Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når kan jeg fjerne bandasje?


jae-ols

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et inngrep og har operert ut en testikkel. Operasjonen gikk fint. En del vondt etterpå. Det jeg lurer på er når jeg kan ta bort bandasjen? I dag har det gått en uke, er det nok? Jeg har selvfølgelig skiftet etter dusj. Usikker på dette, jeg får ikke konkrete svar på nettet. Håper noen kan vite noe om dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skandinav skrev (25 minutter siden):

Bandasjen skal sitte på til sutur er fjernet, mulig noen dager etter dette også.

Det er sydd med slike sting som ikke skal fjernes, kroppen tar seg av det. Så det er ikke så lett å se. Men jeg forstår at stingene må være borte før jeg fjerner bandasje. 

Lenke til kommentar

En uke er mer en nok. Hvis du skulle velge å ha på bandasje, skifter du hver dag, eller iallfall sjekker såret hver dag med rene hender.

Legen ville ha sagt at du kan fjerne bandasje etter 2-3 dager, pass på at du behandler såret fint ved å ungå stress på såret i form at du ikke strekker på det, ikke trener, unngår for langvarig fukting av såret i form av å unngå svømming den første uken. Seff har du ikke sex på en stund.

Dette forutsetter selvfølgelig at det ikke blør, ikke er noe hevelse, ikke er veldig rødt, ikke er ekstremt vondt samtidig som du tar smertestillende.

Endret av Szeth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Szeth skrev (9 timer siden):

En uke er mer en nok. Hvis du skulle velge å ha på bandasje, skifter du hver dag, eller iallfall sjekker såret hver dag med rene hender.

Legen ville ha sagt at du kan fjerne bandasje etter 2-3 dager, pass på at du behandler såret fint ved å ungå stress på såret i form at du ikke strekker på det, ikke trener, unngår for langvarig fukting av såret i form av å unngå svømming den første uken. Seff har du ikke sex på en stund.

Dette forutsetter selvfølgelig at det ikke blør, ikke er noe hevelse, ikke er veldig rødt, ikke er ekstremt vondt samtidig som du tar smertestillende.

Selve såret ser bra ut. Men det er en hevelse under arret som er veldig vond. Der har det hovnet opp. Det tror jeg ikke skulle vært der. Så det må jeg få sjekket. Jeg liker ikke dette. Skiftet bandasjei dag og såret så fint ut. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Szeth skrev (4 minutter siden):

Is med ett hånkle rundt så det ikke kommer kulde direkte på såret kan hjelpe.

Nedkjøling av et operasjonssår er ingen god idé.  Det nedsetter blodsirkulasjonen. Vi ønsker best mulig blodsirkulasjon i/rundt et operasjonssår for best/raskest mulig groevne. 

Lenke til kommentar
Gadden skrev (2 minutter siden):

Nedkjøling av et operasjonssår er ingen god idé.  Det nedsetter blodsirkulasjonen. Vi ønsker best mulig blodsirkulasjon i/rundt et operasjonssår for best/raskest mulig groevne. 

Sikter ikke til selve såret, men selve hevelsen. Dog ikke mer enn 10-15 minutter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
jae-ols skrev (4 timer siden):

Selve såret ser bra ut. Men det er en hevelse under arret som er veldig vond. Der har det hovnet opp. Det tror jeg ikke skulle vært der. Så det må jeg få sjekket. Jeg liker ikke dette. Skiftet bandasjei dag og såret så fint ut. 

 

Szeth skrev (11 minutter siden):

Sikter ikke til selve såret, men selve hevelsen. Dog ikke mer enn 10-15 minutter.

Ok. Mulig jeg tolker dette feil, men jeg tror ikke det. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom legen din var diffus så vil jeg anbefale deg om å ringe tilbake og å si ifra om at du trenger en mer tydelig tilbakemelding. Jeg vil kanskje tenke at det er de som har operert deg som burde gi opplysning om dette. Har du forsøkt å spørre dem?

Synes egentlig det er litt rart at folk som ikke kjenner deg eller har sett deg gir konkrete råd iforhold til hva du bør gjøre med bandasjen.

Håper at det gikk fint med deg dog :) Ser at det er en stund siden spørsmålet ble stilt.

Lenke til kommentar
LurenD skrev (1 time siden):

Synes egentlig det er litt rart at folk som ikke kjenner deg eller har sett deg gir konkrete råd iforhold til hva du bør gjøre med bandasjen.

Jeg syns man må kunne gi generell info, en pekepinn. Dette er et forum, utgangspunktet er at ingen kjenner hverandre. Derfor er det ikke mulig å gi gode individuelle råd. Allikevel finnes et helseforum slik at mange spørsmål kan svares generelt. Jeg tror de fleste trådstarterne her forstår det :)
 

Ellers må man jo svare «gå til fastlegen» på alle spørsmålene på dette forumet...

Men jeg syns det er fint du nevner det, for du har jo rett i at man ikke skal diagnostisere eller behandle via et forum. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Helt enig med deg, Anteralis. Finnes en del thumbs of rules som er greie å følge, og det er jo kun det du formidler. Jeg reagerte ikke på noe av det du skrev, i alle fall. 

Selv foreslo jeg ovenfor admins den blå meldingen/påminnelsen man kan se øverst i dette forumet. Når trådstarter oppretter innlegg så er de jo bevisst på at det sikreste svaret får de ved å prate med fastlege/behandlende lege som jo ser en rett foran en og kan gjøre fysiske undersøkelser osv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...