Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Windoge said:

Det å åpne skoler og barnehager er vel det verste man kan gjøre? Barn tar med seg smitten hjem til hele familien. Da skjønner jeg ikke hvorfor de er så frem og tilbake på dette. Hvorfor ikke bare være ærlige?

Å holde skoler og barnehager stengt har enorme økonomiske konsekvenser.

Det virker som om man ikke klarer å bestemme seg for hva man skal gjøre. Skal Norge stoppe smitten, eller skal vi spre smitten over tid?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Camlon said:

Å holde skoler og barnehager stengt har enorme økonomiske konsekvenser.

Det virker som om man ikke klarer å bestemme seg for hva man skal gjøre. Skal Norge stoppe smitten, eller skal vi spre smitten over tid?

Nå er det vel nevnt flere ganger at det ikke lar seg gjøre å stoppe smitten. Det er ikke noe man kan bli kvitt.

Lenke til kommentar

Å bli kvitt den er kanskje ikkje råd før vaksine er klar, så det beste er å dra det ut i tid. Om det blir veldig langvarig kan det bli nødvendig å starte opp igjen med alternative metodar for å unngå eit nytt, stort utbrot. Å stenge landet i månadsvis er katastrofe. Korleis det eventuelt kan gjennomførast er vanskeleg å spå, men det bør nok testast langt meir enn i dag. Testinga har gått nedover i det siste, og ein ser tendensar til positivitet og at ting kan opne igjen snart, men det er potensielt eit skummelt scenario om det skulle koma eit nytt utbrot seinare.

Det er gjort mykje godt arbeid med å forenkle testmetodane, så det er berre å kjøre på med testing.

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Å holde skoler og barnehager stengt har enorme økonomiske konsekvenser.

Det virker som om man ikke klarer å bestemme seg for hva man skal gjøre. Skal Norge stoppe smitten, eller skal vi spre smitten over tid?

Hvordan det?
Skoler er bare en utgift, staten tjener ingenting på skolen
Ungene har ferie hele tiden så de går ikke glipp av noe utdanning

Barnehager har vi kun for at begge foreldre kan jobbe, og om de ikke jobber så trenger vi ikke barnehager

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Det står ikke mellom en 90 år gammel pleiepasient. Men kanskje mellom en sprek 60 åring og en 26 årig ufør.
Som sagt, man må tørre å ta verdidebatten, nå er det bare utfeiging over hele linja.

Det spørs om det blir (er) tid til å ta den debatten. Vi vet ikke når helsevesenet eventuelt blir overbelastet. For meg virker alder som det naturlige kriteriet for prioritet i behandling. En på 26 har vanligvis flere år igjen å leve enn en på 60, og levetid er det jeg mener har størst verdi. Jeg synes ikke en ufør er mindre verdt enn en arbeidsfør. En kunne selvfølgelig ta alle mulig andre faktorer i betraktning for å beregne forventet levealder, men i en krisesituasjon vil det være behov for enkle regler for å kunne ta raske avgjørelser.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (4 minutter siden):

Det spørs om det blir (er) tid til å ta den debatten.

Debatten bør i alle fall tas før ein ev. når det tidspunktet. Om me kjem der eller ei betyr ikkje stort, men det bør utarbeidast retningslinjer uansett. Det høyrest søkt ut og Høie ville ikkje ha snakk om det for ei tid tilbake, men ingen veit om me hamnar i ein situasjon som delar av Italia har fått, der dette blir nødvendig. Då er det bra for legane sin del at det er ein god plan for ein sånn situasjon.

Om ikkje dødsfalla så langt har overbevist om at tiltaka er nødvendig så kanskje det vil hjelpe å tenke på at folk potensielt må bli liggande på gangen i sjukehus og døy fordi det er for stor pågang. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, frohmage said:

Det spørs om det blir (er) tid til å ta den debatten. Vi vet ikke når helsevesenet eventuelt blir overbelastet. For meg virker alder som det naturlige kriteriet for prioritet i behandling. En på 26 har vanligvis flere år igjen å leve enn en på 60, og levetid er det jeg mener har størst verdi. Jeg synes ikke en ufør er mindre verdt enn en arbeidsfør. En kunne selvfølgelig ta alle mulig andre faktorer i betraktning for å beregne forventet levealder, men i en krisesituasjon vil det være behov for enkle regler for å kunne ta raske avgjørelser.

Sant, men det er knapt noen på 26 år som blir berørt med mindre de har underliggende sykdommer. De som fyller opp sykehusene er eldre. Og hvorfor viruset så lett finner veien inn på sykehjem bør gjøres noe med.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Zeph said:

Om ikkje dødsfalla så langt har overbevist om at tiltaka er nødvendig så kanskje det vil hjelpe å tenke på at folk potensielt må bli liggande på gangen i sjukehus og døy fordi det er for stor pågang. 

Tallene på døde vil nok overbevise i slutten av måneden for da snakker man om tusener.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (13 minutter siden):

Debatten bør i alle fall tas før ein ev. når det tidspunktet.

Joda, og "noen" har nok tatt den allerede, men en full samfunnsdebatt er nok lite gjennomførbar.

 

Windoge skrev (11 minutter siden):

Sant, men det er knapt noen på 26 år som blir berørt med mindre de har underliggende sykdommer.

Neida, men det var alderen som ble brukt i eksempelet jeg siterte. En på 65 har også i snitt flere år igjen enn en på 66.

At viruset finner veien inn på sykehjem er fæle greier, ja. Kan vi besøke pårørende på sykehjem i Norge nå, eller er det stengt? Smitten kommer vel også fort via helsearbeiderne, som kan være unge og symptomfrie.

edit: Jeg synes iallefall det ville være merkelig om pasientens økonomi skulle være et kriterie (siden "ufør") ble nevnt. 

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

Ja, det gjorde jeg, men du var også veldig "hissig" på å svare og svare utover flere innlegg. Så når ble det tid for å utdype ift. til dette spørsmålet? Jeg har også utdypet at det var snakk om i tidlig planleggingsfase og at det var knyttet i mot worst-case tilfeller. Helsemyndighetene behøvde å diskutere alle sider ved eventuelle utviklingsmønstre. Dette har jeg besvart. Så nå er jeg ferdig med akkurat den biten. Jeg skal likevel forsøke å nøste litt mer i hvor og når dette ble bestemt.

Du var også mer opptatt av å spørre etter kilder, enn å spørre om ting rundt selve bestemmelsen om sile-kriteriet. Hadde du tatt litt pause og ikke forsøkt å si om og om igjen at det ikke var sant. Så hadde en kunnet drøfte dette bedre. 

For meg var det viktigst å få gitt deg tilbakemelding om at du tok delvis feil. 

Jeg vet ikke hvem som er kverulerende når de første linkene i "bevisene" for at du ikke rett ut skriver at det finnes en satt aldersgrense er deg som rett ut skriver at det finnes en aldersgrense. 

Så er det plutselig feil at jeg etterspør kilder når du virker så ekstremt sikker? Vil du heller debattere mot mennesker som ikke er åpne for at de kan ha tatt feil og ikke fått med seg ny informasjon/bestemmelser? Det kommer ny informasjon hele tiden. Bestemmelsen jeg forholdt meg til ble tatt for over en uke siden. Ting endrer seg veldig raskt i situasjonen som er nå. Jeg var åpen for at jeg kan ha oversett nye bestemmelser. 

Jeg tok ikke delevis feil. Det er ikke tatt en beslutning om å sette en fast aldersgrense i Norge. Det er jo hundre prosent det motsatte som har skjedd. Man har aktivt valgt å ikke ha det. 

Og så prøver du å snu hele greia til at du har delvis rett fordi noen tenkt tanken tidlig i en prosess? Det er ikke jeg som er kverulerende her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

OUS: Arrangerte smittevernkurs for ansatte – to instruktører var smittet

70 personer ble satt i karantene etter et smittevernkurs ved Oslo universitetssykehus. To av instruktørene var smittet av coronaviruset.

Er det mulig??????? Bryte myndighetens bestemmelser på sykehus for å arrangere kurs.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8m8PXE/ous-arrangerte-smittevernkurs-for-ansatte-to-instruktoerer-var-smittet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Dubious said:

Hvordan det?
Skoler er bare en utgift, staten tjener ingenting på skolen
Ungene har ferie hele tiden så de går ikke glipp av noe utdanning

Barnehager har vi kun for at begge foreldre kan jobbe, og om de ikke jobber så trenger vi ikke barnehager

Skoler er et sted hvor barn kan være mens foreldrene er på jobb. Uten skoler og barnehager så er det mange som ikke kan jobbe, og det vil ha støre økonomiske konsekvenser.

Og restriksjoner av skole og barnehage kommer normalt sammen med andre restriksjoner som nedstenging av restauranter, frisører, skibakker, etc. Da blir de økonomiske konsekvensene enda større.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Skoler er et sted hvor barn kan være mens foreldrene er på jobb. Uten skoler og barnehager så er det mange som ikke kan jobbe, og det vil ha støre økonomiske konsekvenser.

Og restriksjoner av skole og barnehage kommer normalt sammen med andre restriksjoner som nedstenging av restauranter, frisører, skibakker, etc. Da blir de økonomiske konsekvensene enda større.

Og dermed må de starte med å tillate folk å jobbe først
Liten vits i å sende barna på skolen eller i barnehagen om foreldrene skal sitte hjemme

Lenke til kommentar

Nedstengingen av samfunnet kan ikke bli langvarig. For hva har vi da å gå tilbake til? Hvilke skattekroner skal drifte sykehus/sykehjem og alle krisepakkene staten deler ut? Neste steg i nedstegningen er en bankkrise pga enorme påslag på innlån (nei, i motsetning til hva alle virke å tro, låner de ikke av norges bank), usikre spreader, lite likviditet i dollar og tap på lån (både bedrift og privat). Det er ikke en ønsket situasjon. Bankene er mer likvide enn før finanskrisen, men tåleevnen er ikke forberedt på hva ytterligere nedsteging vil medføre. 

Lenke til kommentar
Sitat

Abstract

We identified seasonal human coronaviruses, influenza viruses and rhinoviruses in exhaled breath and coughs of children and adults with acute respiratory illness. Surgical face masks significantly reduced detection of influenza virus RNA in respiratory droplets and coronavirus RNA in aerosols, with a trend toward reduced detection of coronavirus RNA in respiratory droplets. Our results indicate that surgical face masks could prevent transmission of human coronaviruses and influenza viruses from symptomatic individuals.

Hey, hvem hadde trodd at masker faktisk fungerer for å stoppe corona virus. Men vi vet alltid bedre her i vesten enn i Asia.

https://www.nature.com/articles/s41591-020-0843-2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...