Gå til innhold

Microsoft og IBM støtter Google i den siste runden mot Oracle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, Harald Brombach (digi.no) said:

 

...Om opphavsrettsbeskyttelse også gjelder programvaregrensesnitt
...om hvorvidt programmeringsgrensesnittene (API-ene)...

Bruk gjerne den siste av de to oversettelsene. ^^; 

Overordnet sett kan man si at alle grensesnittene til programvare er programvaregrensesnitt, også et API ­— application programming interface. Men for rundt regna 100% av de som bruker et programvaregrensesnitt, er det i form av et UI ­— user interface. Gjerne grafisk. Det er forlengst klart at programvaregrensesnitt er beskyttet av opphavsrett - uklarheten gjelder denne spesifikke typen grensesnitt, som er åpnet mot annen programvare. Programmeringsgrensesnitt, om du vil. 

Mer on topic: personlig synes jeg det blir brudd på hele hensikten med et API dersom det ikke er lov å kopiere det. API som konsept eksisterer for at annen programvare skal kunne samhandle med din programvare, og da blir det rart å ikke skal kunne speile grensesnittet fritt. Derimot blir jeg mer usikker når man ser hele løsningen som helhet. Man kan jo ikke bare kopiere APIet men en kompleks løsning som utfører et utvalgt sett med oppgaver som er likt siden hver egenskap i APIet også er representert. 

Hvis jeg lagde en kopibeskyttet løsning for burgerflippemaskiner med 102 funksjoner og noen andre lagde en burgerflippemaskin med de samme, kopierte 102 egenskapene, så er jo det helt åpenbart et brudd på min opphavsrett. Men... var ikke Oracles burgerflippemaskin underlagt en åpen lisens, da? Er visst litt for lenge siden denne saken startet, har glemt alt. 

Lenke til kommentar

Misforstå meg gjerne rett - det var samlingen av konsepter { flipBurger(),  tasteBurger() og tossBurger() } og ikke nøyaktig kildekode i disse som vil være, eventuelt ikke være, beskyttet, i eksemplet mitt. Selv om de skifta navn på alle variablene og la inn annerledes innrykk for å se annerledes ut. ?

 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...