Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Oddvardm skrev (4 minutter siden):

? Kjefting virker. Det er vel noe alle vet. Hvis folk driter i alt så vil et solid spark i ræva fikse det rask.

Det gjør iallefall at folk sjuler sykdomstegn i frykt for å bli uthengt, noe som igjen fører til økt smitte. Dette har vi lært fra tidligere epidemier og virusutbrudd. Å påstå at folk som blir syke har lav moral hjelper garantert ingen.

Endret av frohmage
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (3 timer siden):

Nå står Bent Høie på TV og sier at vi må være snille mot og ikke fordømme de som gir blaffen i cornadugnaden og som forverrer smittesituasjonen.

Det er nok utlandsreiser dette, og det er grunner for det, dersom Staten skulle vært dømmende og negativ, så hadde folk vært redd for å teste seg når de kom hjem fra Spania. Og smitten hadde blitt verre. Spania var jo grønt. Men jeg forstår selvsagt de som blir irritert 

Espen Nakstad og Høie er både smarte og omtenksomme og forsiktige.

Se på Tegnell som har overtro på at svensker er immune så er ikke så farlig om folk drar på ferie. Iallefall det jeg fikk inntrykk av på intervju...

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (6 minutter siden):

? Kjefting virker. Det er vel noe alle vet. Hvis folk driter i alt så vil et solid spark i ræva fikse det rask.

Hmm teste om du har rett:

Hva fakerten er det du jabber om gutt!!!? Harru ikke engang lest hva du svarer på, eller forstod du det ikke!!!? Ta deg sammen og les hva du svarer på, ellers blir det skammekroken. Bare så du vet det! Husarrest neste!!! Trekk i lommepenger!!!

... funker det? :rofl:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

Det gjør iallefall at folk sjuler sykdomstegn i frykt for å bli uthengt, noe som igjen fører til økt smitte. Dette har vi lært fra tidligere epidemier og virusutbrudd. Å påstå at folk som blir syke har lav moral hjelper garantert ingen.

Provoserer litt for å få folk ned på bakken litt igjen. Selvfølgelig har du rett. Men folk har fått inntrykk av at nå er det hoppla hei igjen. Bildene vi ser fra 'fylleslagene' rundt om sier jo sitt.  Hvis vi ikke tør ta folk i ørene (spesiellt de unge) vil vi få det igjen i 2 potens. Det er det jeg vil si. Ta fatt i problemene tidlig mens de er små.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 minutter siden):

Hmm teste om du har rett:

Hva fakerten er det du jabber om gutt!!!? Harru ikke engang lest hva du svarer på, eller forstod du det ikke!!!? Ta deg sammen og les hva du svarer på, ellers blir det skammekroken. Bare så du vet det! Husarrest neste!!! Trekk i lommepenger!!!

... funker det? :rofl:

Kommer vel an på hvem du sier det til?

Lenke til kommentar

Da er det vel bare å begynne å hamstre munnbind og masker. Blir vel fort utsolgt overalt nå som FHI skal anbefale bruk. 

Det er skremmende å tenke på at kapasiteten allerede er sprengt på Koronatelefonen. Hvordan skal dette gå om en måned når vi har hundrevis av smittede hver dag? 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Da er det vel bare å begynne å hamstre munnbind og masker. Blir vel fort utsolgt overalt nå som FHI skal anbefale bruk. 

Det er skremmende å tenke på at kapasiteten allerede er sprengt på Koronatelefonen. Hvordan skal dette gå om en måned når vi har hundrevis av smittede hver dag? 

Sykehusene (medisinsk personell) bruker andre typer masker enn vanlig befolkning. N95 tror jeg er betegnelsen på de maskene de bruker. Staten har i det stille bygget opp et betydelig lager og vi er rustet på en helt annen måte nå enn i Januar. Når rushet kommer og hvor sterk runde to rammer oss er direkte proposjonal med antallet smittebærere. Vi har kommet til slutten av 'fellesregnet' og reisevirksomheten reduseres. Hvis ikke folk vil teste seg fordi det er befengt med skam må de fortelles at de skal teste seg. Det er vel et spørsmål om hva som skal til og ikke folks følelser som teller. Derfor burde staten teste ALLE som kommer fra utlandet. Men Erna snur på kronene mens Monica Mæland pusher på for å få hjulene i gang igjen. Bent Høie er en JA mann. Espen Nakstad står mellom barken og veden, men jeg har tro på at han er tøffere enn hva han gir inntrykk av. Istedet for å klage på ordbruken og følelsene til folk så burde vi presse politikerne til å få testingen opp med nok resurser til å få resultatene fort tilbake fra labbene. Det må en implementerings plan til som gjør dette. Jeg har inntrykk av at det er FERIE over hele linja. Det er nå vi må handle!

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (44 minutter siden):

Da er det vel bare å begynne å hamstre munnbind og masker. Blir vel fort utsolgt overalt nå som FHI skal anbefale bruk. 

I vår familie ble dette vurdert dels i et historisk perspektiv ift. potensiale for en varig pandemisituasjon (måneder til år), og handlet inn familiebeholdning av diverse ting inkl. masker allerede i mai, slik at vi er forberedt før behovet materialiserer seg og butikkene går tomme. Den tildels paniske dorullhamstringen i mars demonstrerte greit at det kan lønne seg å være litt i forkant, og tenke fremover på visse ting. Nå har jeg familiemedlemmer i helsesektoren, og vi så skriften på veggen, at dette kunne vare en stund. Det ser ut til å stemme.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
18 hours ago, :utakt said:

Vi har cellekontorer, så ledelsen bruker det som argument for at det ikke er noe problem å være på jobb. Og det er jo i og for seg sant, jobben er ikke noe problem, men reisen dit ... og det er jo strengt tatt mitt problem, ikke deres.

Men jeg liker det dårlig uansett.

Vi har ikke cellekontorer og måtte tilbake i juni av solidaritet til de som av ulike årsaker ikke kan  jobbe hjemmefra over så lang tid. Dette for å være tilgjengelig for samarbeid, prosjekter og annet på lokasjonen.

Vi har dog bemanningslister på kontoret så man til enhver tid ikke har mer enn 50% av arbeidsstokken på kontoret for å redusere smitterisiko på jobb samt redusere trykk på kollektiv m.m. Med det betyr i praksis likevel at en del stillinger må regne med å være på lokasjonen mer enn 50% av arbeidsuken.

Det disse månedene på hjemmekontor (mars-juli) har bevist er at vi på vår avdeling klarer 99.9% av vårt arbeid, ofte med mye høyere effektivitet, fra hjemmekontor med den digitaliseringen man allerede har foretatt siste 10 år. Likevel skal nå 50% tilbake.

De som ofte er litt gjenstridige på hjemmekontor ordning og vil ha alle tilbake er de:
- med små barn og/eller kjæledyr hjemme.
- med små og upraktiske leiligheter.
- som baserer mye av sin sosiale identitet og person med å være "på jobb".
- som må dele/knive om en god arbeidsplass hjemme.
- med slitsomme/dårlige hjemmeforhold.
- med kort reisevei til jobb og ikke ser andres reiseutfordring.
- som mener at andre er der for dem (noen ganger legitimt - ikke alltid)
- "Vi er på kontoret, det er enklere for oss om du også er her"

Samt:
- ledere og sjefer som føler de mister oversikt eller har en lederstil som fungerer dårlig med fjernarbeid.
- HR som ivaretar de sosiale aspektene med en arbeidsplass. Samt at det ofte er HMS utfordringer med hjemmekontor.
- Økonomi som må forsvare leien av lokalene som nå står delvis tomme.

En annen ting er at "hjemmekontor" ofte blir sett på som et frynsegode som ikke hvem som helst skal kunne bruke for mye av og bla. derfor blir store deler av arbeidsstokken beordret tilbake mange steder for å "normalisere hverdagen". Er det noe vi vet så er det at mange mener mye om "andres frynsegoder" hvis de eks. selv må være på kontoret men kunne tenke seg å jobbe fra hjemmekontor.

Du har nok også en del unnasluntrere som benytter det som "gjemmekontor" og ledere har ofte vanskelig for å administrere disse på en god måte når de har "gjemmekontor". 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (34 minutter siden):

Du har nok også en del unnasluntrere som benytter det som "gjemmekontor" og ledere har ofte vanskelig for å administrere disse på en god måte når de har "gjemmekontor". 

Det er mye her. Jeg vet at jeg ikke hadde klart hjemmekontor, jeg hadde blitt for ufokusert og distrahert og ikke fått gjort noe jobbing. Jeg tror det gjelder ganske mange.

Heldigvis har jeg en jobb som ikke kan ha hjemmekontor, og som anses av staten som "essensielt personell" i en pandemi situasjon. ?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, OC-Freak said:

Det er mye her. Jeg vet at jeg ikke hadde klart hjemmekontor, jeg hadde blitt for ufokusert og distrahert og ikke fått gjort noe jobbing. Jeg tror det gjelder ganske mange.

Heldigvis har jeg en jobb som ikke kan ha hjemmekontor, og som anses av staten som "essensielt personell" i en pandemi situasjon. ?

Absolutt en ærlig sak som alle må være voksne nok til å beslutte for egen del. Men måling av dette løses med forenklet rapportering. Merker ledere unnasluntring er det viktig at de er sitt ansvar bevisst når den ansatte ikke er det.

Selv er jeg merkbart mer effektiv fra hjemmekontor pga. mindre forstyrrelser, digresjoner og avbrytelser. Anses selv som "essensielt personell" men trenger ikke være på lokasjon for å utføre oppgaven.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (3 timer siden):

Kjeft og uthengning er det eneste som virker. Hvis ikke du gjør det så gjør folk som de vil. Kjeft ivei! Det har folk bare godt av.

Kjeft virker ikke for de som ikke bryr seg. Det eneste som virker er sanksjoner. Når favorittutestedet må stenge ned nok en gang får nok det noen til å tenke seg om to ganger.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (22 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rABORw/smitteutbrudd-paa-hurtigruten-fire-ansatte-innlagt-paa-sykehus

Alle 3/4 bekreftet smittet innlagt! Blir nok et kjempebyks i antall innlagte og smittede nå fremover. Vi er akkurat nå i samme situasjon som sent februar. Små utbrudd her og der før det plutselig er hundrevis av smittede og flere titalls innlagte hver dag 

Det har du sagt veldig mange ganger nå den siste måneden eller de siste to månedene. Vi vet at du mener det.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Det er nok utlandsreiser dette, og det er grunner for det, dersom Staten skulle vært dømmende og negativ, så hadde folk vært redd for å teste seg når de kom hjem fra Spania. Og smitten hadde blitt verre. Spania var jo grønt. Men jeg forstår selvsagt de som blir irritert 

Espen Nakstad og Høie er både smarte og omtenksomme og forsiktige.

Se på Tegnell som har overtro på at svensker er immune så er ikke så farlig om folk drar på ferie. Iallefall det jeg fikk inntrykk av på intervju...

Det er jo sant det. Politikere må være diplomatiske når de skal representere folket. Men jeg er ikke politiker, så JEG slipper å være diplomatisk:tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...