Gå til innhold

VW-sjefen: Det er for billig å slippe ut CO2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (4 timer siden):

Til tross for det så ble det i 2019 solgt nesten 3 ganger flere e-tron enn Model X. Et forholdstall som kommer til å øke i år.

Model X er jo en gammel bil nå og eventuelle kjøpere venter utvilsomt på den oppdateringen som er meldt. Ikke overraskende at en liten audi til omtrent halve prisen av en model X selger bra. Den treffer ganske ok innen sitt segment. Biler over millionen blir svært sjeldent bestselgere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Audi har ein maksinal produksjonskapasitet på 5700 e-tron i kvartalet. (Varsla 4100 i Q1 2020.) Tesla produserer omlag 18.000 Model S + X i kvartalet. Dese fordeler seg på ca 11.000 Model X og 7000 Model S. Dei kutta ein del produksjonskapasitet i 2018 for å kunne produsere fleire Model 3, men produksjonen har gått litt opp i løpet av 2019. Sidan Tesla produserer dobbelt so mange Model X som Audi produserer e-tron pr kvartal, er eg ganske sikker på at Model X kjem til å danke ut e-tron i 2020 òg. Korleis det er i nabolaget ditt på austkanten av Oslo, uname -I, vil eg ikkje ha ei meining om, men det kan hende du har rett i at dei er meir opptekne av mote enn av bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sturle har rett at mange venter på model Y. Uname1 har rett iat mange villa det siste nye når man skal bruke 7-900 kkr på en fet elbil. Ladenettverket til Tesla er for mange avgjørende for valg av elektrisk langturbil. Lojaliteten til Tesla irriterer sikkert mange, men det _er_ Tesla som har gitt hele bilbransjen ett spark bak, og legacy produsentene stritter i mot. Selv Audi stritter fortsatt i mot med svært lavt produksjonstall, men om de ikke skal bli overkjørt av Tesla, så må de satse på biler de kan konkurrere. Med eTron og ionity ladenettverk er de i ferd med å få noe stablet på beina. Jeg liker Tesla og har en S selv. Den har hatt sine småfeil, som nå er rettet (omsider). Ser flere naboer har skaffet seg eTron, og det er en lekker bil. Tester bl.a teslabjørn skryter av lydisolasjon byggekvalitet etc. Jeg tror, om man vil støtte overgang til elektriske biler så spiller det ingen rolle om du kjøper en X, Y eller eTron, du støtter opp under elektrisk fremtid uansett, men garantien for at det skjer er fortsatt Tesla som representerer. Tror alle vet at Audi vil trekke eTron fra markedet om Tesla forsvant... derfor er mange lojale med Tesla selv om de har sine mangler. Manglene blir færre uke for uke, og service kapasiteten er betydelig styrket, men det er klart at den voldsomme veksten gir utfordringer. Det er naturlig at servicekapasiteten følger etter salget. Man må tjene pengene før man kan bruker dem. Gjelder også Tesla, selv om de har en burnrate større enn inntjeningen, men burnrate måler man mot verdistigningen, og den er 3 doblet så det kommer fler gigafactories og Tesla vil fortsette gjøre store innhugg i markedsandeler om ikke Audi merc m.lf Ikke får opp dampen og på den måten unngår «a Kodak moment»

  • Liker 7
Lenke til kommentar

《Noxz – 1 dag siden

Jeg fyllte i overkant av 4000 liter med diesel i 2019, det tilsvarer vel ca 11 tonn co2. Sånn går det når vi ikke har kolleltivtransport. Brukte også 10500kr på ferje.

 

skal tro hvor pengene jeg har brukt havner og om dem brukes på å fjerne co2en jeg har sluppet ut, eller på bedre kollektivtransport》

Du har min fulle støtte i dette spørsmålet.

Tviler på at visse "byhoder" ser logikken, eller rettere sagt mangelen på sådan.

Vi som bor "utenfor" må nokk greie oss selv, selv om vi måker opp hytteveiene til byfolket.

En får ta imot urettferdig behandling den som tåler det. ?

Før miljøet kom på banen var det misunnelse. Ingen som helst grunn til overraskelse.?

Lenke til kommentar

For å kommentere artikkelen så er dette ingen overraskelse i det hele tatt.

De store bilprodusentene har fått trusler om bot hvis de ikke selger nok biler med lavt utslipp. Ved å få høyere avgift på CO2, så blir det lettere for de å selge biler med lave utslipp og dermed unngå bot. Like enkelt som 2+2 dette her.

Det store spørsmålet er jo om vi synes det er greit at private skal ta støyten, skal produsentene, eller skal vi dele på det?

 

Endret av SmoPe
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (På 25.1.2020 den 14.17):

Du samanliknar epler og bananer.  Audi e-tron er ein relativt liten SUV med 5 seter og 660 liter bagasjerom til 500-750k kroner.  Model X er ein (opp til) 7-setar med 2487 liter bagasjeplass til 850-1000k kroner.  Model X har nesten fire gonger meir plass og ein pris 50% over e-tron.  E-tron liknar meir på Model Y enn Model X.

Epler og bananer? Du sammenligner e-tron med setene oppfelt versus Model X med setene nedfelt. Er det personbil mot varebil?

e-tron: 660/1725 liter (oppfelt/nedfelt)
Model X: 1090/2180 (oppfelt/nedfelt femseter) - 65 % / 26 % større oppfelt/nedfelt
Kilde

Lurer på hvordan en Model X hadde sett ut om den faktisk hadde nesten 4 ganger så mye plass som en e-tron ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
51 minutes ago, SmoPe said:

For å kommentere artikkelen så er dette ingen overraskelse i det hele tatt.

De store bilprodusentene har fått trusler om bot hvis de ikke selger nok biler med lavt utslipp. Ved å få høyere avgift på CO2, så blir det lettere for de å selge biler med lave utslipp og dermed unngå bot. Like enkelt som 2+2 dette her.

Det store spørsmålet er jo om vi synes det er greit at private skal ta støyten, skal produsentene, eller skal vi dele på det?

 

Siden CO2 er det som kommer tytende ut når du puster og promper så synes jeg personlig det er en litt ubehagelig utvikling at det skal måles, avgiftbelegges og straffes i det hele tatt.

fig-25.jpg

Men for å svare på spørsmålet ditt: hvis folk absolutt vil ha det opplegget her så er det bedre om rikingene tar regningen. Et syn som kommer seg helt enkelt av at jeg ikke er en riking.

Endret av geirfugl
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (22 timer siden):

Audi har ein maksinal produksjonskapasitet på 5700 e-tron i kvartalet. (Varsla 4100 i Q1 2020.) 

Har du en referanse på det. Jeg spør fordi du har en tendens til å ha en høyst postmoderne omgang med fakta (sjekk bagasjebløffen som Memento Mori påpeker ovenfor). Av det jeg kan se så er produksjonskapasiteten 45 000 per år.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 hours ago, uname -l said:
On 1/26/2020 at 6:58 PM, Sturle S said:

Audi har ein maksinal produksjonskapasitet på 5700 e-tron i kvartalet. (Varsla 4100 i Q1 2020.) 

Har du en referanse på det.

https://www.electrive.com/2020/01/26/audi-makes-personnel-changes-in-brussels-factory/

Quote

Jeg spør fordi du har en tendens til å ha en høyst postmoderne omgang med fakta (sjekk bagasjebløffen som Memento Mori påpeker ovenfor). Av det jeg kan se så er produksjonskapasiteten 45 000 per år.

Eg brukte tal frå dei offisielle nettsidene til Audi.  Der fann eg ingenting om at baksetet kan leggjast ned og kva bagasjeplassen evt er då, men eg brukte ikkje veldig lang tid på å leite heller.  Når eg har funne det same talet to stader pleier eg å vere nøgd.

 

45.000 bilar pr år er uansett færre enn Tesla produserer av Model X, so poenget mitt står.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (På 26.1.2020 den 18.58):

Audi har ein maksinal produksjonskapasitet på 5700 e-tron i kvartalet. (Varsla 4100 i Q1 2020.)

Enda ei urimelig "pyntet" sannhet. De har varslet 5700 e-tron i Q1, grunnet problemer fra målsetningen. Du skriver som om dette er antatt produksjon gjennom hele året. 

De har ikke varslet 4100 i Q1 2020. De har varslet 5700  (...be reduced by 4,100 to 5,700 vehicles in the first quarter). Reduksjonen er fra ønsket 24 biler i timen, til 20 biler i timen grunnet LG Chem som ikke klarer å levere nok batterier. 

"The output was to be increased to 24 electric cars per hour. Now, however, it remains at 20 EVs per hour for the time being"

 

Selv når du skal rette på deg selv, så klarer du å ha en "postmoderne omgang med fakta" som uname -| så fint kaller det. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Eg brukte tal frå dei offisielle nettsidene til Audi.  Der fann eg ingenting om at baksetet kan leggjast ned og kva bagasjeplassen evt er då, men eg brukte ikkje veldig lang tid på å leite heller.  Når eg har funne det same talet to stader pleier eg å vere nøgd.

Ingen overraskelse at du er nøgd med å oppgi uriktige opplysninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

45.000 bilar pr år er uansett færre enn Tesla produserer av Model X, so poenget mitt står.

Skrev du ikke nettopp at det produseres 11 000 Model X i kvartalet? Jo, det gjorde du visst og 11 000 X 4 < 45 000.

 

Sturle S skrev (På 26.1.2020 den 18.58):

Tesla produserer omlag 18.000 Model S + X i kvartalet. Dese fordeler seg på ca 11.000 Model X og 7000 Model S. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PGRO_490 skrev (5 minutter siden):

Og det sier de største juksemakerne i bransjen. Nå er det om å gjøre å selge mye El-biler til høyere pris for å tjene inn igjen for straffen de fikk for kriminell virksomhet

Nei, poenget med skiftet er abonnements-løsninger og muligheten for mikrotransaksjoner. Hurtiglading er bare starten på hva vi kan forvente i fremtiden. 

Nå som bilflåten går bort fra ICE med deres verdistruktur, så må en finne på noe annet. Man kan ikke selge en bil og iberegne inntjening på service og deler på den i ettertid slik man kunne før. Så nå som BEV kommer, så vil man heller få inn disse pengene på andre måter. De har tross alt investorer som ønsker å se samme vekst og verdi i selskapet som tidligere. 

Produksjons-linjene kan simplifiseres med å ha HW inkludert selv om man ikke nødvendigvis tar seg betalt for det. De kan man få betalt for senere gjennom "oppgraderinger", og bruktbil-salg gjennom hele livsløpet til et produkt. 

Om nybils-eieren kjøper den billigste bilen, så ligger det grei sannsynlighet for at han bruker 5-10,000 kr ekstra på sin bil gjennom mikrotransaksjoner. Og når bilen havner hos forhandler igjen, så kan man selge bilen på nytt i bruktbilsegmentet med samme mulighet for å få inn ekstra kroner på HW man solgte tidligere på nytt.  

Risikoen blir altså veid opp, siden man kryss-subsidierer doble salg på utstyr, mot de som aldri kjøper det, og totalregnskapet går nok i massivt pluss. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...