Gå til innhold

VW-sjefen: Det er for billig å slippe ut CO2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

0,1 øre PR gram er ikke veldig mye heller. For en bensinbil som slipper ut 140 gram PR km gir dette 14øre PR km.

Et fossilt kraftverk bruker 800gram for å produsere 1 kWh som gir en kost på 80øre PR kWh. En el bil vil da betale 16øre PR km

Totalt ved 16 000km i året blir ikke dette mere enn 2500kr i året for en el bil på kull og ca 2200kr for en bensinbil.

Uansett så vil en eletrifisering gi en overgang fra dyr bensin og diesel til billig kull og gass. Det er nok positivt.

Bensin koster typisk 120øre PR kWh mens kull og gass koster 10-25øre PR kWh. Selv om avgiften er 50% på begge så er 50% mye mere av bensinprisen enn av strømprisen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Trestein said:

0,1 øre PR gram er ikke veldig mye heller. For en bensinbil som slipper ut 140 gram PR km gir dette 14øre PR km.

Et fossilt kraftverk bruker 800gram for å produsere 1 kWh som gir en kost på 80øre PR kWh. En el bil vil da betale 16øre PR km

Totalt ved 16 000km i året blir ikke dette mere enn 2500kr i året for en el bil på kull og ca 2200kr for en bensinbil.

No trur eg du har blanda saman fruktene her..

 

Eit fossilt kraftverk slepp ut alt mellom 500g og 1 kg CO2 pr kWh.  Ein typisk moderne elbil har forbruk frå stikkontakten på ca 0,16 kWh pr km.  Det vert ein stad mellom 8 og 16 øre pr km.  Men størsteparten av straumforsyinga kjem frå utsleppsfrie kjelder.  For å rekne litt grovt på det kom 30% av den tyske kraftproduksjonen i 2019 frå kolkraft med utslepp på 1 kg CO2/kWh og 10% frå gasskraft med utslepp på 500 g CO2/kWh.  60% av produksjonen hadde null utslepp.  Det gjev eit gjennomsnittleg utslepp på 350 g CO2 pr kWh, og dermed ein CO2-pris på knapt 6 øre pr km for elbilen.

 

Kraftmiksen vert stadig betre, so elbilen kjem då stadig betre ut.  I 2018 var 37% av den tyske kraftmiksen kolkraft og 8% gasskraft.  Om natta når bilane står til lading er kraftmiksen gjennomsnittleg mindre CO2-intensiv enn om dagen.  I 2018 var 37% av den tyske kraftmiksen kolkraft.

Endret av Sturle S
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

No trur eg du har blanda saman fruktene her..

 

Eit fossilt kraftverk slepp ut alt mellom 500g og 1 kg CO2 pr kWh.  Ein typisk moderne elbil har forbruk frå stikkontakten på ca 0,16 kWh pr km.  Det vert ein stad mellom 8 og 16 øre pr km.  Men størsteparten av straumforsyinga kjem frå utsleppsfrie kjelder.  For å rekne litt grovt på det kom 30% av den tyske kraftproduksjonen i 2019 frå kolkraft med utslepp på 1 kg CO2/kWh og 10% frå gasskraft med utslepp på 500 g CO2/kWh.  60% av produksjonen hadde null utslepp.  Det gjev eit gjennomsnittleg utslepp på 350 g CO2 pr kWh, og dermed ein CO2-pris på knapt 6 øre pr km for elbilen.

 

Kraftmiksen vert stadig betre, so elbilen kjem då stadig betre ut.  I 2018 var 37% av den tyske kraftmiksen kolkraft og 8% gasskraft.  Om natta når bilane står til lading er kraftmiksen gjennomsnittleg mindre CO2-intensiv enn om dagen.  I 2018 var 37% av den tyske kraftmiksen kolkraft.

Vel poenget var at forskjellen var liten og muligens alt for liten til å påvirke valg av bil. Det vil nok også bli mulig å avgiftsbelegge CO2 fra strøm på timebasis. Da vil man teoretisk kunne lade når CO2 andel i strømnettet er lav. Spørsmålet er om folk kan eller vil unngå å lade når det er vindstille. Men et snitt kan nok fungere.

uansett så vil man kunne kjøre lenger PR krone brukt på energi til fremdrift når bilene blir elektriske. Om dette er bra eller vil øke folks kjøring er usikkert. 

Min personlige mening er at transport må bli dyrere slik at folk pendler mindre og kjøper mindre ting som fraktes fra kontinent til kontinent.

Lenke til kommentar

"Det er for billig å slippe ut CO₂"

Selv biler med gode rensesystemer slipper ut mye små giftige partikler.

Dessuten, de moderne systemene, må ha litt tid på seg, bli varme, før de virker. Det gjelder særlig i vårt kalde klima. Så giftstoffene som slippes ut, er god nok til å sette forbud mot eksosbiler?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hoj skrev (3 minutter siden):

"Det er for billig å slippe ut CO₂"

Selv biler med gode rensesystemer slipper ut mye små giftige partikler.

Dessuten, de moderne systemene, må ha litt tid på seg, bli varme, før de virker. Det gjelder særlig i vårt kalde klima. Så giftstoffene som slippes ut, er god nok til å sette forbud mot eksosbiler?

 

Hva tenker du på som er giftig? Moderne biler er rimelig rene. Kullos er vel det som er giftig men dette fjernes i katalysatorer.

Bremsestøv og dekkstøv er nok ikke bra for helsa og er nå den domminerende forurensingen fra biler.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Trestein said:

Vel poenget var at forskjellen var liten og muligens alt for liten til å påvirke valg av bil. Det vil nok også bli mulig å avgiftsbelegge CO2 fra strøm på timebasis. Da vil man teoretisk kunne lade når CO2 andel i strømnettet er lav. Spørsmålet er om folk kan eller vil unngå å lade når det er vindstille. Men et snitt kan nok fungere.

Ehm, det er ikkje CO2-avgift på straum.  Kraftverket som produserer straumen må betale avgifta.  Straumprisen varierer gjennom døgeret, og kraftverk som betaler høg CO2-avgift vil naturlegvis helst produsere når prisen er høg nok til at det løner seg.  Elbil-eigarar kan lett skaffe seg ein boks som passar på at bilen ladar når straumen er billigast, eller programmere eit slikt opplegg sjølv, og dermed sparer dei i praksis den avgifta.

35 minutes ago, Trestein said:

Min personlige mening er at transport må bli dyrere slik at folk pendler mindre og kjøper mindre ting som fraktes fra kontinent til kontinent.

Tja, transport er ikkje alltid negativt.  Norskprodusert aluminium brukt i Tyskland gjev truleg lågare CO2-utslepp enn aluminium produsert i og brukt i Tyskland med tysk kraftmiks, trass i at transporten fører til utslepp.  Dersom transporten i tillegg vert utsleppsfri, er det ingen tvil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (7 minutter siden):

Ehm, det er ikkje CO2-avgift på straum.  Kraftverket som produserer straumen må betale avgifta.  Straumprisen varierer gjennom døgeret, og kraftverk som betaler høg CO2-avgift vil naturlegvis helst produsere når prisen er høg nok til at det løner seg.  Elbil-eigarar kan lett skaffe seg ein boks som passar på at bilen ladar når straumen er billigast, eller programmere eit slikt opplegg sjølv, og dermed sparer dei i praksis den avgifta.

Tja, transport er ikkje alltid negativt.  Norskprodusert aluminium brukt i Tyskland gjev truleg lågare CO2-utslepp enn aluminium produsert i og brukt i Tyskland med tysk kraftmiks, trass i at transporten fører til utslepp.  Dersom transporten i tillegg vert utsleppsfri, er det ingen tvil.

Innfører man en avgift på CO2, må nok kraftverkene betale for dette. Dette trur eg nok blir lagt til strømkostnadene til dem som velger el bil. Ergo blir det CO2 avgift på strøm. Dette er jo positivt fordi det blir dyrere å produsere kullkraft. Poenget er at ergo prisen et kraftverk betaler for fossilt fuel er ca 10% av det man betaler for bensin PR energienhet så gir dette billigere fremdrift for biler som går på strøm.

skal man kjøre en bil 100km med bensin bruker man 6 liter som koster 100kr. 50kr av disse er avgifter. Man slipper ut 14000 co 2 som man betaler 14kr for

Alternativr kan man bygge sitt eget kullkraftverk, tungolje diesel kraftverk el. Produsere 20kwh til en kost av 10kr i kull. Utslippet er 16000 gram co2 som koster 16kr. Totalt 26kr mot 114kr for bensin bilen. Klart folk vil velge el

 

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Trestein said:

Innfører man en avgift på CO2, må nok kraftverkene betale for dette. Dette trur eg nok blir lagt til strømkostnadene til dem som velger el bil. Ergo blir det CO2 avgift på strøm.

Du kan tru kva du vil, men det er slik eg forklarte det i innlegget mitt.  Det er ikkje meir CO2-avgift på straum enn det er kol- og gassavgift på straum.  Utgiftene til kraftproduksjon er det kraftprodusenten som betaler, og kraftprodusenten må sjølv finne ut når det løner seg å produsere.  Dermed får du ein dynamikk der kol-, gass- og CO2-pris og andre kostnadar saman med tilgang på fornybare energikjelder og lagra energi i til dømes pumpekraftverk avgjer prisen på straum i den gjeldande timen.  Den same straumprisen gjeld for alle, uavhengig av om dei har elbil eller ikkje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Når en ser hvor bra alle konkurrentene til Model X selger så virker det som om at tesla er helt uinteressant i det øyeblikket det kommer skikkelige biler i samme segment.

Lenke til kommentar
2 hours ago, JØI said:

Når en ser hvor bra alle konkurrentene til Model X selger så virker det som om at tesla er helt uinteressant i det øyeblikket det kommer skikkelige biler i samme segment.

Kva meiner du er konkurrentar til Model X då?  i november i fjor, siste månad eg har funne gode nok data for, låg Model X på 11. plass av dei mest selde ladbare bilane globalt, for 2019 til og med november.  Berre Mitsubishi Outlander PHEV ligg over av SUVane, men det er ein ladbar hybrid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (6 minutter siden):

Kva meiner du er konkurrentar til Model X då?  i november i fjor, siste månad eg har funne gode nok data for, låg Model X på 11. plass av dei mest selde ladbare bilane globalt, for 2019 til og med november.  Berre Mitsubishi Outlander PHEV ligg over av SUVane, men det er ein ladbar hybrid.

Registreringsstatistikken hittil i 2020.

Audi Etron: 440
Model X: 11

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...