Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124
DiskusDød skrev (14 minutter siden):

Jeg våknet opp med vond hals og hosting i dag, skal jeg ringe legen min?

Vel, dette er det sedvanlige forkjølelses og influensa sesongen!! Glem ikke det!! ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

US 'risks acting too late'

Julian Borger 

Julian Borger

Anthony Fauci, the top US official on infectious disease, testifying to the House oversight committee, urging more aggressive preemptive action in the US:

If we don’t do very serious mitigation now, what’s going to happen is that we’re going to be weeks behind, and the horse is going to be out of the barn, and that’s the reason why we’ve been saying, even in areas of the country, where there are no or few cases, we’ve got to change our behaviour. We have to essentially assume that we are going to get hit. And that’s why we talk about making mitigation and containment in a much more vigorous way.

 

 

WHO

Quote

Covid-19 is a pandemic

The daily World Health Organization briefing has just begun.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, the WHO director-general, says there are now more than 118,000 cases in 114 countries, and 4,291 people have lost their lives.

He says it has reached the stage where it can be described as a pandemic.

Quote

Pandemic 'is not a word to use lightly'

The WHO director-general said:

Pandemic is not a word to use lightly or carelessly. It is a word that, if misused, can cause unreasonable fear, or unjustified acceptance that the fight is over, leading to unnecessary suffering and death.

Describing the situation as a pandemic does not change WHO’s assessment of the threat posed by this coronavirus. It doesn’t change what WHO is doing, and it doesn’t change what countries should do

World Health Organization (WHO)(@WHO)

? BREAKING ?

"We have therefore made the assessment that #COVID19 can be characterized as a pandemic"-@DrTedros #coronavirus pic.twitter.com/JqdsM2051A

March 11, 2020

 

 

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/11/coronavirus-update-live-news-uk-health-minister-italy-lockdown-australia-us-china-stock-markets-outbreak-latest-updates

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (22 minutter siden):

Det er svært uheldig å bli sittende hjemme å vente til en lungebetennelse får utvikle seg. I følge PingEnt så kan lungebetennelser også være milde en stund, slik jeg tolker hans skriveri før i denne tråden. Derfor sniker det seg kanskje inn. Så å nekte slike folk legeundersøkelse blir også feil framgangsmåte.

Han skriver jo at han er sikker på at han er smittet, men ikke oppfyller kriteriene for å bli tastet. Da synes jeg han bør hølde seg hjemme til han blir syk. De først vil han oppfylle kriteriene for test og behandling.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Øystein said:

Jeg ser mange påstander fra deg i denne tråden, med få eller ingen kilder. Hvor har du det fra at Italia ikke behandler folk over 60? Hva mener du med "mange" 20-åringer? Også 20-åringer kan dø av influensa.

En annen årsak til at det er svært vanskelig å beregne dødsrate, er at 2/3 går med smitte uten at man i praksis kjenner det (asymptomatiske). 1/3 blir syke etter smitten, og det er disse som blir testet. 

Jeg ser nå at når jeg skrev dette innlegget, så svarte du følgende:

Jeg håper resten av brukerne leser det du skriver her. Ro deg ned nå, og slutt å spre frykt.

Kilden ble postet flere ganger i går (eller om det kanskje var mandag). Postet også en Twitter link tidligere i dag som underbygger mye av det samme: https://mobile.twitter.com/jasonvanschoor/status/1237142891077697538

Alderen var visst 65 + de med kreft, diabetes eller organtransplantasjon. Disse får altså ikke livreddende behandling lenger. 

Kilde forresten til at 2/3 ikke får symptomer? Det henger ikke på greip når det samtidig påstås at det ikke smitter hvis man ikke har symptomer. 

Vet at FHI har påstått 2/3 men det går ikke opp med tallene vi ser. 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Kilden ble postet flere ganger i går (eller om det kanskje var mandag). Postet også en Twitter link tidligere i dag som underbygger mye av det samme: https://mobile.twitter.com/jasonvanschoor/status/1237142891077697538

Alderen var visst 65 + de med kreft, diabetes eller organtransplantasjon. Disse får altså ikke livreddende behandling lenger. 

Jeg anser ikke "Jason Van Schoor UK based Registrar in Anaesthesia & ICM | Racket sport fanatic & outdoor enthusiast | Instagram: jaynimble | own views" som en pålitelig kilde til at Italia har sluttet å behandle folk over 60 eller 65 (og som du nå har utvidet til å inkludere folk med kreft, diabetes eller organtransplanterte).

Hvis kilden har blitt postet flere ganger, så får du gjerne finne de igjen.

Lenke til kommentar

Flere medier melder nå om WHO's endring av status for epidemien. Etter å ha ventet i det lengste med å klassifisere dette som en pandemi, har de nå gjort dette:
 

WHO declares the outbreak of the new coronavirus is a pandemic
https://www.theverge.com/2020/3/11/21156325/coronavirus-pandemic-who-declares-covid-19-outbreak-global-h1n1

Coronavirus live updates: WHO says Covid-19 is pandemic
https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/11/coronavirus-update-live-news-uk-health-minister-italy-lockdown-australia-us-china-stock-markets-outbreak-latest-updates?page=with:block-5e690c618f08c2df6d277956

World Health Organization Declares Coronavirus a Global Pandemic
https://www.thedailybeast.com/world-health-organization-declares-coronavirus-a-global-pandemic?source=articles&via=rss

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Quakecry said:

Hva vil at det er erklært som en pandemi bety praktisk talt? 

Vel, praktisk talt? Ingen aning. Sikkert ingenting. Eneste forskjellen er vel at: Ingenting? Aner faktisk ikke.

For de som er usikker: 

Quote

Pandemi, sykdom som rammer svært mange mennesker og brer seg ut over et meget stort geografisk område, for eksempel flere verdensdeler

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (4 minutter siden):

Hva vil at det er erklært som en pandemi bety praktisk talt? 

Lite i praksis for mannen i gata. For etater på nasjonalt og internasjonalt plan: At dette er et globalt utbrudd, altså finnes overalt (foreløpig unntatt Antarktis). Det åpner for endring i ressursbruk, beredskap etc.

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Heiheihade said:

Vel, praktisk talt? Ingen aning. Sikkert ingenting. Eneste forskjellen er vel at: Ingenting? Aner faktisk ikke.

For de som er usikker: 

 

 

3 minutes ago, xRun said:

Lite i praksis for mannen i gata. For etater på nasjonalt og internasjonalt plan: At dette er et globalt utbrudd, altså finnes overalt (foreløpig unntatt Antarktis). Det åpner for endring i ressursbruk, beredskap etc.

Okei. Takk. Med andre ord er det egentlig ingen forandringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (3 minutter siden):

 

Okei. Takk. Med andre ord er det egentlig ingen forandringer. 

Joda, men ikke for deg og meg. Vi vil derimot kunne se endringer i hvordan myndigheter forholder seg til dette, og evt. endringer i tilnærmingene til bekjempelse. At det klassifiseres som en pandemi åpner pengesekkene litt mer, og noen flere dører. Så det er forandringer, men ikke direkte for mannen i gata.

Litt på samme måte som når det erklæres nasjonal krise, eller i USA: "State of Emergency". Det åpner for nødmidler og andre ressurser man ellers ikke har tilgang til.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, xRun said:

Joda, men ikke for deg og meg. Vi vil derimot kunne se endringer i hvordan myndigheter forholder seg til dette, og evt. endringer i tilnærmingene til bekjempelse. At det klassifiseres som en pandemi åpner pengesekkene litt mer, og noen flere dører. Så det er forandringer, men ikke direkte for mannen i gata.

Skjønner. Det blir hverfall interessant! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...