitte, men de utbruddene vi ser nå har vel ikke så mye med importsmitte å gjøre, det er vel i stor grad religiøse sammenkomster, folk på cruise og ungdom på fest ?

Jo, men smitten måtte komme i gang ved hjelp av noko, dvs importsmitte. Så når landet vart åpna opp att byrja resten av befolkninga og ta lettare på smitteråd osv. Di fleste rekna vel med at di som da kom inn til landet med smitte vart satt i karantene/isolasjon rundt om i landet og etter kvart som ny smitte vart oppdage ville di fleste oppføre seg i tråd med smitteråda. Når det nå viser seg at bare 4 av 10 holdt karantene/isolasjon anbefalinga måtte jo smitten bre om seg her og der og dermed få ein boost i spreiinga pga at mange ikkje får symptom.

Smitten for uke 36 topper nå med ca 738 men uke 37 vil mest sannsynlig bare få ca 4-600. Dvs er det håp om at smitten vil roe seg ned om nokre uker viss mange nok etterkommer anbefaling om karantene/isolasjon. Da er det og greit mulig å få kontroll på smitten om man bare får betre kontroll på di som reiser inn og ut av landet slik at vi slipper ein ny runddans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (4 minutter siden):

Jo, men smitten måtte komme i gang ved hjelp av noko, dvs importsmitte.


Smitten kom åpenbart fra Kina, deretter sikkert gjennom flere land, og så til Norge.

Nå har den jo aldri vært helt borte, spredningen var kun lavere i en periode, så hvor de pågående utbruddene startet er vanskelig å si, utover at Hurtigruta trolig var filippinere som ikke hadde vært i karantene osv.

Disse utbruddene har det til felles at det er generelt en del mennesker med litt dårlig dømmekraft som har møttes i sammenkomster, og derfor man har fått oppblomstring i spredningen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (57 minutter siden):

Kunne det være en løsning å true ungdommen med Sputnik-vaksinen til onkel Vladimir, dersom de drar på fest?

evt. sende alle barn/ungdom på omgang til farbror Tegnell's Corona-camp for pojkar & flickor

være der til viruset er overstått, og smitte-problematikken for den gruppen ute av verden. :thumbup:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
BadCat skrev (33 minutter siden):

Jeg fikk ikke sett nyheter i går. Blir det nedstengning igjen?

Ikkje så lenge smitten stort sett avgrensar seg til lokale smitteklynger og utbrot, og der ein greier å slå desse ned. Om smitten held fram med å auke nasjonalt vil det bli vurdert å stramme til ytterlegare.

Mi meining er at dette er rett framgangsmåte. Det blir feil å stenge ned heile landet på grunn av utbrot i Sarpsborg og Bergen.

Det som no er viktig er at alle dei som blir pålagd karantene og isolasjon forstår alvoret, slik at ikkje smitten får spreie seg ukontrollert vidare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Smitten blusset opp igjen rett etter at Norge åpnet for utenlandsreiser den 15.juli. Før det var vi nesten nede på 0 med daglige smittetilfeller. Det er ingen tilfeldigheter. Og da det blusset opp leste vi det jo; det var folk som hadde vært i Spania og Polen samt mannskapet på Hurtigruta. Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen vil benekte dette.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 timer siden):

Ikkje så lenge smitten stort sett avgrensar seg til lokale smitteklynger og utbrot, og der ein greier å slå desse ned. Om smitten held fram med å auke nasjonalt vil det bli vurdert å stramme til ytterlegare.

Mi meining er at dette er rett framgangsmåte. Det blir feil å stenge ned heile landet på grunn av utbrot i Sarpsborg og Bergen.

Det som no er viktig er at alle dei som blir pålagd karantene og isolasjon forstår alvoret, slik at ikkje smitten får spreie seg ukontrollert vidare.

Jeg er enig i det, men det å bryte karantene og isolasjon må det slås langt hardere ned på enn det gjøres i dag. Vi snakker om at Norge er en tillitskultur, men når vi leser at over halvparten bryter både karantene og ISOLASJON; smittede i høyut antall går altså rundt med vitende og vilje og smitter andre(jeg tør vedde på at de gjør det uten munnbind, spriiting av hender og sosial avstand også)vitner det om at denne tillitskulturen nå ikke er så sterk som tidligere.

Å bryte karantene og isolasjon er veldig alovrlig og også brudd på smittevernsloiven, ihvertfall når det er snakk om isolasjon. Da sørger man for å vanskeliggjøre kontrollen over smitten. Straffen for brudd på karantene bør være en halv million i bot og et års ubetinget fengsel. For isoalasjon en million kroner og to års ubetinget fengsel. Blir de knepet for å bryte isoalasjonen bør varetekstsfengsling skje og resten av karantenen sones i fengsel på lukket celle selvfølgelig. Alle som får pålagt karantene og isloasjon bør få vite TIL SKREKK OG ADVARSEL at dette bryter man ikke og at det får konsekvenser om man gjør så. Leger bør også få bli fritatt fra taushetsplikten dersom de får vite at en av deres pasienter går rundt på kjøpesentre mens de er bekreftet smittet slik at de kan rapportere det til politiet. Å sette slike straferammer vil nok være temmelig avskrekkende og gjøre at man opprettholder den pålagte isolasjonen. Det er det eneste språket noen tydeligvis forstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Smitten blusset opp igjen rett etter at Norge åpnet for utenlandsreiser den 15.juli. Før det var vi nesten nede på 0 med daglige smittetilfeller. Det er ingen tilfeldigheter. Og da det blusset opp leste vi det jo; det var folk som hadde vært i Spania og Polen samt mannskapet på Hurtigruta. Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen vil benekte dette.

Er det noen som benekter det? Tror de fleste er enige i at å åpne opp for utenlandsreiser i sommer var en elendig avgjørelse. Nordmen skulle fått feriert i norge og burde være fornøyd med det, så kunne syden turen vente til neste år :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Er det noen som benekter det? Tror de fleste er enige i at å åpne opp for utenlandsreiser i sommer var en elendig avgjørelse. Nordmen skulle fått feriert i norge og burde være fornøyd med det, så kunne syden turen vente til neste år :)

Tja, jeg ser jo at det gjøres forsøk på å bortforklare det i tråden her litt lenger oppe med at smitten kun  skjer i religiøse forsamlinger og på fest for eksempel. Vel, det var masse slike kjempesamlinger mellom mai og midten av juli og ting gikk kjempebra i Norge likevel - helt til grensene til så godt som hele Europa ble åpnet den 15.juli. Da smalt det. Og samtidig fortsatte man å feste som man hadde gjort siden mai men nå var utenlandssmitten inne i Norge igjen slik den var i februar, men heldigvis i saktere tempo i og med at vi nå har et apparat for smitteoppsporing, noe vi ikke hadde da og kanskje fordi det også var sommer. Jeg gruer meg virkelig til vinteren nå. Vi kan virkelig stå ovenfor en skikkelig dødsvinter i Norge om ikke regjeringen gjør noe dramatisk istedenfor å ha idiotiske pressekonferanser hvor de kommer med forsiktige og konsekvensløse "anbefalinger" som 100% av de som gir faen bare driter i å følge uansett. Nå er det vel under 2 måneder til "julebordene" starter(bruker anførselstegn siden dette er fyllefester uten noen som helst relevans for julehøytiden). Og da kan man ikke skylde på ungdommer og innvandrere, dette er fester hvor "blendahvite" middelaldrende kvinner og menn viser seg frem på sin verste side og jeg regner med at de blir avholdt selv om vi da kanskje har hatt et par tusen døde og økt press på sykehusene. Nå leser vi jo at det er mest de mellom 50 og 70 som driter i dugnaden og i denne aldersgruppen finner vi gjerne de som slår seg løs som primitive idioter på julebord.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser for meg overskrift i en nettavis i begynnelsen av desember

 

*Smitteutbrudd kobles til julebord i Oslo og Bergen*

*50 000 nordmenn i karantene - politiet melder om flere brudd på karanteneplikten*

*Floridastemmene ferdig opptelt-knapp seier til Biden*

*50 millioner smittet - 3 millioner døde*

*Flere kreftbahandlinger satt på vent grunnet sprengt kapasitet*

*Leger med opprop - trygler regjeringen om hardere tiltak*

*Bent Høie med anbefaling - ta det roligere på julebordene og ikke fest så hardt*

*Karantenefrie land bytter farge fra gult til fiolett*

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Tja, jeg ser jo at det gjøres forsøk på å bortforklare det i tråden her litt lenger oppe med at smitten kun  skjer i religiøse forsamlinger og på fest for eksempel. Vel, det var masse slike kjempesamlinger mellom mai og midten av juli og ting gikk kjempebra i Norge likevel - helt til grensene til så godt som hele Europa ble åpnet den 15.juli. Da smalt det. Og samtidig fortsatte man å feste som man hadde gjort siden mai men nå var utenlandssmitten inne i Norge igjen slik den var i februar, men heldigvis i saktere tempo i og med at vi nå har et apparat for smitteoppsporing, noe vi ikke hadde da og kanskje fordi det også var sommer. Jeg gruer meg virkelig til vinteren nå. Vi kan virkelig stå ovenfor en skikkelig dødsvinter i Norge om ikke regjeringen gjør noe dramatisk istedenfor å ha idiotiske pressekonferanser hvor de kommer med forsiktige og konsekvensløse "anbefalinger" som 100% av de som gir faen bare driter i å følge uansett. Nå er det vel under 2 måneder til "julebordene" starter(bruker anførselstegn siden dette er fyllefester uten noen som helst relevans for julehøytiden). Og da kan man ikke skylde på ungdommer og innvandrere, dette er fester hvor "blendahvite" middelaldrende kvinner og menn viser seg frem på sin verste side og jeg regner med at de blir avholdt selv om vi da kanskje har hatt et par tusen døde og økt press på sykehusene. Nå leser vi jo at det er mest de mellom 50 og 70 som driter i dugnaden og i denne aldersgruppen finner vi gjerne de som slår seg løs som primitive idioter på julebord.

Jeg tror du misforstod. Smitten kom igjen til Norge når vi åpnet opp grensene i juni. Smitten i Norge var på det tidspunktet omtrent borte. Når det gjelder muslimene i Østfold er det ikke utenkelig at første mann/dame plukket det opp på halal kjøtt innkjøps tur til Sverige.

Bergen klyngen tror jeg vi kan skylde på utenlandske studenter. Bergen tok inn over 400 i høst.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du misforstod. Smitten kom igjen til Norge når vi åpnet opp grensene i juni. Smitten i Norge var på det tidspunktet omtrent borte. Når det gjelder muslimene i Østfold er det ikke utenkelig at første mann/dame plukket det opp på halal kjøtt innkjøps tur til Sverige.

Bergen klyngen tror jeg vi kan skylde på utenlandske studenter. Bergen tok inn over 400 i høst.

Rettelse: Norge åpnet opp grensene i juli, ikke juni. Bergenklyngen kom fra utlandet også; ja det gjør den nok. Grensene skulle ha forblitt stengt frem til resten av Europa var nede på samme smittenivå som Norge, både i absolutte tall og i forhold til befolkningen. Burde kanskje også stenge for land med mildere smittevernspolitikk i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Fnugle said:

Er det ikke en god gjeng med nordmenn i Spania fremdeles? Lurer på hvordan det går med dem og om de er like kjepphøye som før. Mener å huske at når Spania ble det første landet som ble rødt nå i sommer, så var det en god del pensjonister osv. som lot seg intervjue og som sa de ikke hadde planer om å reise hjem med det første og at de følte seg mer trygge i Spania enn i Norge, fordi det var bedre smitteverntiltak og at flere tok det seriøst. Lurer på om de fortsatt føler seg like trygge med over 8000 daglige tilfeller i Spania nå. 

Kan informere om at stedene omtrent alle nordmenn oppholder seg både er, og har vært lite utsatt for smitte. Har selv vært der, og det er helt uproblematisk. Alle bruker munnbind, og det er null problem å holde avstand, i motsetning til storbyer.

Siste jeg leste var at sykehusene i området hadde belegg på under 10% av kapasitet.

Legg også merke til at på FHI sin oversikt over fly med smitte er det ingen fra Spania (i all fall ikke Alicante, som sikkert 80% av nordmenn flyr fra). Til tross for dette fikk "sydenturistene" skylden for å dra med seg smitten tilbake til Norge.

Endret av John-B
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Ser for meg overskrift i en nettavis i begynnelsen av desember

 

*Smitteutbrudd kobles til julebord i Oslo og Bergen*

*50 000 nordmenn i karantene - politiet melder om flere brudd på karanteneplikten*

*Floridastemmene ferdig opptelt-knapp seier til Biden*

*50 millioner smittet - 3 millioner døde*

*Flere kreftbahandlinger satt på vent grunnet sprengt kapasitet*

*Leger med opprop - trygler regjeringen om hardere tiltak*

*Bent Høie med anbefaling - ta det roligere på julebordene og ikke fest så hardt*

*Karantenefrie land bytter farge fra gult til fiolett*

Også har du Bent som står på pressekonferanse i desember og sier:  "Me må ikkje påføre skam til dei som velge å dra på julebord. Alle kan gjør en feil og bryte smittevernregler. Det er viktig nå at me ikkje fordømme dei som har dratt på julebord, for det er viktig at di går å teste seg om di kjenne på symptomer eller mistenke at di kan være smitta".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Fnugle skrev (19 timer siden):

Er det ikke en god gjeng med nordmenn i Spania fremdeles? Lurer på hvordan det går med dem og om de er like kjepphøye som før. Mener å huske at når Spania ble det første landet som ble rødt nå i sommer, så var det en god del pensjonister osv. som lot seg intervjue og som sa de ikke hadde planer om å reise hjem med det første og at de følte seg mer trygge i Spania enn i Norge, fordi det var bedre smitteverntiltak og at flere tok det seriøst. Lurer på om de fortsatt føler seg like trygge med over 8000 daglige tilfeller i Spania nå. 

Mange har hus der og det er veldig dumt å la hus stå ubebodd lenge i Spania. 

Kjenner noen som dro ned. De var på butikken en gang, var på stranda noen ganger og fulgte reglene der og pratet med kjente på god avstand. Ellers gjorde de vedlikehold på feriehuset sitt. Munnbind var påbudt overalt. Gangstier og fortau var kun for enveis bruk og de eneste de møtte som ikke klarte å skjønne og følge reglene var andre nordmenn fra Østfold. På grunn av skolebarn dro de hjem tidligere enn planlagt på grunn av at de skulle overholde karantene. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 timer siden):

Også har du Bent som står på pressekonferanse i desember og sier:  "Me må ikkje påføre skam til dei som velge å dra på julebord. Alle kan gjør en feil og bryte smittevernregler. Det er viktig nå at me ikkje fordømme dei som har dratt på julebord, for det er viktig at di går å teste seg om di kjenne på symptomer eller mistenke at di kan være smitta".

Hehe; ja man behøver ikke være synsk for å forutse at det er omtrent nøyaktig det Høie kommer til å si; det er blitt ganske forutsigbart etterhvert. Men julebordssesongen er jo de middelaldrende kontorrottenes svar på russetid og fadderuke og da får vi se uansvarlige fyllefester med medbringende smittespredning. Er det noe jeg tror vi kan lære av pandemien mer enn tidligere er at fylla er roten til mye vondt, også virussmitte. Kanskje det er noe av lærdommene vi tar med oss når den sosiale regningen for coronapandemien skal gjøres opp? Slutten på alkoholpopulismen?

Det blir trist om det blir såpass mye smitte i desember at de eldre får beskjed og råd om at de ikke kan feire jul med familiene sine i år. Jeg trodde vi skulle slippe å komme dit, men jeg klarer ikke å forestille meg noe annet. Vi kan kanskje oppfordre folk til å droppe julebordene og overdreven juleshopping i år av hensynet til å priorotere familien, men jeg er redd egoismen trumfer dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 timer siden):

Også har du Bent som står på pressekonferanse i desember og sier:  "Me må ikkje påføre skam til dei som velge å dra på julebord. Alle kan gjør en feil og bryte smittevernregler. Det er viktig nå at me ikkje fordømme dei som har dratt på julebord, for det er viktig at di går å teste seg om di kjenne på symptomer eller mistenke at di kan være smitta".

Du har et poeng, men jeg tror ikke det er dette Høie sikter til. I går kom nyheten om at mange unge ikke vil teste seg fordi de er redde for at andre skal få vite om det hvis de tester positivt. Dette er den type skam Høie peker på med uttalelsene sine. Hvis det blir stigmatisering rundt smittede i Norge vil vi være på vei inn i et farlig spor, og det kan føre til at færre vil testes.

Vi må ikke komme dit at mange i befolkningen tenker at å være smittet er det bare idioter eller uforsiktige som blir, for det vil ikke hjelpe oss i få ned smittetallene og viljen til å teste seg ved mistanke eller symptomer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...