Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165
Simen1 skrev (5 minutter siden):

- Man kan reise til tre län i Sverige uten å måtte i karantene på vei hjem, men man kan ikke komme seg dit uten å passere län som gir karantene.

Kan jo kjøre via Danmark.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (2 minutter siden):

Kan jo kjøre via Danmark.

Uten karantene på vei fra Sverige til Danmark?

Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Svenskene er pisse sure, det er vist vi som er mest sjuke. Og vi favoriserer resten av EU Spania, Tyskland osv

Kan noen se om dette stemmer? Finner ikke link.

https://www.expressen.se/nyheter/r-talet-ar-hogre-i-norge-an-i-sverige/

I Norge er R i underkant av 1. Antall nye smittede per dag er ca 10

I Sverige er R rundt 0,5. Antall nye smittede per dag er ca 400

Svenskene må bare holde R lav en måned eller to til så kommer de ned på Norsk smittenivå.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Uten karantene på vei fra Sverige til Danmark?

Ja, de har hatt åpnet for Kronoberg og Blekinge fra før, og åpnet for Skåne over midnatt.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (15 minutter siden):

Jeg har sett kart her inne som viser Norrlan som det verste smittefareområdet i hele Europa. Vel; det kartet er på en måte vismisende. Sant nok; ser du det kan det se ut som om et enormt område i Nord-Europa er fullt av coronasmitte. Men - det er et problem der. Norrlan er nesten folketomt; det er et av de mest folketomme områdene i hele Europa og består stort sett av endeløse vidder, fjell, skoger og tundra. Om man slippes over fallskjerm over Norrlan og lander et typisk sted der er man nok mindre i fare for å få corona enn om man slippes over fallskjerm over Søndre Nordstrand.

Er det normalt å reise på ferie med fallskjermhopp en helt tilfeldig plass og bli der uten å oppsøke folk? Eller er det normalt å reise med f.eks bil langs befolkede europaveier og stoppe i tettsteder for å fylle drivstoff og møte folk der, kjøpe mat i butikker med folk, leie hytte og møte på folk, campe sammen med vilkårlige andre osv?

Poenget mitt er: Hvor store de ubefolkede arealene er, er helt irrelevant for smitterisiko når man reiser i et område.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Er det normalt å reise på ferie med fallskjermhopp en helt tilfeldig plass og bli der uten å oppsøke folk? Eller er det normalt å reise med f.eks bil langs befolkede europaveier og stoppe i tettsteder for å fylle drivstoff og møte folk der, kjøpe mat i butikker med folk, leie hytte og møte på folk, campe sammen med vilkårlige andre osv?

Poenget mitt er: Hvor store de ubefolkede arealene er, er helt irrelevant for smitterisiko når man reiser i et område.

Det var et eksmepel; bare for å vise at man ikke skal tenke at store deler av Europa nord for Polarsirkelen koker over av coronamsitte. Nok om det. Et eksempel på at man må ta mye grafer og slikt med en klype salt.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (18 minutter siden):

Blir EU neste USA? Jeg tror det. Håper bare Norge stenger døra, før det blir for seint.

Kan det bli at man åpner for reiser til bestemte delstater i USA men utelukker for andre? Vel; det blir vel vanskelig å bevise hvor man har vært og ikke vært.

Altså; OK å besøke New York men ikke Florida?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (19 minutter siden):

Ja smart å tillate å reise til land som er i starten av pandemien og tilfellene øker, norske politikere er så i lomma på eu.

trur heller det er "egoistiske motiv" for å få turister hit til landet, at regjeringa gjør det.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (9 minutter siden):

trur heller det er "egoistiske motiv" for å få turister hit til landet, at regjeringa gjør det.

Neppe, tviler på at polske og litueske turister legger igjen så mye penger her. Da hadde dem heller åpnet opp for f.eks japan, australia osv. som har en mye lavere smittespredning og legger igjne mye mye mer penger. Men dem hadde vel uansett ikke fått lov til å reise hit av sin egen regjering.

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (20 minutter siden):

Neppe, tviler på at polske og litueske turister legger igjen så mye penger her.

nei, men tyskere, nederlendere, franskmenn, osv.

senest for 3-4 uker siden forandret regjeringa covid-19 forskriften slik at cruiseskip kunne seile langs kysten, men fikk dog ikke gå i land

https://www.itromso.no/nyheter/2020/06/24/Hurtigruten-får-frakte-utlendinger-langs-norskekysten-i-sommer-22150508.ece

Men, som vi hørte i dag, nå er det back to normal, så fra 15 juli går de til havn.

I tillegg er det ti-tusen vis av eu-bilturister som leier hytter, hotell, etc.

Nordmenn "på ferie i Norge" er ikke nok til å "redde" reiselivet fra økonomisk kollaps, så trur nok at regjeringa skuler litt på det og.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
20 minutes ago, freddy85 said:

Neppe, tviler på at polske og litueske turister legger igjen så mye penger her. Da hadde dem heller åpnet opp for f.eks japan, australia osv. som har en mye lavere smittespredning og legger igjne mye mye mer penger. Men dem hadde vel uansett ikke fått lov til å reise hit av sin egen regjering.

De tar med seg mat og alt vel.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (42 minutter siden):

Det var et eksmepel; bare for å vise at man ikke skal tenke at store deler av Europa nord for Polarsirkelen koker over av coronamsitte. Nok om det. Et eksempel på at man må ta mye grafer og slikt med en klype salt.

Jeg mener man bør se på antall smittede siste 7-14 dager per million innbyggere, og vurdere hvor mange, hvor lenge og hvor tett man er på tilfeldige andre mennesker i de ulike områdene. Står f.eks valget mellom å dra på fotballpub i England vs fjelltur i Sverige så ville jeg holdt meg mye lengre unna den puben enn fjellturen, selv om smittespredningen i England er lavere enn i Sverige.

Men sånne vurderinger kan ikke FHI ta for folk. Derfor mener jeg det er helt riktig av de å se på antall smittede siste 7-14 dager per million innbygger.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (58 minutter siden):

Blir EU neste USA? Jeg tror det. Håper bare Norge stenger døra, før det blir for seint.

Trump administrasjonen presser på for å åpne mellom EU og USA

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5f06216ffd9dcf001151d8ea?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Mike Pompeo omtaler det som "fremgang i samtalene"

eller har det muligens mer karakter av trusler? altså, hvis de ikke får viljen sin, så trues det typisk, med økonomiske straffetiltak, sanksjoner, etc. ?

Skulle ikke forundre meg, hvis Trumpen blir furten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (14 minutter siden):

Nordmenn "på ferie i Norge" er ikke nok til å "redde" reiselivet fra økonomisk kollaps, så trur nok at regjeringa skuler litt på det og.

Jeg tipper at vurderingen er at vi "har råd til" 10 smittede per dag og en moderat økning, fram til turistsesongen er på hell. Da kan vi ta "bakrusen" og dempe smittespredningen igjen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

trur heller det er "egoistiske motiv" for å få turister hit til landet, at regjeringa gjør det.

Du har rett i at det er "egoistiske motiv", men det er ikke for å få turister.

De gjør det fordi EU forventer at land skal åpne opp til hverandre. Ved å ha et godt forhold til EU kan de få mer politisk inflytelse.

Dette er ikke første gang de følger EU. F.eks. deres krav om å ha besøkt Kina og Nord-Italia for å bli testet var hentet direkte fra EU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...