Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøper nekter å signere kontrakt


Hardrocktarzan

Anbefalte innlegg

Så en person sendte meg bud på en bil via sms forrige uke og jeg godtok det og sendte han en sms der jeg spurte om vi hadde en avtale og han svarte ja at det hadde vi. 

Nå noen dager senere så har personen sagt at han ikke har lyst til å kjøpe bilen allikevel og at han foreslår av vi begge trekker oss fra avtalen. Og jeg svarte at vi har en bindende avtale. 

Han svarte da at vi har ingen avtale om kontrakt så hvis avtalen skal fullføres så skal det gjøres kontraktfritt. 

Kontraktfritt salg av bilen er jo selvfølgelig ikke aktuelt for min del, kan han kreve det? Er han pliktig til å signere kontrakten når han har inngått bindende avtale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981

Orker du virkelig å tvinge noen til å kjøpe bilen din?  Ser for meg reklamasjoner og en masse mas og tidsbruk i etterhånd.  Ville styrt unna.

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Gadden skrev (4 minutter siden):

Orker du virkelig å tvinge noen til å kjøpe bilen din?  Ser for meg reklamasjoner og en masse mas og tidsbruk i etterhånd.  Ville styrt unna.

Altså hvis jeg med lov og rett kunne tvunget igjennom et salg med kontrakt så hadde jeg gjort det, men det her virker håpløst.

grovetussen skrev (3 minutter siden):

Uff, her jeg ville trekt meg og prøvd å selge den til noen andre.. Lukter problemer "down the road"... 

Jeg kommer selvfølgelig til å trekke meg, men bare sånn teoretisk sett kan jeg vell kreve dekningssalg? Eller går ikke det når kjøper hevder han ikke trekker seg fra avtalen ved mindre jeg også gjør det?

Sydvest skrev (2 minutter siden):

Tilbudet hans hørtes ikke veldig gjennomtenkt ut. Hva har han å vinne på å ikke skrive kontrakt?

Det hørtes forsåvidt ikke ut som en fyr jeg ville solgt noe til. 

Jeg tror det bare er for å få meg til å trekke meg så han slipper å kjøpe bilen. Og det ser ut til å fungere for han også. Kan jeg kreve mellomlegget dekket hvis han insisterer på kontraktfritt salg av bilen? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Hardrocktarzan skrev (2 minutter siden):

Altså hvis jeg med lov og rett kunne tvunget igjennom et salg med kontrakt så hadde jeg gjort det, men det her virker håpløst.

Jeg kommer selvfølgelig til å trekke meg, men bare sånn teoretisk sett kan jeg vell kreve dekningssalg? Eller går ikke det når kjøper hevder han ikke trekker seg fra avtalen ved mindre jeg også gjør det?

Jeg tror det bare er for å få meg til å trekke meg så han slipper å kjøpe bilen. Og det ser ut til å fungere for han også. Kan jeg kreve mellomlegget dekket hvis han insisterer på kontraktfritt salg av bilen? 

Hvordan tenker du at du i praksis skal tvinge gjennom et salg?  Hvem skal hjelpe deg og hva tenker du det vil koste?  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Hardrocktarzan skrev (1 minutt siden):

Det er spørsmålet i tråden. 

Du er ikke påført noe tap her. Du har fortsatt bilen. Du kan ikke kreve erstatning. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Drunkenvalley skrev (13 minutter siden):

Dette virker som litt overdrevent sjølvsikkert. Om han no selje bilen til billigare penger har han jo absolutt hatt eit tap, vel?

Hvordan skal han bevise at det han eventuelt ender opp med å selge bilen for er det maksimale det var mulig å få for den? Hva om han nå får solgt bilen for mere enn det han som brøt avtalen ville gi. Skal han som brøt avtalen da ha det overskytende? 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gadden said:

Hvordan skal han bevise at det han eventuelt ender opp med å selge bilen for er det maksimale det var mulig å få for den? 

Han trenge vel ikkje bevisa kva det maksimale var? Han trenge berre visa at han hadde ein avtalt pris med denne kjøperen. 

2 minutes ago, Gadden said:

Hva om han nå får solgt bilen for mere enn det han som brøt avtalen ville gi. Skal han som brøt avtalen da ha det overskytende? 

Det er ikkje TS som har trukke seg ut av avtalen, du er vel klar over det? Hold tunga beint i munnen no...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hardrocktarzan skrev (57 minutter siden):

Så en person sendte meg bud på en bil via sms forrige uke og jeg godtok det og sendte han en sms der jeg spurte om vi hadde en avtale og han svarte ja at det hadde vi. 

Nå noen dager senere så har personen sagt at han ikke har lyst til å kjøpe bilen allikevel og at han foreslår av vi begge trekker oss fra avtalen. Og jeg svarte at vi har en bindende avtale. 

Han svarte da at vi har ingen avtale om kontrakt så hvis avtalen skal fullføres så skal det gjøres kontraktfritt. 

Kontraktfritt salg av bilen er jo selvfølgelig ikke aktuelt for min del, kan han kreve det? Er han pliktig til å signere kontrakten når han har inngått bindende avtale?

virker som du blander begrepene ganske solid

i Norge er det kontraktsfrihet, ikke formkrav

avtale inngått per telefon er like gyldig/bindende som en skriftlg og evt bevitnet avtale

kontraktfritt salg??????????????  du har jo inngått avtale per telefon, kontrakt godt nok det

om begge parter følger opp det som er avtalt

 

du kan ikke kreve avtale på grønt papir med runde hjørner

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
KVTL skrev (9 minutter siden):

Ikke gi råd når du ikke kan jussen. Foreligger det en bindende avtale motparten ikke overholder, er motparten som regel erstatningspliktig for eventuelle tap.

 

I dette tilfellet kan det hende han må selge bilen til en lavere sum, det vil uansett påløpe kostnader ved å legge den ut.

Ja eventuelle tap. Det foreligger vel ingen tap enda? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Hardrocktarzan skrev (1 time siden):

Så en person sendte meg bud på en bil via sms forrige uke og jeg godtok det og sendte han en sms der jeg spurte om vi hadde en avtale og han svarte ja at det hadde vi. 

Nå noen dager senere så har personen sagt at han ikke har lyst til å kjøpe bilen allikevel og at han foreslår av vi begge trekker oss fra avtalen. Og jeg svarte at vi har en bindende avtale. 

Han svarte da at vi har ingen avtale om kontrakt så hvis avtalen skal fullføres så skal det gjøres kontraktfritt. 

Kontraktfritt salg av bilen er jo selvfølgelig ikke aktuelt for min del, kan han kreve det? Er han pliktig til å signere kontrakten når han har inngått bindende avtale?

Hva er verdien/prisen på bilen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Sannsynlegvis har det ikkje vore tap enda, men eg kan ikkje sjå relevansen med å peika det ut.

Kanskje du ser relevansen etterhvert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...