Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (1 time siden):

Så hva synes du er passende fremgangsmåte overfor Kina?

Få vekk mest mulig industri som er flyttet ned til Kina, holde de ansvarlig for kostnadene dette har medført.

Og få folk i Europa / USA / etc til å forstå at produkter vil koste litt ekstra fordi arbeidskraft flyttes vekk fra Kina.

De har vist om smitte ved de her "wet markets" i flere tiår, men de gjør aldri noe med det, bare det er nok grunn til strenge sanksjoner, samme mot flere andre land nedi Øst Asia.

Dette er faktisk en krig for vår overlevelse, neste virus kan ha en 30%+ dødelighet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Få vekk mest mulig industri som er flyttet ned til Kina, holde de ansvarlig for kostnadene dette har medført.

Og få folk i Europa / USA / etc til å forstå at produkter vil koste litt ekstra fordi arbeidskraft flyttes vekk fra Kina.

De har vist om smitte ved de her "wet markets" i flere tiår, men de gjør aldri noe med det, bare det er nok grunn til strenge sanksjoner, samme mot flere andre land nedi Øst Asia.

Dette er faktisk en krig for vår overlevelse, neste virus kan ha en 30%+ dødelighet.

 

Få slutt på globaliseringen med andre ord? Det er mange som mener det. Men hva da med Kina? Skal vi kutte forbindelsene med 1.6 Milliarder mennesker og ignorere deres hverdag?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 minutt siden):

Krisetiltak.

Det gjelder nok bare for en kort periode, ja. Likevel er mange for ressurssvake/syke til å komme innunder tilbudene uansett. Tilbudene har jo vært der i årevis, og de som har vært rusmisbrukere i 20+ år uten å være i noe slikt tiltak kommer neppe til å begynne nå. En bruker heller andre midler for å dempe abstinensene, og vi vil sikkert se en økning av tyverier fra medisinaldepot/helseinstitusjoner/apotek  om situasjonen utvikler seg til full tørke.

Lenke til kommentar
Just now, Oddvardm said:

Sålenge det er basert på disiplin som ikke er inntrengende er jeg tildels enig. Kan se litt problem med grønn sone da forretninger kan si at det er urettferdig at den den fikk være åpen, mens jeg ikke fikk. Kan du tenke deg at kafeen i Oslo Øst drevet av en innvandrer roper på rasisme overfor en åpen kafee på Frogner? Litt forsiktighet med å diffransiere slik vil være mitt råd.

Jeg tenkte på større regoner som Stor-Oslo, Stor-Bergen, etc. Å dele opp Oslo i regioner er en dårlig ide. 

Lenke til kommentar

Har begynt å se på hva vi lærte fra svineinfluensaen i 2009. Så finner frem gammel sak fra 2009... Hva skjedde med de 15 millioner munnbind vi skulle ha på lager for en pandemi?

Norge kjøper 15 millioner munnbind (Vg.no) - 30. april 2009

Ble disse brukt til daglig behandling av pasienter slik at lagrene gikk tomme, i stedet for å gå till innkjøp slik at sykehusene også har eget lager?

Edit:

Under svineinfluensa i 2009 skriver DSB i en rapport hvor mange som ble innlagt på sykehus:

Sitat

I perioden fra september 2009 til januar 2010 ble det totalt innlagt i overkant av 1 300 personer med influensa A, derav 172 personer på intensivavdeling.

Helse Sør-Øst lagde en rapport vurdering av behov for regionalt sikkerhets- og beredskapslager v. 07.06.2017:

Her er de skissert hva forbruk av smittevern er estimert ved 820 pasienter:

Sitat

Helsedirektoratet benyttet tilsvarende metodikk ved beregningen av behov for medisinsk utstyr under pandemien i 2009. I eksempelet nedenfor harOslo universitetssykehus tatt utgangspunkt i et scenario på 820 pasienter. Det er vurdert et utstyrsbehov per pasient. Denne vurderingen er gjort av fagpersoner ved Oslo universitetssykehus. Dette er ikke en norm for materialforbruk, men en indikasjon på forventet forbruk. Det dimensjonerende scenarioet på 820 pasienter er i samsvar med dimensjoneringen skissert i nasjonal pandemiplan.

image.png.354f8369e8ce1e6c55dcf610dd9cd277.png

---

Så, hvor ble av de 15 millioner munnbind vi skulle ha på lager?

 

Edit 2:

Found them!
Ser ut som det ble gjort innkjøp, men i november 2009 begynte Helsedirektoratet å dele ut 11 millioner munnbind til alle landets apotek fra eget kriselager (nrk.no) - 4. nov. 2009

Hvorfor så? Helsedirektoratet anbefalte syke folk å bruke minnbind...

 

Endret av Gjest
La til noen tall for å sammenligne hvor mye det var behov for
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (37 minutter siden):

Sålenge det er basert på disiplin som ikke er inntrengende er jeg tildels enig. Kan se litt problem med grønn sone da forretninger kan si at det er urettferdig at den den fikk være åpen, mens jeg ikke fikk. Kan du tenke deg at stengt kafee i Oslo Øst drevet av en innvandrer roper på rasisme overfor en åpen kafee på Frogner? Litt forsiktighet med å diffransiere slik vil være mitt råd.

Tror det beste er å basere soner på kommuner eller regioner. Men ja en klar rød sone er Oslo øst, men å etablere en rød sone i en bydel i en by  med bare 600.000 innbyggere tror jeg er lite vits. Da burde det heller være hele Oslo kommune og for eksempel hele Drammen kommune osv. 

Lenke til kommentar
ColdIce skrev (14 minutter siden):

Har begynt å se på hva vi lærte fra svineinfluensaen i 2009. Så finner frem gammel sak fra 2009... Hva skjedde med de 15 millioner munnbind vi skulle ha på lager for en pandemi?

Norge kjøper 15 millioner munnbind (Vg.no) - 30. april 2009

Ble disse brukt til daglig behandling av pasienter slik at lagrene gikk tomme, i stedet for å gå till innkjøp slik at sykehusene også har eget lager?

Edit:

Under svineinfluensa i 2009 skriver DSB i en rapport hvor mange som ble innlagt på sykehus:

Helse Sør-Øst lagde en rapport vurdering av behov for regionalt sikkerhets- og beredskapslager v. 07.06.2017:

Her er de skissert hva forbruk av smittevern er estimert ved 820 pasienter:

---

Så, hvor ble av de 15 millioner munnbind vi skulle ha på lager?

Dette blir spennende....

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (8 minutter siden):

Tror det beste er å basere soner på kommuner eller regioner. Men ja en klar rød sone er Oslo øst, men å etablere en rød sone i en bydel i en by  med bare 600.000 innbyggere tror jeg er lite vits. Da burde det heller være hele Oslo kommune og for eksempel hele Drammen kommune osv. 

Yup

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Hva er det du er kritisk mot egentlig? Bortsatt fra gamle folk da.

Jeg er kritisk til all søpla som florerer i tråden her

https://www.newscientist.com/article/2236544-coronavirus-are-there-two-strains-and-is-one-more-deadly/
 

Sitat

The differences between the two identified strains are tiny. In fact, they can’t really be considered to be separate “strains”, says Jones. And many of the genetic differences won’t affect the production of proteins, and so won’t change the way the virus works, or the symptoms it causes, he says. One is not more deadly than the other.

 

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

Camlon skrev (1 time siden):

Finland har isolert Helsinki-regionen, så det er fullt mulig. Og nordmenn flest er lovlydige, det ser vi med hytteforbudet. Masse klaging, men svært få som faktisk drar.

Poenget med soner er ikke bare å hindre at folk drar, men det er også for å ha ulike nivåer av nedstenging. 
Rød = Lockdown
Gul = Som idag
Grønn = Det meste er åpent


Det er komplisert med soner, det er ikke bare å stenge et område, så ordner det seg liksom.
En ting er landegrenser, men det skaper også problemer for mange, folk som har delt ansvar for barn hvor foreldrene bor på hver sin side av grensen, foreldre som bor i Sverige med barn i Norge eller motsatt, folk som bor rett på andre siden av grensen, det bor jo masse nordmenn i for eksempel Strømstad, som kanskje går til sykehus, leger, apotek, tannleger osv i Norge.

Tenk deg de problemene, ganger hundre, dersom man stenger enkelte kommuner, mens andre er åpne.
Barn som bor bare noen hundre meter fra sine foreldre, kan ikke lengre besøke de, folk som bor slik at sentrum og butikker er rett på andre siden av en kommunegrense må kanskje kjøre mye mye lengre, folk som bor i en kommune, som jobber i en annen kommune osv.

Det kommer til å bli helt kaos, ta for eksempel Oslo, man stenger kommunen, men hva med alle som bor på Gjelleråsen, som ligger i Lillestrøm kommune, ikke Oslo, eller Fjellhamar i Lørenskog, hundretusenvis av mennesker krysser kommunegrensen bare for å gå i den lokale butikken på disse stedene.

De som bor nære kommunegrenser kan stå å kaste stein på den lokale butikken, men må kanskje reise en halvtime for å gå i en annen butikk, det finnes sikkert tusenvis av slike eksempler, norske kommunegrenser, selv fylkesgrenser, er ikke særlig "faste", vanligvis krysser vi disse hele tiden uten å en gang tenke på det.

For å ikke snakke om logistikkhelvete som kommer ved å forsøke å holde grensene stengt, det vil kreve enorme ressurser, all transport som går igjennom kommunen, på hovedveier og den slags, må kontrolleres osv. Politi, brann, sykehus, taxi, varetransport og stort sett alt annet, operer vanligvis på tvers av kommunegrenser. Jeg forstår at disse fremdeles kan krysse grensene, men absolutt alt blir vanskeligere.

Jeg vet ikke hvordan de har gjort dette i Finland, jeg antar at det er noe enklere ettersom Uusimaa har så lang linje mot havet og det er mindre befolket rundt dette området, så man har vel fått med alle forsteder og slikt innenfor karantenen, men jeg antar at selv der har de problemer med å holde dette i effekt.

Så er det jo slik, at dersom man gjør et område til "rød sone", og nabokommunen er "grønn sone", så tilsier all erfaring med menneskelige reisemønster at svært mange vil reise fra "rød" til "grønn", av frykt eller fordi alt er åpent i denne "grønne sonen".
De som har familie eller mulighet, vil rømme de "røde" sonene, og det vil fungere motsatt av tiltenkt, man risikerer at man får mer bevegelse i befolkningen enn ved å bare la være å ha soner.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...