Gå til innhold

F-35 er på vei til Øst-Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jagerflyenes Tesla; Fulle av feil, cockpitvinduer som sprekker, deler som må hentes fra andre siden av jorda, rekkevidde som en elbil, kostnader som sprenger alle budsjetter OG 200 FLYTIMER PER ÅR!?! Vi får håpe det aldri kommer en utfordring som varer over 8 døgn på rad - for da kan flyene skrotes (eller parkeres inne i en fjellhall, i påvente av deler og ikke-eksisterende kyndige reperatører). Jeg kan tildels forstå folk som kjøper Tesla, men der går grensen. JA, jeg forstår selvfølgelig at usa har balletak på norske politikere og norsk etteretningstjeneste (Burde være lovlig å si!). Hvorfor ikke la svenskene overta balletaket? Da trenger vi bare å gå over åskammen for å hente deler, hvis nøden er stor. Forøvrig, er tydeligvis russernes Khibiny-system bra nok til å danke ut hele vestens angrepssytemer, på sekunder. Ikke bra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Harald Myrhaug : Har du tatt feil her...det høres ut som du beskriver Eurofighter og Saab 39 Gripen.. USA har balletak på oss og svenskene kan gi oss hjelp..? Si meg har du lest lite historie..hvem var det Europa fikk hjelp hos under og etter 2 verdenskrig..og hvor mye bidro svenskene til å knuse Nazistene..?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Harald Myrhaug skrev (4 timer siden):

Jagerflyenes Tesla; Fulle av feil, cockpitvinduer som sprekker, deler som må hentes fra andre siden av jorda, rekkevidde som en elbil, kostnader som sprenger alle budsjetter OG 200 FLYTIMER PER ÅR!?! Vi får håpe det aldri kommer en utfordring som varer over 8 døgn på rad - for da kan flyene skrotes (eller parkeres inne i en fjellhall, i påvente av deler og ikke-eksisterende kyndige reperatører). Jeg kan tildels forstå folk som kjøper Tesla, men der går grensen. JA, jeg forstår selvfølgelig at usa har balletak på norske politikere og norsk etteretningstjeneste (Burde være lovlig å si!). Hvorfor ikke la svenskene overta balletaket? Da trenger vi bare å gå over åskammen for å hente deler, hvis nøden er stor. Forøvrig, er tydeligvis russernes Khibiny-system bra nok til å danke ut hele vestens angrepssytemer, på sekunder. Ikke bra!

2oT1WRv.jpg.d520356bd35e66846992fad6413cc675.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bare under 2 verdenskrig produserte USA 276 000 stk krigsfly av alle typer. Totalt ble det tapt/skutt ned 95 000 stk amerikanske fly under WW2,38 000 I Europa og 14500 i Pacific. Soviet Unionen tapte 106 400 fly. England mistet 42 010 stk fly. Tyskland produserte 106 000 fly hvorav 76 875 ble skutt ned. Jeg tør påstå at USA har bra erfaring med å bygge og bruke krigsfly for å si det forsiktig..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Harald Myrhaug skrev (7 timer siden):

Forøvrig, er tydeligvis russernes Khibiny-system bra nok til å danke ut hele vestens angrepssytemer, på sekunder. Ikke bra!

Det fungerte tydeligvis ikke så bra da en tyrkisk F-16 skjøt ned en russisk SU-24 i 2015 med et helt ordinært AMRAAM-missil.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
bbolsoy skrev (1 time siden):

Det fungerte tydeligvis ikke så bra da en tyrkisk F-16 skjøt ned en russisk SU-24 i 2015 med et helt ordinært AMRAAM-missil.

Får også skyte inn at russerne, som et resultat av nedskytingen, deployerte avansert antiluftvern (bla. S-400) for å beskytte de russiske operasjonene. Khibiny-systemet har ingen hørt om verken før eller siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du bør lese deg opp selv! Prøv å google litt, så finner du straks ut at jeg har rett: 200 flytimer per år!! Levert med offisielt minimum 160 feil!! Av de første to som landet, hadde det ene sprekker i cockpitglasset!! Lær deg å slenge tall på bordet, før du avfeier fakta med "jeg vet bedre og ALT du sier er svada"-holdningen din. Veldig typisk asosiale mennesker!

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (30 minutter siden):

Trur ikke f-35 blir et katastrofe prosjekt slik de nye kystvakts helikopterene er(aw101)

NH-90 var et helt nyutviklet helikopter som mest sannsynlig kommer til å bli bra etterhvert. SH-60 hadde nok vært et tryggere valg i første omgang. AW 101 er for stort for våre fartøy, men det er godt egnet som redningshelikopter. En kombinasjon av SH-60 og S-92 ville nok ha vært det beste valget pris og vedlikeholdsmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnithunder skrev (7 minutter siden):

NH-90 var et helt nyutviklet helikopter som mest sannsynlig kommer til å bli bra etterhvert. SH-60 hadde nok vært et tryggere valg i første omgang. AW 101 er for stort for våre fartøy, men det er godt egnet som redningshelikopter. En kombinasjon av SH-60 og S-92 ville nok ha vært det beste valget pris og vedlikeholdsmessig.

Ja var nh90 jeg mente

Lenke til kommentar
19 hours ago, mixtape said:

F-35 er et utrolig dyrt fly, og Russerne har VHF radarene sine, så vi kommer ingen vei. F-35 er ei gås.

F-35 koster nå litt mer en nye f-16 å bygge så hva definerer du som egentlig som "utrolig dyrt".

VHF radar kan ikke brukes til å styre raketter så selv om de i noen tilfeller kan oppdage "stealth" fly så hjelper det lite. 

F-35 er et jagerfly og det eneste fornuftige kjøpet Norge kunne gjøre. Dessverre er det mange som ikke helt forstår hvordan moderne krigføring foregår som fortsatt lever i fortiden med nærkamper og kanonild.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Harald Myrhaug skrev (På 26.1.2020 den 10.26):

Kanskje du bør lese deg opp selv! Prøv å google litt, så finner du straks ut at jeg har rett: 200 flytimer per år!! Levert med offisielt minimum 160 feil!! 

Det er vel helt innenfor nomalen for nye kampfly, eller hva sammenligner du med?

Harald Myrhaug skrev (På 26.1.2020 den 10.26):

Av de første to som landet, hadde det ene sprekker i cockpitglasset!!

Hvor har du det fra?

 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...