Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

KalleKanin skrev (6 minutter siden):

Ja, mye fint prat, men hva er den estimerte faktiske effekten?
Skal man rase ut med påstander som at "verden går til helvete hvis Trump vinner" (Akkurat som man gjorde forrige gang...) må man sansynliggjøre effektene for og imot.

Igjen, jeg håper også Biden vinner, men tror ikke det vil ha veldig mye å si fra eller til. I hvert fall ikke nå.

Det er vanskelig å si noe om noen faktisk effekt, for det vil være en vanskelig oppgave for en eventuell Biden-administrasjon å kommunisere strengere tiltak og nødvendigheten av dem til millioner av Trump-støttespillere i for eksempel midtvesten. 

Fadesen «coronavirus task force» vil det bli slutt på, og han vil ikke som Trump først og fremst ansette politiske støttespillere i føderal ledelse for bekjempelse av pandemien, ref Scott Atlas for eksempel. Biden vil måtte få folk til igjen å stole på informasjon fra White House, så i starten er det først og fremst en kommunikasjonsjobb. Det må bli slutt på tvetydige signaler og desinformasjon. Det er bare få dager siden Trumps stabssjef Mark Meadows sa at de har gitt opp å få kontroll på virusspredningen.

Det er også vanskelig å se for seg at en leder for den føderale innsatsen mot viruset under Biden skal samle tusenvis av mennesker tett i tett uten smitteverntiltak, ref Mike Pence som er leder av task forcen men likevel gjør dette og senest forrige uke valgte å bryte karantenereglene og holde arrangement etter nærkontakt med en smittet. 

Jeg tror ikke verden går til helvete dersom Trump vinner, men det er heller ingen som vet hva planen hans eller strategien mot pandemien er. Den forandrer seg hele tiden. Innsatsen og retorikken må begynne fra toppen med et en klar strategi, og et klart budskap som alle jobber for å oppnå sammen. Da er det første man trenger en president som ikke hevder «we are rounding the corner» mens smitterekordene brytes nærmest daglig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (8 timer siden):
Gomby skrev (16 timer siden):

Jeg skal svare deg siden dette er tydeligvis veldig viktig for deg:

Det er da selvinnlysende at politikerne er sterkt drevet av opinionen, siden det er jo akkurat det politikerrollen går ut på. Politikerne er stort sett bare opptatt av en ting: omdømmet til seg og sitt parti. Det kan da alle som har sett en partilederdebatt observere.

Med andre ord: kun gjetting og konspirasjonsideer fra din side. Ikke fakta, ikke vitenskap. Konsporasjonsteorier.

Politikerne beslutter ting etter press fra folket? Den var ny. Hvorfor har ikke det skjedd før?

Men det ville vært fint om du kunne gi meg dokumentasjon på at store deler av folket etterspurte en nedstenging av Norge. Det har jeg nemlig aldri hverken sett, hørt eller lest noe sted. Tvert imot tror jeg folk den 5.mars ville blitt sjokkert om noen hadde foreslått å stenge ned samfunnet.


Tja. Politikere ER veldig opptatt av hvordan de fremstår, og dette styrer definitivt hva de gjør og sier.

Kanskje var ikke presse fra folk generelt stort for en nedstengning, men det var mange som hylte at nå måtte man gjøre NOE.
Det var nok av de som mente man reagerte for sent og for lite:
https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-anklager/72244200?

Og politikerne var nok helt klart livredde for at hvis de IKKE gjorde dette, og det kom mange dødsfall, ville de blitt korsfestet i media. I tillegg var det et forholdsvis trygt valg å stenge ned fordi "alle andre gjorde det" og det er mye lettere å "vise handlrekraft" enn å argumentere hvorfor man skal ha is i magen og risikere dødsfall.
Selv de forholdsvis få dødsfallene man hadde ga kritikk, og at man hadde gjort for lite. Sett i etterkant er jo ikke dette riktig. Norge har komme mye bedre ut av det enn de fleste andre land.

I hvor stor grad frykt og oponion var medvikrende årsak blir selvsagt gjetting. Men å avfeie at det ikke var medvirkende årsak er naivt.

Jeg sier ikke at det var feil å stenge ned i mars. Sannsynligvis var det det.
Men å si at politikere ikke OGSÅ drives av oponion og bekymring for sitt omdømme er jo direkte feil.

(PS: Dette er jo et av hovedargumentene for kommunismen, at politikere i alt for stor grad er opptatt av gjenvalg og ikke tør å gjøre upopulære tiltak som på sikt vil være bra.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Det er fælt men jeg er ganske sikker på at koronaviruset vil ta livet av mer enn 2.3 millioner mennesker før våren er over. Pandemien viser ingen tegn til tilbakegang. Vinner Trump valget er det over og ut. 

Hva USA og amerikanere velger han null og nix og null og nada betydning for oss både i Europa og Norge. Vi bekjemper pandemien på vår måte, de gjør det på sin måte. Grensene er stengt mellom Europa og USA så det skjer ingen smittespredning hverken den ene eller andre veien og kurvene og tendensene er helt ulike- Det er typisk i Norge at vi overvurderer så alt for mye hvor stor betydning ting i USA, et land som er fundamentalt ulik Norge og som vi har ytterst få likhetstrekk har for oss. Vi samarbeider ikke en gang med dem om vaksiner. Det norske vaksinesamarbeidet er med EU, ikke med USA. Og likhetstrekkene mellom Norge og USA er tilnærmet null.

Vi burde fokusere hva som skjer her og i vår egen verdensdel. Det er det som har betydning for oss. Ikke USA. Det landet er på randen av borgerkrigen 2 og har vært det lenge og det kommer til å skje uansett.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Det er vanskelig å si noe om noen faktisk effekt, for det vil være en vanskelig oppgave for en eventuell Biden-administrasjon å kommunisere strengere tiltak og nødvendigheten av dem til millioner av Trump-støttespillere i for eksempel midtvesten. 

Fadesen «coronavirus task force» vil det bli slutt på, og han vil ikke som Trump først og fremst ansette politiske støttespillere i føderal ledelse for bekjempelse av pandemien, ref Scott Atlas for eksempel. Biden vil måtte få folk til igjen å stole på informasjon fra White House, så i starten er det først og fremst en kommunikasjonsjobb. Det må bli slutt på tvetydige signaler og desinformasjon. Det er bare få dager siden Trumps stabssjef Mark Meadows sa at de har gitt opp å få kontroll på virusspredningen.

Det er også vanskelig å se for seg at en leder for den føderale innsatsen mot viruset under Biden skal samle tusenvis av mennesker tett i tett uten smitteverntiltak, ref Mike Pence som er leder av task forcen men likevel gjør dette og senest forrige uke valgte å bryte karantenereglene og holde arrangement etter nærkontakt med en smittet. 

Jeg tror ikke verden går til helvete dersom Trump vinner, men det er heller ingen som vet hva planen hans eller strategien mot pandemien er. Den forandrer seg hele tiden. Innsatsen og retorikken må begynne fra toppen med et en klar strategi, og et klart budskap som alle jobber for å oppnå sammen. Da er det første man trenger en president som ikke hevder «we are rounding the corner» mens smitterekordene brytes nærmest daglig.

Takk for et mer balansert og fornuftig innlegg! Tommel opp!

Det siste er et godt poeng. Ja, Bidens plan er kanskje ikke helt bullet-proof, men Trump sin strategi er i hvert fall helt umulig å få taket på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (2 minutter siden):


Tja. Politikere ER veldig opptatt av hvordan de fremstår, og dette styrer definitivt hva de gjør og sier.

Kanskje var ikke presse fra folk generelt stort for en nedstengning, men det var mange som hylte at nå måtte man gjøre NOE.
Det var nok av de som mente man reagerte for sent og for lite:
https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-anklager/72244200?

Og politikerne var nok helt klart livredde for at hvis de IKKE gjorde dette, og det kom mange dødsfall, ville de blitt korsfestet i media. I tillegg var det et forholdsvis trygt valg å stenge ned fordi "alle andre gjorde det" og det er mye lettere å "vise handlrekraft" enn å argumentere hvorfor man skal ha is i magen og risikere dødsfall.
Selv de forholdsvis få dødsfallene man hadde ga kritikk, og at man hadde gjort for lite. Sett i etterkant er jo ikke dette riktig. Norge har komme mye bedre ut av det enn de fleste andre land.

I hvor stor grad frykt og oponion var medvikrende årsak blir selvsagt gjetting. Men å avfeie at det ikke var medvirkende årsak er naivt.

Jeg sier ikke at det var feil å stenge ned i mars. Sannsynligvis var det det.
Men å si at politikere ikke OGSÅ drives av oponion og bekymring for sitt omdømme er jo direkte feil.

(PS: Dette er jo et av hovedargumentene for kommunismen, at politikere i alt for stor grad er opptatt av gjenvalg og ikke tør å gjøre upopulære tiltak som på sikt vil være bra.)

Nei, det var ikke noe hysterisk krav fra media og folkedypet om å stenge ned Norge. Dette er en såpass far out konspirasjonsteori som jeg ikke en gang gidder å diskutere autensiteten i. Sorry, men det er en tullete konspirasjonsteori. Men om noen i fullt alvor vil diskutere den teorien der som om den var sann får de gjøre det uten meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Nei, det var ikke noe hysterisk krav fra media og folkedypet om å stenge ned Norge. Dette er en såpass far out konspirasjonsteori som jeg ikke en gang gidder å diskutere autensiteten i. Sorry, men det er en tullete konspirasjonsteori. Men om noen i fullt alvor vil diskutere den teorien der som om den var sann får de gjøre det uten meg.

Du kan ikke ha fulgt med mye i mars hvis du ikke fikk med deg at det var et massivt press. Som sagt kanskje ikke fra folkedypet, men det var mange som hylte i media om at vi må stenge ned NÅ.  Og nettopp det er litt av poenget. Det var kanskje ikke et folkekrav, men til dels styrt av et massivt mediakjør. 

I tillegg var det ekstremt fokus på antall dødsfall i media.
Hvert ekstra dødsfall ville blitt slått stort opp så lenge politkerne ikke strammet kraftig inn.

Rask googling ga mange eksempler på folk som ville stenge ned:
https://www.dagbladet.no/nyheter/legenes-varsko---ga-i-lockdown/72233951
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/03/11/195655877/profilerte-leger-frykter-kollaps-ber-om-nedstenging-av-norge
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/70G4V8/fylkespolitiker-ber-erna-solberg-stenge-skoler-og-vurdere-lockdown-i
https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-korona-koronavirus/sv-politiker-vil-folge-danmark-og-stenge-skolene/234404
Osv...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 timer siden):

495 ja. Ny rekord, og den står for fall i dagene som kommer. Stigende trend i 58 kommuner. For noen dager siden var det under 20.

Minner om at vi i juli var nede i kun tre påvist smittede på et døgn.

I starten av oktober i overkant av 100, og nå altså nesten 500. Det går fort når det først begynner.

2048264711_Skjermbilde2020-10-30kl_09_55_39.png.cb83643b0da01215f4991c789e1d7e22.png


Og rekorden med nye smittetilfeller i verden som for første gang passerte en halv million tilfeller den 28., ble knust med god margin i går. Denne kurven er uhyggelig bratt.

Jeg vil tro at vi i løpet av en til to uker også kan forvente at rekorden på antall døde på et døgn, vil ryke.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Dette er viktig. En valgseier til Trump er katastrofalt for bekjempelsen av pandemien i USA, og dermed også i verden. Skulle han vinne igjen og fortsetter å ignorere viruset er det noe som påvirker oss alle indirekte. Det er bare å krysse alt man har for at amerikanerne velger liv over død på tirsdag.

Donald Trump is biggest single source of coronavirus misinformation researchers say
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-election/trump-coronavirus-misinformation-report-cornell-university-covid-19-b742810.html

Tror ikke man skal utelukke at det som skjedde i Frankrike igår, er akkurat det som skal til for å vippe seieren over til Trump.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (34 minutter siden):

Du kan ikke ha fulgt med mye i mars hvis du ikke fikk med deg at det var et massivt press. Som sagt kanskje ikke fra folkedypet, men det var mange som hylte i media om at vi må stenge ned NÅ.  Og nettopp det er litt av poenget. Det var kanskje ikke et folkekrav, men til dels styrt av et massivt mediakjør. 

I tillegg var det ekstremt fokus på antall dødsfall i media.
Hvert ekstra dødsfall ville blitt slått stort opp så lenge politkerne ikke strammet kraftig inn.

Rask googling ga mange eksempler på folk som ville stenge ned:
https://www.dagbladet.no/nyheter/legenes-varsko---ga-i-lockdown/72233951
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/03/11/195655877/profilerte-leger-frykter-kollaps-ber-om-nedstenging-av-norge
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/70G4V8/fylkespolitiker-ber-erna-solberg-stenge-skoler-og-vurdere-lockdown-i
https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-korona-koronavirus/sv-politiker-vil-folge-danmark-og-stenge-skolene/234404
Osv...

 

...sigh...here we go again. And again and again. Må jeg innprente nok en gang at jeg kategorisk stiller meg 100% avvisende til en såpass drøy teori som at FOLKEDYPET presset frem en nedstenging av Norge, slik Gomby hevder.

OK, skjønner ikke at jeg gidder men jeg vil bare presisere at det er helt uaktuelt for meg å gi en promoille av legitimitet til en såpass vill konspirasjonsteori.

De første to linkene er medier som gjengir hva LEGER sier. Har nada med noe ønske fra "et hysterisk folk". Nada. Samme med hva noen fykespolitikere sier. Og at politikere skal la seg lede av media og "folkedyp - må være første gang i verdenshistorien at de har gjort det isåfall. Og du overbeivser ikke meg på et så spikersuppetynt grunnlagt at det store flertallet av det norske folk tryglet om å avlyse ferier, stenge grenser, bli aerbeidsledig osv.osv.osvm, noe bilder og minner bekrefter som bare det. Men bevares, ønsker du å tro på en sånn teori må du gjerne gjøre det for meg. Men du kaster bort tiden på å pverbevise MEG om slikt.

Så jeg sier det igjen; jeg gidder knapt å delta mer i denne tråden som nå blir mer og mer en arena for konspirasjonsteorier og alternatvie virkelighetsoppfatner om pandemien.

Aldri skjedd før at politikere har gått til massive grep på grunn av ting media skriver i løpet av et par dager. Det var masse panikk i pressen under fugle- og svineinfluensaen men da skjedde ingenting. Det er bevis nok for meg.

Blir det et innlegg mer om slike teorier nå trekker jeg meg fra denne tråden noen måneder fremover for nu räcker det som de sier på svensk.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (42 minutter siden):

2048264711_Skjermbilde2020-10-30kl_09_55_39.png.cb83643b0da01215f4991c789e1d7e22.png


Og rekorden med nye smittetilfeller i verden som for første gang passerte en halv million tilfeller den 28., ble knust med god margin i går. Denne kurven er uhyggelig bratt.

Jeg vil tro at vi i løpet av en til to uker også kan forvente at rekorden på antall døde på et døgn, vil ryke.

Jeg la merke til rekorden i går. I dag blir det vel omtrent like mange, før rapporteringene synker lørdag-mandag og tar seg opp igjen tirsdag-fredag. Smittetallene virker veldig raskt stigende og andelen positive tester (som indikasjon på mørketall) stiger også raskt. Dødsfall ligger i gjennomsnitt ca 3 uker etter påvist smitte så økningene i dødsfall ligger altså 3 uker på etterslep. Det kan bety ganske stor økning i antall dødsfall framover. ~7000 som vi har hatt de siste dagene er nok et alt for lavt estimat for de neste ukene. Tipper vi ser et snitt på ca 10 000 /dag i november med enketdager opp mot 15 000.

Det skal også sies at nedstengninger i Frankrike, Tyskland, Spania og sikkert en hel del andre land vil begynne å redusere dødstallene først om en måneds tid. Samtidig sprekker det nok for helsevesenet i en del land der smittevernet svikter i større grad. Da stiger CFR igjen og vi kan i verste fall passere 20 000 dødfall /dag innen året er omme. Jeg håper selvsagt at det ikke blir så ille, men vi skal ikke være naive heller. Er vi heldige klarer verden å holde det på ~7000/dag.

Regner vi 10 000/dag så får vi 0,6 millioner nye dødsfall før nyttår og 1,8 millioner nye innen 1. mai. Kurven kan selvsagt gå både høyere og lavere enn dette pga stor usikkerhet særlig om utviklingen etter nyttår. Med innlagt konfidensintervall vil jeg gjette på at pandemien totalt summerer seg til:

2020 jan-des: 1,6 - 2,0 millioner dødsfall

2021 jan-april: ytterligere 0,8 - 2,4 millioner dødsfall

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Syntes ikke det høres så villt ut at det var mye mediapress om å stenge ned Norge. Litt av greia var nok at veldig få visste noe særlig om det her, annet enn at andre land også hadde stengt ned. Jeg forstår handlinga til regjeringa og at det var bedre å være føre var, men at det ikke lå noe form for press(e) bak stiller jeg meg tvilende til. I min bok så var det kanskje det riktigste å gjøre da, nettopp siden ting var så usikkert.

Skal ikke undervurdere medias makt og innflytelse over beslutninger som taes. Kanskje ikke direkte, men er det noe media kan og livnærer seg på så er det å lage sjokkoverskrifter, som påvirker lesere som da igjen påvirker andre instanser. Hvor ofte ser vi f.eks ikke "Person X gjorde DETTE på TV" etterfulgt av et rasende kommentarfelt hvor mange ikke engang har fått med seg hva det dreier seg om men bare hiver seg på hylekoret basert på overskrifta aleine, bare for å få en oppfølging av Person X som "Beklager hendelsen blabla"

At sånt ikke påvirker noe som helst og har kraftige ringvirkninger finner jeg litt naivt å tro, men det blir strengt tatt litt off-topic.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

...sigh...here we go again. And again and again. Må jeg innprente nok en gang at jeg kategorisk stiller meg 100% avvisende til en såpass drøy teori som at FOLKEDYPET presset frem en nedstenging av Norge, slik Gomby hevder.

OK, skjønner ikke at jeg gidder men jeg vil bare presisere at det er helt uaktuelt for meg å gi en promoille av legitimitet til en såpass vill konspirasjonsteori.

De første to linkene er medier som gjengir hva LEGER sier. Har nada med noe ønske fra "et hysterisk folk". Nada. Samme med hva noen fykespolitikere sier. Og at politikere skal la seg lede av media og "folkedyp - må være første gang i verdenshistorien at de har gjort det isåfall. Og du overbeivser ikke meg på et så spikersuppetynt grunnlagt at det store flertallet av det norske folk tryglet om å avlyse ferier, stenge grenser, bli aerbeidsledig osv.osv.osvm, noe bilder og minner bekrefter som bare det. Men bevares, ønsker du å tro på en sånn teori må du gjerne gjøre det for meg. Men du kaster bort tiden på å pverbevise MEG om slikt.

Så jeg sier det igjen; jeg gidder knapt å delta mer i denne tråden som nå blir mer og mer en arena for konspirasjonsteorier og alternatvie virkelighetsoppfatner om pandemien.

Aldri skjedd før at politikere har gått til massive grep på grunn av ting media skriver i løpet av et par dager. Det var masse panikk i pressen under fugle- og svineinfluensaen men da skjedde ingenting. Det er bevis nok for meg.

Blir det et innlegg mer om slike teorier nå trekker jeg meg fra denne tråden noen måneder fremover for nu räcker det som de sier på svensk.

Problemet er kanskje at du blander to ting og at du totalt avviser det:

"Massivt press fra folkedypet" og "press fra media/sosiale medier" er to forskjellige men likevel relaterte ting.

Det var ikke nødvendigvis SÅ mye av det første, men definitivt mye av det andre.
Og jeg mener det er naivt å tro at politikere ikke styres av saker som dukker opp i media og på sosial medier.
Dette er jo mye av kritikken rundt Trump. 
Dette er jo det som er populisme.

At det er et helt svart/hvitt skille mellom de som lar seg påvirke av dette og de som ikke gjør det er naivt. Det er kanskje ikke hovedårsaken til at politikere gjør som de gjør, men at de f.eks. strammer til mer enn de ellers ville gjort. Det blir mer svart/hvitt dvs polarisert.

Dette er ikke konspirasjonsteorier.

Se bare hvor massivt bråk det ble rundt "brillestøtten" som var en mikrosak som rammet veldig få personer.
I stedet for nyansering, ble et par enkeltsaker trukket frem og brukt for det det var verdt.

Hvis ikke media kunnet påvirke er også dette da regelrett feil?

Sitat

Det er liten tvil om at mediene spiller en viktig demokratisk rolle, og har stor makt. Medieinnholdet er med på å påvirke hva både politikere og «vanlige mennesker» blir opptatt av. Dersom man kjemper for en sak, er medieomtale uvurderlig.

Kilde: https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/stortinget-undervisning/videregaende-skole/deltakelse-og-pavirkning/Bruk-mediene/

Lenke til kommentar

Det er vel kanskje nå man trenger det massive mediepresset... Når smitten når uante høyder, og ganske mange tenker at det ikke er farlig lenger siden vi klarte oss så fint gjennom den første "bølgen".... 

20% økning på innlagte iløpet av ett døgn er det ikke det? 45 igår og 54 idag. For 2 uker siden så var antall registrerte smittede pr dag også relativt lavt, nå er det på 4-500.. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (39 minutter siden):

Problemet er kanskje at du blander to ting og at du totalt avviser det:

"Massivt press fra folkedypet" og "press fra media/sosiale medier" er to forskjellige men likevel relaterte ting.

Det var ikke nødvendigvis SÅ mye av det første, men definitivt mye av det andre.
Og jeg mener det er naivt å tro at politikere ikke styres av saker som dukker opp i media og på sosial medier.
Dette er jo mye av kritikken rundt Trump. 
Dette er jo det som er populisme.

At det er et helt svart/hvitt skille mellom de som lar seg påvirke av dette og de som ikke gjør det er naivt. Det er kanskje ikke hovedårsaken til at politikere gjør som de gjør, men at de f.eks. strammer til mer enn de ellers ville gjort. Det blir mer svart/hvitt dvs polarisert.

Dette er ikke konspirasjonsteorier.

Se bare hvor massivt bråk det ble rundt "brillestøtten" som var en mikrosak som rammet veldig få personer.
I stedet for nyansering, ble et par enkeltsaker trukket frem og brukt for det det var verdt.

Hvis ikke media kunnet påvirke er også dette da regelrett feil?

Kilde: https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/stortinget-undervisning/videregaende-skole/deltakelse-og-pavirkning/Bruk-mediene/

Nei. Noe så alvorlig som en lockdown blir ikke iverksatt fordi media skaper "storm i vannglass basert på helseangst". Isåfall har vi jo bare et tlysesystem. Nei; ingenting skom skrives om dette vil overbevise meg. Og da er siste ord sagt fra meg om den saken. Det er ikke en teori jeg tror på eller noensinne kommer til å tro på.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (44 minutter siden):

Syntes ikke det høres så villt ut at det var mye mediapress om å stenge ned Norge. Litt av greia var nok at veldig få visste noe særlig om det her, annet enn at andre land også hadde stengt ned. Jeg forstår handlinga til regjeringa og at det var bedre å være føre var, men at det ikke lå noe form for press(e) bak stiller jeg meg tvilende til. I min bok så var det kanskje det riktigste å gjøre da, nettopp siden ting var så usikkert.

Skal ikke undervurdere medias makt og innflytelse over beslutninger som taes. Kanskje ikke direkte, men er det noe media kan og livnærer seg på så er det å lage sjokkoverskrifter, som påvirker lesere som da igjen påvirker andre instanser. Hvor ofte ser vi f.eks ikke "Person X gjorde DETTE på TV" etterfulgt av et rasende kommentarfelt hvor mange ikke engang har fått med seg hva det dreier seg om men bare hiver seg på hylekoret basert på overskrifta aleine, bare for å få en oppfølging av Person X som "Beklager hendelsen blabla"

At sånt ikke påvirker noe som helst og har kraftige ringvirkninger finner jeg litt naivt å tro, men det blir strengt tatt litt off-topic.

Det en annen debattant påstod var at det var press fra vanlige folk om å stenge ned Norge. Og det er for meg....bare...nei. Men dere må gjerne diskutere det. Men uten meg.

Synes denne tråden handler mindre og mindre om oppdateringer rundt coronaviruset. Jaja....

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Du kan ikke ha fulgt med mye i mars hvis du ikke fikk med deg at det var et massivt press. Som sagt kanskje ikke fra folkedypet, men det var mange som hylte i media om at vi må stenge ned NÅ.  Og nettopp det er litt av poenget. Det var kanskje ikke et folkekrav, men til dels styrt av et massivt mediakjør. 

I tillegg var det ekstremt fokus på antall dødsfall i media.
Hvert ekstra dødsfall ville blitt slått stort opp så lenge politkerne ikke strammet kraftig inn.

Rask googling ga mange eksempler på folk som ville stenge ned:
https://www.dagbladet.no/nyheter/legenes-varsko---ga-i-lockdown/72233951
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/03/11/195655877/profilerte-leger-frykter-kollaps-ber-om-nedstenging-av-norge
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/70G4V8/fylkespolitiker-ber-erna-solberg-stenge-skoler-og-vurdere-lockdown-i
https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-korona-koronavirus/sv-politiker-vil-folge-danmark-og-stenge-skolene/234404
Osv...

Det var nok også styrt av at man på den tiden visste veldig lite om viruset. Da kan man ikke ta noen sjanser. Helsepolitikken kan ikke baseres på at det kanskje går bra.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

30 000 nordmenn skal ta hjemmetest for å avsløre immunitet mot covid-19
En omfattende forskningsstudie skal finne ut hvor mange i Norge som faktisk har antistoffer mot koronaviruset.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/30-000-nordmenn-skal-ta-hjemmetest-for-a-avslore-immunitet-mot-covid-19-1.15222204

Dette er vel ikke noe vits? De som var syke i våres har vel ikke antistoffer igjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som tallet på faktisk nysmittede i går var 552 smittetilfeller og ikke 495. Da jeg plottet det totale antall smittetilfeller i Norge inn i mitt Excel skjema i dag tidlig, fikk jeg en differanse på 552 tilfeller siden gårsdagen. Ser nå at det står i VG at det er 54 nye tilfeller  "i dag", utan at total antall tilfeller har endret seg siden går natt, det er fortsatt 19618 registrerte tilfeller. Dagens tall har i det siste ikke kommet før ettermiddagen, så rimelig sikker på at disse 54 ekstra må tilskrives gårsdagen.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...