Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg beskymrer meg over at covid-19 vil også bli et problem høsten 2021 på tross av vaksine.

Jeg ville anbefalt å bruke vaksinen og sommervarmen til å få antall smittete ned til 0 og så skape en reisekorridor mellom land uten smitte. Det jeg istedenfor tror vil skje, er at Europa og USA åpner opp fullstendig iløpet av sommeren med turisme og kulturliv og mange fra lavrisikogrupper vil ikke bli vaksinert.

Det vil derfor være smittete hele sommeren og når vinteren kommer så kommer det en mutert versjon av viruset og skaper en tredje bølge. Det vil være færre døde, men de må allikavel gjenninnføre smittevernsregler når smitten går ut av kontroll. Kina og andre land vil ikke åpne opp grensene sine og jeg må vente til sommeren 2022 før jeg kan møte familien min igjen.

Noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Pc Lynet said:

Ja det er helt skammelig og utrolig.

https://filternyheter.no/ma-velge-mellom-munnbind-og-mat/

Staten burde kjøpt inn og delt ut munnbind, liten kostnad vs  stenge ned samfunnet.

Ikke bare det, men de burde snakket med de som er "influensere" i innvandrermiljøet og anbefalt dem om å spre budskapet. Imamer og andre kulturers lederfigurer burde jo få forklart hvor viktig det er å være åpen med hvem de har vært i kontakt med. At det er anonymt, at pressen uansett vil få tak i det til slutt hva slags miljø smitten sprer seg i, at det vil være bedre for det kulturelle miljøet å samarbeide med myndighetene slik at media ikke får noe å henge dem ut for i like stor grad. Dette er ikke videreformidlet i kun 2 setninger, her må myndighetene faktisk gjøre et holdningsarbeid sammen med folkegruppene det dreier seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (26 minutter siden):

Jeg beskymrer meg over at covid-19 vil også bli et problem høsten 2021 på tross av vaksine.

Jeg ville anbefalt å bruke vaksinen og sommervarmen til å få antall smittete ned til 0 og så skape en reisekorridor mellom land uten smitte. Det jeg istedenfor tror vil skje, er at Europa og USA åpner opp fullstendig iløpet av sommeren med turisme og kulturliv og mange fra lavrisikogrupper vil ikke bli vaksinert.

Det vil derfor være smittete hele sommeren og når vinteren kommer så kommer det en mutert versjon av viruset og skaper en tredje bølge. Det vil være færre døde, men de må allikavel gjenninnføre smittevernsregler når smitten går ut av kontroll. Kina og andre land vil ikke åpne opp grensene sine og jeg må vente til sommeren 2022 før jeg kan møte familien min igjen.

Noen som har noen tanker?

Jeg håper at myndighetene ser at at fri ferdsel ikke er veien å gå. Heller påtvunget karantenehotell i 14 dager slik som i Kina.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (22 minutter siden):

Ikke bare det, men de burde snakket med de som er "influensere" i innvandrermiljøet og anbefalt dem om å spre budskapet. Imamer og andre kulturers lederfigurer burde jo få forklart hvor viktig det er å være åpen med hvem de har vært i kontakt med. At det er anonymt, at pressen uansett vil få tak i det til slutt hva slags miljø smitten sprer seg i, at det vil være bedre for det kulturelle miljøet å samarbeide med myndighetene slik at media ikke får noe å henge dem ut for i like stor grad. Dette er ikke videreformidlet i kun 2 setninger, her må myndighetene faktisk gjøre et holdningsarbeid sammen med folkegruppene det dreier seg om.

Sitat

«Førstegenerasjons innvandrere som har barn i Norge har det lettere, men de som er alene, eller har kort botid i Norge, faller utenfor»

Arshad Jamil, Muslimsk Dialognettverk (MDN)

Hvis du ble forvirret av fempersonersregelen vs tipersonersanbefalingen forrige uke, for ikke å snakke om løse kontra faste stoler, så kan du jo bare tenke deg hvordan det var for noen som ikke har så mange år i Norge under beltet. Og er man i kategorien «fastmonterte stoler» i en moské, der folk sitter rett på gulvet, eller hvordan blir det egentlig? Så rører du inn i sausen at du rømte fra et autoritært regime hvor «anmodning» er totalt fremmedord i statlig sammenheng.

«Mange kommer fra andre regimer i verden, og skjønner ikke forskjellen på anmodning, forbud, påbud og anbefalinger. Vi er ikke vant med så mye frihet»

Ana Maria Silva-Harper, Kirkelig dialogsenter.

Noen ønsker å få informasjon dagen før nye tiltak offentliggjøres, slik at de kan bearbeide den og få sjekket tilbake hos helsedirektoratet at de ikke har misforstått.

«Å tolke og viderefortelle nye tiltak fra myndighetene blir nesten som en hviskelek, vi er usikre på om det vi kommer med er riktig»

Ingrid Rosendorf Joys, Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL).

Polske arbeidsinnvandrere har en rekke spesifikke spørsmål knyttet til reise og arbeidsforhold, som den «vanlige» koronatelefonen ikke kan besvare. Det skyldes ikke bare at koronatelefonens medarbeidere ikke har oversikt over detaljer på feltet, språk er også en utfordring. Mange av de som kommer til Norge for å jobbe i mindre enn seks måneder snakker ikke språket. Det er vanskelig for dem å ta kontakt med helsetjenesten, for eksempel for å bestille koronatest, når SMS-en med symptomer sendes ut på norsk.

« Vi tror det er behov for en polskspråklig telefontjeneste. Bemanningsbyrå, NAV og arbeidsgivere må også involveres i det å informere».

Marta Tomczyk-Maryon, Oslo katolske bispedømmes kommunikasjonsavdeling.

Helt klart myndighetene som har gjort for lite her.

Sitat

4) Jobber fletta av seg på frivillig basis – hører ikke fra lokalt helsevesen

Trodde du alle smittevernoverlegene i landet nå har opprettet kontakt med lokale innvandrer-organisasjoner, og har sikret seg innsikt i miljøene og lokale «influensere» som når frem med viktige budskap (typ Nakstad i somalisk versjon)? Tro om igjen.

«Vi er her, vi har lyst til å bidra, men da må det også komme fra ledelsen i helsevesenet»

Leila Rezzouk, Papillon i Bergen.

Nær sagt alle representantene som var innkalt på Erna Solbergs dialogmøte kunne fortelle at de har jobba fletta av seg under pandemien med å lage informasjonsvideoer, ringe rundt og snakke med de eldre som ikke er tilstede digitalt, og sende ut pushmeldinger på telefonen til medlemmer. I motsetning til de som jobber i Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet, har disse gjort det gratis. Nå begynner de å bli slitne.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Jeg håper at myndighetene ser at at fri ferdsel ikke er veien å gå. Heller påtvunget karantenehotell i 14 dager slik som i Kina.

Jeg er glad for at Kina har karantenehotell nå, sånn at vi kan leve normalt innenfor grensene i Kina.

Men så lenge det er karantene ved innreise, så kan jeg ikke reise ut av Kina. Jeg liker naturligvis ikke tanken at jeg ikke kan reise til Norge på flere år.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Sykehjemsetaten i Oslo slår alarm:

Lørdag kveld opplyser sykehjemsetaten i Oslo at de vil videreføre alle tiltak som ble innført i slutten av september, samt innføre flere nye tiltak for å redusere smitterisikoen.

- Når smitten i befolkningen øker så øker smittepresset inn mot sykehjem og helsehus. Den siste uken har 16 ansatte blitt smittet og 113 medarbeidere er nå i karantene. Det er utbrudd på Lilleborg helsehus. Det er oppdaget smitte hos fem hjemmeboende pasienter med midlertidig opphold på helsehuset og flere medarbeidere, sier etatsdirektør Helge Jagmann i Sykehjemsetaten.

- Smittesporinger tyder på at smittekilden inn er ansatt uten symptomer på covid-19 og som har brukt munnbind på jobb. Det viser utfordringen med høyt smittepress i befolkningen. Mange ansatte på Lilleborg helsehus er nå i karantene og de smittede pasientene er nå overflyttet til kommunens spesialenhet for hjemmeboende covid-19 syke.

 

Lenke til kommentar
xRun skrev (17 timer siden):

Som du sikkert allerede vet så smitter ikke dette gjennom huden. Men jeg bruker selv hansker noen ganger, da for å skåne hendene for overdreven vasking, som kan gi tørr hud og utslett. 
Bare for å skissere; en butikktur *kan* gi 4-5 stk håndvask om en tar med på vei inn og ut av butikken (evt. drøye til inn i bilen), så bære inn hjemme, pakke ut og sette på plass, ferdig. Med taktisk bruk av hansker kommer en ned til 1-2 ganger.

Godt poeng at det ikke smitter gjennom huden. Bare å lage seg en rutine som fungerer og ikke vike fra den. OCD blir neste.

Har du lagt håndtakene inn i rutinen? Eks. bildør, husdør og kjøleskapsdør? Ev. at man vasker over disse til slutt med såpe og vann.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Jeg er glad for at Kina har karantenehotell nå, sånn at vi kan leve normalt innenfor grensene i Kina.

Men så lenge det er karantene ved innreise, så kan jeg ikke reise ut av Kina. Jeg liker naturligvis ikke tanken at jeg ikke kan reise til Norge på flere år.

Det var jeg ikke klar over. Så lenge Norge ikke har stengt grensene, burde det være mulig. Hva slags regel er det? Si at du må hjem å besøke din syke, gamle mor.

Lenke til kommentar
Subara skrev (10 minutter siden):

Godt poeng at det ikke smitter gjennom huden. Bare å lage seg en rutine som fungerer og ikke vike fra den. OCD blir neste.

Har du lagt håndtakene inn i rutinen? Eks. bildør, husdør og kjøleskapsdør? Ev. at man vasker over disse til slutt med såpe og vann.

Har rutine for strekningen ytterdør-bad, som er kort og grei. Her tas det også hensyn til hva som kommer til å stå urørt de neste 3 dagene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Camlon said:

Jeg beskymrer meg over at covid-19 vil også bli et problem høsten 2021 på tross av vaksine.

Jeg ville anbefalt å bruke vaksinen og sommervarmen til å få antall smittete ned til 0 og så skape en reisekorridor mellom land uten smitte. Det jeg istedenfor tror vil skje, er at Europa og USA åpner opp fullstendig iløpet av sommeren med turisme og kulturliv og mange fra lavrisikogrupper vil ikke bli vaksinert.

Det vil derfor være smittete hele sommeren og når vinteren kommer så kommer det en mutert versjon av viruset og skaper en tredje bølge. Det vil være færre døde, men de må allikavel gjenninnføre smittevernsregler når smitten går ut av kontroll. Kina og andre land vil ikke åpne opp grensene sine og jeg må vente til sommeren 2022 før jeg kan møte familien min igjen.

Noen som har noen tanker?

Ja, det er jo mange som tror at vi får en parallell pandemi nå med den muterte mink-varianten. 

Blir spennende å se hvor lang tid det tar før man får en eventuell vaksine for den muterte utgaven. 

Tror nok det går noen år før ting er helt normalt igjen. Åpne og lukke i perioder. Er nok ganske lukket fra nå og til mai. Så ganske åpent til oktober. Så ny runde med nedstenginger helt til man har vaksinert de fleste. Så får vi se hvor denne mink-varianten bærer og om det kommer evt nye mutasjoner og nye måneder der man ventet på en ny vaksine. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Subara said:

Det var jeg ikke klar over. Så lenge Norge ikke har stengt grensene, burde det være mulig. Hva slags regel er det? Si at du må hjem å besøke din syke, gamle mor.

Min kone vil ikke få turistvisum, så jeg må reise alene uten kone og barn. Jeg må tilbringe 10 dager i karantene i Norge og karantenen må bli gjort på hotell fordi jeg har ikke fast bolig i Norge. Når jeg drar tilbake, må jeg ha en negativ test og tilbringe 14 dager i karantenehotell. Reisen vil også være dyr og ubehagelig, spesielt på vei tilbake.

Jeg kommer aldri til å reise under slike forhold, så jeg får ikke besøkt min familie i Norge før grensene åpnes opp igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Fnugle said:

1372806758_Skjermbilde2020-11-07kl_14_50_25.png.d1cbb97ccde6a2c732875faf46248798.png
 

2074369834_Skjermbilde2020-11-07kl_14_51_01.png.f17d257f56547d4ec4fcc92b2c1ee98f.png

 

Det er noen, men ikke mange i 20-40 år. Det legges egentlig inn svært få over 80, sannsynligvis fordi de blir behandlet på sykehjemsavdeinger for Covid-19 i stedet.
 

Rapporten finner du her: https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/andre-halvar-2020/2020.11.04-ukerapport-uke-44-covid-19.pdf

Interessant at de fleste som legges inn er i 40 årene. Det er endring fra i våres. Ganske mye økning også. 21% av innleggelser er i den gruppen. Nedgang blant de over 60. 

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (7 minutter siden):

Interessant at de fleste som legges inn er i 40 årene. Det er endring fra i våres. Ganske mye økning også. 21% av innleggelser er i den gruppen. Nedgang blant de over 60. 

Husk at sammenligningsgrunnlaget er 136 pasienter nå med 1137 i våres. Tror man skal være forsiktig med å sammenligne tallene for mye før det har gått en stund og man har litt flere tall. Med så små tall så er det lettere for at forskjellene blir større. Tilsvarende kan man sikkert studere hvem som blir smittet nå versus i vår, og da tror jeg det også vil se at det er flere yngre som er smittet nå.

Et n=100 har mye større feilmargin enn n=1000. I statistisk sammenheng er ikke et tallgrunnlag på 100 personer noe særlig verdt.

Det mest riktige må jo være å studere innleggelsesraten nå og fra i vår per aldersgruppe, for å se om det er en forskjell. 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Denne artikkelen er på mange måter interessant. De har isolert folk tidligere i historien, enten fått dem til å være på en hytte i skogen, eller isolert familier i seks uker med soldater utenfor. Dette kjenner man også igjen fra at spedalske ofte måtte bo utenfor byen. 

Men da var jo pesten veldig tydelig, selv uten testing. Nå i 2020 isolerer man folk på bakgrunn av testing, ikke på bakgrunn av at et familiemedlem har dødd av pest. Så kanskje artikkelen feiler litt, når den skal få folk til å godta dagens inngripende tiltak i Bergen ("Lei av inngripende tiltak i Bergen?") https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/9OOn2l/lei-av-inngripende-tiltak-i-bergen

294eff0b-7d86-40e7-8efc-9248fb204e11?fit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...