Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (12 timer siden):

Det er jo en åpen debatt om det og jeg tror det kommer til å bli skrotet i UK. "Vaksinepass" var jo Bill Gates sitt hjertebarn da og vel....han er ikke akkurat noen "helt" lenger.

Ganske underlig at et tidligere liberalt og bohemisk land som Danmark har blitt de som mest aggresivt innfører dette med liten debatt i forkant. Danmark er ikke til å kjenne igjen, men det er en annen sak.

Jeg tror vaksinepass for covid-19 blir en flopp og at de få landene som har tatt det til seg skroter det etterhvert. Nå er det slik og har vært det lenge at det kreves fremsatt bevis på vaksinering av bestemte virus ved innreise til enkelte land, men man trenger ikke en app med digitalt "pass" for det; det holder å ha et hefte med dokuementasjon fra bestemte instanser på at man er vaksinert på de og de sykdommene. Men da bør det kun være noe som er relevant for innresie til land og ikke til noe annet. Ikke for transport, nattklubber, butikker, kinoer etc. For en del land må man være vaksinert mot polio for å slippe inn i selve landet; altså fremvise ved passkontroll på flyplasser. Men du må ikke fremvise bevis på at du er vaksinert mot polio for å få spise på en restaurant og besøke museum i de nevnte landene da. Det blir for drøyt.

Ekstremt mange mennesker gikk i demonstrasjon mot vaksinepass i London og avisene skrev alt ifra noen få 100 mennesker til noen få tusen fra mer liberale aviser..Agendaen er jo ganske klar..Alle som motsier seg vaksiner er kyniske idioter og motsier man ting som vaksinepass så er man det samme.

 

Sitat

Hundreds join anti-vaccination protest in central London. Hundreds of people gathered in London on Saturday 29, May, in an effort to protest ...

https://www.independent.co.uk/tv/news/hundreds-join-anti-vaccination-protest-in-central-london-v586a1e70

 

Ser dette ut som 100vis ?

Jeg har ingen ide hvem Tim Truth er sikkert en konspirasjonsteorier dude, men fant ikke noe gode klipp av hvor mange det var, YT er vel ute med sensur knappen igjen når det kommer til ting rundt covid..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Ekstremt mange mennesker gikk i demonstrasjon mot vaksinepass i London og avisene skrev alt ifra noen få 100 mennesker til noen få tusen fra mer liberale aviser..Agendaen er jo ganske klar..Alle som motsier seg vaksiner er kyniske idioter og motsier man ting som vaksinepass så er man det samme.

 

 

Ser dette ut som 100vis ?

Jeg har ingen ide hvem Tim Truth er sikkert en konspirasjonsteorier dude, men fant ikke noe gode klipp av hvor mange det var, YT er vel ute med sensur knappen igjen når det kommer til ting rundt covid..

Man må ikke være konspirasjonsteoretiker for å se det betenkelige med et slikt pass.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Antall nye tilfeller fortsetter å øke i UK. Over 5000 tilfeller er høyt til å være en søndag. 2000 flere tilfeller enn for en uke siden... Forsetter økningen så tror jeg raskt vi ser enkeltdager neste uke med opp mot 7000-9000 tilfeller. 

Las i en notis at den planlagte gjenåpningen 21.juni nå står på spill og at de vurderer å forskyve åpningen 2 uker. 

Endret av Fnugle
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

San Francisco may be first major US city to hit herd immunity, experts say
https://www.theguardian.com/us-news/2021/jun/08/san-francisco-covid-herd-immunity

Sitat

City still recording small number of Covid cases per day but they don’t appear to be triggering wider outbreaks

San Francisco is still recording a small number of coronavirus cases, about 13.7 per day, said Dr George Rutherford, professor of epidemiology at University of California, San Francisco, but they don’t appear to be gaining enough of a foothold in the population to trigger wider outbreaks.

“That is what herd immunity looks like,” Rutherford said. “You’re going to have single cases, but they’re not going to propagate out.”

Sitat

Health officials still lack agreement on exactly what percentage of the population must be immune to Covid-19 to achieve the much-vaunted status of “herd immunity”, when so many people have antibodies against the virus that it can no longer spread widely through the community.

Throughout the pandemic, the vaccination goals to hit herd immunity have been a moving target, a briefing from Yale School of Medicine notes, with experts initially estimating that the virus would have difficulty spreading if 60 to 70% of the population was immune. With several variants in circulation, some of which are more contagious, the estimates have been climbing. Many experts now estimate that herd immunity will be achieved when 80 to 90% of residents have been vaccinated.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/29/2021 at 11:57 PM, Benbjo said:

Begynner vel å nærme oss smittsomhet lik meslinger nå. Den er vel på R0=12 mener jeg. 

Ganske sykt at virus kan merge på denne måten. Få de verste egenskapene til to allerede ille varianter. 

Hvor skjer selve sammenflettingen av RNA hen for disse nye virusvariantenes del? Det kan vel neppe skje i selve viruset siden dette er for et frø å regne. Det må vel skje i den infiserte kroppscellen. Virus er jo ikke bakterier, som har en tendens til å klare kunsten å sammenflette arvematerieler selv. Bakterier har en høy egenskap for å arve egenskaper fra nabobakterier de kommer i kontakt med. Dersom en bakterie får antiobiotikaresistens, så må man regne med at den informasjonen lett kan deles med andre bakterier så det får bedre fotfeste gjennom "survival of the fittest"-prinsippet.

Lenke til kommentar
On 5/30/2021 at 12:52 AM, Theo343 said:

Man tenker at de faktiske dødstallene av Covid-19 er 3 til 4 ganger høyere enn rapportert på global basis. Da er vi på et nummer rundt 9-12 millioner døde. Til sammenligning døde 75  millioner (40mil sivile) samlet under alle årene i WW2.

 

Ganske sykt å tenke på egentlig. At døden ikke noteres ned i ordentlige "oppslagsverk" som kan stoles på.

Dersom det står så sløvt til i verden, så kan man vel heller ikke regne med at kampen mot Covid-19 er like god alle steder heller.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 6/2/2021 at 12:25 AM, fredrik2 said:

FHI snakker om sommaren och ikke om noen uker. Om noen uker kommer ikke speciellt många under 50 vara vaksinerade i Norge.

Her tror jeg vi ser effekten av en mentalitet hvor Morromann evt. mener at pandemien er over allerede i går. Han vil helst glemme hele greia og leve et liv som før Covid-19 så snart som mulig. Det er slik jeg tolker han.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjent vaksinemotstander innlagt med corona
https://www.dagbladet.no/nyheter/kjent-vaksinemotstander-innlagt-med-corona/73883217

Sitat

Den kjente amerikanske pastoren og vaksinemotstanderen, Rick Wiles, ble innlagt på sykehus med corona i forrige uke, skriver flere amerikanske medier.

Wiles har blant annet sagt at corona-vaksinen er en «massedød-kampanje».

Rick Wiles er en av profilene bak nettsida Trunews, der han deler homofobisk og rasistisk propaganda, og støtter opp om konspirasjonsteorier.

Etter innleggelsen publiserte nettsida en beskjed fra Wiles, som sa han var ved godt mot.

- Jeg slipper ut fra sykehuset seinere i dag. Jeg puster normalt igjen og lungebetennelsen er borte. Det verste er over.

Flere i pastorens nære omgangskrets ble også rammet av sykdommen.

- Kona mi, Susan, er fortsatt utslitt. Svigerdatteren min er ekstremt dehydrert og ble fraktet til sykehus tidlig i morges.

Fem andre nære familiemedlemmer hadde også symptomer på coronasmitte, det samme gjaldt tre av de ansatte hos Trunews.

Sitat

Før Wiles ble innlagt, sa pastoren at han ikke kom til å ta vaksinen.

- Jeg skal være en av overleverne. Jeg skal overleve massedrapet. Det eneste gode som vil komme ut av dette er at mange dumme mennesker vil bli drept. Hvis vaksinen dreper mange dumme mennesker, vil vi få en bedre verden.

Sykdommen har ikke fått Wiles til å revurdere virkelighetsoppfatningen sin. Han begynner hilsenen fra sykehuset med å hevde at han «overlevde det kinesiske corona-massedrapet på det amerikanske folket».

 

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Her tror jeg vi ser effekten av en mentalitet hvor Morromann evt. mener at pandemien er over allerede i går. Han vil helst glemme hele greia og leve et liv som før Covid-19 så snart som mulig. Det er slik jeg tolker han.

Unnskyld, men hva er poenget med å navngi meg her og å tillegge meg noe jeg overhodet ikke har slrevet? Vis meg INNLEGGET HVOR jeg skrev at pandemien var over i går. Jeg har aldri på noe som helst område eller i noe innlegg i noen tråd hevdet at pendemien er over, noe som er en umulighet i og med at en pandemi er noe som er globalt og ikke er over før det er kontroll på det over hle verden.

Jeg har ikke hatt noen dårlig tone med deg på froumet men dette syntes jeg var ganske ufint. Det likte jeg temmelig dårlig. Jeg har ikke vært vant med stråmenn fra deg for å si det slikt.

Jeg synes egentlig du burde redighere alt det der istedenfor å gå inn i en psykoanalyse og tolkning av hva jeg tenker i mitt eget hode. Kanskje du kan spørre meg direkte fremfor å slenge uit påstander om meg og hva jeg tenker, mener og står for i et innlegg. Det hadde vært atskillige mer sympatisk fremfor å vie et helt innlegg til gjetninger om meg og min person.

Et grunnleggende og viktig prinsipp for alle dialoger og alle debatter er dette: snakk MED folk før du snakker OM folk. Om noen skriver noe i et diskusjonsforum, trykk på siterknappen til det aktuelle innlegget og spør vedkommende hva de mener fremfor å poste innlegg i en annen tråd til og med hvor du legger inn "analyser" av andres meninger uten å i det hele tatt DISKUTERE MED vedkommende. Det er derfor det heter DISKUSJONSforum. Vi diskutere SAMMEN, i DIALOG!

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
On 6/3/2021 at 3:36 AM, vidor said:

Vet ikke om dette har blitt tatt opp allerede, men føler ikke helt for å lese igjennom alle sidene for å sjekke. Aner ikke om saken er propaganda mot kinesisk kommunist parti eller om det har reell vitenskapelig fundamentering. Uansett interessant. Saken ble publisert 15. September i fjord og bakgrunnen er forskning i opphavet til Covid-19.

https://www.foxnews.com/media/chinese-virologist-government-intentionally-coronavirus

Rapporten som går mer i dybden;

https://ia801702.us.archive.org/8/items/the-yan-li-meng-report-09-2020/The_Yan_Li-Meng_Report%2B09%2B2019.pdf

Her er i alle fall et tilsvar fra John Hopkins Center for Health Security;

https://www.centerforhealthsecurity.org/our-work/pubs_archive/pubs-pdfs/2020/200921-in-response-yan.pdf

Har akkurat satt meg inn i dette og poster det nå, så det er sikkert mer info tilgjengelig.

Når det gjelder slike ting som propaganda. Så kan den være løst basert på noe skjit de kan grave opp. Alt i handelkrigens ånd. Jeg tror ikke det er noen som har helt rent mel i posen. Selv ikke Norge, selv om vi nok er mye mindre korrupte enn mange, så har selv vi våre svin på skogen. Det er jeg helt sikker på. Kanskje ikke en like stor sjakkbrikke i verden, annet enn den tilpassing man gjør seg ovenfor stormakter, og det å hjelpe en av partene som vi har mest utbytte av å hjelpe. Men, når det kommer til kinesisk svineri, så er kanskje slike ting som dette mer håndfaste enn hele den ville teorien om lab med smittelekkasje (selv om det er en mulig forklaring)

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Unnskyld, men hva er poenget med å navngi meg her og å tillegge meg noe jeg overhodet ikke har slrevet? Vis meg INNLEGGET HVOR jeg skrev at pandemien var over i går. Jeg har aldri på noe som helst område eller i noe innlegg i noen tråd hevdet at pendemien er over, noe som er en umulighet i og med at en pandemi er noe som er globalt og ikke er over før det er kontroll på det over hle verden.

Jeg har ikke hatt noen dårlig tone med deg på froumet men dette syntes jeg var ganske ufint. Det likte jeg temmelig dårlig. Jeg har ikke vært vant med stråmenn fra deg for å si det slikt.

Jeg synes egentlig du burde redighere alt det der istedenfor å gå inn i en psykoanalyse og tolkning av hva jeg tenker i mitt eget hode. Kanskje du kan spørre meg direkte fremfor å slenge uit påstander om meg og hva jeg tenker, mener og står for i et innlegg. Det hadde vært atskillige mer sympatisk fremfor å vie et helt innlegg til gjetninger om meg og min person.

Et grunnleggende og viktig prinsipp for alle dialoger og alle debatter er dette: snakk MED folk før du snakker OM folk. Om noen skriver noe i et diskusjonsforum, trykk på siterknappen til det aktuelle innlegget og spør vedkommende hva de mener fremfor å poste innlegg i en annen tråd til og med hvor du legger inn "analyser" av andres meninger uten å i det hele tatt DISKUTERE MED vedkommende. Det er derfor det heter DISKUSJONSforum. Vi diskutere SAMMEN, i DIALOG!

Sitatet er fra noen sitat opp i hierkiet siden. Ja. :fun: t øyeblikk. Redigerer ikke på innlegget slik som du ønsker. Men har lest tilsvaret ditt. Og du har noen poenger selvsagt. Da har jeg laget stråmann? Enklere å bare innrømme at du har rett.

Her er innlegget ditt denne oppfattelsen er fundert i. Den kan selvsagt være feiloppfattet. Men det er ihvertfall innlegget jeg sikter til:

En litt spesiell Morromann-uttalelse der:

Quote

Coronatiden er noen uker unna å være helt over både i Storbritannia og Norge, slik er den saken.

Ok, du har sikkert noen poenger. Jeg er vel litt ufin her da.

Men helhetsoppfattelsen min er at du lengter noe voldsomt i mye av din debatt om at det hele nå må være over. Ellers hadde du vel ikke skrevet om alle de strenge tiltakene, om hvor mye du ikke liker det regjeringen gjør her og nå av koronatiltak. Du er forsvarer av Senterpariet, og det er selvsagt en fri og ærlig sak. Men, senterparti-politikk kommer til å bli besvart om jeg orker å lese alt du lirer av deg om "det gode" senterpariet. Gjorde et forsøk på å stille Senterpartiet i et litt dårlig lys i denne tråden.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/4/2021 at 5:39 PM, DaniNichi said:

Ekstremt mange mennesker gikk i demonstrasjon mot vaksinepass i London og avisene skrev alt ifra noen få 100 mennesker til noen få tusen fra mer liberale aviser..Agendaen er jo ganske klar..Alle som motsier seg vaksiner er kyniske idioter og motsier man ting som vaksinepass så er man det samme.

Jeg vil ikke si at man er en kynisk idiot om man motsier vaksinepasset. Det har absolutt sine negative effekter oppi forsøket på smittebeskyttelse. Det er hardt valg som Norge er utrolig heldige med å slippe å helt ta. Norge kan ri på bølgen av at andre større nasjoner som f.eks. "EU" med flere tar det valget for én.

Norge har uansett ingen politisk innflytelse på det som foregår i EU, pga. den litt teite og kjipe EØS-avtalen. Man burde jo heller valgt svart eller hvitt her. Enten fullt medlem eller utmelding. Kanskje innmelding er på høy tid, all den tid man likevel står som et EØS-medlem som må innføre lover (litt forsinket er mulig) og må betale for hele gildet uansett. Man får jo godene fra gildet da på lik linje som fullverdig medlemmer av EU. Slik har ihvertfall jeg forstått det.

Norge kan pleie de innenlandske koronapass-reglene. Og det går på oppfordringer om at de uvaksinerte beveger seg litt mindre. All den tid dette er litt urettferdig. De kan jo ikke holde på deg, annet enn om du driver å sprer aktiv smitte med viten og vilje. Annet enn dette karantenehotellet som allerede har nådd både et strengere nivå enn det foregående mellomnivået ?? Har ikke fulgt helt med egentlig. Men føler nå at myndighetene nå er mer harde på at du må i karantene, men samtidig dersom du har vaksinepasset så kan du ta karanten hjemme? Er det det som er karantenebestemmelsene nå? Skal uansett ikke til utlandet riktig enda, selv om det letes litt nå og da på om muligheten åpner seg pga. sykt medlem i familie.

Lenke til kommentar
On 6/3/2021 at 11:44 AM, Benbjo said:

https://www.news.com.au/national/victoria/news/melbourne-lockdown-extended-as-authorities-track-bizarre-transmission/news-story/8a217c5c83d7c641844b5c8b68f1b1ef

Denne nye varianten ser ikke bra ut... Folk blir smittet utendørs og når de går inn et sted hvor det har vært en syk person timesvis tidligere. 

Dette kommer til å høres litt rart ut, men jeg ønsker å takke Benbjo av hele mitt hjerte for å bringe disse negative historiene opp på bordet. Jeg er opptatt av at all informasjon kommer fram om dette viruset. Selv om folk måtte oppfatte deg som über-pessimisten, så gjør ikke jeg det. Står respekt av også den innsats som Benbjo tilfører dette forumet.

Nå spørs det om ikke flere av de foregående virusmutasjonene til Covid-19 også har hatt en nokså liknende smittemåte. I og med at Kina allerede svært tidlig våren 2020 konkluderte med at viruset hang i busskupé-luften i inntil minst 3 timer fra smittet passasjer skulle ha forlatt den.

2 timer er jo lite ift. 3 timer i 2020. Så viruset har svekket seg da, eller? Bare sånn for å stille det i et annet vinklet lys? Er lov å være optimist også :wee:

(og ikke minst stille 2020-FHI i et svært dårlig lys, antibac, antibac, antibac, 2 meter avstand, 1 meter avstand så tilbake til 2 meter avstand og plutselig kom munnbindet opp som et middel som kanskje hadde sin misjon likevel)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/3/2021 at 12:29 AM, Simen1 said:

Peru har oppdatert dødstallene sine pga ny tellemåte og rykker fram til en soleklar versting-plassering 5526 dødsfall per 1M innbygger. - Nesten 4 ganger så høyt som Sverige!

308074489_Screenshot_2021-06-03COVIDLiveUpdate172320613Casesand3699783DeathsfromtheCoronavirus-Worldometer.thumb.png.33ce017d7d23e227c7e7ceae61295929.png

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Oi!

Dette resonnementet ditt får meg til å tenke som så. Stod det faktisk så ille til i vårt naboland Sverige, om man sammenlikner de slik opp i mot katastrofelandet Peru med sine massegraver og mangelfull oksygendekning. Er du skråsikker på at tallene er helt riktige Simen1 :hmm:

Lenke til kommentar
On 6/4/2021 at 5:23 AM, Morromann said:

Det er jo en åpen debatt om det og jeg tror det kommer til å bli skrotet i UK. "Vaksinepass" var jo Bill Gates sitt hjertebarn da og vel....han er ikke akkurat noen "helt" lenger.

Ganske underlig at et tidligere liberalt og bohemisk land som Danmark har blitt de som mest aggresivt innfører dette med liten debatt i forkant. Danmark er ikke til å kjenne igjen, men det er en annen sak.

Jeg tror vaksinepass for covid-19 blir en flopp og at de få landene som har tatt det til seg skroter det etterhvert. Nå er det slik og har vært det lenge at det kreves fremsatt bevis på vaksinering av bestemte virus ved innreise til enkelte land, men man trenger ikke en app med digitalt "pass" for det; det holder å ha et hefte med dokuementasjon fra bestemte instanser på at man er vaksinert på de og de sykdommene. Men da bør det kun være noe som er relevant for innresie til land og ikke til noe annet. Ikke for transport, nattklubber, butikker, kinoer etc. For en del land må man være vaksinert mot polio for å slippe inn i selve landet; altså fremvise ved passkontroll på flyplasser. Men du må ikke fremvise bevis på at du er vaksinert mot polio for å få spise på en restaurant og besøke museum i de nevnte landene da. Det blir for drøyt.

Det bor vel flere med muslimsk kulturbakgrunn i Danmark enn hva det gjør i Norge også. Noen har jo forsøkt å skylde på muslimene i Norge har jeg fått med meg fra nyhetsbildet. Og det kan jo godt tenkes at en del blant muslimer ikke har samme forhold ovenfor legevitenskapen som det en endemisk nordmann måtte være oppvokst å forholde seg til. På tross av at muslimene lå langt foran Europa før middelalderen sånn medisinsk utviklingsmessig. Rart det der, hvordan Europa har utviklet seg noen hakk foran i å inkludere vitenskap på bare noen få hundre år.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...