Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (4 timer siden):

Er man ikke en antivaxxer om man ikke tar vaskiner av den grunn? Tar du ingen vaksiner?
Personlig synes jeg holdningene minner veldig om det antivaxx bevegelsen forkynner.

Tok sist vaksine for 7-8år siden Hep B(tror jeg) skulle reise til Japan..Hadde jeg trengt å ta denne for covid-19 eks i risiko for alvorlig sykdom så hadde jeg tatt den.

Er nok bare så enkelt at jeg selv ikke ønsker ta risken om så veldig minimal med å ta unødvendig vaksiner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (11 timer siden):

617 NYE CORONASMITTEDE REGISTRERT SISTE DØGN

Det var ved midnatt registrert 21.955 coronasmittede personer her i landet, viser foreløpige tall.

Det er en økning på 617 meldte tilfeller siste døgn.

Økningen på 617 er den neste høyeste under pandemien så langt etter at mandagens rekordhøye økning på 704 smittetilfeller.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/617-nye-coronasmittede-registrert-siste-doegn.q7QxqJo0A

og over 1300 tilfeller på 2 døgn. Til sammenlagning var det for bare 2 uker siden 1700 tilfeller hele uken. Det bør fortelle oss noe om hvor store tall det er.

Mitt estimat er at vi gjennomsnittlig vil kanskje ha 500 nye tilfeller daglig denne uken, som da vil gi 3000 nye tilfeller, men viss det fortsetter sånn og det blir nærmere 600-700 daglige tilfeller så nærmer vi oss 4000 - 5000 tilfeller.

Og med innleggsrate på rundt 2% så utgjør det 80 nyeinnleggelser på sykehus.
 

Kan ikke forsette sånn, vi har et tak på helsevesenet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (30 minutter siden):

og over 1300 tilfeller på 2 døgn. Til sammenlagning var det for bare 2 uker siden 1700 tilfeller hele uken. Det bør fortelle oss noe om hvor store tall det er.

Mitt estimat er at vi gjennomsnittlig vil kanskje ha 500 nye tilfeller daglig denne uken, som da vil gi 3000 nye tilfeller, men viss det fortsetter sånn og det blir nærmere 600-700 daglige tilfeller så nærmer vi oss 4000 - 5000 tilfeller.

Og med innleggsrate på rundt 2% så utgjør det 80 nyeinnleggelser på sykehus.
 

Kan ikke forsette sånn, vi har et tak på helsevesenet.

Kan fort bli over 1000 daglig om tendensen blir det samme.

Jeg forstår frustrasjonen over at ikke regjeringen går hardere til verks. Men vi må huske på at vi i Norge har et politi med veldig begrensese ressurser og kapasistet til å håndheve et hardere smittevernsregime. Andre land har det men i Norge er politiet nedprioritert. Samme i Sverige og rykter vil ha det til at det er uroen og volden i "förorten" som er den egentlige grunnen til at Sverige knapt har hatt noen nedstengingstiltak overhodet men kun holdt seg til anbefalinger og holdt samfunnet vidåpent; fordi politiet ikke har ressurser rett og slett til å håndheve noen lockdown når det er andre alvorlige problemer i samfunnet. OK, kanskje det er konspiratorisk å skrive det men det ville gitt mening.

Når det gjelder protforbud for hele befolkningen er jeg negativ til det. Det er strengt talt ikke nødvendig, ihvertfall ikke i Norge og også med det i betraktning at vi tross alt lever spredt i Norge og at det er veldig liten sjanse for å bli smittet av corona utendørs. I tillegg har vi allemannsretten som gir oss rett til å ferdes nesten hvor vi vil ute i den norske naturen selv i områder som formelt er privat eiendeom. Slik er det ikke i mange andre land hvor hele skogområder og fjell til og med er stengt for besøkende av eieren. Det gir noe mer mening da at land og byer som er overbefolkede har portforbud samt munnbindpåbud utendørs og ikke bare innendørs. Men utenfor Oslo og et par andre byer er det ikke noen stor trengsel som umuliggjør sosial distanse utendørs. Muligens burde man ha portforbud i enkelte distrikter i Oslo og kanskje Bergen også, men det gir ingen mening å ha det ute i den norske landsbygda.

Jeg tror kanskje noen regjeringer er alt for raske med å innføre portforbud uten å tenke på konsekvensene og veie det opp mot andre ting. Er det i det hele tatt dokumentert at protforbud virker mot virus?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Kan fort bli over 1000 daglig om tendensen blir det samme.

Jeg forstår frustrasjonen over at ikke regjeringen går hardere til verks. Men vi må huske på at vi i Norge har et politi med veldig begrensese ressurser og kapasistet til å håndheve et hardere smittevernsregime. Andre land har det men i Norge er politiet nedprioritert. Samme i Sverige og rykter vil ha det til at det er uroen og volden i "förorten" som er den egentlige grunnen til at Sverige knapt har hatt noen nedstengingstiltak overhodet men kun holdt seg til anbefalinger og holdt samfunnet vidåpent; fordi politiet ikke har ressurser rett og slett til å håndheve noen lockdown når det er andre alvorlige problemer i samfunnet. OK, kanskje det er konspiratorisk å skrive det men det ville gitt mening.

Når det gjelder protforbud for hele befolkningen er jeg negativ til det. Det er strengt talt ikke nødvendig, ihvertfall ikke i Norge og også med det i betraktning at vi tross alt lever spredt i Norge og at det er veldig liten sjanse for å bli smittet av corona utendørs. I tillegg har vi allemannsretten som gir oss rett til å ferdes nesten hvor vi vil ute i den norske naturen selv i områder som formelt er privat eiendeom. Slik er det ikke i mange andre land hvor hele skogområder og fjell til og med er stengt for besøkende av eieren. Det gir noe mer mening da at land og byer som er overbefolkede har portforbud samt munnbindpåbud utendørs og ikke bare innendørs. Men utenfor Oslo og et par andre byer er det ikke noen stor trengsel som umuliggjør sosial distanse utendørs. Muligens burde man ha portforbud i enkelte distrikter i Oslo og kanskje Bergen også, men det gir ingen mening å ha det ute i den norske landsbygda.

Enig at i portforbud over hele landet ikke gir mening. Men tror det bør bli mer av hjemmekontor og munnbind overalt.

Artikkel i BT i dag, 3 professorer går ut og sier at Bergen bør stenges ned for en periode på samme måte som Tyskland, da smittetrykket er det samme/noe høyere: 

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/kRRPLa/bergen-boer-stenge-ned-som-tyskland

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Men tror det bør bli mer r og munnbind overalt.

 

Utendørs også? Jeg er absolutt for munnbindpåbud på offentlige innendørsarenaer, uten noe forbehold om at man "kan slippe" om man opprettholder en-metersreglen(noe det er kjempelett å ignorere om man ikke bryr seg uansett). Men mener du at folk bør pålegges munnbind utendørs også?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Utendørs også? Jeg er absolutt for munnbindpåbud på offentlige innendørsarenaer, uten noe forbehold om at man "kan slippe" om man opprettholder en-metersreglen(noe det er kjempelett å ignorere om man ikke bryr seg uansett). Men mener du at folk bør pålegges munnbind utendørs også?

Tenkte mest innendørs og på kollektivtransport ja :) Det er jo også diskusjoner om man burde faktisk ha munnbind på arbeidsplasser om man ikke praktiserer hjemmekontor, i Finland gjør de visst det, og det er det eneste landet nå som har en nedatgående trend.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (8 minutter siden):

Tenkte mest innendørs og på kollektivtransport ja :) Det er jo også diskusjoner om man burde faktisk ha munnbind på arbeidsplasser om man ikke praktiserer hjemmekontor, i Finland gjør de visst det, og det er det eneste landet nå som har en nedatgående trend.

På innendørs arbeidsplasser bør man definitivt ha munnbindpåbud ja. Men det er jo noen arbeidsplasser i Norge som har det allerede da dog er det ofte en beslutning fattet av bedriften selv og ikke myndighetene.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (25 minutter siden):

Lurer på nå når det blir to obligatoriske testinger av innreisende fra utlandet jeg.

Gjerne for egen / arbeidsgivers regning.

Ideelt sett:

En test 48 timer før avreise utland, en test ved ankomst Oslo lufthavn m.flr., reise til karantenebopæl enkeltrom, en test i karantenetiden, fullføre karantenetiden selv om smitte ikke er påvist, gå på jobb.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (35 minutter siden):

En test 48 timer før avreise utland, en test ved ankomst Oslo lufthavn m.flr., reise til karantenebopæl enkeltrom, en test i karantenetiden,

Et stort antall tester er en belastning for det som er inne i nesa, og fører til blødninger og bihulebetennelse. Hurtigtester er visst ikke like pålitelige. 

Lenke til kommentar

Hmmm...kikka innom vg og der var det kome 10 nye døde i dag. Formidabel auke sånn brått og brutalt. Såg ikkje den komme...

 

Tilbake til 282, ser ut som det var di ekstra dødsfalla fhi melder om som vg ikkje har greidd å plassere. Di låg på 31 men er redusert til 21 nå.

Endret av Maabren
Nye tal
Lenke til kommentar

DET BRITISKE HELSEVESENET GÅR TIL HØYESTE BEREDSKAPSNIVÅ VED MIDNATT

Sitat

 

Ved midnatt går det britiske helsevesenet til det høyeste beredskapsnivået, nivå fire, opplyser den britiske helsedirektøren Sir Simon Stevens, ifølge Sky News.

– Realitetene er at vi atter en gang står overfor en alvorlig situasjon, sier han.

Storbritannia har den siste tiden sett en kraftig økning i antall pasienter innlagt på sykehus med coronavirus.

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/det-britiske-helsevesenet-gaar-til-hoeyeste-beredskapsnivaa-ved-midnatt.SVYcqWu-R

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sverige melder om 28 nye dødsfall siste døgn nå klokka 14:00.
Antallet nye smittetilfeller er 3 198.

Det er 85 personer under intensivbehandling, opp med 30 siden forrige uke.

FHM kom ikke med tall på det totale antallet som behandles på sykehus nå, men Platz anslår at det er 676, opp med 231 siden forrige uke.

Svenskene ser ikke ut til å ha lært noe fra våren, flere regioner melder nå om at de kan gå tom for smittevernsutstyr :

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAAyK0/corona-okar-i-hela-landet-varnar-for-brist-pa-skyddsutrustning

Det anslås av flere regioner at de vil gå tom for ansiktsmasker og hansker om 3-6 måneder med nåværende trykk på helsevesenet, ikke nødvendigvis dramatisk, men med økningen rundt i verden kan det ta tid å skaffe mer utstyr.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Polen varsler at de vil komme med flere restriksjoner senere i dag.
Barer, restauranter og annet er allerede stengt ned i Polen, men smittetallene øker fremdeles.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-poland/poland-to-announce-new-restrictions-to-curb-covid-19-on-wednesday-idUSKBN27K0W1?feedType=mktg&feedName=healthNews&WT.mc_id=Partner-Google

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...