Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

35 minutes ago, Theo343 said:

Er man ikke en antivaxxer om man ikke tar vaskiner av den grunn? Tar du ingen vaksiner?
Personlig synes jeg holdningene minner veldig om det antivaxx bevegelsen forkynner.

Antivaxx slik jeg tolker det er å plent nekte vaksiner (gjerne med absurde årsaker) og i tillegg total benektelse av at dem i det hele tatt virker. At noen ikke ønsker å ta en nyutvikla vaksine har jeg ingen problemer med å forstå.

Slik jeg ser det er det stor forskjell på det å ikke ville ta en nyutvikla Covid-vaksine enn å ta en mot f.eks malaria som vi har hatt i en god del år nå og kjenner dem fleste bivirkninger av.

Endret av Wheeljack
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (5 timer siden):

Når regjeringen sier "tiltak" så oversetter jeg det til "anbefalinger". Det er hva det koker ned til. Anbefaliner som ingen bryr seg om og som ingen følger andre enn de av oss som allerede har praktisert disse anbefalingene siden mars.

Og om ein legg dette til grunn vil smittetala berre halde fram med å stige, og ny lockdown er uunngåeleg.

Det er heller ikkje hjelp i smittesporing der smitten allereie har stor utbreiing. Då er smitteutviklinga ute av kontroll. Slik er det altså f.eks. i Drammen.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Wheeljack said:

Antivaxx slik jeg tolker det er å plent nekte vaksiner (gjerne med absurde årsaker) og i tillegg total benektelse av at dem i det hele tatt virker. At noen ikke ønsker å ta en nyutvikla vaksine har jeg ingen problemer med å forstå.

Slik jeg ser det er det stor forskjell på det å ikke ville ta en nyutvikla Covid-vaksine enn å ta en mot f.eks malaria som vi har hatt i en god del år nå og kjenner dem fleste bivirkninger av.

Dette er jeg enig i.

Men, kan det også være flere grunner som kommer inn i antivaxx-kategori?

Her en sprø video fra Dagbladet:

https://www.dagbladet.no/video/knuser-vaksinemytene/duztTGbr

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personligheten din har en overraskende stor effekt på hvordan du reagerer på myndighetenes smittevernregler.

Sitat

 

forskersonen.no

...Forsøkspersoner som aktivt opponerte mot smittevernråd var yngre mennesker, oftere menn, og folk med et konservativt politisk syn. Personlighetsmessig opponerte særlig de med lav grad av bekymring (lav Nevrotisisme), de som var mer opptatt av egne enn andres behov (lav Omgjengelighet) og de som var mindre opptatt av grundighet og struktur (lav Planmessighet). Vi understreker at dette er stabile, delvis genetisk baserte og helt normale personlighetstrekk. Som et tillegg kan vi nevne at tendens til (eksternaliserende) personlighetsforstyrrelser ytterligere forsterket denne tendensen, det vil si at svært selvsentrerte personer med lav empati og tendens til å være ondsinnet opponerte aktivt mot anbefalinger og smittevernråd...

...Det viktigste prinsippet som kan overstyre personlighet kalles «situasjonsstyrke». Situasjonsstyrke beskriver i hvilken grad det foreligger kjente og tydelige normer, kunnskaper, regler, sanksjoner, eller konsekvenser av handlinger i situasjonen...

..Instruksjoner fra myndighetene har antakelig virkning på holdninger og atferd, men da må smittevernrådene i henhold til resultatene over være svært tydelige. Instruksjoner må gi konkret beskjed om hva ny atferd består i, hva som er konsekvensene av å bryte rådene og hva som kan være belønningene for å holde ut. Det å gi varierende råd eller å oppleve uenighet mellom myndighetspersoner er to eksempler på det motsatte...

 

Hva er belønningen for å holde ut? 🙁 Ingen premier i sikte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Subara said:

Personligheten din har en overraskende stor effekt på hvordan du reagerer på myndighetenes smittevernregler.

Hva er belønningen for å holde ut? 🙁 Ingen premier i sikte?

Raja har gitt alle pengene bort allerede til Karlsen, Nilsen og Co i kultureliten.

Men for å nøste litt i det garnet ditt der @Subara

Personlighetforstyrrelse virker jo å gjelde nesten alt levende med mennesker. "De" har lett for å gi det en kategori forstyrrelse fordi det ikke passer normen, men er vel også bra å ha kategorisert mennesketyper.

Men når blir en mennesketype en forstyrrelse, og når blir det ikke lenger en forstyrrelse, hvor går skillet?

La oss ta skillet "deg selv" og "andre". En forstyrrelse som skaper problemer for deg vil jo åpenbart kunne kalles en forstyrrelse, og særlig når den som rammes innrømmer å slite med det.

Men, dersom forstyrrelsen helst skaper problemer for andre, er det da en forstyrrelse? Hvorfor legges f.eks. ikke da alle som er blitt politikere inn på psykiatrisk avdeling. De skaper jo åpenbart forstyrrelser for samfunnet, for noen.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Wheeljack said:

Antivaxx slik jeg tolker det er å plent nekte vaksiner (gjerne med absurde årsaker) og i tillegg total benektelse av at dem i det hele tatt virker. At noen ikke ønsker å ta en nyutvikla vaksine har jeg ingen problemer med å forstå.

Slik jeg ser det er det stor forskjell på det å ikke ville ta en nyutvikla Covid-vaksine enn å ta en mot f.eks malaria som vi har hatt i en god del år nå og kjenner dem fleste bivirkninger av.

Jeg så bare ikke at det stod noe om å gjelde kun nyutvikla vaksiner.  Personlig blir jeg dog forundret over at man bekymrer seg over bivirkninger av vaksinen men ikke å bli smittet av viruset.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Subara said:

Personligheten din har en overraskende stor effekt på hvordan du reagerer på myndighetenes smittevernregler.

Hva er belønningen for å holde ut? 🙁 Ingen premier i sikte?

Ift. risikovurdering er ikke hjernen ferdig utviklet før ca. 25 år. Dermed helt naturlig at yngre mennesker tar høyere risiko. Dette gjelder også spesielt menn om jeg ikke husker feil.

Quote

Forsøkspersoner som aktivt opponerte mot smittevernråd var yngre mennesker, oftere menn, og folk med et konservativt politisk syn.

Ergo ikke nødvendigvis så mye personlighet når det gjelder yngre mennesker men rett og slett biologi.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Fnugle said:

Jon Laake, overlege på Rikshospitalet, kritiserer helseministeren på Twitter for å ikke ha gjort noe egentlig for å ruste sykehusene siden i vår:
 

 

 

Går mot en mørk og lang vinter hvis det ikke stenges ned. 

Vi gikk nesten tomme for respiratorer i våres. Ikke mange ukene til vi har samme situasjon igjen om vi ikke slår ned smitten. Den mest effektive måten er ny lockdown ut året. 

Endret av Benbjo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
G skrev (31 minutter siden):

Personlighetforstyrrelse virker jo å gjelde nesten alt levende med mennesker. "De" har lett for å gi det en kategori forstyrrelse fordi det ikke passer normen, men er vel også bra å ha kategorisert mennesketyper.

Men når blir en mennesketype en forstyrrelse, og når blir det ikke lenger en forstyrrelse, hvor går skillet?

La oss ta skillet "deg selv" og "andre". En forstyrrelse som skaper problemer for deg vil jo åpenbart kunne kalles en forstyrrelse, og særlig når den som rammes innrømmer å slite med det.

Her var ikke de tre første ment å være en forstyrrelse bare tatt ut fra personlighetstesten "Big 5". Eksternaliserende personlighetsforstyrrelse må bety å skylde på andre i betydningen samfunnet. Lurer på om det står mer her, hvis jeg orker å lese det https://www.nature.com/articles/s41562-020-0887-9

Theo343 skrev (27 minutter siden):

Ift. risikovurdering er ikke hjernen ferdig utviklet før ca. 25 år. Dermed helt naturlig at yngre mennesker tar høyere risiko. Dette gjelder også spesielt menn om jeg ikke husker feil.

Det står ikke noe om nøyaktig alder i forskningen, rart de ikke poengterte det. Heller ikke kjønn.

Tre mannlige, eldre professorer fra BI innen organisasjon og ledelse har forsket ser det ut til. Ikke psykologer. De bruker sterke ord:

Sitat

...svært selvsentrerte personer med lav empati og tendens til å være ondsinnet opponerte aktivt mot anbefalinger og smittevernråd

 

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Fire nyfødte isolert etter smittet ansatt på nyfødtintensiv

En vikar fra Danmark som har jobbet på nyfødtintensiv avdeling på Rikshospitalet har testet positivt på Covid-19. Vikaren hadde negativ test før vedkommende gikk i arbeid på avdelingen, har ikke vært syk og er fortsatt uten symptomer, opplyser Oslo universitetssykehus.

– Vikaren har brukt munnbind i arbeidet, men vi har likevel tatt ut seks ansatte i karantene og isolert fire nyfødte. Ingen av disse fremviser symptomer. Det vil bli gjennomført testing i henhold til retningslinjer, skriver pressevakt Anders Bayer i en epost.

Han skriver videre at så lang de har erfart, har alle smittesmittevernrutiner vært fulgt. Situasjonen følges nøye opp i tett dialog med sykehusets smittevernavdeling.

Smått utrolig at de tør å la helsepersonell få unntak fra karantene på arbeid med negativ test slik som polakker på verft.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Ift. risikovurdering er ikke hjernen ferdig utviklet før ca. 25 år. Dermed helt naturlig at yngre mennesker tar høyere risiko. Dette gjelder også spesielt menn om jeg ikke husker feil.

Ergo ikke nødvendigvis så mye personlighet når det gjelder yngre mennesker men rett og slett biologi.

Det er pannelappen om jeg husker riktig, som utvikler seg tidligere hos kvinner enn hos menn (19 vs 25 år omtrent). Viktig for blant annet planlegging og risikovurdering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

617 NYE CORONASMITTEDE REGISTRERT SISTE DØGN

Det var ved midnatt registrert 21.955 coronasmittede personer her i landet, viser foreløpige tall.

Det er en økning på 617 meldte tilfeller siste døgn.

Økningen på 617 er den neste høyeste under pandemien så langt etter at mandagens rekordhøye økning på 704 smittetilfeller.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/617-nye-coronasmittede-registrert-siste-doegn.q7QxqJo0A

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En vil vel ha behov for å stemple dem som ikke er fullstendig lydige. 

"Numbers do not add up justifying second lockdown", Intervju med professor David Livermore, som har underskrevet på Great Barrington-traktaten:

https://brandnewtube.com/watch/numbers-do-not-add-up-justifying-second-lockdown_6XeTmS7r4XAMpww.html

Regner med det vil bli anbefalt å bruke munnbind i enda flere norske byer. Tallet på innlagte i Stavangerkretsen er fortsatt 1, og det er totalt 5 døde i Rogaland. Forstår det slik at samme personer har vært innlagt flere ganger, da det stod i avisa at Sykehuset ville finne ut hvorfor noen ble innlagt flere ganger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Importsmitten til Bergen er økende. Tilreisende fra Polen står for det største bidraget. Polakker i Bergen er bekymret.

Anna Najderek, leder for Polsk-norsk forening for utdanning og integrering i Bergen, er både irritert og oppgitt.

Hun er irritert over hvordan polakker forholder seg til korona og smittevernregler. Samtidig er hun oppgitt over at norske bedrifter angivelig skal presse polske arbeidere til å tøye grensene koronatiltakene setter.

– Norske bedrifter presser polakkene til å jobbe, polske arbeidere styrer unna smitteverntiltak for å beholde jobben. Det er feil på begge sider, både den polske og den norske, sier Najderek.

 

https://www.ba.no/det-polske-miljoet-bekymret-misforstaelser-og-press/s/5-8-1462983

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...