Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trøbbel i tuv paradis


Anbefalte innlegg

Hei. Tok bilen på verksted idag for å få fikse eksosn. De ble ikke så glad då de så at jeg hadde brembo big brake kit framme, spacere foran og bak og justerbart senkesett 

 

Ingenting av det står i vognkortet. 

Hvordan får jeg tak i det? Vet ikkr hvilket senkesett det er engang. Er det enkelt å bytte til et annet tuv godkjent senkesett/sports understell? 

Er en Audi TT 2000 Quattro. 

Ene brembo bremseskiven framme er slitt. Lest at jeg må bytte begge samtidig. Er ikke de skivene svin dyre?  Har original bremser liggendes. Bør jeg bare bytte bremser, satse på at spacere går igjennom og evt bytte fjæring? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (26 minutter siden):

Det skal egentlig stå noe som kan identifisere delene på støtdemperne og fjærene, f.eks delenummer.

Dersom disse ikke kan lokaliseres så hjelper det ikke å skaffe godkjenningsdokumenter.

Hei takk for svar. 

 

Er det noe pess å få den godkjent av vegvesenet vis man har tuv papir da? 

Dessuten, står delenummer på bremseskiver osv? Er jo noen år gamle skiver og brukt langt. Så kanskje slitt vekk? Idk. 

Mvh ?

Lenke til kommentar

Det pleier å gå fint å få det godkjent dersom det er mulig å lese av delenummerne på støtdemperne og fjærene, har med tuv papirer som viser at de nevnte delenummerne kan brukes på den aktuelle bilmodellen og har med nylig utført hjulstillingskontroll (evt. justering) som viser at alt er i orden.

Det pleier ikke å stå delenummer på bremseskiver, men jeg har aldri vært borti disse big brake settene til brembo. Er det 323 eller 328 mm bremseskiver som er montert på bilen?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Vet dessvere ikke noe ant en at det er en brembo big brake kit. De er sølvfarga og rød tekst som sier brembo på. Fungerer godt. Men det var de skivdnd som måtte byttes... Går det å rett og slett bare kjøpe noen vanlige skiver? Eller slike performance på skruvat.no de er 4 ganger så dyr som vanlige, brembo er 8 ganger så dyr.. 

Lenke til kommentar

Det skal være mulig å måle diameteren på bremseskivene.

Hvis du skal montere "vanlige" skiver så må du bruke "vanlige" kalipere.

Prisene du skriver om høres ganske høye ut. Kan du linke til bremboskivene?

Man skal egentlig bytte bremseklosser også når man bytter bremseskiver.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Klarte ikke å finne de skivene igjen. 

Men så at det var noen 312mm ebc turbogroove skiver til 3000 for et par els.

 

Vil ebc turbogroove skiver passe brembo kalipere egt ?

 

Jeg burfe hatt mer peiling siden det er jeg som har delene osv men jeg er blåst akkurat nå. 

 

Kan noen prøve å finne de korekkte brembo skivene til brembo big brake kit GT? Kalipperene er sølv fargede, originalt med rød brembo  tekst. 

Jeg syntes skivene Mine ser veldig ut som ebc turbo groove. 

Mvh

Lenke til kommentar

Bremsene er ikke todelt.

 

Lurer på en ting, tror du dette er noe dritt, eller funkendes? Fikk vite at ene fjæren framme på senkesettet mitt er knekt, og jeg har ikke tuv på det. Så lurer på om dette kanskje kunne vært noe? https://www.billige-senkesett.no/shop/ap-sportsunderstell-volkswagen-jetta-iii-79806p.html

 

Jeg hadde ikke bilen på eu kontroll nei, jeg ba dem egt bare om å sjekke hva feil som ville oppstått under en EU kontroll, der sa de da TUV på bremsene, senkesettet og spacere. (spacere og bremser vil bli tatt av før eu i november) 

Vurderer da alså å kjøpe det senkesettet jeg linka der oppe ^

 

Er det mye jobb å skifte selv? Går utifra at det er endel tusen for at verkstedet skal bytte. 

Har ikke noen form for verktøy for å gjøre jobben selv. Går utifra verkstedet tar 5-10k for jobben. Eller mer :(

 

Men burde virkelig fått meg et nytt senkesett, som er godkjent også. Slipper jeg dette dritet på nytt.

Men ja Marzo, man kan si at  den hadde  en fiksjonel kontrol. Heldigvis var det ikke en kontroll, har enda 10 måneder før jeg må ta den uansett. 

Oppsumering

Det som var gale med bilen

- Slitt bremseskive fremme (brembo) venstre side. (må bytte begge i guess anyways) og klosser

-Veivhusventilasjon slange- Blir fikset på verksted as we speak

-Service, olje,  filter, kupé filter etc.

-Xeon høyde justering - Venter til eu med disse.

-Rust i bremserør bak. Blir det noe større problem vil det bli fikset.

-Lamdasonda 1 stor motsand, lamdasonde intet signal. - Stort problem? Blir ikke prioritert fikset atm.

-Bakre eksos må bli byttet, masse hull i  det.

-Tennplugg sylinder 1, sotet. -Alle plugger vil bli byttet nå.

-Knekt fjær (senkesett) framme høyre. Har lyst å fikse dette med å kjøpe et nytt TUV sertifisert sett. -https://www.billige-senkesett.no/shop/ap-sportsunderstell-volkswagen-jetta-iii-79806p.html

Det jeg kan nevne, er at bilen bruker olje, ikke VELDIG masse, men den bruker mer en den burde. (TFSI 1.8l  225.) -APX, tror denne motoren ble produsert med litt svake stempel ringer, els. 

 

 sorry for et rotete innlegg.

Takk for svar :) 

Ha en fin kveld, og helg straks!

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, grotte rotte said:

Lurer på en ting, tror du dette er noe dritt, eller funkendes? Fikk vite at ene fjæren framme på senkesettet mitt er knekt, og jeg har ikke tuv på det. Så lurer på om dette kanskje kunne vært noe? https://www.billige-senkesett.no/shop/ap-sportsunderstell-volkswagen-jetta-iii-79806p.html

Er det mye jobb å skifte selv? Går utifra at det er endel tusen for at verkstedet skal bytte. 

Har ikke noen form for verktøy for å gjøre jobben selv. Går utifra verkstedet tar 5-10k for jobben. Eller mer :(

AP Coilovers produseres av KW og er et rimelig alternativ. 
Det spørs helt hvilke krav du har til understellet og om det passer til deg. 
H&R er et mer kostbart alternativ som nok har enda mer fokus på kjøredynamikk til din bil enn billigere sett. 

Jobben med å bytte er ikke veldig vanskelig, men det er avhengig av ditt nivå. 
Du må bytte fjærben, ta firehjulskontroll og bestille en time hos biltilsynet for å få det skrevet inn i vognkortet. 

Quote

Oppsumering

Det som var gale med bilen

- Slitt bremseskive fremme (brembo) venstre side. (må bytte begge i guess anyways) og klosser

-Veivhusventilasjon slange- Blir fikset på verksted as we speak

-Service, olje,  filter, kupé filter etc.

-Xeon høyde justering - Venter til eu med disse.

-Rust i bremserør bak. Blir det noe større problem vil det bli fikset.

-Lamdasonda 1 stor motsand, lamdasonde intet signal. - Stort problem? Blir ikke prioritert fikset atm.

-Bakre eksos må bli byttet, masse hull i  det.

-Tennplugg sylinder 1, sotet. -Alle plugger vil bli byttet nå.

-Knekt fjær (senkesett) framme høyre. Har lyst å fikse dette med å kjøpe et nytt TUV sertifisert sett. -https://www.billige-senkesett.no/shop/ap-sportsunderstell-volkswagen-jetta-iii-79806p.html

Det jeg kan nevne, er at bilen bruker olje, ikke VELDIG masse, men den bruker mer en den burde. (TFSI 1.8l  225.) -APX, tror denne motoren ble produsert med litt svake stempel ringer, els. 

Ang service bør du også sjekke når haldex olja er bytta sist. Den skal byttes hver 60k km. 
Ang lamdasonde, får du feilkode/motorlampe som lyser? APX skal kun ha en før katalysator om jeg husker rett. 

Ang oljeforbruk ville jeg sjekket etter oljelekkasje, åndingssystemet under innsuget pleier gummislangene å sprekke etter en del år som gir oljesvetting. Stempelringer er ikke noe utsatt problem på APX. Den har smidde stempler originalt og er en ganske god motor. 
Svakeste ledd ved trim er rådene som gir seg på rundt 300-350hk. 

Lenke til kommentar

Jeg får feilkoder ja  Marzo, på lambdaen. Men jeg har ikke fått noen motorlampe.

Haldex, girkasse og diff byttet for 12 000km siden.

 

Kan godt hende verkstedet bytter/fyller haldex og diff. Vet at diffen og haldexen svetter littegrann, men ikke noe nevneverdig.

Er jo tross alt en 20 år gammel bil.

 

Fant OEM osv på bremseklosser og sånt så det vil bli fiksa, spurte dem også om tuv godkjenning, da bremsene er ekjøpt derfra.

Fant dessverre ikke noe papirer på senkesettet.

Fått vite av verksted at det  vil kosta 6000kr at de demonterer det jeg har, og monterer det nye jeg kjøper. Alså 5 verkstedstimer.

Men, etter dem har montert  det, Hvordan vil jeg få det godkjent? Må jeg bare ta hjulstillingskontroll og  vise papirer hos vegvesen? eller skal vegvesenet  kontrollere bilen også?

 

Bremsene vil jeg mest sannsynligvis få TUV på.

 

Lenke til kommentar

Men vis jeg ikke tar feil, så kan jeg godkjenne bremsene og senkesettet på samme tiden? 

Vil vegvesenet evt presse meg til å ta eu kontroll nå vis de ser under bilen og finner hull i eksosen og rust på bremserør etc? 

Vil liksom ikke, godkjenne bremser og senkesett for å så bli pressa til å fikse feil med bilen liksom hehe. Er jo ikke forsvarlig å kjøre rundt med knekte xenon høydejustering (ifølge reglene i suppose) men spør du meg så blender hver eneste bil meg uansett på veien...  

Har ikke kræsja før selvom biler blender meg liksom. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...