Gå til innhold

Posten krever inn mva betaling 2 ganger for samme vare


Anbefalte innlegg

Tidligere i Januar bestilte jeg en bildel fra USA til en verdi på 239 USD. Denne ankom postkontoret i går og dessverre viser det seg at selger har sendt delen i 2 separate pakker, og markert begge pakkene med verdien 239 USD. Jeg var forberedt på å skulle betale MVA og gebyr på varen, men hentemeldingene jeg fikk var da på 2 separate forsendelser som de har klart å beregne riktig mva+gebyr på den ene pakken (683kr), men den andre pakken har de klart å regne seg frem til 835kr.

Rett beregnet skal være 239 * ~9,04 * 0.25 = 540kr 

+ 149kr for postens gebyr = 689kr som da er tilnærmet det samme som den første forsendelsen. Hvor de da har klar å få 835kr på andre forsendelsen aner jeg ikke. Det gjorde heller ikke hun på Postens kundeservice jeg ringte i dag for å forklare at her har det skjedd en feil og gebyret er forsøkt krevd inn dobbelt. Selv om jeg kunne fremlegge bevis for at summen på pakkene var varens totale verdi, henvise til transaksjonen og varen som var kjøpt, så var ikke hun i stand til å gjøre noe for meg.

Eneste hjelp hun kunne tilby var enten at jeg sendte varene i retur og ba selger om å presisere varens verdi per boks og sende varen tilbake til meg, eller at jeg måtte betale for begge varene og heller klage dette inn til dem, men det var ingen garanti for at de ville gjøre noe med saken. Første alternativ harmonerte såpass dårlig med Postens ønske om å være grønn og miljøvennlig så jeg valgte da alternativ 2. 

Spørsmålet er da hvordan jeg kan henvende meg til Posten for å få dette klaget inn og eventuelt tilbakebetalt? De har en ubrukelig chatrobot på kveldstid og hun på telefonen kunne ikke hjelpe meg tidligere og ser for meg at det er de samme folkene som også besvarer chatten på dagtid. Er det noe organ man eventuelt kan klage dem inn til hvis mitt forsøk på å kontakte dem i morgen på chat ikke bærer frukt? Normalt sett ville jeg sett for meg at dette er en sak for forbrukerrådet, men ser for meg at Postens tjenester ikke faller under forbrukerrådets domene.

All hjelp settes pris på.

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg tenker meg om så er det sikkert hit du skal siden posten sendte meg hit forrige gang en pakke var deklarert feil:

https://www.toll.no/no/netthandel/sok-tilbakebetaling/

Quote

Vanlige årsaker for å søke om tilbakebetaling:

Grunnlaget/prisen er feil. For eksempel bruk av feil vekt, skrivefeil i faktura fra leverandør, verdien på varen er under 350 kroner.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For orden skyld er det ikke Posten som roter. Det er din leverandør som har gjort feil. Posten følger vanlig prosedyre. 

 

Betal. Be om dokumentasjon på både deklarering og underbilag.

Når du har dette kan du søke om refusjon via www.altinn.no

Skjemaet heter noe som refusjon for ikke mva registerte /privatperson.  

Forklar hva som har skjedd. Dokumenter hva du faktisk har betalt til leverandør og legg ved all annen dokumentasjon. Kan være litt saksbehandlingstid, men kan ikke se for meg at du ikke får tilbake det du har betalt for mye. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...