Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (55 minutter siden):

Nah, men han kan godt ta en Boris. Et par dager på intensiven, kanskje det gir en vekker. 

Leser at Bolsonaro sier han føler seg frisk og fin form så langt. Det sa vel Boris også før han plutselig ble veldig syk...

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Håper han stryker med. 

Det er ingen umoral i å ønske folk døde - så lenge det redder flere. Nå vet jeg ikke hvem visepresidenten er eller hva han står for, men jeg ser ikke bort i fra at Bolsonaros død kan redde veldig mange liv. PS. Husk å kjøp champagne og konfetti sånn i tilfelle.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Kilder til CNN: Trekker seg fra WHO Donald Trumps regjering skal ha opplyst kongressen om at Det hvite hus formelt trekker seg fra Verdens Helseorganisasjon (WHO), ifølge CNNs kilder. Det har imidlertid ikke kommet noen bekreftelse på dette fra offisielt hold.

Kan bli en spennende influensa sesong i USA uten vaksine. 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (48 minutter siden):

Dette vil få voldsomme følger. Betyr at det er livsfarlig å befinne seg innendørs. Puber, offentlig transport, kontorbygg, kjøpesenter, etc bør man ikke befinne seg i overhodet. 

Egentlig ikke. Det innebærer ikke noen endring i hva som er kjent om smitteveier, annet enn tydeliggjøring av ting vi allerede har kjent til i flere måneder: at SARS-CoV-2 spres via aerosoler av mikrodråper som produseres ved snakking, pusting etc. 
Brevet fra de 239 forskerne til WHO m.fl. ba dem kommunisere dette tydeligere, være mer åpen om det, isteden for å late som det bare smitter via større mikrodråper som resultat av stort sett bare hosting og nysing eller medisinske inngrep. WHO ser ut til å ta dette til etterretning, men det er egentlig ikke noe nytt.
Vi diskuterte dette her i tråden i helgen, og faktisk for mange uker siden at dette smitter via slike aerosoler.

Endret av xRun
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 16fcd...e61

Kanskje bare meg, men festing i løpet av denne pandemien høres ut som en dårlig ide? Naboen sin sønn har dratt med seg folk fra hele skien og bamble.. for og brake løs til gamle russelåter de siste 7 jævla månedene og det ser ikke ut til og stoppe.. Nesten hver jævla helg har det vært fest på full rulle og føler jeg begynner å bli ganske lei.

Burde det egentlig være lov og feste når denne corona-pandemien fortsatt er her? Føler det bare utsetter mange andre for risiko.

Hva kan jeg gjøre?

Poster som anonym, kjenner dette kan bite meg i ræva senere om noen jeg kjenner finner posten med brukernavnet ?

Anonymous poster hash: 16fcd...e61

Lenke til kommentar
7 minutes ago, xRun said:

Egentlig ikke. Det innebærer ikke noen endring i hva som er kjent om smitteveier, annet enn tydeliggjøring av ting vi allerede har kjent til i flere måneder: at SARS-CoV-2 spres via aerosoler av mikrodråper som produseres ved snakking, pusting etc. 
Brevet fra de 239 forskerne til WHO m.fl. ba dem kommunisere dette tydeligere, være mer åpen om det, isteden for å late som det bare smitter via større mikrodråper som resultat av stort sett bare hosting og nysing eller medisinske inngrep. WHO ser ut til å ta dette til etterretning, men det er egentlig ikke noe nytt.
Vi diskuterte dette her i tråden i helgen, og faktisk for mange uker siden at dette smitter via slike aerosoler.

Men luftsmitte er noe annet enn aerosoler. Her snakker vi om noe som kan spres ved ventilasjonsanlegg, mellom leiligheter osv. Som meslinger 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (24 minutter siden):

Men luftsmitte er noe annet enn aerosoler. Her snakker vi om noe som kan spres ved ventilasjonsanlegg, mellom leiligheter osv. Som meslinger 

Som vi var inne på i helgen; aerosoler av mikrodråper er luftbåren "smitte", men ikke luftbårent "virus". Det fraktes i mikrodråper som et transportmedium, ikke nakent. Det har ikke vært noen endringer vedr. dette. 

Siterer meg selv fra søndag: 

Spoiler

 

xRun skrev (På 5.7.2020 den 16.09):

 

Kryptodebunker skrev (På 5.7.2020 den 15.05):

Var i gang med å skrive et lengre innlegg om mikrodråper, mikrometer/nanometer, HEPA-filterklasser og N95-masker etc, med en masse referanser til fagliteratur.

Spoiler

An external file that holds a picture, illustration, etc. Object name is gr1.jpg
Schematic of the coronavirus virion, with the minimal set of structural proteins.

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7112330/


Men istedenfor å poste det lange innlegget, koker det igrunnen ned til at de 239 forskerne har trolig rett, men samtidig er artikkelen i NY Times egnet til å skape forvirring og irritasjon blant deler av publikum pga. et inntrykk av motstridende informasjon fra forskjellige kilder. Det er fortsatt små mikrodråper det er snakk om, noe den fulle artikkelen også beskriver, samtidig som den angir at viruset kan være luftbårent, uten å sette det skikkelig i kontekst.

Og litt senere søndag:  

xRun skrev (På 5.7.2020 den 18.07):

 

Theo343 skrev (På 5.7.2020 den 18.04):

Så man snakker da med rimelig sikkerhet at det også er luftbåren smitte og ikke baren aerosol smitte.

Det er der forvirringen oppstår. Som jeg skriver over er det fortsatt små aerosoliserte mikrodråper, men at de kan bæres langt avgårde og henge lenge i luften. Viruset fraktes i disse som et transportmedium, ikke nakent. Dermed har man luftbåren "smitte" over endel avstand, men ikke et ekte luftbårent "virus".

.

 

 

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 16fcd...e61 skrev (10 minutter siden):

Kanskje bare meg, men festing i løpet av denne pandemien høres ut som en dårlig ide? Naboen sin sønn har dratt med seg folk fra hele skien og bamble.. for og brake løs til gamle russelåter de siste 7 jævla månedene og det ser ikke ut til og stoppe.. Nesten hver jævla helg har det vært fest på full rulle og føler jeg begynner å bli ganske lei.

Burde det egentlig være lov og feste når denne corona-pandemien fortsatt er her? Føler det bare utsetter mange andre for risiko.

Hva kan jeg gjøre?

Poster som anonym, kjenner dette kan bite meg i ræva senere om noen jeg kjenner finner posten med brukernavnet ?

Anonymous poster hash: 16fcd...e61

Siden han er naboens sønn, så er det fair å ringe naboen først og klage, før du eventuelt anmelder for festbråk om det går over uleilig tid. 

Det er egentlig ikke lov å feste nå, men kommer an på hvor mange festgjester det er.

Er vel lov å feste, men ikke i lag, dvs masse folk innendørs.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Gouldfan said:

Siden han er naboens sønn, så er det fair å ringe naboen først og klage, før du eventuelt anmelder for festbråk om det går over uleilig tid. 

Det er egentlig ikke lov å feste nå, men kommer an på hvor mange festgjester det er.

Er vel lov å feste, men ikke i lag, dvs masse folk innendørs.

Anbefalingene er maks 20 personer hvis man kan ha 1m avstand. Og det er retningslinjer, ikke regler. Så jo - det er fullt lov for privatpersoner å være 30 samlet, men det er frarådet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

USA:

IHME-modellen, som bla. er benyttet av det Hvite Hus, er oppdatert med projeksjon frem til 1. november. Nå anslås det at antall omkomne i USA vil ha nådd 208 000 pr. 1. november.

IHME, widening projection horizon, sees 208,000 U.S. COVID-19 deaths by November 1
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-usa-projection/ihme-widening-projection-horizon-sees-208000-us-covid-19-deaths-by-november-1-idUSKBN2482OQ
"NEW YORK (Reuters) - The University of Washington said it expanded the forecast horizon of its widely cited model on Tuesday, projecting more than 208,000 U.S. COVID-19 deaths by Nov. 1, compared with its current projection of 175,168 deaths by Oct. 1.
The university’s Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) said it would release further details at a briefing later on Tuesday.
"

Lenke til kommentar
Gjest 16fcd...e61
Gouldfan skrev (56 minutter siden):

Siden han er naboens sønn, så er det fair å ringe naboen først og klage, før du eventuelt anmelder for festbråk om det går over uleilig tid. 

Det er egentlig ikke lov å feste nå, men kommer an på hvor mange festgjester det er.

Er vel lov å feste, men ikke i lag, dvs masse folk innendørs.

Vurderte og spørre ettersom faren faktisk var der.. De ble fort stille så fort 22:30 kom rundt døren.

 

Festgjester, rundt 25 tror jeg var der ?

 

Peppep skrev (36 minutter siden):

Anbefalingene er maks 20 personer hvis man kan ha 1m avstand. Og det er retningslinjer, ikke regler. Så jo - det er fullt lov for privatpersoner å være 30 samlet, men det er frarådet. 

Ser den, de holdt ikke 1 meters avstand når de drakk, skrek og hylte til fest sanger på full subwoofer/høyttaler anlegget til faren ?

Rundt 22:30 bare stoppet alt opp fra noen hyl og har ikke hørt et pip siden.

Anonymous poster hash: 16fcd...e61

Lenke til kommentar
Gjest 16fcd...e61 skrev (1 time siden):

Kanskje bare meg, men festing i løpet av denne pandemien høres ut som en dårlig ide? Naboen sin sønn har dratt med seg folk fra hele skien og bamble.. for og brake løs til gamle russelåter de siste 7 jævla månedene og det ser ikke ut til og stoppe.. Nesten hver jævla helg har det vært fest på full rulle og føler jeg begynner å bli ganske lei.

Burde det egentlig være lov og feste når denne corona-pandemien fortsatt er her? Føler det bare utsetter mange andre for risiko.

Hva kan jeg gjøre?

Poster som anonym, kjenner dette kan bite meg i ræva senere om noen jeg kjenner finner posten med brukernavnet ?

Anonymous poster hash: 16fcd...e61

Det går an å ringe 02800 og tipse om festbråk.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Simen1 said:

Det går an å ringe 02800 og tipse om festbråk.

Jepp, de vanlige reglene for nattero gjelder. Og de kan håndheves av politiet, i motsetning til råd fra FHI. 

For øvrig innlegg 20 000 og 1 000 sider i tråden (med mine innstillinger). Galskap. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...