Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jeg synes dette alene rettferdiggjør vaksinering av barn.

greit nok det.

Min skepsis til den policyen, er den ukjente faktoren med mRNA teknikken (på lang sikt)

Er et gammelt kjerringråd som sier: "ikke legg alle egg i én kurv"

hvis vi som samfunn, gir heksebrygget til alle fra 0 - 100 år, ligger vi dårlig an hvis noe uventet fryktelig inntreffer med mRNA der fremme.

(kanskje overdrevent frykt-scenario, men tanken har streifet)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Mr.M said:

joda, jeg har fått med meg alt og mere til.

- også fått med meg hvordan argumentasjonen fra myndighetene kan tilpasses akkurat det målet man er ute etter. Når det gjelder vaksinering av barn under 12 er jeg ikke i tvil om at det kun gjøres for den alminnelige smittereduksjon man oppnår ved det, i samfunnet. Altså, ikke nødvendigvis at barn 0 - 12 år har noen medisinsk gevinst av det, vs. potensielle farer med vaksinen.

Vi ser hvor enkelt det er å skifte standpunkt, - UK bestemte seg vel først for å ikke vaksinere under 12 (uavhengig om vaksiner var godkjent på tidspunktet) men har vel nå bestemt å gjøre det allikevel. Det er med andre ord bare et verktøy for å redusere smittetrykket i samfunnet. Greit nok, mange mener sikkert det godt nok som selvstendig motiv, men ikke lat som at det er for barnas egen skyld, det er min innsigelse.

Nå er 5 - 11 år godkjent for Pfizer allerede.

https://www.jpost.com/breaking-news/pfizer-and-biontech-announce-topline-results-from-trial-of-covid-19-vaccine-in-children-5-to-11-679870

Lenke til kommentar
8 hours ago, Mr.M said:

greit nok det.

Min skepsis til den policyen, er den ukjente faktoren med mRNA teknikken (på lang sikt)

Er et gammelt kjerringråd som sier: "ikke legg alle egg i én kurv"

hvis vi som samfunn, gir heksebrygget til alle fra 0 - 100 år, ligger vi dårlig an hvis noe uventet fryktelig inntreffer med mRNA der fremme.

(kanskje overdrevent frykt-scenario, men tanken har streifet)

Nå får jo mRNA ordentlig medvind. Like før nå at alle vaksineutviklere "bør" kjøpe seg brukslisens dersom slikt kreves for å kunne henge med i gamet. Regn med at influensa-vaksine og andre vaksiner, blir på mye mRNA-basis framover en eller annen gang.

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, DaniNichi said:

Ja voksne sin egoisme og frykt for smitte har jo flyttet dette felles eksperiemente ned til 12år nå, men de galeste er jo ikke fornøyd inntil spedbarn sprøytes full av Mrna.

 

Ned til 5 år. Heldigvis har forskjellige nasjoner egne legemiddelverk. Men regn med at det glir igjennom de fleste steder, dersom Pfizer's data er gode for gruppen.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 timer siden):

Kanskje overdreven tro på big pharma heller fra deg...

Det argumentet der har å gjøre med hvordan kroppen fungerer. Jeg er generelt skeptisk mot big pharma.

DaniNichi skrev (6 timer siden):

Ja voksne sin egoisme og frykt for smitte har jo flyttet dette felles eksperiemente ned til 12år nå, men de galeste er jo ikke fornøyd inntil spedbarn sprøytes full av Mrna.

Nei det har ikke noe med egoisme å gjøre. Husk at også når voksne tar vaksine så er mye av poenget at smitten skal reduseres av hensyn til andre. Det er denne tankegangen som skiller oss fra destruktive egosamfunn som USA. Poenget er at barn utgjør en del av befolkninga og desto større del av befolkninga som er vaksinert, desto vanskeligere har viruset for å spre seg. Dermed kan man lette på andre typer tiltak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 9/20/2021 at 7:42 AM, G said:

Israelerne sier vel annerledes om den saken. Så hold øynene opp for norske nyheter om en ca. 6-9 mnd., det antar jeg at vi vet nytt.

At man overser dette er litt bekymringsverdig.  

18 hours ago, G said:

Taxisjåførene på Sola så ut å ikke bruke munnbind lengre.

I Canada var taxisjåførene veldig påpasselige med bruk av munnbind for tiden.

Går på jobb hver dag i Oslo og har ikke sett ett munnbind på snart 2 uker. Eneste unntaket var på treningsstudio som slo meg som litt mistenkelig.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Poenget er at barn utgjør en del av befolkninga og desto større del av befolkninga som er vaksinert, desto vanskeligere har viruset for å spre seg. Dermed kan man lette på andre typer tiltak.

Vaksinen utrydder ikke viruset, det har blitt gjort ganske klart nå; den forhindrer bare alvorligere sykdomsforløp så det argumentet er ikke så bra. Og når corona ikke er farlig for barn er det heller ingen grunn til å påtvinge dem vaksinene og når vaksinen beskytter de eldre mot alvorlige forløp er det absolutt ingen grunn i verden til å tviholde på destruktive og menneskefoiendtlige tiltak som ødelegger både økonomien og maksineriet i samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Hvem påstår at vaksinen utrydder viruset? Hva med alle nyansene mellom "vaksiner virker over hodet ikke" og "vaksiner er 100% effektive mot alt"?

Ja, det er der jeg står. Vaksinene fungerer veldig bra på å bryte lenken mellom smitte og alvorlig sykdom/død og er derfor også nøkkelen til å avslutte alle nedstengingstiltakene. Men viruset kommer til å bli hos oss for alltid, det burde være klart nå. Og derfor mener jeg det er unødvendig å vaksinere barn når alle voksne som vil er vaksinerte. Det er dog annerledes i USA hvor store deler av befolkningen er anti-vaxxere enn i Norge. Der borte vil de slite med dette i lang, lang tid fremover.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Mener du at R-tallet ikke spiller noen rolle lengre?

.. og at bieffektene av vaksinen er like ille for vaksinerte som covid19?

1)Ja, i aller høyeste grad. Her forholder jeg meg til det FHI sier og det danske myndigheter sier; at det som teller nå er antallet innlagte og døde og ikke absolutte tall for positive PCR-tester. I godt vaksinerte befolkninger er det det som teller og man bør slutte med denne tellingen av daglig antall smittede med umiddelbar virkning ellers kommer vi oss aldri ut av denne sirkelen.

2)Nei. Ulempene oppveier fordelene. Vaksinene virker ganske bra og som de lovet oss må de bety slutten på unntakstilstanden, ikke bare et tillegg til den.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Kanskje overdreven paranoia. Jeg ser ingen grunn til at bivirkninger skulle øke med tida. Man blir øm ved stikkstedet og får litt sykdomsfølelse også avtar det mot null. Thats it.

jeg tenker ikke på bivirkninger av vaksinen som sådan, men at det kan dukke opp ytre faktorer som nye virus elle andre ytre påvirkninger på sikt som kan gi negativt utslag hvis man har mRNA i cellene.

Jeg har sagt det før, -det burde være en oppvekker at vitenskapen er langt mer restriktiv når det gjelder mRNA brukt i genmodifisering i planter (det vi evt. skal putte i munn) enn mRNA de sprøyter inn i blodårene på folk. De hadde aldri godtatt slik hastverk hvis det dreide seg om landbruk.

men men, kanskje det kommer noe "positivt" ut av det for kloden/klima hvis 95% av befolkningen i den industrialiserte del av verden på et gitt tidspunkt bare faller om å kreperer. Det er en reduksjon i forbruk & utslipp som politikerne aldri vil få til på normal måte (av frykt for å ikke bli gjenvalgt)

kanskje det er en plan allikevel..

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

jeg tenker ikke på bivirkninger av vaksinen som sådan, men at det kan dukke opp ytre faktorer som nye virus elle andre ytre påvirkninger på sikt som kan gi negativt utslag hvis man har mRNA i cellene.

Man har på sikt ikke mRNA i cellene etter vaksinering. Vaksinematerialet blir borte innen relativt kort tid, og det trengs heller ikke lengre enn det. En går ikke med "mRNA" fra vaksinen i kroppen mange måneder senere.

Sitat

The mRNA that instructs cells to create the spike protein is broken down by the cell shortly after the protein is synthesised (here). The protein itself, meanwhile, is broken down when it leaves the cell and is met by the immune response (herehere). As explained by Pfizer, this approach trains the immune system to recognise and respond appropriately should it encounter the virus in the future (here).

https://www.reuters.com/article/factcheck-vaccines-mrna-idUSL1N2L9187

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

jeg tenker ikke på bivirkninger av vaksinen som sådan, men at det kan dukke opp ytre faktorer som nye virus elle andre ytre påvirkninger på sikt som kan gi negativt utslag hvis man har mRNA i cellene.

Jeg har sagt det før, -det burde være en oppvekker at vitenskapen er langt mer restriktiv når det gjelder mRNA brukt i genmodifisering i planter (det vi evt. skal putte i munn) enn mRNA de sprøyter inn i blodårene på folk. De hadde aldri godtatt slik hastverk hvis det dreide seg om landbruk.

men men, kanskje det kommer noe "positivt" ut av det for kloden/klima hvis 95% av befolkningen i den industrialiserte del av verden på et gitt tidspunkt bare faller om å kreperer. Det er en reduksjon i forbruk & utslipp som politikerne aldri vil få til på normal måte (av frykt for å ikke bli gjenvalgt)

kanskje det er en plan allikevel..

Brukes mRNA i planter da? Trodde det var genmanipulering som skjedde med planteriket. Genmanipulering er de forsiktig med å drive på med i mennesker, selv om det skjer noe CRISPR for enkelte som har veldig uheldig arvematerial levert fra sine foreldre eller ved naturlig mutasjon.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, xRun said:

Man har på sikt ikke mRNA i cellene etter vaksinering. Vaksinematerialet blir borte innen relativt kort tid, og det trengs heller ikke lengre enn det. En går ikke med "mRNA" fra vaksinen i kroppen mange måneder senere.

https://www.reuters.com/article/factcheck-vaccines-mrna-idUSL1N2L9187

Fant nå en kilde en gang for lenge siden som jeg delte i den "store" covid-tråden (førstetråden). Som tilsier at de var usikre på om mRNA kunne overleve i noen celler i månedsvis og produsere "designet". Men sannsynligvis så ville vel immunforsvaret normalt ha smakt på cellene og ryddet det av veien. Er vel sistnevnte som antas teoretisk at skjer vel? Eller har de bevis på dette egentlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...