Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

4 hours ago, coffeee said:

Det er da selvforklarende. Det blir som om en tilsynelatende frisk 30-åring dør av hjertestans. Da har det ligget er svakhet latent. Ellers hadde ikke hjertet stanset.

Eller det kan være en selvpåført svakhet, som man kan få f.eks. via for mye spinning og konkurransesykling over tid. Vet om et tilfelle av en nokså ung kar som fikk så mange hull internt i hjerte at han måtte legge syklingen helt på hylla, det ble noen turer for mye til akutten for å si det slik. Men han lever, bare måtte velge å legge lidenskapen på hylla.

Mens for enkelte som driver med sykling så dør de bare plutselig. Sykling er farlig? Ja på mange måter ;) Synes ikke så mye om syklister i biltrafikken f.eks. jeg..

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z
7 hours ago, coffeee said:

Nei det gjør det ikke, for hvis en tilsynelatende normalt frisk og rask 35-åring dør av vanlig influensa, så har vedkommende hatt en eller annen iboende svakhet ved systemet sitt som har ligget latent, og da har han ikke vært så frisk og rask som man først antok.

Faren med å bli syk er at du er mer akseptabel å få andre sykdommer i tillegg. Typ influensa + pneumokokker osv. Det er da det blir ille, også for friske personer. 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Slettet-GlDE6z said:

Faren med å bli syk er at du er mer akseptabel å få andre sykdommer i tillegg. Typ influensa + pneumokokker osv. Det er da det blir ille, også for friske personer. 

Her er det ikke snakk om "nedsatt allmenntilstand" som fører til andre sykdommer, men lungebetennelse som gir farlig lavt oksygenopptak (som i seg selv er dødelig uten behandling) og så store mengder av viruset i blodet at det fører til blodforgiftning og organsvikt. Det er ikke sekundærinfeksjoner de dør av. "Ingen" dør av influensa alene, dersom de er unge og friske. Det finnes selvfølgelig enkelttilfeller her og der, men ikke noe i nærheten av det vi ser nå.

Når det gjelder legen som døde er det verdt å merke seg at det tok over 3 uker fra han ble lagt inn på sykehus til han til slutt døde av hjertesvikt (?) som tyder på at det var organsvikt her også.

"Ingen grunn til panikk!"

image.thumb.png.ecadfe7ae723663cba1d46577e6afac4.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, G said:

Eller det kan være en selvpåført svakhet, som man kan få f.eks. via for mye spinning og konkurransesykling over tid. Vet om et tilfelle av en nokså ung kar som fikk så mange hull internt i hjerte at han måtte legge syklingen helt på hylla, det ble noen turer for mye til akutten for å si det slik. Men han lever, bare måtte velge å legge lidenskapen på hylla.

Mens for enkelte som driver med sykling så dør de bare plutselig. Sykling er farlig? Ja på mange måter ;) Synes ikke så mye om syklister i biltrafikken f.eks. jeg..

Elite idrett er alltid farlig, man presser kroppen på et nivå den ikke tåler over mange år. Sykling i norsk trafikk er ekstremsport og farlig. Man gjør det med livet som innsats. I spania, nederland og danmark er det en nytelse :)

Har syklet både i sykkelklubb og til jobb i flere år siste 10 år og stort sett er det et godt samarbeid mellom syklister og billister men "sykkelhaterne" på veien er livsfarlige og mange syklister har opplevd å ha 9 liv.

Når det er sagt, som bilist og fotgjenger blir jeg også oppgitt over den hodeløse oppførselen til mange hverdagssyklister i Oslo.
Jeg direkte skammer meg når jeg ser syklister ikke overholde rødt lys, gående i fotgjengerfelt ol. Når det er sagt kjører jeg bil med hjertet i halsen i Oslo pga. hodeløse fotgjengere i den mørke årstiden.

PS.
Forøvrig det flotte med aktive sykkeklubber er at de aktivt lærer alle medlemmer å ta hensyn til bilistene og lære seg god skikk og bruk på veien. Problemet er "rasshøla" som du finner alle steder og de som "bare sykler" uten å være informert og oppfører seg farlig/egoistisk i trafikken.

Ellers bør man alltid forsøke å opprettholde et godt samspill på en så farlig arena som trafikken er.

 

Men back to topic :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 2/4/2020 at 12:09 PM, Slettet-GlDE6z said:

Godt mulig det blir ille i Kina, India og andre tett befolkede samt gjerne fattige land, men jeg har mine tvil på at det blir veldig farlig i den vestlige verden.

Tiden vil vise, stoler uansett mest på norske fagfolk, når de sier jeg skal bekymre meg så gjør jeg det, gjerne naivt av meg. Er forsåvidt også i risikogruppen.

Svineinfluensaen spredde seg godt i USA. Ikke tro at du slipper unna bare fordi du bor i et vestlig land.

Men det er noen gode nyheter fra Kina. Antall smittete utenfor Hubei har begynt å falle. Blå strek er antall bekreftet per dag utenfor Hubei, gul er Wuhan og rød er antall i Hubei. Hubei øker hovedsakelig fordi de har økt testkapisiteten.

3395436496692894611-135.png

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
6 hours ago, Theo343 said:

Elite idrett er alltid farlig, man presser kroppen på et nivå den ikke tåler over mange år. Sykling i norsk trafikk er ekstremsport og farlig. Man gjør det med livet som innsats. I spania, nederland og danmark er det en nytelse :)

Har syklet både i sykkelklubb og til jobb i flere år siste 10 år og stort sett er det et godt samarbeid mellom syklister og billister men "sykkelhaterne" på veien er livsfarlige og mange syklister har opplevd å ha 9 liv.

Når det er sagt, som bilist og fotgjenger blir jeg også oppgitt over den hodeløse oppførselen til mange hverdagssyklister i Oslo.
Jeg direkte skammer meg når jeg ser syklister ikke overholde rødt lys, gående i fotgjengerfelt ol. Når det er sagt kjører jeg bil med hjertet i halsen i Oslo pga. hodeløse fotgjengere i den mørke årstiden.

PS.
Forøvrig det flotte med aktive sykkeklubber er at de aktivt lærer alle medlemmer å ta hensyn til bilistene og lære seg god skikk og bruk på veien. Problemet er "rasshøla" som du finner alle steder og de som "bare sykler" uten å være informert og oppfører seg farlig/egoistisk i trafikken.

Ellers bør man alltid forsøke å opprettholde et godt samspill på en så farlig arena som trafikken er.

 

Men back to topic :)

Jeg er ikke noen direkte sykkelhater. Men blir ganske oppgitt over noen tullinger i trafikken som du beskrev så fint allerede. Det er selvsagt billist-tullinger også.

Men kommune og stat har et ansvar for å legge bedre til rette. Det rareste jeg ser er når det er kilometervis lange slake godt preparert gangstiasfalt langs en hovedvei. Og en del fartsfantomer velger selvsagt bilveien. Og jeg kan forstå til en viss grad at de enkelte ganger gjør det, dersom påbegynnelsen av fortau skifter ofte pga. mange privatutkjørsler/veikryss. Men, på en god del steder så finnes det kilometervis med gangsti ved siden av vei. Og ofte så er asfaltering og kanter prioriert gangstiretning foran å lage ekle overganger som favoriserer utkjørsler på disse gangstiene. Jeg vet at de har lov til å velge bilveien, men jeg synes at det er kanskje et litt dårlig valg. Noen få fotgjengere må vel en syklist tåle å møte på sin vei vel? Det er jo et ekstra grep for treningens skyld å måtte akselerere etter møte med fotgjengere som evt. breier seg for mye i gangstibanen.

Til topic:

Ser ut til at dødsrate døde vs. friskmeldte nå er på like under 26 % når man ikke tar hensyn til antall smittede:

Coronavirus Cases:

34,915
of which 6,106
in severe condition

Deaths:

724

Recovered:

2,085
Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, G said:

Jeg er ikke noen direkte sykkelhater. Men blir ganske oppgitt over noen tullinger i trafikken som du beskrev så fint allerede. Det er selvsagt billist-tullinger også.

Men kommune og stat har et ansvar for å legge bedre til rette. Det rareste jeg ser er når det er kilometervis lange slake godt preparert gangstiasfalt langs en hovedvei. Og en del fartsfantomer velger selvsagt bilveien. Og jeg kan forstå til en viss grad at de enkelte ganger gjør det, dersom påbegynnelsen av fortau skifter ofte pga. mange privatutkjørsler/veikryss. Men, på en god del steder så finnes det kilometervis med gangsti ved siden av vei. Og ofte så er asfaltering og kanter prioriert gangstiretning foran å lage ekle overganger som favoriserer utkjørsler på disse gangstiene. Jeg vet at de har lov til å velge bilveien, men jeg synes at det er kanskje et litt dårlig valg. Noen få fotgjengere må vel en syklist tåle å møte på sin vei vel? Det er jo et ekstra grep for treningens skyld å måtte akselerere etter møte med fotgjengere som evt. breier seg for mye i gangstibanen.

Til topic:

Selv foretrekker jeg alltid utenfor vei da jeg ikke er noe fartsfantom men årsaken til at mange sykler i veien er:

1. Det er en meget lav fartsgrense på GSV og skal man passere folk må det gjøres i gangfart.
2. Det har høy risiko å passere gående bakfra med ørepropper eller øretelefoner
3. noen  gående skvetter så de nesten hopper ut av veien med hjerteinfarkt når man passerer rolig på sykkel.
4. Gående med hund har ofte langline og flere hunder som skaper fare for alle (selv om man bruker bjelle)
    Noen hunder er også dårlig trent ift. syklister.
5. Grusen blir liggende lenger på GSV enn vei. Høyere risiko for å punktere pga. ting som ligger å GSV.
6. flere årsaker...

Så det er rett og slett mange grunner til at man velger å sykle på veien. Det er enklere  og man kan holde farten man ønsker.
Men det er livsfarlig mange steder pga. uansvarlige bilister som man leser om i avisene nå og da. Har selv nesten blitt kjørt ihjel av billister som setter seg for trøtt i bilen kl. 6 eller lastebiler som passerer deg i en sving og klemmer deg i autovernet osv.

Ellers fin tråd og følger med på tallene du oppdaterer :D

 

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

February 9:

 
  • alert.png With 813 deaths to date, the novel coronavirus (2019-nCoV) on February 8, 2020 has surpassed SARS (final toll of 774 deaths in 2003) and is poised to surpass MERS (final toll of 858 deaths in 2012).
  • The novel coronavirus had already overtaken the total case count of SARS (8,096 cases worldwide) on January 30.


February 8:

 

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Døde vs. Friskmeldte har sunket til 23 %, når man ikke tar hensyn til totalt antall smittede.

Ser ut å kanskje være mer dødelig enn med SARS/MERS. Med store forbehold om at det kan være mange andre faktorer som kan være korrigerende for tallet i hvilken som helst retning. Alt vi har er jo de tallene som kilde.

Endret av G
Lenke til kommentar

Og dersom Kina er så heldige at de får holdt det inne i sin "trykkoker", så det ikke slipper ut. Så vil vi jo ikke få sammenliknbare gode nok data om hvor godt utrustet vestlige sykehus evt. måtte være på å redde liv ift. akkurat denne utgaven av det viruset.

Dessuten så kan også vestlige medisinsk personell ha fått kjøpt seg akkurat nok tid til å forstå det bra nok, til at tiltakene her blir mye mer effektive, enn det Kina har måttet slite med i begynnelsen av denne epidemispredningen.

Men, det finnes jo også sjanser for at en eller annen smittet unnslipper lupen, også har vi det gående i vesten også.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Og dersom Kina er så heldige at de får holdt det inne i sin "trykkoker", så det ikke slipper ut. Så vil vi jo ikke få sammenliknbare gode nok data om hvor godt utrustet vestlige sykehus evt. måtte være på å redde liv ift. akkurat denne utgaven av det viruset.

Dessuten så kan også vestlige medisinsk personell ha fått kjøpt seg akkurat nok tid til å forstå det bra nok, til at tiltakene her blir mye mer effektive, enn det Kina har måttet slite med i begynnelsen av denne epidemispredningen.

Men, det finnes jo også sjanser for at en eller annen smittet unnslipper lupen, også har vi det gående i vesten også.

Kynisk, men sant. G. Hvem er det som forsker på viruset? Hvis vi vesten ikke er rammet så hardt vil vi forske mindre for å finne en effektiv kur?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Hotel Papa said:

Kan dårlig luftkvalitet i Kina ha noe å si for befolkningens motstandsdyktighet, eventuelt alvorlighetsgrad av sykdomsforløpet? 

Ja 

Quote

ir pollution has been shown to exacerbate respiratory diseases such as asthma. However, it may also increase the risk for pneumonia by impairing the function of pulmonary alveolar macrophages and epithelial cells. Neupane and colleagues have hypothesized that long-term (1–2 years) exposure to air pollution would increase older adults' risk for hospitalization with pneumonia.

To test this hypothesis, the researchers conducted a case-control study in Hamilton, Ontario, between July 2003 and April 2005, comparing 365 individuals aged ≥65 hospitalized with community-acquired pneumonia (CAP) to 494 age-matched persons living in the same area at the same time. Levels of nitrogen dioxide (NO2; mainly from vehicle emissions), sulfur dioxide (SO2; principally from industrial sources), and fine particulate matter ≤2.5 µm in diameter (PM2.5; also mainly from industrial sources) were measured by several techniques during the years preceding the study period. Average annual levels of these pollutants were estimated for the residential addresses of the participants. Structured questionnaires were used to collect health data and information on potential confounders, such as history of smoking and occupational exposure to gases, fumes, or chemicals.

Multivariate analysis revealed that increased levels of NO2 (odds ratio, 2.30; P=0.007) and PM2.5 (OR, 2.26; P=0.012) were each associated with hospitalization for CAP, whereas increased SO2 levels were not (OR, 0.97; P=0.918).

Kort sagt: høy NO2- og PM2.5-konsentrasjon i luften hvor pasienten bodde korrelerte med innleggelse for lungebetennelse.

 

EDIT: finnes masse studier på dette en enkelt kan få med Google søk.

 

For å nevne noen:

 

Fra Korea

Quote

Conclusions: Exposure to NO2 and SO2 was associated with an increased incidence of pneumonia in Korea. Moreover, the effect of air pollution exposure lasted up to 5 weeks for NO2 and 10 weeks for SO2.

Og andre

WHO har også en fin oppsummering av hva uren luft fra husholdninger kan gjøre for økt forekomst av lungebetennelse.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det har vært forholdsvis dårlig luftkvalitet i Oslo noen dager i vinter (pga lavtrykk?), betyr det at det samme kan skje med de som jobber og bor i Oslo? Generelt sett har luftkvaliteten i Oslo blitt bedre siden 2016 men enkelte dager har vært dårlige.

9. november 2019 00:28
https://www.vartoslo.no/svevepartikler-fra-vedfyring-gjor-lufta-over-carl-berner-helseskadelig-vedfyring-er-verstingen-for-oslolufta/

 

Quote

Færre biler i sentrum, og mye mindre bruk av piggdekk i byen har gjort lufta bedre. Allikevel sliter astmatikere og hjertesyke med oslolufta. Det er spesielt på stille vinterdager at luftkvaliteten kan bli dårlig for disse gruppene.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Theo343 said:

Det har vært forholdsvis dårlig luftkvalitet i Oslo noen dager i vinter (pga lavtrykk?), betyr det at det samme kan skje med de som jobber og bor i Oslo?

Ikke i nærheten av luftkvaliteten i Kina. Selv nå, etter lang tid med bilforbud, er luftkvaliteten i Wuhan dårligere enn det dårligste den har vært i Oslo på lenge. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, PingEnt said:

Ikke i nærheten av luftkvaliteten i Kina. Selv nå, etter lang tid med bilforbud, er luftkvaliteten i Wuhan dårligere enn det dårligste den har vært i Oslo på lenge. 

Ja nei det var ingen konkuranse i hvem som hadde dårligst luftkvalitet men hva man ser som grenseverdier før det har betydning for dødlighetsgrad av en slik infeksjon.

 

Quote

Allikevel sliter astmatikere og hjertesyke med oslolufta

 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
9 minutes ago, Theo343 said:

Ja nei det var ingen konkuranse i hvem som hadde dårligst luftkvalitet men hva man ser som grenseverdier før det har betydning for dødlighetsgrad av en slik infeksjon.

 

 

Det er en vesensforskjell. Kina har helseskadelig luft over lange perioder. Oslo har det er par dager i året. Studiene jeg viste til snakket om lengre eksponering til luftforurensning, ikke bare en dag eller to.

Man skal ikke kymse av luftforurensning, men den er markant verre i kinesiske storbyer. Det betyr ikke at man ikke skal gjøre noe med det i Oslo også, men det blir useriøst å sammenligne det med kinesiske tilstander.

Akkurat nå, kl. 1819 (0119 I Beijing) er luftkvaliteten i Beijing lista som "very unhealthy": http://aqicn.org/city/beijing/

Altså midt på natta er lufta så dårlig at den er skadelig selv for helt friske mennesker.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...